Brev fra Stortingets presidentskap til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 20. november 2003

Vedrørende: rammeområde 14, kap 41 og 3041 Stortinget

Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen av 18. november 2003.

Kap 41, Post l driftsutgifter

For Stortinget innebærer et kutt i rammen på 13 mill kroner en reduksjon i løpende virksomhet på 2,2 pst. I denne posten inngår representantenes godtgjørelse, pensjoner og ansattes lønn, poster som vi i denne omgang har søkt å skjerme. Selv om vi har prøvd å minimere konsekvensene av budsjettkuttet, vil de foreslåtte tiltak gå ut over det servicenivå og den reiseaktivitet som er lagt til grunn i budsjettforslaget.

Stortingets bebudede budsjettkutt foreslås tatt fra følgende formål:

Lønn og pensjoner

Kr 2,7 mill

En tredjedel tenkes spart inn ved å holde stillinger vakante i en periode ved ledighet. En tredjedel spares i ventegodtgjørelsene som en konsekvens av den endrede praksis Presidentskapet har vedtatt, og resten ved mindre bruk av vikarer og ekstrahjelp til åpne høringer, utredninger og annen bistand.

Maskiner, inventar, forbruksmateriell og kontortjenester

Kr 2,1 mill

Dette går først og fremst ut over møbelanskaffelser. Færre kontorer vil bli pusset opp og færre møbler byttet ut. Kurs og infotiltak reduseres, likeså kjøp av faglitteratur og kontorforbruksmateriell. Midler vil bli spart på trykking av Stortingets publikasjoner, og telefonutgiftene må bli redusert.

Reiser og internasjonale delegasjoner

Kr 3,3 mill

Komitereiser, innenlands og utenlands, reduseres med kr 800.000 og representasjonskontoen (Stortingets offisielle besøksutveksling m.v.) med kr 200.000. Forøvrig må det gjøres kutt i administrasjonens og representantenes øvrige reisevirksomhet og i Stortingets deltagelse i en del internasjonale delegasjoner.

Konsulenttjenester

Kr l,0 mill

Drifts- og serviceavdelingen, inkludert IKT, må redusere sin bistand fra konsulenter med ca 10 pst.

Drift og vedlikehold av bygninger

Kr 3,9 mill

En tredjedel foreslås tatt ved en reduksjon i oppussing og vedlikehold av Stortingets leiligheter. Det resterende tas fra Stortingets øvrige bygningsmasse; inn- og utvendig vedlikehold, fjernvarme, avfallshåndtering, ventilasjons-håndtering m.m.

Kap 41, Post 32 kjøp av leiligheter

Det antydede kutt, kr 7,0 mill, utgjør 100 pst av budsjettposten.

Denne posten hadde en motpost i Stortingets budsjettforslag der det var foreslått å selge leiligheter for et tilsvarende beløp. Konsekvensen er at Stortingets leilighets-portefølje må reduseres med tre enheter.

Stortinget eier pt. 140 leiligheter hvorav 42 er treroms eller større. For tiden er syv leiligheter ledige. Det samlede behovet for leiligheter varierer litt over tid, men ikke mye. I løpet av 2004 kjenner vi til at tre representanter vil ta ut svangerskapspermisjon. Grunnet lengden av fraværet og mangel av intern hotellkapasitet er det ønskelig å innkvartere deres vararepresentantene i Stortingets leiligheter.

I forhold til innkvarteringsbehovet vil salg av tre leiligheter, samt innkvartering av tre nye vararepresentanter, medføre at vi fra høsten 2004 bare har en ledig leilighet til å dekke nye uforutsette behov.