Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og fung. leder Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og Ragna Flotve,
og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at St.meld.
nr. 1 (2003-2004) Nasjonalbudsjettet for 2004 og St.prp. nr. 1 (2003-2004)
Statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2004 ble lagt frem av
regjeringen Bondevik II 8. oktober 2003.
Komiteen viser videre til at
det i brev fra Stortingets presidentskap av 23. oktober 2003 er
anmodet om at den foreslåtte bevilgningen under Stortinget
kap. 4.1 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
i forslaget til statsbudsjett økes med 13 mill. kroner,
fra 245,845 mill. kroner til 258,845 mill. kroner.
Det vises for øvrig til at Stortingets
presidentskap 22. oktober 2003 oversendte, i henhold til Stortingets
forretningsordens § 28 femte ledd, brev fra EOS-utvalget vedrørende
"Behov for opprettelse av ny stilling i EOS-utvalgets sekretariat
- anmodning om økning av rammen i utvalgets budsjettforslag
for 2004". Komiteen oversendte saken til finanskomiteen
for videre behandling og anmodet om at foreslåtte bevilgning
under kap. 44 post 1 Driftsutgifter, 11 Faste stillinger, ble økt
fra kr 3 700 000 til kr 4 290 000, en økning på kr
590 000 til dekning av ny stilling som fagsekretær innenfor
IKT-området.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det i Arbeiderpartiets alternative budsjett ikke lå inne
kutt i rammen i det framlagte budsjett for rammeområde
14.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til avtalen som ble inngått 16. november 2003 mellom
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet om statsbudsjettet for 2004.
For rammeområde 14 ble kap. 41 og 51 berørt av
avtalen sammenliknet med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Endringene som følger av avtalen er omtalt under de respektive
kapitler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sine respektive partiers
forslag til rammesum under rammeområde 14 i finanskomiteens innstilling. Disse
medlemmer ser det som særlig uheldig at flertallsforslaget
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
i finansinnstillingen innebærer et kutt på Riksrevisjonen
som vil medføre en reduksjon i Riksrevisjonens aktivitetsnivå,
og at flertallsforslaget ikke finner rom for en ekstra stilling
som EOS-utvalget har bedt om for å kunne ivareta sin kontrollfunksjon
tilfredsstillende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Riksrevisjonen, selv etter reduksjonen som følge
av budsjettforliket, får en økning i sine rammer
på 3,3 pst.
Komiteen fremmer i
denne innstillingen forslag om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2004 under den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen
i Stortingets møte 16. oktober 2003, jf. Innst. S. nr.
2 (2003-2004).
Stortinget har i møte 26. november
2003 vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder.
De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse vedtakene
om rammenes størrelse, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Det vises i denne sammenheng til de ulike kapitler
i denne innstillingen som tar for seg det aktuelle rammeområdet.
Komiteen vil avslutningsvis understreke viktigheten
av at de enkelte institusjonene i sine budsjettforslag fokuserer
på begrunnelsene for de eventuelle foreslåtte
endringer.
Tabellen nedenfor viser en oversikt over Regjeringens
bevilgningsforslag på de ulike kapitler og poster innenfor
rammeområde 14 (St.prp. nr. 1 (2003-2004)).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 |
Utgifter
i hele kroner: |
Stortinget og underliggende institusjoner |
41 | | Stortinget
(jf. kap. 3041) | 941 509
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 586 330 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 8 000 000 |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | 7 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 245 848 000 |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| 94 331 000 |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | 33 082
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 33 082 000 |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | 3 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 700 000 |
51 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 3051) | 314 508
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 314 508 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 14 | 1
292 799 000 |
Inntekter
i hele kroner: |
Inntekter under departementene |
3041 | | Stortinget
(jf. kap. 41) | 15 570
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 6 552 000 |
| 3 | Leieinntekter | 2 018 000 |
| 40 | Salg av leiligheter | 7 000 000 |
3051 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 51) | 1 800
000 |
| 1 | Refusjon innland | 1 000 000 |
| 2 | Refusjon utland | 800 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 14 | 17
370 000 |
| | Netto
rammeområde 14 | 1 275
429 000 |
Budsjettinnstillingen omfatter Stortinget og
de institusjoner som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann
for forvaltningen, Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
Forsvarets ombudsmannsnemnd er ikke omhandlet i denne innstillingen.
Proposisjonen er i samsvar med institusjonenes
forslag. Budsjettet for rammeområde 14, summen av Regjeringens
forslag til inntekter og utgifter er kr 1 275 429 000, en økning
på kr 176 989 000, hvilket innebar en nominell økning
på totalt 16,1 pst. fra saldert budsjett (blå bok).
Budsjettet under kap. 41 Stortinget er foreslått øket med
totalt kr 165 209 000, hvilket innebærer en nominell økning
i forhold til bevilget beløp for 2003 på 21,3 pst.
Det foreslås totalt bevilget kr 941 509 000.
For Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(kap. 43) er det foreslått totalt bevilget kr 33 082 000,
hvilket innebærer en nominell økning i forhold
til bevilget beløp for 2003 på ca. 0,2 pst.
For Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (kap. 44) er det foreslått bevilget
kr 3 700 000, en økning på 2,8 pst. i forhold
til bevilget beløp i 2003.
Bevilgningen til Riksrevisjonen (kap. 51) er
foreslått øket med kr 19 980 000, til i alt kr
314 508 000, en nominell økning på ca. 6,8 pst.
i forhold til bevilget beløp for 2003.
Nedenfor følger en oversikt over fraksjonenes
primære budsjettforslag under rammeområde 14 slik
de lå til grunn fra de respektive partienes forslag til
rammesum i finanskomiteens innstilling, jf. Budsjett-innst. S. I
(2003-2004).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 | H og KrF (budsjettforliket) | A | FrP | SV |
Utgifter
rammeområde 14 (i hele tusen kroner) |
41 | | Stortinget
(jf. kap. 3041) | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 586 330 | 573 330 (-13
000) | 586 330 (0) | 586 330 (0) | 586 330 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 8 000 | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) |
| 32 | Kjøp av leiligheter | 7 000 | 0 (-7
000) | 7 000 (0) | 7 000 (0) | 7 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og
vedlikehold | 245 848 | 258 848 (+13
000) | 258 848 (+13
000) | 258 848 (+13
000) | 258 848 (+13
000) |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | 94 331 | 94 331 (0) | 94 331 (0) | 94 331 (0) | 94 331 (0) |
43 | | Stortingets
ombudsmann for
forvaltningen (jf. kap. 3043) | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 33 082 | 33 082 (0) | 33 082 (0) | 35 082 (+2
000) | 33 082 (0) |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for
etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 700 | 3 700 (0) | 3 700 (0) | 17 290 (+590) | 4 290 (+590) |
51 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 3051) | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 314 508 | 304 508 (-10 000) | 314 508 (0) | 314 508 (0) | 314 508 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 14 | 1
292 799 | 1
275 799 (-17 000) | 1
305 799 (+13
000) | 1
308 389 (+15
590) | 1
306 389 (+13
590) |
Inntekter
rammeområde 14 (i hele tusen kroner) |
3041 | | Stortinget
(jf. kap. 41) | | | | | |
| 1 | Salgsinntekter | 6 552 | 6 552 (0) | 6 552 (0) | 6 552 (0) | 6 552 (0) |
| 3 | Leieinntekter | 2 018 | 2 018 (0) | 2 018 (0) | 2 018 (0) | 2 018 (0) |
| 40 | Salg av leiligheter | 7 000 | 7 000 (0) | 7 000 (0) | 7 000 (0) | 7 000 (0) |
3051 | | Riksrevisjonen
(jf. kap. 51) | | | | | |
| 1 | Refusjon innland | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
| 2 | Refusjon utland | 800 | 800 (0) | 800 (0) | 800 (0) | 800 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 14 | 17
370 | 17
370 (0) | 17
370 (0) | 17
370 (0) | 17
370 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 14 | 1 275
429 | 1 258
429 (-17 000) | 1 288
429 (+13 000) | 1 291
019 (+15 590) | 1 289
019 (+13 590) |
Ved Stortingets vedtak 26. november 2003 er
netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt til kr 1
258 429 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004).
Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål,
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten,
herunder Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige
reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet
omfatter også den administrative drift av Stortinget.
Stortingets direktør er Stortingets øverste
administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap.
Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og fire
avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen,
Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.
Stortinget har i 2002 hatt 108 møter,
Odelstinget 42 og Lagtinget 12 møter. Det er behandlet
433 budsjettinnstillinger, odelstingsinnstillinger og stortingsinnstillinger.
I tillegg er 1 439 spørsmål besvart. 91 åpne
høringer er gjennomført med 1 667 deltakere. Den
internasjonale virksomhet er opprettholdt på samme nivå som
i 2001. Norge hadde formannskapet i Nordisk ministerråd
og ledervervet i den såkalte tolv-pluss-gruppen (gruppen
av vestlige land i Den Interparlamentariske Union).
Arbeidet med VIS-prosjektet (Videreutvikling
av Informasjonssystemene i Stortinget) som ble igangsatt 2001 har
blant annet resultert i et nytt dokumentlager, portalsystem, publiserings-
og agentverktøy samt første versjonen av en ny
elektronisk portal "Løveporten". Diverse tiltak har redusert
papirforbruket med 30 tonn i forhold til 2001. Et pilotforsøk
med skanning av arkivverdige dokumenter for elektroniske dokumentarkiv
ble igangsatt.
Den viktigste årsaken til den kraftige økningen
i budsjettforslaget for 2004 i forhold til 2003 er Stortingets presidentskaps
beslutning om etablering av "Komitéhuset" i Akersgaten
18, samt omfattende istandsetting av nye lokaler og integrering
av disse i Stortingets øvrige bygningsmasse.
Kap. 41 blir ikke tilført midler fra
den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig
legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Post 1 Driftsutgifter omfatter lønn
og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte,
og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester,
i tillegg til utgifter til reiser, og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger.
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets
leiligheter inngår også i denne posten.
Videre skyldes økningen blant annet
behov for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og
sikkerhetstiltak, samt kostnader til leie og drift av nye lokaler.
I tillegg har pensjoner og godtgjørelser til representantene økt.
Post 21 Spesielle driftsutgifter omfatter blant
annet granskningskommisjonen for Mehamn-ulykken som ble opprettet
30. januar 2003. De vil etter planen avgi sin rapport 1. juni 2004.
Post 32 omfatter utgifter til kjøp
av leiligheter til stortingsrepresentantene.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold omfatter kjøp av teknisk utstyr, fornyelse
og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider
og større vedlikeholdsarbeider mv. i stortingsbygningene.
Den markante økningen er en følge av tidligere
vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging av et opplevelsessenter.
Post 70 omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater.
Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir
representert på Stortinget, i tillegg til et tilskudd per
stortingsrepresentant. Den stegvise opptrappingen av gruppetilskuddene,
vedtatt av Stortinget 11. juni 2001, blir sluttført høsten
2003, og 2004 er det første året med full overføring
etter den nye fordelingen.
Under kap. 3041 budsjetteres blant annet salgsinntekter
og leieinntekter. I 2003/2004 vil Stortinget sette i stand
og selv ta i bruk tidligere utleide lokaler.
I Budsjett-innst. S. I (2003-2004) ble i tillegg
følgende innarbeidet under rammeområde 14: kap.
41 post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold utstyrsanskaffelser økes
med 13 mill. kroner. Økningen på 13,0 mill. kroner
skyldes at det først høsten 2003 er inngått endelig
avtale i forbindelse med ombygging av Stortingskvartalet og ferdigstillelse
av "Komitéhuset".
Komiteenhar merket seg at det foreligger en økning
i driftsutgifter, og at økningen blant annet skyldes behov
for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og sikkerhetstiltak,
samt kostnader til leie og drift av nye lokaler. Komiteen ser
at det er en økning i posten for større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, og har merket seg at dette er en følge
av tidligere vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging
av et opplevelsessenter. Komiteen er av den oppfatning at
utbygging av et slikt opplevelsessenter er en viktig faktor i arbeidet
med å legge til rette for økt demokratisk engasjement
blant ungdom med sikte på bredere deltakelse i politiske
fora. Komiteen er for øvrig tilfreds med
at arbeidet for å sikre stortingsrepresentantene bedre
arbeidsvilkår er kommet så vidt langt som et ledd
i å styrke Stortingets rolle som landets ledende statsmakt.
På bakgrunn av Stortingets stadig økte
utadrettede virksomhet i form av utgitte publikasjoner, representasjon
i ulike delegasjoner, foredrag av representanter mv. ber komiteen Presidentskapet
vurdere hvorvidt det, gjennom omdisponering innenfor budsjettrammene,
bør legges til rette for at Stortinget ansetter egen språkkonsulent
til kvalitetssikring av dette arbeidet.
Komiteen vil på generelt
grunnlag si at den stiller seg positiv til at det administrative
apparatet knyttet til representanter og partigrupper har blitt styrket
de senere årene. Komiteen vil imidlertid
understreke betydningen av at disse administrative ressursene koordineres
og nyttes på en mest mulig effektiv måte. Komiteen vil
herunder påpeke viktigheten av at en til enhver tid søker å finne
markedets beste og prismessig gunstigste tilbud når Stortinget
inngår avtaler om kjøp av varer og tjenester,
som for eksempel kjøp av reiser for ansatte og representanter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen
på kap. 41 Stortinget med 20 mill. kroner. Reduksjonen
er foreslått fordelt med 13 mill. kroner på Post
1 Driftsutgifter og 7 mill. kroner på Post 32 Kjøp
av leiligheter.
Flertallet viser til vedlagte
brev fra Presidentskapet om hvordan reduksjonen kan tenkes gjennomført.
Det foreslås bevilget totalt kr 934
509 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er betydelig mulighet for innsparing i
Stortingets reisevirksomhet. Både når det gjelder
Stortingets generelle reisevirksomhet og deltakelse i internasjonale
organisasjoner er det mulighet for innsparinger som ikke vil berøre
Stortingets ordinære drift. Disse medlemmervil derfor foreslå at det i
den avsatte sum til Stortingets reisevirksomhet under kap. 41 post
1 foretas en reduksjon med kr 10 000 000 i tillegg til det foreslåtte budsjettforliket.
Det må på bakgrunn av dette gjennomføres en
reduksjon i Stortingets reisevirksomhet på kr 10 590 000. Disse
medlemmer er videre av den oppfatning at det ikke bør
foretas kutt i postene lønn og pensjoner og konsulenttjenester
ved drifts- og serviceavdelingen, da dette kan hindre Stortinget
i en effektiv og hensiktsmessig drift. Denne reduksjon må derfor
hentes inn ved et kutt i Stortingets reisevirksomhet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn forslag om at kap. 41 post 1 reduseres med kr 19 890 000.
Disse medlemmer viser til det
foreslåtte kutt på kr 7 000 000 i innkjøp
av stortingsleiligheter og mener at dette kutt må reduseres
noe da det er behov for at noen tidligere regjeringsmedlemmer som
nå er medlemmer av Stortinget og som fortsatt disponerer
regjeringsleiligheter, flytter tilbake til stortingsleilighet. Disse
medlemmer vil derfor halvere det foreslåtte kutt
i innkjøp av stortingsleiligheter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn forslag om at kap. 41 post 32 reduseres med kr 3 500 000.
Disse medlemmerer
videre av den oppfatning at det kan gjøres utsettelser
i kap. 41 post 45 større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
til 2005 og den foreslåtte påplussing må derfor
reduseres for 2004 med kr 9 200 000 i forhold til det fremlagte
forslaget.
Disse medlemmer fremmer forslag
om at kap. 41 post 45 økes med kr 3 800 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
den styrkning av Stortinget som har vært foretatt over
de siste år og som budsjettforslaget viderefører.
Innenfor den rammesum Stortinget 26. november 2003 vedtok for rammeområde
14, finner disse medlemmer imidlertid å måtte redusere
bevilgningen til Stortinget. Disse medlemmer vil
derfor fremme forslag om at kap. 41 post 1 Driftsutgifter reduseres
med kr 5 590 000. Disse medlemmer forslår
at dette skjer mot en økning på kap 51 Riksrevisjonen
post 1 Driftsutgifter på 5 mill. kroner og kap. 44 EOS-utvalget
post 1 Driftsutgifter på kr 590 000.
Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt
i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks
for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke
og uttale seg om klager på forvaltningen fra enkeltpersoner.
Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak og gjennomføre
systematiske undersøkelser. Videre gjennomfører
ombudsmannen besøk i lukkede institusjoner for å få et
bedre grunnlag for behandlingen av klagesakene.
Dokument nr. 4 (2002-2003) - Ombudsmannens årsmelding
for 2002 ble overlevert Stortinget mars 2003.
Viktig mål i forbindelse med budsjettet
for 2004 er å få ytterligere redusert saksbeholdningen
og den tiden det tar å behandle klagesakene samt å foreta
flere undersøkelser av mer systematisk karakter.
Komiteen ser at årets
budsjettramme for Sivilombudsmannen ikke økes i nevneverdig
grad ut over saldert budsjett, men ligger i underkant av 6 mill.
kroner over regnskapet for 2002. Komiteen forutsetter
at den foreslåtte budsjettrammen gjør at Sivilombudsmannens
virksomhet i 2004 minst videreføres på inneværende års
nivå. Komiteen vil fremheve at det er ønskelig
at saksbehandlingstiden ved kontoret reduseres dersom dette er praktisk
mulig, og at det foretas systematiske undersøkelser der
Sivilombudsmannen finner dette nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti er av den oppfatning at det
hadde vært ønskelig at Sivilombudsmannen mer av
eget initiativ fremmer egne saker for Stortinget, som for eksempel etter
mønster av Riksrevisjonens Dokument nr. 3-saker. Dette
vil etter disse medlemmers oppfatning gi Stortinget
en bedre løpende oppdatering av ombudsmannens virksomhet,
og vil kunne gi Stortinget mulighet til å gi ombudsmannen
tilbakemelding i saker som Stortinget kan være interessert
i å ha oppfatninger om.
Komiteen viser for øvrig
til komiteens merknader til Sivilombudsmannens melding for året
2002 i Dokument nr. 4 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er behov for å styrke innbyggernes rettssikkerhet ved
at saksbehandlingstiden hos Sivilombudsmannen reduseres ved at antall saksbehandlere økes
med 4 til 5 stillinger. Det er etter disse medlemmers syn
viktig at enkeltmenneskets stilling styrkes opp mot forvaltningen.
Disse medlemmer foreslår
derfor en økning av Sivilombudsmannens budsjett med kr
2 000 000.
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) er et permanent
utvalg, opprettet i 1996. Utvalget har syv medlemmer som alle er
valgt for fem år.
EOS-utvalget skal kontrollere både
den sivile overvåkingstjenesten, den militære
etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene).
Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig
tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke
alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold
som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet
er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.
Dokument nr. 16 (2002-2003) - Årsmelding
for 2002 fra EOS-utvalget - ble overlevert Stortinget 18. mars 2003.
Post 1 dekker godtgjørelse for utvalgets
medlemmer, og honorar til sakkyndige og andre bistandspersoner samt
lønnsutgifter for én kontormedarbeider. Sekretariatslederen
er tilknyttet Sivilombudsmannens organisasjon, og lønnsutgiftene
dekkes under kap. 43. Posten dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter
for utvalgets medlemmer og sekretariat, lokalleie mv. Enkelte fellestjenester,
som regnskapsføring mv., blir utført av Stortingets
administrasjon.
Komiteen viser til at Stortingets
presidentskap 22. oktober 2003 oversendte, i henhold til Stortingets
forretningsordens § 28 femte ledd, brev fra EOS-utvalget vedrørende
"Behov for opprettelse av ny stilling i EOS-utvalgets sekretariat
- anmodning om økning av rammen i utvalgets budsjettforslag
for 2004. Komiteen har i brev 12. november 2003 anmodet finanskomiteen
om at foreslåtte bevilgning under kap. 44 post 1 Driftsutgifter økes
fra kr 3 700 000 til kr 4 290 000, en økning på kr
590 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti foreslår en økning
på kr 590 000 til en ny stilling som fagsekretær
på fulltid innenfor IKT-området i EOS-utvalgets
sekretariat.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består
av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år.
Riksrevisjonens oppgaver følger av Grunnloven § 75
k, lov om statens revisionsvæsen av 8. februar 1918 og
Stortingets instrukser og vedtak. Den overordnede oppgaven er å føre
kontroll med at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og
at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk
forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og
forutsetninger.
Riksrevisjonen er organisert med fire regnskapsrevisjonsavdelinger,
to forvaltningsrevisjonsavdelinger og en administrasjonsavdeling.
Riksrevisjonen har i 2002 oversendt Stortinget
følgende dokumenter: Dokument nr. 1 (2002-2003), antegnelser
til statsregnskapet og enkelte andre saker, Dokument nr. 2 (2002-2003),
melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2002 samt 9 dokumenter i
Dokument nr. 3-serien.
Riksrevisjonens hovedmål vil være å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon og være et
effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet er
godt kvalifiserte medarbeidere. Budsjettet tar utgangspunkt i full
bemanning. På enkelte områder vil det være
nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse.
Post 1 omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Nye oppgaver
og satsing på kompetanse medfører at lønnsutgiftene øker. Riksrevisjonen
vil fortsatt satse på videreutvikling av IT-basert revisjonsstøtteverktøy
og informasjonssikkerhet. Økt bruk av nettjenester, reiser
i forbindelse med revisjonsaktiviteter og Riksrevisjonens internasjonale
engasjement, bidrar vesentlig til økning av vare- og tjenestebudsjettet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med
inngått leieavtale med IDI-sekretariatet, og for oppdrag
i utlandet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i budsjettforlik mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen
til Riksrevisjonen på kap. 51 med 10 mill. kroner.
Det foreslås bevilget totalt kr 304
508 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet vil medføre uheldige konsekvenser på rammeområde
14. Et større kutt i Riksrevisjonens budsjett vil medføre
at Riksrevisjonen ikke kan gjennomføre den kontroll med statsforvaltningen
som er nødvendig. Disse medlemmer vil bemerke
at Riksrevisjonen kun en gang tidligere har fått redusert
sitt budsjett, men da kun med et mindre beløp. Disse
medlemmer finner det betenkelig at nåværende,
tidligere og kanskje kommende regjeringspartier kutter i sitt eget
kontrollverk, noe som sender feil signaler i forhold til disses
innstilling til sitt eget kontrollapparat. Disse medlemmer mener
at Riksrevisjonen har en viktig rolle i det norske samfunnet og
kan ikke akseptere et kutt i Riksrevisjonens budsjett. Riksrevisjonens
budsjett må derfor opprettholdes.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag at det under kap. 51 post 1 bevilges kr 314 508 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i flertallets forslag til bevilgning til Riksrevisjonen
kuttes i forhold til Presidentskapets opprinnelige forslag. Disse
medlemmer kan ikke slutte seg til et kutt i bevilgningen
til Riksrevisjonen som medfører en reduksjon i aktivitetsnivået,
og vil derfor foreslå at bevilgningen til Riksrevisjonen økes
med 5 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår
at dette skjer mot en reduksjon av kap. 41 Stortinget post 1 Driftsutgifter.
Tabellen viser en oppsummering av fraksjonenes forslag til disponering av rammeområde 14 (Stortinget mv.), samt forslag fra Regjeringen. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag er med. (Avvikstall i parentes. Tall i tusen kroner.)
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 |
A, H og KrF |
FrP |
SV |
Utgifter rammeområde 14 (i hele tusen kroner) |
41 |
|
Stortinget (jf. kap. 3041) |
941 509 |
934 509
(-7 000) |
921 919
(-19 590) |
928 919
(-12 590) |
|
1 |
Driftsutgifter |
586 330 |
573 330
(-13 000) |
566 440
(-19 890) |
567 740
(-18 590) |
|
32 |
Kjøp av leiligheter |
7 000 |
0
(-7 000) |
3 500
(-3 500) |
0
(-7 000) |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
245 848 |
258 848
(+13 000) |
249 648
(+3 800) |
258 848
(+13 000) |
43 |
|
Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) |
33 082 |
33 082
(0) |
35 082
(+2 000) |
33 082
(0) |
|
1 |
Driftsutgifter |
33 082 |
33 082
(0) |
35 082
(+2 000) |
33 082
(0) |
44 |
|
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste |
3 700 |
3 700
(0) |
4 290
(+590) |
4 290
(+590) |
|
1 |
Driftsutgifter |
3 700 |
3 700
(0) |
4 290
(+590) |
4 290
(+590) |
51 |
|
Riksrevisjonen (jf. kap. 3051) |
314 508 |
304 508
(-10 000) |
314 508
(0) |
309 508
(-5 000) |
|
1 |
Driftsutgifter |
314 508 |
304 508
(-10 000) |
314 508
(0) |
309 508
(-5 000) |
|
|
Sum utgifter rammeområde 14 |
1 292 799 |
1 275 799
(-17 000) |
1 275 799
(-17 000) |
1 275 799
(-17 000) |
Inntekter rammeområde 14 (i hele tusen kroner) |
|
|
Sum inntekter rammeområde 14 |
17 370 |
17 370
(0) |
17 370
(0) |
17 370
(0) |
|
|
Sum netto rammeområde 14 |
1 275 429 |
1 258 429
(-17 000) |
1 258 429
(-17 000) |
1 258 429
(-17 000) |
|
|
Sum rammeområde 14 - rammevedtak |
17 000 |
0 |
0 |
0 |
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Rammeområde 14
(Stortinget mv.)
På statsbudsjettet for 2004 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner | | Kroner |
Utgifter: |
41 | | Stortinget (jf. kap. 3041) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 566 440 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 8 000 000 | | |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | | 3 500 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 249 648 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| | 94 331 000 | | |
| | | | | | |
43 | | Stortingets ombudsmann
for forvaltningen (jf. kap. 3043) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 35 082 000 | | |
| | | | | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 4 290 000 | | |
| | | | | | |
51 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
3051) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 314 508 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 1 275 799
000 |
Inntekter: |
3041 | | Stortinget (jf. kap. 41) | | | | |
| 1 | Salgsinntekter | | 6 552 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | | 2 018 000 | | |
| 40 | Salg av leiligheter | | 7 000 000 | | |
| | | | | | |
3051 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
51) | | | | |
| 1 | Refusjon innland | | 1 000 000 | | |
| 2 | Refusjon utland | | 800 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 17 370 000 |
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Rammeområde 14
(Stortinget mv.)
På statsbudsjettet for 2004 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner | | Kroner |
Utgifter: |
41 | | Stortinget (jf. kap. 3041) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 567 740 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 8 000 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 258 848 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| | 94 331 000 | | |
| | | | | | |
43 | | Stortingets ombudsmann
for forvaltningen (jf. kap. 3043) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 33 082 000 | | |
| | | | | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 4 290 000 | | |
| | | | | | |
51 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
3051) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 309 508 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 1 275 799
000 |
Inntekter: |
3041 | | Stortinget (jf. kap. 41) | | | | |
| 1 | Salgsinntekter | | 6 552 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | | 2 018 000 | | |
| 40 | Salg av leiligheter | | 7 000 000 | | |
3051 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
51) | | | | |
| 1 | Refusjon innland | | 1 000 000 | | |
| 2 | Refusjon utland | | 800 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 17 370 000 |
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Rammeområde 14
(Stortinget mv.)
På statsbudsjettet for 2004 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner | | Kroner |
Utgifter: |
41 | | Stortinget (jf. kap. 3041) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 573 330 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 8 000 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 258 848 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| | 94 331 000 | | |
| | | | | | |
43 | | Stortingets ombudsmann
for forvaltningen (jf. kap. 3043) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 33 082 000 | | |
| | | | | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 3 700 000 | | |
| | | | | | |
51 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
3051) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 304 508 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 1 275 799
000 |
Inntekter: |
3041 | | Stortinget (jf. kap. 41) | | | | |
| 1 | Salgsinntekter | | 6 552 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | | 2 018 000 | | |
| 40 | Salg av leiligheter
| | 7 000 000 | | |
| | | | | | |
3051 | | Riksrevisjonen (jf. kap.
51) | | | | |
| 1 | Refusjon innland | | 1 000 000 | | |
| 2 | Refusjon utland | | 800 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 17 370 000 |
Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 18. november 2003.
For Stortinget innebærer et kutt i
rammen på 13 mill kroner en reduksjon i løpende
virksomhet på 2,2 pst. I denne posten inngår representantenes
godtgjørelse, pensjoner og ansattes lønn, poster
som vi i denne omgang har søkt å skjerme. Selv
om vi har prøvd å minimere konsekvensene av budsjettkuttet,
vil de foreslåtte tiltak gå ut over det servicenivå og
den reiseaktivitet som er lagt til grunn i budsjettforslaget.
Stortingets bebudede budsjettkutt foreslås
tatt fra følgende formål:
Lønn og pensjoner | Kr 2,7 mill |
En tredjedel tenkes spart inn ved å holde
stillinger vakante i en periode ved ledighet. En tredjedel spares
i ventegodtgjørelsene som en konsekvens av den endrede
praksis Presidentskapet har vedtatt, og resten ved mindre bruk av
vikarer og ekstrahjelp til åpne høringer, utredninger
og annen bistand.
Maskiner, inventar, forbruksmateriell
og kontortjenester | Kr 2,1 mill |
Dette går først og fremst
ut over møbelanskaffelser. Færre kontorer vil
bli pusset opp og færre møbler byttet ut. Kurs
og infotiltak reduseres, likeså kjøp av faglitteratur
og kontorforbruksmateriell. Midler vil bli spart på trykking
av Stortingets publikasjoner, og telefonutgiftene må bli
redusert.
Reiser og internasjonale
delegasjoner | Kr 3,3 mill |
Komitereiser, innenlands og utenlands, reduseres med
kr 800.000 og representasjonskontoen (Stortingets offisielle besøksutveksling
m.v.) med kr 200.000. Forøvrig må det gjøres
kutt i administrasjonens og representantenes øvrige reisevirksomhet
og i Stortingets deltagelse i en del internasjonale delegasjoner.
Konsulenttjenester | Kr l,0 mill |
Drifts- og serviceavdelingen, inkludert IKT,
må redusere sin bistand fra konsulenter med ca 10 pst.
Drift og vedlikehold av
bygninger | Kr 3,9 mill |
En tredjedel foreslås tatt ved en reduksjon
i oppussing og vedlikehold av Stortingets leiligheter. Det resterende
tas fra Stortingets øvrige bygningsmasse; inn- og utvendig
vedlikehold, fjernvarme, avfallshåndtering, ventilasjons-håndtering
m.m.
Det antydede kutt, kr 7,0 mill, utgjør
100 pst av budsjettposten.
Denne posten hadde en motpost i Stortingets
budsjettforslag der det var foreslått å selge
leiligheter for et tilsvarende beløp. Konsekvensen er at
Stortingets leilighets-portefølje må reduseres
med tre enheter.
Stortinget eier pt. 140 leiligheter hvorav 42
er treroms eller større. For tiden er syv leiligheter ledige.
Det samlede behovet for leiligheter varierer litt over tid, men
ikke mye. I løpet av 2004 kjenner vi til at tre representanter
vil ta ut svangerskapspermisjon. Grunnet lengden av fraværet
og mangel av intern hotellkapasitet er det ønskelig å innkvartere
deres vararepresentantene i Stortingets leiligheter.
I forhold til innkvarteringsbehovet vil salg
av tre leiligheter, samt innkvartering av tre nye vararepresentanter,
medføre at vi fra høsten 2004 bare har en ledig
leilighet til å dekke nye uforutsette behov.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 27. november 2003
|
Martin Engeset
fung. leder |
|
André Dahl
ordf. for kap. 41 og 3041 |
Kjell Engebretsen
ordf. for kap. 44 |
Ragna Flotve
ordf. for kap. 43 |
|
Carl I. Hagen
ordf. for kap. 51 og 3051 |
|