Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger
i statsbudsjettet for 2004 utgjør 955,4 mrd. kroner, medregnet lånetransaksjoner
og overføringer til Statens petroleumsfond. Dette er en økning
på 82,4 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget
vedtok i fjor høst. Hovedårsaken til økningen
er økt anslag på overføringer
til Statens petroleumsfond.
Siden statsbudsjettet 2004 ble saldert av Stortinget
i fjor høst anslås utgiftene å øke
med 1,7 mrd. kroner, utenom utgifter til petroleumsvirksomheten,
lånetransaksjoner og overføring til
Statens petroleumsfond. Vedtak i Stortinget 1. halvår 2004
innebar en utgiftsøkning på 2,9 mrd. kroner, mens
anslaget for renteutgifter er redusert med 1,3 mrd. kroner siden
saldert budsjett.
I saldert budsjett var det avsatt 6,4 mrd. kroner
under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Avsetningen ble redusert med
0,9 mrd. kroner i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2004. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene
til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv.
dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret
i staten og trygdeoppgjøret mv. er nå gjennomført,
og de bevilgningsmessige konsekvensene er fordelt på kapitler
og poster. De økte bevilgningene til lønnsoppgjør
og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet 4,8 mrd. kroner.
Dette forklarer også at nivået på driftsutgiftene
er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i
sin helhet er bevilget som driftsutgifter, mens konsekvensene av trygdeoppgjøret
utbetales på overføringsposter.
Bevilgningen til tilfeldige utgifter skal også dekke uforutsette
utgifter til tilleggsbevilgninger 2. halvår og overskridelsestillatelser
som Finansdepartementet har fullmakt til å gi. Det bør
normalt stå igjen om lag 50 mill. kroner på kapitlet
etter ny saldering av budsjettet. Beløpet skal være
tilstrekkelig til å dekke gitte overskridelsesfullmakter
og beløp som regnskapsføres direkte på posten.
Regjeringen vil fremme forslag om nedsettelse av kap. 2309 i forbindelse
med ny saldering av statsbudsjettet 2004 senere i høst.
Anslaget for utlån, aksjetegning mv.
er økt med 19,0 mrd. kroner siden saldert budsjett. Det
skyldes hovedsakelig posteringer knyttet til avvikling av Statens Banksikringsfond,
som også har sitt motstykke på inntektssiden.
Isolert sett øker også utlånene fra saldert budsjett
som følge av styrking av Fondet for forskning og nyskaping
og etableringen av nye fond til å fremme satsingen på gasskraftverk
med CO2-håndtering og til kollektiv
oppreisning til romanifolket/taterne. I tillegg har lånerammen
til helseforetakene økt med knapt 0,8 mrd. kroner. Forventet
nedbetaling av statsgjeld er økt med 4,6 mrd. kroner siden
saldert budsjett.
De samlede inntektene på statsbudsjettet
for 2004 anslås nå til 901,1 mrd. kroner medregnet
lånetransaksjoner og overføringer fra
Statens petroleumsfond. Dette er en økning på 86,4
mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i
fjor høst. Økningen skyldes i stor grad økte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens petroleumsfond anslås nå å bli
2,4 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.
Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er
redusert med 1,1 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2004 er basert
på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter
og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting,
etterspørsel, lønninger og priser. Direkte skatter
og folketrygdeavgifter er redusert med 6,5 mrd. kroner. Merverdi-
og investeringsavgiften er økt med 3,3 mrd. kroner, mens øvrige
særavgifter og toll samlet sett er økt med 2,2
mrd. kroner.
Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
er anslaget for øvrige inntekter redusert med 1,3 mrd.
kroner. Dette skyldes blant annet at anslaget under kap. 5309 Tilfeldige
inntekter forventes å bli 0,6 mrd. kroner lavere enn saldert
budsjett. Årsaken er at Vestbanetomten ikke kan selges
som planlagt i 2004. Videre er anslaget for renteinntekter redusert
med 2,3 mrd. kroner siden saldert budsjett. I motsatt retning trekker økte utbyttebetalinger
på 0,4 mrd. kroner, særlig fra Telenor og Posten.
I tillegg tilbakeføres det 0,3 mrd. kroner til statsbudsjettet
fra tidligere verftsstøtteordning, mens inntektene fra
rettsgebyr mv. har økt med knapt 0,3 mrd. kroner, dels
som følge av økte gebyrsatser og dels som følge
av nye anslag.
Tilbakebetalinger mv. av lån forventes
nå å bli 71,9 mrd. kroner, som er 23,0 mrd. kroner
høyere enn saldert budsjett. Foruten avviklingen av Statens
Banksikringsfond, er hovedårsaken til de økte
tilbakebetalingene salg av aksjer i Telenor ASA.
Folketrygdens inntekter og utgifter er inkludert
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet for 2004 samtykket Stortinget
i at det anslåtte finansieringsbehovet på 74,3
mrd. kroner ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene
under folketrygden med 6,1 mrd. kroner. For 2. halvår legges
det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene på 0,1
mrd. kroner under folketrygden. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften
og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 1,0 mrd.
kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Folketrygdens
finansieringsbehov anslås derfor nå til 81,3 mrd.
kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet forslag til
vedtak på folketrygdens finansieringsbehov i 2004 basert
på anslagsendringer gjennom året.
Nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås
nå å bli 62,1 mrd. kroner høyere enn
lagt til grunn i saldert budsjett. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
skal etter lov om Statens petroleumsfond i sin helhet overføres
til fondet.
I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet,
jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen
av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme
egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring
fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kapittel
5800 skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen,
f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen
for tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring
fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 67,8 mrd. kroner. Det
oljekorrigerte underskuddet for 2004 anslås nå til 71,8
mrd. kroner, eller 4,0 mrd. kroner høyere enn bevilget
beløp. Det er i anslag på regnskap for 2004 lagt
til grunn at tilleggsbevilgninger på utgiftssiden som vil
bli fremmet i 2. halvår, dekkes ved reduserte avsetninger
for ymse utgifter. Det er imidlertid lagt til grunn at reduserte
inntektsbevilgninger på 0,6 mrd. kroner ikke dekkes inn.
Dette skyldes at bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter
reduseres med 0,6 mrd. kroner.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet
for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for
det oljekorrigerte underskuddet i 2004. Regjeringen vil derfor komme
tilbake med oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret
overføring fra Petroleumsfondet til statskassen i nysalderingsproposisjonen
for 2004.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
etter tilbakeføring fra Statens petroleumsfond. Statsbudsjettets
finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån
og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån. I saldert
budsjett 2004 ble brutto finansieringsbehov anslått til
58,3 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til
54,3 mrd. kroner. Det er i proposisjonen videre redegjort for statsregnskapet
medregnet folketrygden for 1. halvår 2003. I proposisjonens
kapittel 9 er det redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets
utgiftsside 1994-2003.
Komiteen tar dette
til orientering.