Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål,
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten,
herunder Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige
reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet
omfatter også den administrative drift av Stortinget.
Stortingets direktør er Stortingets øverste
administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap.
Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og fire
avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen,
Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.
Det er en nedgang i budsjettforslaget for 2005
i forhold til 2004, mest som følge av at byggeaktiviteten kulminerer
i 2004.
Kapittel 41 blir ikke tilført midler
fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig
legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Post 1 Driftsutgifter omfatter lønn
og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte,
og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester
samt utgifter til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger.
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter
inngår i denne posten. Det er ikke fremmet forslag om nye
stillinger for 2005. Økningen skyldes blant annet ekstrakostnader
i forbindelse med leie og drift av nye lokaler, stortingsvalg, sikkerhetstiltak, samt
kostnader til arrangementer i forbindelse med 100-årsmarkeringen
for unionsoppløsningen.
På post 21 Spesielle driftsutgifter
er det ikke satt av penger på budsjettet for 2005. Bakgrunnen
er at granskningskommisjonen for Mehamn-ulykken hadde frist for
avgivelse av rapport 31. desember 2004. Etter henvendelse fra granskningskommisjonen
vedtok Presidentskapet i møte 28. oktober 2004 å forlenge
fristen for avgivelse av rapport til 1. mars 2005. Det ble lagt
til grunn at arbeidet sluttføres med de bevilgede midler
og overføring av ubrukte midler på inneværende års
budsjett til 2005.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold omhandler kjøp av teknisk utstyr, fornyelse
og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst,
ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider mv. i
stortingsbygningene. De omfattende byggearbeidene vil bli avsluttet
i løpet av 2005.
Post 70 Tilskudd til partigruppene omfatter
Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Det gis et
fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe samt et tillegg
per stortingsrepresentant.
Under kap. 3041 Stortinget budsjetteres blant
annet salgsinntekter og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort
sett fra kafeteriaene.
Komiteen har merket seg at det
foreligger en reduksjon i driftsutgifter sammenliknet med vedtatt budsjett
for 2004, og at denne reduksjonen hovedsakelig skyldes at byggeaktiviteten
kulminerer. Komiteenviser
til at den økte byggeaktiviteten i inneværende år
skyldes arbeidet med å sikre stortingsrepresentantene bedre
arbeidsvilkår, samt utviklingen av et opplevelsessenter
som en viktig faktor i arbeidet med å legge til rette for økt
demokratisk engasjement blant ungdom med sikte på bredere
deltakelse i politiske fora.
Komiteen er kjent med at Riksrevisjonen
har stilt spørsmål ved Stortingets anbuds- og
kontrollrutiner i tilknytning til byggevirksomheten. Komiteen ber Stortingets
presidentskap legge til rette for at Stortingets økonomireglement
gir klare og presise føringer for faste rutiner i tilknytning
til byggevirksomheten.
Komiteen viser til sine enstemmige
merknader i Innst. S. nr. 10 (2003-2004) hvor Stortinget sluttet
seg til understrekingen av betydningen av at Stortingets administrative
ressurser koordineres og nyttes på en mest mulig effektiv
måte.
Komiteen viser til viktigheten
av at en til enhver tid søker å finne markedets
beste og prismessig gunstigste tilbud når Stortinget inngår
avtaler om kjøp av varer og tjenester, som for eksempel
kjøp av reiser for ansatte og representanter.
Komiteen forutsetter at det holdes
kontinuerlig fokus på effektiv drift tilpasset den fleksibilitet
Stortinget til enhver tid må ha.