5. Forslag fra mindretall

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

Rammeområde 9

(Næring)

I

På statsbudsjettet for 2007 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

900

Nærings- og handelsdepartementet

1

Driftsutgifter

147 600 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

21 150 000

23

Forenklingstiltak, kan overføres

10 000 000

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

23 050 000

72

Tilskudd til beredskapsordninger

3 100 000

73

Tilskudd til Ungt Entreprenørskap, kan overføres

10 000 000

901

Styret for det industrielle rettsvern

1

Driftsutgifter

184 000 000

902

Justervesenet

1

Driftsutgifter

74 300 000

21

Spesielle driftsutgifter

1 800 000

903

Norsk Akkreditering

1

Driftsutgifter

20 100 000

904

Brønnøysundregistrene

1

Driftsutgifter

194 600 000

22

Forvaltning av Altinn-løsningen, kan overføres

65 650 000

905

Norges geologiske undersøkelse

1

Driftsutgifter

115 000 000

21

Spesielle driftsutgifter

38 650 000

906

Bergvesenet med Bergmesteren for Svalbard

1

Driftsutgifter

11 200 000

30

Sikrings- og miljøtiltak, kan overføres

8 000 000

907

Sjøfartsdirektoratet

1

Driftsutgifter

249 900 000

22

Flytteutgifter, kan overføres

25 000 000

72

Tilskudd til NOx-tiltak, kan overføres

15 000 000

908

Skipsregistrene

1

Driftsutgifter

12 000 000

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning

1 330 000 000

912

Bedriftsrettet informasjonsformidling

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

5 000 000

70

Tilskudd

14 400 000

913

Standardisering

70

Tilskudd

25 000 000

922

Romvirksomhet

50

Norsk Romsenter

33 000 000

70

Kontingent i European Space Agency (ESA)

105 400 000

71

Internasjonal romvirksomhet

294 000 000

72

Nasjonale følgemidler, kan overføres

37 000 000

924

Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer

70

Tilskudd, kan overføres

27 500 000

929

Norsk Designråd

70

Tilskudd

25 000 000

934

Internasjonaliseringstiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

11 000 000

73

Støtte ved kapitalvareeksport

28 800 000

937

Svalbard Reiseliv AS

71

Tilskudd

2 000 000

938

Omstillingstiltak

71

Omstillingstilskudd til Sør-Varanger, kan overføres

1 000 000

950

Forvaltning av statlig eierskap

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

11 500 000

953

Kings Bay AS

70

Tilskudd

15 000 000

1550

Konkurransetilsynet

1

Driftsutgifter

78 112 000

23

Klagenemnda for offentlige anskaffelser

5 000 000

2421

Innovasjon Norge

50

Innovasjon - prosjekter, fond

103 000 000

51

Tapsfond, såkornkapitalfond

10 000 000

70

Bedriftsutvikling og administrasjon

396 800 000

71

Nettverk, profilering og reiseliv - programmer, kan overføres

324 300 000

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres

255 000 000

74

Tilskudd til dekning av tap på eldre lån

100 000

78

Administrasjonsstøtte for distriktsrettede såkornfond

3 500 000

79

Maritim utvikling, kan overføres

25 000 000

Totale utgifter

4 396 512 000

Inntekter

3900

Nærings- og handelsdepartementet

2

Ymse inntekter

105 000

71

Tilbakeføring fra tapsfond

41 400 000

73

Avvikling av Norsk Garantiinstitutt for skip og borerigger

30 000 000

3901

Styret for det industrielle rettsvern

1

Patentavgifter

120 000 000

2

Varemerkeavgifter

45 600 000

3

Mønsteravgifter

3 600 000

4

Forskjellige avgifter

3 500 000

5

Inntekt av informasjonstjenester

8 300 000

6

Diverse inntekter

100 000

3902

Justervesenet

1

Justergebyrer

42 500 000

3

Kontroll- og godkjenningsgebyr

7 800 000

4

Oppdragsinntekter

1 800 000

3903

Norsk Akkreditering

1

Gebyrinntekter og andre inntekter

16 300 000

3904

Brønnøysundregistrene

1

Gebyrinntekter

410 200 000

2

Oppdragsinntekter og andre inntekter

16 500 000

3

Inntekter knyttet til forvaltning av Altinn-løsningen

100 000

3905

Norges geologiske undersøkelse

1

Oppdragsinntekter

10 000 000

2

Tilskudd til samfinansieringsprosjekter

28 650 000

3906

Bergvesenet med Bergmesteren for Svalbard

1

Produksjonsavgifter mv.

1 000 000

3907

Sjøfartsdirektoratet

1

Gebyrer for skip og offshoreinstallasjoner i NOR

110 600 000

2

Maritime personellsertifikater

8 700 000

3

Diverse inntekter

4 100 000

4

Gebyrer for skip i NIS

35 000 000

3908

Skipsregistrene

1

Gebyrer NOR

10 250 000

2

Gebyrer NIS

5 100 000

3961

Selskaper under NHDs forvaltning

70

Garantiprovisjon, Statkraft SF

75 795 000

4550

Konkurransetilsynet

2

Ymse inntekter

193 000

5325

Innovasjon Norge

50

Tilbakeføring fra landsdekkende innovasjonsordning

5 000 000

70

Låne- og garantiprovisjoner

44 500 000

Totale inntekter

1 086 693 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 900 post 1 og 21

kap. 3900 post 2

kap. 901 post 1

kap. 3901 postene 1, 2 og 6

kap. 902 post 1

kap. 3902 postene 1 og 3

kap. 902 post 21

kap. 3902 post 4

kap. 903 post 1

kap. 3903 post 1

kap. 904 post 1

kap. 3904 post 2

kap. 904 post 22

kap. 3904 post 3

kap. 905 post 21

kap. 3905 postene 1 og 2

kap. 907 post 1 og 22

kap. 3907 post 3

III

Fullmakt til å overskride

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan overskride bevilgningen under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorarer og utgifter til faglig bistand ved salg av statlige aksjeposter, samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i selskapene.

IV

Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan utgiftsføre utbetalinger knyttet til utførte pålagte miljøtiltak etter virksomheten i Raufoss ASA innenfor gitt garantiramme på 50 mill. kroner uten bevilgning under kap. 960 Raufoss ASA post 71 Refusjon for miljøtiltak.

V

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan:

  • 1. gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

907

Sjøfartsdirektoratet

72

Tilskudd til NOX-tiltak

35 mill. kroner

2421

Innovasjon Norge

72

Forsknings- og utviklingskontrakter

100 mill. kroner

  • 2. gi Eksportfinans ASA tilsagn om statlig dekning av framtidig underskudd på avregningskontoen for eksisterende eksportkredittordning, den såkalte 108-ordningen. Fullmakten gjelder for samlede framtidige underskudd som oppstår som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember 2007. Fullmakten har som forutsetning at:

    • a) Eksportfinans ASA fram til 31. desember 2007 kan gi tilsagn om lån ved eksport av kapitalvarer og skip til de gunstigste rentevilkår og kredittider som OECD (Arrangement on Officially Supported Export Credits) tillater.

    • b) Eksportfinans ASAs innlånspraksis for ordningen må godkjennes av Nærings- og handelsdepartementet. Nærings- og handelsdepartementet kan for øvrig utarbeide nærmere retningslinjer for ordningen.

VI

Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning i forbindelse med kjøp av utredninger og lignende

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan inngå forpliktelser for inntil 7,5 mill. kroner til utredninger o.l. utover gitt bevilgning under kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet post 21 Spesielle driftsutgifter.

VII

Garantifullmakt

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan gi: Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier for inntil 40 mill. kroner for lån til realinvesteringer og driftskapital, men slik at total ramme for nytt og gammelt ansvar ikke overstiger 240 mill. kroner.

VIII

Dekning av forsikringstilfeller

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan:

  • 1. gi tilsagn til Institutt for energiteknikk og Statsbygg om dekning av forsikringsansvar for inntil 700 000 000 euro overfor tredjeperson for instituttets og Statsbyggs ansvar etter lov av 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet, kapittel III.

  • 2. inngå avtaler om forsikringsansvar under beredskapsordning for statlig varekrigsforsikring innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 1 000 mill. kroner.

IX

Utlånsfullmakt

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye landsdekkende risikolån innenfor en ramme på inntil 100 mill. kroner.

X

Tiltredelsesfullmakt

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan tiltre deltakelse i "Eurekas Art. 169 initiativ for forskningsutførende SMBer" innenfor en kostnadsramme på 2 mill. euro pr. år for perioden 2007-2013.

XI

Fullmakter vedrørende Norsk Romsenter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2007 kan gi Norsk Romsenter fullmakt til å:

  • 1. selge andeler i selskaper hvor institusjonen forvalter eierandeler, og kjøpe andeler i nye selskaper.

  • 2. benytte utbytte fra selskaper hvor institusjonen forvalter eierandeler og inntekter fra salg av andeler i slike selskaper til romrelatert virksomhet, herunder kjøp av andeler i nye selskaper.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen vurdere behovet for ytterligere bevilgninger til Åknesprosjektet for å sikre at varslingssystemet står ferdig i 2007, og komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett 2007 med et forslag til bevilgning.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring av tolloven for å bekjempe piratkopiering og import av piratprodukter.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen videreføre ordningen med utenlandsk bearbeiding av norske råvarer i samsvar med forskrift gjeldende fra 1. juli 2005.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen avvikle distriktskvoteordningen.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringa leggja fram ei ny vurdering av konkurranseforholda i meierisektoren i Revidert nasjonalbudsjett 2007, spesielt om det er naudsynt med forbetringar av rammevilkåra for private aktørar for å sikra eit reelt høve til konkurranse. Det må takast utgangspunkt i at dei overordna måla for landbrukspolitikken står fast, og at landbrukssamvirket må ha ei rolle som dominerande aktør i marknaden for å sikra desse måla.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en omorganisering og samling av standardiseringsvirksomheten med sikte på å etablere en ordning hvor det overordnede ansvar for alt standardiseringsarbeid legges til Nærings- og handelsdepartementet.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen tilpasse gebyrinntektene til driften av Brønnøysundregistrene ved å innarbeide nivået på gebyrene i tråd med selvfinansieringsprinsippet senest i statsbudsjettet for 2008.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen legge forvaltningen av Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en fullverdig nettolønnsordning for Hurtigruten og ikke avgrenset til sikkerhetsbemanningen i henhold til skipenes alarminstruks.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om tildeling av nye matfiskkonsesjoner.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk som ikke begrenses til kommune, fylke eller region, men gjøres landsomfattende.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om ervervsmessig husdyrhold.

orslag 14

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror (omsetningsloven).

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringa fordela auken i 1 mill. kroner utover framlegget i St.prp. nr. 1 (2006-2007) på kap. 1138 post 70 etter den fordelingsnøkkel som er nytta i St.prp. nr. 1 (2006-2007).