I sammenheng med budsjettet for 2009 foreslås det
bestillings- og tilsagnsfullmakter for i alt 42 804 mill. kroner,
mot 45 200 mill. kroner i 2008.
Forslagene til bestillingsfullmakter utgjør
i alt 27 981 mill. kroner, mot 34 714 mill. kroner i 2008. Under
Forsvarsdepartementet er det foreslått bestillingsfullmakter på
26 735 mill. kroner, mot 33 695 mill. kroner i 2008. Det fremmes
forslag om tilsagnsfullmakter på i alt 14 823 mill. kroner, mot
10 487 mill. kroner i 2008. Utover fullmaktene i tabell 4.1 nedenfor
(tabell 6.1 i proposisjonen), eksisterer det enkelte tilsagnsfullmakter
uten en beløpsramme, for eksempel en fullmakt som hjemler at Statens
lånekasse for utdanning kan gi tilsagn om støtte for vårhalvåret
2010 etter de samme satser som for høsthalvåret 2009.
Tabell 4.1 Oversikt over
bestillingsfullmakter og tilsagnsfullmakter
| | | | 1 000 kroner |
Kap. | Post | Betegnelse | Bestillings-fullmakter | Tilsagns-
fullmakter |
116 | | Deltaking i internasjonale
organisasjoner: | | |
| 72 | EØS-finansieringsordningen
| | 3 400 000 |
| 73 | Den norske finansieringsordningen
| | 2 700 000 |
| 74 | Bilaterale samarbeidsprogram
med Bulgaria og Romania | | 350 000 |
118 | | Nordområdetiltak
mv.: | | |
| 70 | Nordområdetiltak
og prosjektsamarbeid med Russland | | 188 000 |
161 | | Næringsutvikling: | | |
| 70 | Næringsutvikling
| | 550 000 |
166 | | Miljø og bærekraftig
utvikling mv. | | |
| 73 | Klima- og skogsatsing
| | 1 500 000 |
220 | | Utdanningsdirektoratet: | | |
| 70 | Tilskudd til læremidler
mv. | | 20 000 |
226 | | Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen: | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 120 000 |
270 | | Studier i utlandet
og sosiale formål for elever og studenter: | | |
| 75 | Tilskudd til bygging
av studentboliger | | 220 800 |
285 | | Norges forskningsråd: | | |
| 52 | Forskningsformål | | 37 500 |
320 | | Allmenne kulturformål
| | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg
| | 647 800 |
322 | | Billedkunst, kunsthåndverk
og offentlig rom: | | |
| 50 | Kunst i offentlige
rom | | 13 000 |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 40 000 | |
551 | | Regional utvikling
og nyskaping: | | |
| 61 | Næringsrettede
midler til regional utvikling, kompensasjon for
økt arbeidsgiveravgift | | 100 000 |
581 | | Bolig- og bomiljøtiltak: | | |
| 75 | Boligtilskudd
til etablering, tilpasning og utleieboliger | | 204 300 |
| 78 | Kompetansetilskudd
| | 86 400 |
586 | | Tilskudd til omsorgsboliger
og sykehjemsplasser | | |
| 64 | Investeringstilskudd
| | 642 600 |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak: | | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere
| | 2 606 150 |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt: | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 180 000 | |
761 | | Tilskudd forvaltet
av Helsedirektoratet: | | |
| 60 | Tilskudd til omsorgstjenester
| | 1 000 |
920 | | Norges forskningsråd: | | |
| 50 | Tilskudd | | 107 500 |
1062 | | Kystverket: | | |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 287 000 | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 3 000 | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg
| | 20 000 |
1148 | | Naturskade – erstatninger
og sikring: | | |
| 71 | Naturskade, erstatninger
| | 27 200 |
1350 | | Jernbaneverket: | | |
| 23, 25 og 30 | Drift, vedlikehold
og investeringer | 700 000 | |
1380 | | Post- og teletilsynet: | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 4 000 | |
1400 | | Miljøverndepartementet: | | |
| 78 | Miljøtiltak i
nikkelverkene på Kola | | 218 500 |
1426 | | Statens naturoppsyn: | | |
| 32 | Skjærgårdsparker
mv. | 6 500 | |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning: | | |
| 30 | Statlige erverv,
båndlegging av friluftsområder | | 80 000 |
| 32 | Statlige erverv,
fylkesvise verneplaner | | 34 700 |
| 34 | Statlige erverv,
nasjonalparker | | 185 000 |
| 35 | Statlige erverv,
nytt skogvern | | 140 000 |
| 77 | Tilskudd til nasjonalparksentre
| | 2 000 |
| 79 | Kompensasjon ved
flytting av oppdrettsanlegg | | 6 750 |
1429 | | Riksantikvaren: | | |
| 72 | Vern og sikring
av fredete og verneverdige kulturminner og
kulturmiljøer | | 35 000 |
| 73 | Brannsikring og
beredskapstiltak | | 2 000 |
| 74 | Fartøyvern | | 8 000 |
| 77 | Verdiskapingsprogram
på kulturminneområdet | | 2 000 |
1441 | | Statens forurensningstilsyn: | | |
| 39 | Oppryddingstiltak
| 25 000 | |
1700 | | Forsvarsdepartementet: | | |
| 73 | Forskning og utvikling
| | 14 000 |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarsstaben: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 80 000 | |
1731 | | Hæren: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 900 000 | |
1732 | | Sjøforsvaret: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 800 000 | |
1733 | | Luftforsvaret: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 1 440 000 | |
1734 | | Heimevernet: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 150 000 | |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 300 000 | |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 125 000 | |
| 44 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel | 150 000 | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 20 000 000 | |
| 48 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel | 350 000 | |
| 75 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram
for sikkerhet | 100 000 | |
1790 | | Kystvakten: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 2 200 000 | |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 90 000 | |
1792 | | Norske styrker
i utlandet: | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 50 000 | |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon: | | |
| 50 | Overføring til
Energifondet | | 400 000 |
| 74 | Naturgass | | 20 000 |
1830 | | Forskning: | | |
| 50 | Norges forskningsråd
| | 33 000 |
2421 | | Innovasjon Norge: | | |
| 72 | Forsknings- og utviklingskontrakter
| | 100 000 |
Kilde: Finansdepartementet
For 2009 bes det om fullmakt til å gi nye garantier
innenfor følgende totale garantirammer under disse ordningene:
Utenriksdepartementet | |
Import fra utviklingsland
| 50 mill. kroner |
Nærings-
og handelsdepartementet | |
Innovasjon Norge
| 180 mill. kroner |
GIEK | |
Alminnelig garantiordning
| 60 000 mill. kroner |
Eksport/investering
i utviklingsland | 2 100 mill. kroner |
Byggelån innenfor
skipsbyggingsindustrien | 5 000 mill. kroner |
Finansdepartementet | |
Den nordiske investeringsbank | |
Grunnkapital til
Den nordiske investeringsbank | 716 mill. euro |
Prosjektinvesteringslån
| 341 mill. euro |
Miljølån | 63,5 mill. euro |
Olje-
og energidepartementet | |
Gassco AS | 1 000 mill. kroner |
Kilde: Finansdepartementet
Det vises for øvrig til spesifisert oversikt
over statens garantiansvar og utbetalinger i 2007 i St.meld. nr.
3 (2007–2008) Statsrekneskapen for 2007, vedlegg 4.
Økonomireglementet for staten med tilhørende utfyllende
bestemmelser fastsetter normalvilkår for statlige garantier. Normalvilkårene
er basert på tidligere generelle behandlinger i Stortinget av garantisaker,
senest på grunnlag av Dokument nr. 3:6 (1995–1996), jf. Innst. S.
nr. 218 (1995–1996). Stortinget har imidlertid akseptert unntak
fra normalvilkårene for flere av de eksisterende ordningene. Det
forutsettes at de tidligere godtatte unntakene kan legges til grunn
også for garantier som gis i 2009. De nærmere vilkårene for de enkelte
garantiordningene er for øvrig omtalt i departementenes fagproposisjoner.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at det var stor oppslutning blant landets
lokalpolitikere rundt samarbeidsprosjektet mellom regjeringen Bondevik
II og KS prosjektet "Fremtidens kommunestruktur". Et flertall av
deltakerne mente at det var behov for endringer i kommunestrukturen
og mange kommuner var inne i positive prosesser for å finne frem
til gode lokale løsninger. Dette arbeidet har stoppet opp etter
regjeringsskiftet. Kommuner som mener dagens struktur er et problem for
å løse de oppgavene de har overfor sine innbyggere, opplever at
det ikke er noen drahjelp fra sentrale myndigheter for å sette denne
problemstillingen på dagsorden. Tvert imot har Regjeringen fjernet
de stimuleringsmidlene som tidligere kunne brukes for å få til positive
og frivillige prosesser. For igjen å få satt fokus på de utfordringene
dagens kommunestruktur gir og stimulere kommuner til frivillig sammenslåing,
vil disse medlemmer foreslå å avsette 150 mill. kroner
på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i tilsagnsfullmakt
til dette formålet. Pengene skal kunne gis til kommuner som frivillig
slår seg sammen. De skal brukes til infrastrukturtiltak som kan
oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing. Det kan
f.eks. være veier og broer som fører til at kommunene knyttes bedre
sammen, bredbåndsutbygging eller etablering av servicekontorer som
sikrer nærhet til de viktige kommunale tjenestene.
Disse medlemmer viser til forslag
om endring av tilsagnsfullmakt i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009),
rammeområde 18.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkeparti sitt forslag i denne
budsjettinnstillingen om å øke tilsagnsrammen for ombygging/nybygging
av sykehjemsplasser og omsorgsboliger i 2009, slik at det gis rom
for 3 000 nye plasser. Dette medlem viser også til
forslaget om å øke investeringsrammene i låneordningene for skolebygg/svømmehaller
og kirker med henholdsvis 2 og 8,8 mrd. kroner. Forslag om endring
av tilsagnsfullmakt og investeringsrammer på disse områdene vil
bli fremmet i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2008–2009) fra kommunal-
og forvaltningskomiteen.