2. Lov om endringer i utlendingsloven m.v.

       Departementet foreslår noen mindre endringer i § 3, § 26, § 30, § 45, § 51 og § 54 i utlendingsloven. Bare forslaget til endring av § 3 innebærer en realitetsendring. Svært få høringsinstanser har hatt merknader til forslagene. Videre foreslås en rettelse i lov av 27. november 1992 nr. 112 om gjennomføring i norsk rett av EØS-avtalen vedlegg V pkt. 2, 1 .

       I 1993 ble det satt ned et tverrdepartementalt utvalg for å vurdere sammenhengen i regelverket som et ledd i tiltak mot ulovlig opphold. Utvalget foreslo å endre § 3 i utlendingsloven, slik at ordet « lovlige » blir tatt inn i bestemmelsen. Bestemmelsen vil da lyde: « Dersom ikke noe annet følger av gjeldende rettsregler, har utlending under sitt lovlige oppholdet i Riket, samme rettigheter og plikter som norske statsborgere. »

       Det foreslås at § 3 blir endret i tråd med utvalgets forslag. Endringen har betydning når bestemmelsen skal brukes som tolkningsprinsipp for andre lover og rettsregler. I proposisjonen redegjør departementet nærmere for hva som er lovlig opphold.

       UNHCR peker på at barn som oppholder seg ulovlig i Norge har enkelte grunnleggende rettigheter i henhold til konvensjonen om barns rettigheter. Departementet viser til at bestemmelsen i § 3 ikke sier noe om hvilken rettsstilling utlendinger med ulovlig opphold har.

       Kirkerådet/Mellomkirkelig råd anbefaler at § 3 ikke endres før man har fulgt opp bl.a. NOU 1993:18 Lovgivning om menneskerettigheter.

       Forslaget får verken administrative eller økonomiske konsekvenser.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til de foreslåtte endringer i § 26, § 30, § 45, § 51 og § 54 i utlendingsloven.

       Når det gjelder den foreslåtte endringen i § 3 vil komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, understreke at denne lovendringen i hovedsak er å oppfatte som en presisering av gjeldende rettstilstand. Flertallet vil understreke at endringen ikke strider mot de forpliktelser vi har i forhold til internasjonale konvensjoner på dette området, og slutter seg på dette grunnlag til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil gå imot den foreslåtte endring av § 3. Disse medlemmer viser til at endringa er ei realitetsendring og ei innstramming av de rettighetene som gjelder folk som har faktisk opphold i Norge. FNs « Committee on the right of children » påpekte i en rapport fra april 1994 om forholdene for barn i Norge at alle barn som er under norsk jurisdiksjon har rett til opplæring og helsetjeneste. Barnekonvensjonene som Norge har ratifisert viser til at alle barn har slike rettigheter uavhengig av oppholdsstatus i et land, slik også Høykommissæren påpeker i sin uttalelse om lovendringsforslaget.

       Disse medlemmer vil generelt slutte seg til samme argumentasjon som Mellomkirkelig Råd bruker i sin høringsuttalelse, og foreslå at lovendringsforslaget utsettes til etter at Stortinget har behandla forslaget om inkorporering av menneskerettighetene i norsk rett.