Vedlegg 1

Brev fra næringskomiteen til statsråd Gunhild Øyangen, Landbruksdepartementet, datert 31. januar 1996.

Ot.prp. nr. 10 (1995-1996) om lov om endringer i lov 1. juli 1927 nr. 3 om veddemål ved totalisator

       I forbindelse med høringer i næringskomiteen vedrørende Ot.prp. nr. 10 (1995-1996) har det blitt hevdet at opprettelsen av et representantskap for stiftelsen Norsk Rikstoto og de oppgaver man ønsker å tillegge dette organ er i strid med stiftelsesloven.

       Næringskomiteen ber derfor departementet om en nærmere redegjørelse for det juridiske grunnlaget for å opprette et representantskap i Norsk Rikstoto og for de oppgaver dette organ ønskes tillagt.

       På grunn av komitéarbeidets framdrift ber vi om en snarlig tilbakemelding.

Brev fra Landbruksdepartementet, statsråden, til næringskomiteen, datert 8. februar 1996.

Ot.prp. nr. 10 (1995-1996) om lov om endringer i lov 1. juli 1927 om veddemål ved totalisator

       Næringskomiteen har bedt departementet i brev av 31. januar d.å. om en nærmere redegjørelse for det juridiske grunnlaget for å opprette et representantskap i stiftelsen Norsk Rikstoto og for de oppgaver dette organ ønskes tillagt.

       Etter stiftelsesloven § 5 første ledd siste punktum kan det i vedtektene bestemmes at stiftelsen skal ha andre organer ved siden av styret. Et representantskap kan være et slikt organ. Stiftelsesloven er derfor ikke til hinder for at en stiftelse kan ha et representantskap. (Gudmund Knudsen i Stiftelsesloven med kommentarer, Universitetsforslaget 1987 skriver i tilknytning til denne bestemmelsen bl.a.: Det kan f.eks. være aktuelt å opprette et overordnet organ (representantskap, råd e.l, l) som har til oppgave å oppnevne styremedlemmene, godkjenne regnskaper, velge revisor, føre tilsyn med styrets virksomhet m.v. Ofte kan slike organer være sammensatt av personer som representerer organisasjoner eller institusjoner som har opprettet stiftelsen eller på annen måte er interessert i den.)

       Oppgavene som er foreslått lagt til representantskapet er generelle policy oppgaver, aktivitetsplaner, strategier, drøftelser av budsjetter og terminlister etter innstilling fra styret, godkjennelse av årsmelding og regnskap og valg av styre og valgkomité. Styrets oppgaver fremgår av lovens § 5. Etter denne bestemmelsen skal styret representere stiftelsen utad og ha ansvaret for at stiftelsen og det som vedkommer den blir forvaltet tilfredsstillende. Denne bestemmelsen innebærer at selv om forvaltningsoppgaver kan overlates til andre, er det likevel styret som skal ha det overordnede ansvaret for forvaltningen av stiftelsen. De oppgaver som er tiltenkt representantskapet griper ikke inn i de oppgaver og ansvar som etter loven skal ligge hos styret. De tiltenkte oppgavene til representantskapet strider således ikke med stiftelsesloven og er for øvrig parallelle med oppgavene som representantskaper i andre stiftelser underlagt Landbruksdepartementet er tillagt.

       Jeg kan etter dette ikke se at opprettelsen av et representantskap for stiftelsen Norsk Rikstoto med de oppgaver som er tiltenkt dette organet strider mot stiftelsesloven. Når det gjelder framgangsmåten for å gjennomføre de foreslåtte endringer i vedtektene for Norsk Rikstoto viser jeg til Ot.prp. nr. 10 (1995-1996) s. 7.