2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Kjell Engebretsen, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A. Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, har i brev av 18. oktober 1995 lagt dokumentet fram for finansministeren til uttalelse.

       Finansministeren har svart slik i brev den 8. november 1995:

       « Jeg viser til Finanskomiteens ekspedisjon av 18. oktober 1995, hvor Dok.nr.8:104, forslag fra stortingsrepresentant Erling Folkvord, oversendes til uttalelse.
       Saken gjelder fordeling av finansielle poster mellom ulike kommuner ved beregningen av skattepliktig inntekt, når virksomhet selskapet driver er undergitt stedbunden beskatning etter skatteloven § 18 første ledd.
       Forslaget går ut på at skatteloven § 45 tredje ledd første punktum endres slik:
       Når skattyteren har inntekt i flere kommuner, fordeles kapitalinntekter og kapitalutgifter forholdsmessig etter størrelsen av nettoinntekten i hver kommune.
       Bakgrunnen for forslaget er at en mener at finansinntekter skal fordeles i samme forhold som finansutgiftene ved fastsettelsen av skattepliktig inntekt i de kommuner som et selskap er skattepliktig til.
       Jeg bemerker at begrepene « kapitalinntekter » og « kapitalutgifter » som anvendes i forslaget til lovtekst, er atskillig videre betegnelser enn finansinntekter/utgifter. « Kapitalinntekter » omfatter også inntekt av realkapital. « Kapitalutgifter » omfatter også mer enn de utgifter som etter dagens regler skal fordeles mellom kommunene etter skatteloven § 45. Lovforslaget innebærer dermed en større endring i forhold til gjeldende rett enn det som kan begrunnes i hensynet til å få en symmetrisk behandling av det som i premissene til forslaget betegnes som finansinntekter og finansutgifter. En antar at det måtte foretas en presisering også av disse begrepene i tilknytning til en eventuell lovendring.
       I Ot.prp. nr. 1 (1995-1996) pkt 9 ga departementet en omtale av reglene om stedbunden beskatning for enkeltsaker og forholdet til konsernbeskatningen. Det ble der varslet at departementet ville foreta en bred gjennomgang av de omtalte spørsmål. Etter departementets vurdering bør en anvende en slik gjennomgang før eventuelle endringer foretas. Forslag til eventuelle endringer vil tidligst kunne fremmes for Stortinget høsten 1996. I påvente av dette er det etter min vurdering ikke behov for foreløpige strakstiltak av den type som forslaget innebærer. »

       Komiteen viser til sine respektive merknader i B.innst.S.nr.IV (1995-1996) avsnitt 6 om stedbundet beskatning.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til dette medlems begrunnelse i Dok.nr.8:104 (1994-1995) for å fremsette forslag om endring i skatteloven. Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

« Vedtak til lov
om endring i lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt.

I.

       I lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endring:

§ 45 tredje ledd første punktum skal lyde:

       Når skattyteren har inntekt i flere kommuner, fordeles finansinntekter og finansutgifter forholdsmessig etter størrelsen av nettoinntekten i hver kommune.

II.

       Denne lov trer i kraft straks. »