3. Standardkrav - utkast til konkrete lovendringer

3.1 Skogbruksloven

3.1.1 Sammendrag

       Dersom kommunestyret eller fylkestinget i medhold av skogbruksloven § 35 bestemmer at det skal opprettes en stilling som skogbestyrer, er det fastsatt i loven § 37 at bestyreren skal være praktisk og teoretisk utdannet i skogbruk. Landbruksdepartementet foreslår at § 37 endres slik at kravet om skogbruksfaglig kompetanse for eventuell bestyrer bortfaller. Departementet viser til at bestemmelsen i § 37 må sees i sammenheng med loven § 4 tredje ledd, hvor det stilles krav om nødvendig fagkompetanse i skogbruk knyttet til kommunens administrasjon av saker om skogoppsyn etter loven. Departementets adgang etter gjeldende § 37 til å fastsette nærmere regler for skogbestyrerens arbeid foreslås også sløyfet. Det samme gjelder andre ledd i § 37 som omhandler forholdet mellom styret for kommuneskogen, skogbestyreren og kommunestyret, da denne bestemmelsen er overflødig ved siden av reglene i kommuneloven.

3.1.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

3.2 Tannhelsetjenesteloven

3.2.1 Sammendrag

       § 7-1 er en overgangsregel vedrørende privatpraktiserende tannlegers rett til avtale med fylkeskommunen om godtgjøring av utgifter for visse pasientgrupper. Bestemmelsen har i dag ingen praktisk betydning fordi retten etter bestemmelsen måtte gjøres gjeldende innen tre måneder etter lovens ikrafttreden 1. januar 1984.

       § 7-2 vedrørende rett til ansettelse i fylkeskommunen for personell ansatt i fast offentlig stilling da loven trådte i kraft, antas å ha mistet sin praktiske betydning elleve år etter lovens ikrafttredelse.

       § 7-1 og § 7-2 foreslås opphevet.

3.2.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg til Regjeringens forslag med det forbehold som er inntatt ovenfor under 2.3.2.

3.3 Bibliotekloven

3.3.1 Sammendrag

       I lovens § 6 er det bestemt at folkebibliotekenes samarbeid med skolebibliotekene skal sikres ved avtaler, og ved at folkebibliotekets faglige kompetanse stilles til rådighet for skolemyndighetene i kommunen. I § 10 er det en tilsvarende bestemmelse vedrørende fylkesbibliotekets samarbeid med skolemyndighetene i fylket og fylkeskommunen.

       Departementet påpeker at § 6 gjelder internt samarbeid mellom kommunale instanser. For å unngå unødvendig statlig styring og detaljregulering bør det imidlertid være opp til kommunene selv hvordan de vil organisere dette samarbeidet. Det er likevel behov for et samarbeid i organiserte former. Departementet foreslår at dette kommer til uttrykk i en ny formulering av § 6.

       Tilsvarende foreslås endring av § 10 for så vidt gjelder samarbeidet mellom fylkesbiblioteket og den fylkeskommunale skoleledelse. Derimot finner departementet det nødvendig å opprettholde lovens avtalekrav når det gjelder samarbeidet mellom fylkesbiblioteket og de statlige skolemyndigheter, idet det her gjelder et forhold mellom ulike forvaltningsnivåer.

3.3.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Høyre, har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti vil understreke at det er utvikla gode samarbeidsformer og avtalefesta samarbeid i mange kommunar knytt til praktisering og oppfølging av biblioteklova. Desse medlemene meiner det er viktig at denne prosessen fortsetter og gjer framlegg om fylgjande lovendringar:

       « I lov av 20. desember 1985 nr. 108 om folkebibliotek gjerast fylgjande endringar:

§ 6 første ledd skal lyde:

       Det skal være et fast organisert samarbeid mellom folkebiblioteket og skolebibliotekene. Samarbeidet skal sikre at folkebibliotekets faglige kompetanse stilles til rådighet for skolebibliotekene og kommunenes skoleledelse.

§ 10 andre ledd skal lyde:

       Det skal være et fast organisert samarbeid mellom fylkesbiblioteket og fylkeskommunens skoleledelse. Samarbeidet mellom fylkesbiblioteket og de statlige skolemyndighetene i fylket skal sikres ved avtaler. Samarbeidet skal sikre at fylkesbibliotekets faglige kompetanse stilles til rådighet for fylkeskommunens skoleledelse og skolemyndighetene. »