Stortinget vedtok i 1996 å innføre et nytt
skattesystem for kraftforetak med virkning fom. inntektsåret
1997. Det ble også vedtatt nye regler for å fastsette
formuesverdien av kraftanlegg. Stortingsflertallet forutsatte at
denne formuesverdien også skulle legges til grunn for å beregne
eiendomsskatten til kommunene, noe som gjennomføres ved
en begrenset ikrafttredelse av eiendomsskatteloven § 8
for anlegg for kraftproduksjon og kraftdistribusjon. Ved kgl. res.
17. juli 1998 ble eiendomsskatteloven § 8
satt i verk for kraftproduksjonsanlegg med virkning fra 1. januar
1999, noe som i utgangspunktet betyr at eiendomsskatten for 1999
for kraftproduksjonsanlegg skal utlignes og betales etter det nye
grunnlaget.
Eiendomsskatten er en ren kommunal skatt som administreres av
eiendomsskattekontoret i den enkelte kommune. Ligningsetaten har
etter gjeldende system ingen rolle i forbindelse med utskriving
og innbetaling av denne skatten.
Etter det gjeldende systemet fastsetter hver enkelt kommune grunnlaget
for eiendomsskatten på grunnlag av den delen av anlegget
som ligger i vedkommende kommune. Verdsettelsen er skjønnsmessig
og den foreliggende rettspraksis gir et lite oversiktlig bilde over
hvordan eiendomsskattetakstene skal fastsettes. De fleste kraftanlegg
av betydning strekker seg over flere kommuner, og i det gjeldende
systemet kan dermed ulike deler av det samme kraftanlegget være verdsatt
etter ulike prinsipper i de kommunene anlegget strekker seg over.
Etter de nye reglene skal det imidlertid fastsettes en samlet
verdi for hele kraftanlegget på grunnlag av forventede
inntekter og kostnader over kraftanleggets levetid. Selv om det
er et visst rom for skjønnsmessige vurderinger også i
det nye systemet, er de nye reglene i stor grad basert på detaljerte
og felles regler for formuesverdsettelsen av kraftanlegg.
Når det gjelder fordelingen av den nye eiendomsskatten
på de kommunene anlegget strekker seg over, la Stortinget
til grunn som en overgangsregel at en skal bruke de relative andelene
de enkelte kommunene hadde av den samlede eiendomsskatten på kraftanlegget
etter det gjeldende systemet. I Ot prp nr 1 (1998-99) er det foreslått å bruke
den relative fordelingen i 1998.
For å kunne skrive ut eiendomsskatten etter de nye reglene
er det behov for å kjenne:
Eiendomsskatten i 1999 skal utskrives på grunnlag av
formuesverdien av kraftanlegget pr. 1. januar 1998. Kraftforetakene
har som en del av ligningen for inntektsåret 1997 lagt
inn påstand om formuesverdi etter de nye reglene. Denne
formuesverdien vil bl.a. avhenge av den grunnrenteskatten foretakene
selv har anslått og gjenstående levetid for særskilt
driftsmidler i kraftanlegget slik de er fastsatt i overgangsreglene
til forskriften om fastsettelse av formuesverdier. De største
kraftforetakene lignes ved sentralskattekontoret for storbedrifter
i Moss, og de legger ut ligningen for kraftforetakene 2. november.
Etter de opplysningene departementet har mottatt, vil de innen den
tid i liten grad kunne kontrollere foretakenes påstand
om formuesverdi. Ligningen for inntektsåret 1997 har vært ekstra
krevende fordi dette er det første året det nye skattesystemet
for kraftforetak gjelder, noe som bl.a. har medført at
en har vært nødt til å fastsette nye
skattemessige åpningsbalanser for alle kraftforetakene.
Etter at ligningen er lagt ut må formuesverdiene for
kraftanleggene meddeles de enkelte kommunene. Etter de signaler
departementet har fått fra noen fylkesskattekontorer venter
de at en oversikt over formuesverdier fordelt på alle kraftanlegg
og alle skattyterne først vil kunne foreligge i midten
av desember. En viktig årsak til at dette tar noe tid etter
at ligningen er lagt ut, er bl.a. at hvert kraftanlegg ofte eies
av flere skattytere sammen, slik at opplysninger fra flere selvangivelser
må sammenstilles.
Ettersom eiendomsskatten er en ren kommunal skatt, viser det
seg at det ikke foreligger noen oversikt over den samlede eiendomsskatten
som er utlignet på de ulike kraftanleggene i det gjeldende
systemet. Dette har det tidligere ikke vært nødvendig å utarbeide fordi
kommunene har verdsatt de enkelte delene av anlegget hver for seg.
Fordi de nye reglene fastsetter en formuesverdi og et tilhørende
eiendomsskattegrunnlag som omfatter hele anlegget, er det nødvendig å kjenne
det samlede eiendomsskattegrunnlaget på et anlegg etter
det gjeldende systemet for å kunne fordele anleggets skatt
etter de nye reglene i samsvar med de relative andelene for 1998.
Det foreligger i dag ingen slik oversikt over samlet eiendomsskatt
etter det gjeldende systemet.
Kommunene må fatte vedtak om eiendomsskatt for 1999
i forbindelse med budsjettet for 1999. Kommunene er nå inne
i sluttbehandlingen av budsjettet. På bakgrunn av vurderinger
departementet har innhentet fra Skattedirektoratet, synes det ikke
mulig å framskaffe formuesverdier og historiske relative
andeler for alle kraftanlegg i tide til at kommunene kan legge dette
til grunn i budsjettbehandlingen for 1999.
Regjeringen har på denne bakgrunn ved kgl. res. 16. oktober
1998 vedtatt å utsette iverksettelsen av § 8 i
eiendomsskatteloven for anlegg for kraftproduksjon og kraftdistribusjon
til 1. januar 2000. For 1999 vil eiendomsskatten da bli
skrevet ut på det gjeldende grunnlaget i de enkelte kommunene.