Proposisjonen inneholder utkast til endringer i lov av 19. mai
1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler m.v. (næringsmiddelloven)
som forvaltes av Sosial- og helsedepartementet og lov av 28. mai
1959 nr. 12 om kvalitetskontroll med fisk og fiskevarer o.a. (fiskekvalitetskontrolloven)
som forvaltes av Fiskeridepartementet. Endringene skyldes flere
forhold:
den forestående utvidelsen
av EØS-avtalen vedlegg I,
etablering av hjemmel i næringsmiddelloven for å oppfylle
eksisterende EØS-forpliktelser,
oppfølging av vedtak fattet av Storinget i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 40 (1996-97) Matvarekvalitet og
forbrukertrygghet,
oppretting av redaksjonelle feil i næringsmiddelloven
og fiskekvalitetskontrolloven.
Revisjon av EØS-avtalen vedlegg I vil bl.annet innebære
at viktige direktiver inkluderes i EØS-avtalen. Dette gjelder
bl.a. rådsdirektiv 89/662/EØF
om veterinærkontroll ved handel innenfor Fellesskapet og rådsdirektiv
90/675/EØF om fastsettelse av prinsippene
for organisering av veterinærkontrollen av produkter som
innføres til Fellesskapet fra tredjestater.
Dette medfører i praksis at EU flytter sin yttergrense
for importkontroll med levende dyr og animalske produkter til Norge,
og Norge blir en del av EUs indre marked. Norge og EU opphever gjensidig
den veterinære kontrollen ved grensepassering og erstatter denne
med andre former for kontroll. Det blir et felles regelverk for
kontroll med tredjeland (land utenfor EØS).
Begge kontrolldirektivene åpner for prinsippet om at
den enkelte importør/avsender selv i stor utstrekning
skal dekke de konkrete kostnadene ved undersøkelse og tilsyn,
smnt kostnader ved eventuell destruksjon.
I lov av 19 mai 1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler
m.v. er det foreslått endringer i § 1
nytt åttende ledd - om varslingsplikt, som følge
av den utvidede EØS-avtalens vedlegg I sitt krav om at
virksomhetene pålegges en plikt til å varsle tilsynsmyndighetene
dersom de oppdager at varer de har fått tilsendt ikke er
i overensstemmelse med gjeldende krav. I § 5 nytt
annet ledd - aktivt samarbeid, er det foreslått endringer som
følge av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I sitt krav
om at virksomhetene har en plikt til aktivt samarbeid med tilsynsmyndighetene
under inspeksjon. I § 6, endring i første
ledd - destruering, er det foreslått endringer som følge
av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I sitt krav til hjemmel
til å pålegg destruering, eller for tilsynsmyndigheten
selv til å iverksette destruering dersom det er nødvendig.
I § 7 nytt fjerde ledd - dekning av kostnader,
er det foreslått endringer som følge av den utvidede
EØS-avtalen vedlegg I der det innføres hjemmel
til å pålegge virksomheter til å betale
for de faktiske utgiftene ved destruering eller stenging som myndighetene
gjør eller pålegger i medhold av loven. Dette
følger altså av endringene i § 6.
I § 7 nytt femte ledd - ekstraordinære
tiltak, er det foreslått endringer som følge av
den utvidede EØS-avtalen vedlegg I som gir hjemmel i næringsmiddelloven til å pålegge
virksomheter å dekke utgifter i tilknytning til ekstraordinære
tiltak som kan iverksettes dersom det gjentatte ganger oppdages
uregelmessigheter fra en bedrifts side ved kontroll på bestemmelsessted eller
under transport. Som følge av endringene i § 7 tredje
og fjerde ledd er det også foreslått et nytt sjette ledd
der det gis hjemmel for å kunne tvangsinndrive de kostander
som kan følge av tredje og fjerde ledd. Videre foreslås
det at §10 - om varer i transitt oppheves. Dette som følge
av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I der det går
fram at i henhold til det nye importregimet er slik at alle varepartier
i utgangspunktet skal kontrolleres ved grensekontrollstasjonen i
det første landet det kommer til innen EØS og
godkjennes der for innpass til hele EØS-markedet. Varepartier kan
etter dette ikke kjøres gjennom Norge i form av transitt.
Det foreslås en ny § 10 - dataregistrering.
Det må innføres et nytt kontrollregime som følge
av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I. Dette skal blant
annet bygge på dataregistrering av virksomheter som importerer.
Det er også behov for å lagre informasjon på data.
Den nye § 10 i næringsmiddelloven gir
et hjemmelsgrunnlag for å opprette registre.
§ 2 nr. 8 gir hjemmel til å fastsette en plikt
for mottakervirksomheten til å varsle tilsynsmyndigheten dersom
det foreligger avvik fra de harmoniserte bestemmelser.
§ 2 nr. 9 gir hjemmel til å fastsette forskrifter
om generelle importforbud fra tredjeland såvel som import
på nærmere betingelser. Importrestriksjoner og
- forbud har tidligere måtte fastsettes med hjemmel
i næringsmiddelloven.
§ 4, nytt annet ledd, gir hjemmel til opprette dataregister
for å kunne føre den kontroll som er nødvendig
etter lovens formål.
I § 9 etableres hjemmel som gir mulighet for å gjennomføre
prinsippet om at den enkelte virksomhet i stor utstrekning skal
dekke de konkrete kostnadene ved undersøkelse og tilsyn
samt andre typer av tiltak. Forslaget innebærer at hjemmelen
utvides til også å omfatte dekning av de konkrete
kostnader ved kontroll etter loven.
Fiskekontrolloven § 11 gis et nytt første ledd
hvor det etableres hjemmel til fysisk å stenge et anlegg
og et nytt andre ledd hvor det etableres hjemmel til å ilegge
tvangsmulkt. Departementets intensjon er at de nevnte virkemidler
skal brukes med varsomhet.
Økonomiske og administrative konsekvenser som følge
av utvidelse av EØS-avtalen vedlegg I, vil det bli redegjort
for i forbindelse med stortingsproposisjonen (St.prp. nr. 6 (1998-99).
For de øvrige endringene kan forslaget ha økonomiske
konsekvenser for næringen i og med at det foreslås
innført en mulighet til å innføre gebyrordninger og
at det gis mulighet for at importør/avsender ved særlige
ytelser skal dekke kostnader ved undersøkelser og tilsyn.