1.1 Bakgrunn

Proposisjonen inneholder utkast til endringer i lov av 19. mai 1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler m.v. (næringsmiddelloven) som forvaltes av Sosial- og helsedepartementet og lov av 28. mai 1959 nr. 12 om kvalitetskontroll med fisk og fiskevarer o.a. (fiskekvalitetskontrolloven) som forvaltes av Fiskeridepartementet. Endringene skyldes flere forhold:

  • den forestående utvidelsen av EØS-avtalen vedlegg I,

  • etablering av hjemmel i næringsmiddelloven for å oppfylle eksisterende EØS-forpliktelser,

  • oppfølging av vedtak fattet av Storinget i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 40 (1996-97) Matvarekvalitet og forbrukertrygghet,

  • oppretting av redaksjonelle feil i næringsmiddelloven og fiskekvalitetskontrolloven.

Revisjon av EØS-avtalen vedlegg I vil bl.annet innebære at viktige direktiver inkluderes i EØS-avtalen. Dette gjelder bl.a. rådsdirektiv 89/662/EØF om veterinærkontroll ved handel innenfor Fellesskapet og rådsdirektiv 90/675/EØF om fastsettelse av prinsippene for organisering av veterinærkontrollen av produkter som innføres til Fellesskapet fra tredjestater.

Dette medfører i praksis at EU flytter sin yttergrense for importkontroll med levende dyr og animalske produkter til Norge, og Norge blir en del av EUs indre marked. Norge og EU opphever gjensidig den veterinære kontrollen ved grensepassering og erstatter denne med andre former for kontroll. Det blir et felles regelverk for kontroll med tredjeland (land utenfor EØS).

Begge kontrolldirektivene åpner for prinsippet om at den enkelte importør/avsender selv i stor utstrekning skal dekke de konkrete kostnadene ved undersøkelse og tilsyn, smnt kostnader ved eventuell destruksjon.

1.2 Lov av 19. mai 1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler

I lov av 19 mai 1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler m.v. er det foreslått endringer i § 1 nytt åttende ledd - om varslingsplikt, som følge av den utvidede EØS-avtalens vedlegg I sitt krav om at virksomhetene pålegges en plikt til å varsle tilsynsmyndighetene dersom de oppdager at varer de har fått tilsendt ikke er i overensstemmelse med gjeldende krav. I § 5 nytt annet ledd - aktivt samarbeid, er det foreslått endringer som følge av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I sitt krav om at virksomhetene har en plikt til aktivt samarbeid med tilsynsmyndighetene under inspeksjon. I § 6, endring i første ledd - destruering, er det foreslått endringer som følge av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I sitt krav til hjemmel til å pålegg destruering, eller for tilsynsmyndigheten selv til å iverksette destruering dersom det er nødvendig. I § 7 nytt fjerde ledd - dekning av kostnader, er det foreslått endringer som følge av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I der det innføres hjemmel til å pålegge virksomheter til å betale for de faktiske utgiftene ved destruering eller stenging som myndighetene gjør eller pålegger i medhold av loven. Dette følger altså av endringene i § 6. I § 7 nytt femte ledd - ekstraordinære tiltak, er det foreslått endringer som følge av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I som gir hjemmel i næringsmiddelloven til å pålegge virksomheter å dekke utgifter i tilknytning til ekstraordinære tiltak som kan iverksettes dersom det gjentatte ganger oppdages uregelmessigheter fra en bedrifts side ved kontroll på bestemmelsessted eller under transport. Som følge av endringene i § 7 tredje og fjerde ledd er det også foreslått et nytt sjette ledd der det gis hjemmel for å kunne tvangsinndrive de kostander som kan følge av tredje og fjerde ledd. Videre foreslås det at §10 - om varer i transitt oppheves. Dette som følge av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I der det går fram at i henhold til det nye importregimet er slik at alle varepartier i utgangspunktet skal kontrolleres ved grensekontrollstasjonen i det første landet det kommer til innen EØS og godkjennes der for innpass til hele EØS-markedet. Varepartier kan etter dette ikke kjøres gjennom Norge i form av transitt. Det foreslås en ny § 10 - dataregistrering. Det må innføres et nytt kontrollregime som følge av den utvidede EØS-avtalen vedlegg I. Dette skal blant annet bygge på dataregistrering av virksomheter som importerer. Det er også behov for å lagre informasjon på data. Den nye § 10 i næringsmiddelloven gir et hjemmelsgrunnlag for å opprette registre.

1.3 Lov av 28. mai 1959 nr. 12 om kvalitets- kontroll med fisk og fiskevarer o.a.

§ 2 nr. 8 gir hjemmel til å fastsette en plikt for mottakervirksomheten til å varsle tilsynsmyndigheten dersom det foreligger avvik fra de harmoniserte bestemmelser.

§ 2 nr. 9 gir hjemmel til å fastsette forskrifter om generelle importforbud fra tredjeland såvel som import på nærmere betingelser. Importrestriksjoner og - forbud har tidligere måtte fastsettes med hjemmel i næringsmiddelloven.

§ 4, nytt annet ledd, gir hjemmel til opprette dataregister for å kunne føre den kontroll som er nødvendig etter lovens formål.

I § 9 etableres hjemmel som gir mulighet for å gjennomføre prinsippet om at den enkelte virksomhet i stor utstrekning skal dekke de konkrete kostnadene ved undersøkelse og tilsyn samt andre typer av tiltak. Forslaget innebærer at hjemmelen utvides til også å omfatte dekning av de konkrete kostnader ved kontroll etter loven.

Fiskekontrolloven § 11 gis et nytt første ledd hvor det etableres hjemmel til fysisk å stenge et anlegg og et nytt andre ledd hvor det etableres hjemmel til å ilegge tvangsmulkt. Departementets intensjon er at de nevnte virkemidler skal brukes med varsomhet.

1.4 Økonomiske og administrative konsekvenser

Økonomiske og administrative konsekvenser som følge av utvidelse av EØS-avtalen vedlegg I, vil det bli redegjort for i forbindelse med stortingsproposisjonen (St.prp. nr. 6 (1998-99).

For de øvrige endringene kan forslaget ha økonomiske konsekvenser for næringen i og med at det foreslås innført en mulighet til å innføre gebyrordninger og at det gis mulighet for at importør/avsender ved særlige ytelser skal dekke kostnader ved undersøkelser og tilsyn.