Vedlegg 2: Brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Kommunal-og regionaldepartementet, datert 19. mars 1999.

OT.PRP. NR. 37 (1998-99) OM LOV OM ENDRINGER I LOV 1 MARS 1985 NR. 3 OM STORTINGSVALG, FYLKESTINGSVALG OG KOMMUNESTYREVALG

I forbindelse med Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Ot.prp. nr. 37 (1998-99) om endringer i valgloven ber komiteen om nærmere opplysninger.

1. Stemmerett og valgbarhet for nordiske borgere.

Det fremgår av proposisjonen s. 15 at

«Ved stortingsvalg har kun norske statsborgere stemmerett. Valgloven § 3 gir også personer som ikke er norske statsborgere, stemmerett ved kommunestyrevalg og ved fylkestingsvalg når de har stått innført i norsk folkeregister som bosatt i riket de tre siste årene før valgdagen.

I Danmark, Sverige og Finland er det innført stemmerett ved lokalvalg for borgere fra de øvrige nordiske landene fra «innvandringstidspunktet».»

Under henvisning til en rekke likhetspunkter mellom de nordiske land uttaler departementet:

«Departementet mener derfor at Norge bør tilpasse seg de øvrige nordiske lands valgordninger på dette området slik at borgere fra andre nordiske land får stemmerett i Norge på samme vilkår som norske borgere får stemmerett i andre nordiske land.»

Komiteen ber departementet redegjøre nærmere for og ytterligere presisere bakgrunnen og begrunnelsen for de endringene som har blitt gjennomført i de øvrige nordiske landene. Det bes særlig vurdert i hvilken grad den utvidede stemmeretten må sees i sammenheng med de respektive lands medlemskap i EU, jfr. EU-direktiv 94/80/EU. Videre ber komiteen om departementets vurdering av hvordan disse endringene skal sees i henhold til valglovgivningen for andre innvandrere i Norge.

2. Fritaksretten - valgloven § 14

Proposisjonen inneholder forslag til § 14 nytt tredje ledd som skal lyde:

«Fylkesvalgstyret/Valgstyret kan etter søknad frita til den som ikke uten uforholdsmessig vanskelighet eller belastning vil kunne skjøtte sine plikter i vervet.»

Når det gjelder eventuelle mangler i lovteksten viser komiteen til samtale med departementet.

Når det gjelder begrunnelsen for endringen viser komiteen til proposisjonens s. 16 hvor det heter:

«Valgstyret må legge til grunn den samme avveiingen av om ombudsplikten blir uforholdsmessig tyngende i forhold til den vanskelighet eller belastning kandidaten vil måtte tåle, som kommuneloven krever at kommunestyret/fylkestinget gjør i perioden.»

Komiteen ber om ytterligere presisering av innholdet i formuleringene «uforholdsmessig vanskelighet eller belastning.» Og hvilke praktiske konsekvenser dette vil ha, samt en ytterligere presisering av dette i forhold til ombudsplikten.

3. Komiteen har fastsatt avgivelsestidspunkt for innstillingen til tirsdag 13. april 1999.

Det er foreløpig ikke avsatt dato for Odelstingsbehandling.

Ettersom de foreslåtte endringene vil ha betydning for utarbeidelsen og utsendelsen av valglistene, særlig gjelder dette spørsmålet om stemmerett og valgbarhet for nordiske borgere, ber komiteen opplyst i hvilken grad de aktuelle endringene vil kunne få anvendelse ved årets valg, når de foreslåtte lovendringene ikke kan gjennomføres før 31. mars.

Av hensyn til komiteens videre behandling av saken, ber en om departementets snarlige svar.