Departementet legger ikke opp til noen redusert bemanning som
følge av opprettelsen av Lotteritilsynet. Opprettelsen
av et lotteritilsyn vil innebære at politiet samlet sett
frigjøres fra en del forvaltningsmessige oppgaver.
Lotteritilsynet er forutsatt organisert som et direktorat, men
direktoratet skal i stor grad basere seg på innkjøpte
tjenester. Foruten en sentral organisasjon med ca. 35 medarbeidere,
inklusive Lotterinemndas sekretariat, er det forutsatt utbygget
et inspektørkorps som skal stasjoneres over hele landet.
Det er lagt opp til at kostnadene ved driften skal dekkes gjennom
refusjon og gebyrer på de ulike tjenester for kontrollmyndighetene.
Alle gebyrer forutsettes dekket av entreprenørene og skal
ikke berøre overskuddet til de lotteriverdige formål.
Samlet sett er det lagt opp til at utgiftene til Lotteritilsynet
inklusive innkjøpte tjenester, bl.a. fra Brønnøysundregistrene
og Statens Innkrevingssentral, vil utgjøre 45 mill. kroner.
Gebyrene vil samlet være i minst samme størrelsesorden.
Etablering av Lotteritilsynet og Lotterinemnda vil også medføre
engangsutgifter på ca. 15 mill. kroner. Departementet legger
opp til at etableringskostnadene i sin helhet dekkes ved avgifter
fra lotteriene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, konstaterer at Regjeringen anslår
at gebyrene fra organisasjonene utgjør omlag 45 mill. kroner. Flertallet vil
ikke ta stilling til Regjeringens kostnadstall nå. Flertallet mener
at størrelsen på gebyrene skal tas stilling til
i forbindelse med Regjeringens bevilgningsforslag.
Flertallet er enig i at gebyrene ikke skal belastes
formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet henviser
til merknadene angående opprettelsen av et lotteritilsyn.
Som en konsekvens av opprettelsen av et eget tilsyn bør
stillingshjemler overføres fra departementene som i dag
har ansvar knyttet til private lotterier og statlige spill.
Disse medlemmer vil uttrykke sin sterke motstand
mot utbyggingen av et massivt inspektørkorps som spres
rundt i landet. Å finansiere denne type byråkrati
kan ikke pålegges aktørene rundt de private lotterier
og spill.
Disse medlemmer mener etableringen av Lotteritilsynet
skal finansieres ved overskuddet fra de statlige offentlige spillene
med en engangsutgift på rundt 15 millioner kroner.