Det er etter departementets syn behov for å regulere
hvordan pensjonsforholdende skal ordnes og midlene i en foretakspensjonsordning
deles, når et foretak som har slik ordning blir delt i
to eller flere nye foretak. Det er viktig at bestemmelsene ikke
hindrer de behov foretakene har for omstrukturering, samtidig som
viktige hensyn som likebehandling av de ansatte og prinsippet om
forholdsmessighet skal ivaretas. Departementet legger til grunn
at ved en deling av foretaket forstås en overføring
av samtlige av foretakets rettigheter, forpliktelse og eiendeler,
og at det foretaket som deles blir avviklet. Det sentrale spørsmålet
er etter departementets syn hvordan pensjonsordningens forpliktelser
og midler skal fordeles. Det reises særlige spørsmål
om fordelingsgrunnlag for premiefondsmidler. Forutsetningen for
disse spørsmålene er at hvert av de nye foretakene
skal videreføre sin del av den tidligere pensjonsordningen slik
som forutsatt av utvalget.
Når et foretak deles i to eller flere nye foretak og virksomheten
i vesentlig grad videreføres i de nye foretakene, er det
etter departementets oppfatning hensiktsmessig med størst
mulig grad av kontinuitet i pensjonssammenheng. Departementet har
i likhet med utvalget lagt vekt på dette ved utforming
av forslaget og forutsetter at det opprettes nye pensjonsordninger
for hvert av de nye foretakene, jf. utkastet § 14-1
første ledd.
Utvalget foreslår at deling av midlene i pensjonsordningen
skal skje på grunnlag av medlemmene som overføres
til hvert av de nye foretakene. Departementet er enig med utvalget
i en slik fordelingsnøkkel. De yrkesaktive medlemmene vil
normalt følge med den virksomheten de er knyttet til. I
en pensjonsordning kan det imidlertid være en rekke medlemmer
som ved delingen allerede mottar pensjonsytelser. Etter departementets
oppfatning bør den sist nevnte gruppen overføres
til den pensjonsordningen i det nye foretaket hvor de naturlig hører
hjemme. Det vil normalt være avhengig av hvilken virksomhet
den enkelte tilhørte.
Premiereserven skal sikre opptjent pensjon og vil etter departementets
syn være et hensiktsmessig fordelingsgrunnlag både
for yrkesaktive og for medlemmer som mottar pensjonsutbetalinger.
Departementet er derfor enig med utvalget i forslaget om at pensjonsordningens
midler deles på grunnlag av den premiereserven som er knyttet
til de medlemmene som overføres som en gruppe til det nye
foretaket.
Departementet er enig med utvalget i at det ikke bør
oppstilles særlige regler for tilleggsavsetninger og kursreserver
når delingen gjennomføres med kontinuitet i pensjonsforholdene.
Hver gruppe bør da tilordnes en del av tilleggsavsetningene
og kursreserven tilsvarende andelen av premiereserven. Departementet
viser i denne forbindelse til formålet med tilleggsavsetningene
og kursreserven. Tilleggsavsetningene skal styrke premiereserven
ved å styrke renteforutsetningen i beregningsgrunnlaget
for pensjonsordningen. Kursreserven, dvs. forskjeller mellom markedsmessige
og bokførte verdier av verdipapirer m.v. knytter seg også til
forvaltningen av pensjonsordningens midler. Premiereserven vil da
gi et rimelig fordelingsgrunnlag.
Når det gjelder fordeling av premiefondet, gir premiereserven
etter departementets oppfatning ikke et riktig fordelingsgrunnlag.
Premiefondets midler skal primært sikre at fremtidige premier
blir betalt. Det er derfor ikke rimelig å fordele midlene
på grunnlag av allerede opptjent pensjon, som premiereserven
er et uttrykk for. Premiereserven kan i tillegg være knyttet til
pensjoner under utbetaling, det vil si til medlemmer der betaling
av premie aldri vil bli aktuelt. Departementet er enig med utvalget
i at premiefondsmidlene bør deles på grunnlag
av premien i delingsåret og beregnet premie i de tre påfølgende årene.
Beregningen av de fremtidige premiene skal skje på grunnlag
av lønn og pensjonsytelser ved delingen. Kredittilsynet har
i sin høringsuttalelse foreslått at det skal tas
hensyn til hvor lang tid som gjenstår frem til pensjonsalder
for det enkelte medlem, tilsvarende det som følger av utvalgets
utkast § 15-3. Departementet viser til at det
her er behov for enkle regler, og at det er andre hensyn som er
avgjørende ved deling enn ved opphør av en pensjonsordning.
I delingstilfellene forutsettes videreføring av pensjonsordning
for medlemmene og premiefondsmidlene vil kunne benyttes etter sitt
formål. Det vil være det nye foretaket som velger
når midlene skal brukes til premieinnbetaling.
Utvalget har i utkastet § 14-1 tredje ledd
foreslått at når foretak som deles har pensjonskasse
og pensjonsordningen i de nye foretakene skal være pensjonskasse,
så skal sikkerhetsfond og ansvarlig kapital omfattes av
delingen. Det innebærer at midlene skal deles på grunnlag
av premiereserven og overføres direkte til de nye pensjonskassene
som opprettes. I øvrige tilfeller skal den opprinnelige
pensjonskassen avvikles etter utkastet § 15-4.
Forslaget begrunnes med at det vil bli lettere å opprette
nye pensjonskasser. Kredittilsynet har i sin høringsuttalelse
foreslått at eventuelle regler om ansvarlig kapital bør
fremgå av den enkelte pensjonskasses vedtekter, innskuddsbevis eller
av pensjonskasseforskriften. Videre mener Kredittilsynet at det
også bør være rom for avtalefrihet mellom
innskyter og pensjonskassen eller foretaket.
Etter departementets syn går her utvalgets forslag lenger
enn nødvendig. Det bør være opp til de
nye foretakene å avgjøre om de vil videreføre
pensjonsordningen i form av pensjonskasse eller livsforsikring. Det
innebærer imidlertid ikke at det ikke vil være
behov for regler om hvordan sikkerhetsfond og egenkapital i pensjonskassen
i det foretak som deles, skal håndteres. Disse midlene
er reelt opparbeidet gjennom kapitalinnskudd og premiebetaling fra
det foretak som deles, samt ved tilbakeholdt overskudd ved forvaltningen
av midlene. Når hvert av de nye foretakene forutsettes å videreføre
pensjonsordning for sin gruppe av medlemmer, vil det derfor være
naturlig at hvert foretak tilordnes sin del av sikkerhetsfond og egenkapital
i pensjonskassen. Hvis hvert av foretakene også skal gis
mulighet til å velge om den nye pensjonsordningen skal
være i pensjonskasse eller i livsforsikringsselskap, bør
derfor regelen etter departementets syn være at pensjonskassen
for det foretak som deles etter utkastet § 15-4
avvikles og at sikkerhetsfond og egenkapital i pensjonskassen tilordnes hvert
av de nye foretakene på grunnlag av fordelingen av premiereserven
som tilordnes hvert av foretakenes gruppe av medlemmer. Departementet
har derfor utformet bestemmelsen i utvalgets utkast § 14-1
tredje ledd på en annen måte.
Som nevnt forutsetter departementet at hvert av de nye foretakene
skal videreføre pensjonsordning for dets gruppe av medlemmer
slik at disse kan sikres tilsvarende rettigheter i den nye pensjonsordningen.
De midler som er tilordnet hvert foretak etter reglene i utkastet § 14-1
annet og tredje ledd skal derfor så langt som nødvendig
benyttes til dette formål. I tilfelle hvor det foretak
som deles hadde pensjonskasse vil dette bl.a. bero på om
et foretak velger å videreføre pensjonsordning
i ny pensjonskasse eller ved ny livsforsikring. Blir resultatet
pensjonsforsikring i livsforsikringsselskap vil således
tilordnet egenkapital bli tilbakeført til foretaket. I
samsvar med dette har departementet tilføyet en ny bestemmelse
som første punktum i utkastet § 14-1
fjerde ledd.
Det kan av ulike årsaker være enkelte ansatte
som ikke overføres til et av de nye foretakene. Departementet
vil i likhet med utvalget foreslå at denne gruppen sikres
rett til opptjent pensjon etter bestemmelsene om fripoliser. Det
er imidlertid en forutsetning at årsaken ikke er at en
del av virksomheten avvikles i forbindelse med delingen. I så fall
foreslår departementet at forslaget § 14-3
om avvikling av virksomhet gis tilsvarende anvendelse.
Departementet legger til grunn at bestemmelsene i utkastet om
sammenslåing kommer til anvendelse når et foretak
som er opprettet i forbindelse med deling senere slås sammen
med et annet foretak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 14-1 om deling av foretaket.
Departementet er enig med utvalget i behovet for å regulere
de tilfellene der et foretak med pensjonsordning skiller ut en del
av selve foretaket og overfører den til et nyopprettet
foretak eller et annet eksisterende foretak, samtidig som det skjer
en overføring av ansatte. Det er bare når de ansatte
overføres det vil oppstå spørsmål
om deling av pensjonsordningen og tilhørende midler.
Etter departementets syn vil virkningene for de ansatte langt
på vei bli de samme ved en utfisjonering som ved en fisjonering.
Departementet foreslår derfor at bestemmelsene om deling
av foretak med pensjonsordning gis tilsvarende anvendelse i disse
tilfellene. Det innebærer at pensjonsordningens midler,
med unntak for premiefondet, skal fordeles på grunnlag
av premiereserven. Når det gjelder premiefondet skal fordelingsgrunnlaget
som nevnt i proposisjonens avsnitt 16.2.1 være basert på årspremien
i delingsåret og en beregnet premie de tre påfølgende årene.
Det er begrunnet med at premiefondsmidlene skal sikre fremtidige
premieinnbetalinger.
Utvalget har i sitt utkast foreslått at det bare skal kunne
overføres premiefondsmidler dersom en viss andel av foretakets
yrkesaktive arbeidstakere overføres sammen med den utskilte
delen av foretaket. Utvalget har satt grensen til en tredel av den
samlede medlemsmassen i pensjonsordningen. Det kan imidlertid reises
spørsmål om ikke tilfelle av utfisjonering har
så meget til felles med ren fisjon at det ikke er begrunnet å ha
en slik særregulering. Ved utfisjonering vil det imidlertid
i første omgang etableres et konsernforhold med det nye
foretaket som datterselskap, og utfisjoneringen vil ofte være
det første skritt i en transaksjon med salg av virksomhet
som utfisjoneres til datterselskapet. De hensyn som begrunner utkastet § 12-6
første ledd annet punktums særlige regler for tilfelle
hvor salg av datterforetak innebærer at mindre enn en tredel
av medlemmene går ut av konsernpensjonsordningen, jf. bemerkningene
i proposisjonens avsnitt 14.2.4, taler imidlertid for tilsvarende
regler for et foretak som utfisjonerer en virksomhet eller utskiller
den og overdrar den til et annet foretak. Utvalget har særlig
lagt vekt på hensynet til behovet for omstilling og strukturendring
i næringslivet, se NOU 1998:1 avsnitt 6.13.2 til 6.13.4
(sidene 143-45). Det har i høringsuttalelsene ikke fremkommet
vesentlige innvendinger mot utvalgets forslag, og departementet
har derfor funnet å kunne slutte seg til det.
På denne bakgrunn antar imidlertid departementet at
et tilsvarende unntak bør oppstilles i forhold til utkastet § 14-1
tredje ledd om fordeling av en pensjonskasses sikkerhetsfond og
egenkapital for de tilfelle hvor mindre enn en tredel av pensjonsordningens medlemmer
er knyttet til den virksomhet som utfisjoneres. En tilsvarende bestemmelse
er inntatt i utkastet § 12-6 annet ledd. På denne
bakgrunn har departementet erstattet utvalgets utkast § 14-2
annet og tredje ledd med et nytt annet punktum i utkastet § 14-2 første
ledd.
Departementet foreslår at de samme bestemmelsene om
deling skal gjelde når en del av den samlede virksomheten
skilles ut og blir overført til et annet foretak samtidig
med en overføring av de ansatte i virksomheten. Disse tilfellene
er etter departementets oppfatning så like utfisjoneringstilfellene
i pensjonssammenheng at departementet mener det vil være hensiktsmessig
med samme regler. Hvis det foretaket medlemmene overføres
til har pensjonsordning allerede, foreslår departementet
at bestemmelsene om sammenslåing i lovforslaget kap. 13
kommer til anvendelse. Dersom det ikke er tilfelle, kan pensjonsordningen
videreføres etter lovforslaget § 13-6
eller det kan utstedes fripoliser.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 14-2 om utskilling av en del av
foretaket.
Departementet er enig med utvalget i at det ved avvikling av
virksomhet er så stor grad av likhet med delingstilfellene
at det er rimelig å ha en tilsvarende fordeling av pensjonsordningens
midler. En slik vurdering er i utgangspunktet bare aktuell når
en del av den samlede virksomheten avvikles. Et foretak kan etter
departementets syn ha mange forskjellige virksomheter innenfor rammen
av samlet virksomhet, som eksempel kan nevnes produksjon av bakervarer og
engrossalg av emballasje til andre bakerier. Avvikling av en av
disse virksomhetene må etter departementets syn behandles
likt med deling. Delvis avvikling av begge virksomhetene vil i denne
sammenheng falle utenfor.
Hensynet til de ansatte som må fratre i en avviklingssituasjon
tilsier etter departementets oppfatning at de bør oppnå noe
mer enn premiereserven dersom det er en betydelig gruppe arbeidstakere
som slutter. Departementet foreslår derfor at pensjonsordningens midler
skal deles tilsvarende slik det gjelder ved utskilling av en del
av foretaket. Det innebærer at pensjonsordningens midler,
med unntak for premiefondet, deles på grunnlag av premiereserven
mellom den gruppen som må fratre og den som blir igjen
i foretaket. Departementet foreslår imidlertid den begrensning
at premiefondet bare skal inngå i delingen mellom de to
gruppene hvis det er mer enn to tredjedeler av den samlede medlemsmassen
i pensjonsordningen som må slutte i foretaket. Departementet
foreslår i tillegg en grense for hva det enkelte medlem
som slutter kan bli tildelt av premiefondsmidler, tilsvarende det
som gjelder ved avvikling av en pensjonsordning. Grensen vil være
avhengig av den enkeltes alder og antatt fremtidig premie i inntil
fem år.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at de midlene
som tildeles den gruppen som skal fratre, skal benyttes til å sikre
medlemmene rett til pensjon etter bestemmelsene om fripoliser i
lovforslagets kapittel 4.
Utvalget foreslår at i de tilfellene der det skjer en innskrenkning
av foretakets samlede virksomhet i løpet av en toårsperiode,
så bør pensjonsordningens midler deles tilsvarende
slik det foreslås ved avvikling av virksomhet. Departementet
er enig i at det ved en mer generell avvikling er langt på vei
de samme hensyn som gjør seg gjeldende, men at det må settes
krav til omfang og varighet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 14-3 om avvikling av virksomhet.
De skattemessige vurderingene er som i proposisjonens avsnitt
15.2.4 begrenset til konsekvensene av overføring av pensjonsordningens
midler. Det vises for øvrig til dette avsnittet.
Ved overføring av en pensjonsordnings midler fra et
foretak til et annet i forbindelse med deling av foretak, må det
tas stilling til de skattemessige konsekvensene.
Det fremgår av lovforslaget § 8-1
hva som er pensjonsordningens midler. Midler som er overført
til de pensjonsberettigede som sikkerhet for fremtidige pensjonsytelser
sammen med foretakspensjonsordningen, utløser etter departementets
syn ikke beskatning verken for foretaket eller de pensjonsberettigede. Midlene
kommer til beskatning på de pensjonsberettigedes hånd
først ved utbetaling av pensjon.
Premiefondet er foretakets buffer for fremtidige premieinnbetalinger
og er etter departementets oppfatning en betinget avsetning. Det
er en forutsetning for den gunstige skattemessige behandlingen at
de forblir premiefondsmidler i en foretakspensjonsordning. En deling
av foretaket og tilhørende deling av pensjonsordningens
midler reiser spørsmål om overføring
av premiefondet sammen med pensjonsordningen utløser beskatning
på det overdragende foretakets hånd på grunn
av brudd på betingelsene. Etter departementets oppfatning
vil en overføring i seg selv ikke anses som brudd på forutsetningene
for avsetningen. Det er etter departementets syn en forutsetning
for at det ikke skal foretas en inntektsføring av premiefondsmidlene
at overføringen skjer sammen med foretakspensjonsordningens øvrige
midler etter lovforslaget.
I utgangspunktet skal enhver transaksjon som skjer i forbindelse
med fisjon behandles etter de alminnelige regler i skatteloven.
En overføring av verdier fra det overdragende foretak utløser
beskatning etter de alminnelige regler om realisasjon, uttak eller utbytte.
Fordelingen av premiefondsmidlene vil påvirke om delingen
av foretaket kan gjennomføres som en skattefri fisjon eller
utfisjonering etter selskapsskatteloven kap. 8. Etter departements
syn vil premiefondsmidlene som deles i henhold til lovforslaget
inngå i grunnlaget for deling av foretakets eiendeler ved
en skattefri fisjon eller utfisjonering. Det innebærer
at den fordeling av premiefondsmidler som følger av forslaget
til lov om foretakspensjon blant annet fører til at fordelingen
av nettoverdier i forhold til aksjekapital må tilpasses
overføringen av premiefondsmidler for å oppnå skattefrihet.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.