Det vises til at det i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) Om endringer
i folketrygdloven og i enkelte andre lover, blant annet er foreslått
nye beregningsregler for attførings- og rehabiliteringspenger.
Samtidig foreslås det at rehabiliteringspenger og attføringspenger
blir pensjonsgivende inntekt.
Det uttales at når rehabiliteringspenger og attføringspenger
blir pensjonsgivende inntekt, og dermed likestilles med arbeidsinntekt
på andre områder, anser departementet det rimelig
at overgangsstønad til enslige forsørgere ikke
lenger skal reduseres krone for krone mot disse ytelsene, men reduseres
etter de mer lempelige regler som gjelder i forhold til arbeidsinntekt
og andre korttidsytelser etter folketrygdloven §§ 15-9,
16-8 og 17-8.
Departementet foreslår at attføringspenger
og rehabiliteringspenger likestilles med arbeidsinntekt også i
forhold til reduksjon av overgangsstønad etter folketrygdloven § 15-9,
og at samordningsbestemmelsene i § 15-14 oppheves.
Tilsvarende foreslås det at attføringspenger
og rehabiliteringspenger likestilles med arbeidsinntekt i bestemmelsene
om reduksjon av etterlatteytelser mot arbeidsinntekt etter §§ 16-8
og 17-8, og at samordningsbestemmelsene i § 10-14
bokstav b og § 11-15 bokstav b endres.
Departementet foreslår at lovendringene trer i kraft
fra det tidspunkt Kongen bestemmer, men tidligst fra det tidspunkt
endringen i § 3-15 andre ledd om at ytelsene blir
pensjonsgivende inntekt, trer i kraft.
Det uttales at lovendringene ikke har administrative eller økonomiske
konsekvenser av betydning.
Komiteen viser til at pensjonsgivende
inntekt er et sentralt begrep i det norske trygdesystemet. Korttidsytelser
fra folketrygden som direkte erstatter arbeidsinntekt, regnes både
som personinntekt og pensjonsgivende inntekt. Komiteen har
merket seg at etter samordningsbestemmelsene i folketrygdloven § 15-14
faller overgangsstønad til enslige forsørgere
i dag bort når vedkommende mottar attføringspenger eller
rehabiliteringspenger. Etter § 10-14, faller rehabiliteringspenger
bort når vedkommende får etterlatteytelser, etter
kap. 16, 17 og 18. Det samme gjelder for attføringspenger
etter § 11-15.
Komiteen støtter at disse ytelser likestilles
med arbeidsinntekt og blir registrert som pensjonsgivende inntekt.