Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen viser til
at økt satsing på forskning og utvikling er viktig
for å styrke nyskapingen og næringsutviklingen
i Norge. For å stimulere næringslivets egen FoU-innsats
foreslår disse medlemmer å innføre
en ordning med skattestimulans av bedriftsbasert FoU 1. januar
2001 i tråd med Hervik-utvalgets forslag. Det foreslås
en ordning der bedriftene får anledning til å trekke
fra 25 pst. av FoU-utgifter opp til 4 mill. kroner pr. år
i skatt. For samarbeidsprosjekter med universiteter, høgskoler
og forskningsinstitusjoner kan det trekkes fra 25 pst. av FoU-utgifter opp
til 8 mill. kroner. For at bedrifter som ikke er i skatteposisjon
skal få full glede av fradraget gis et supplerende tilskudd,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 9 (2000-2001). Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«I
I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endringer:
Ny overskrift foran § 16-50 skal
lyde:
Fradrag i skatt for kostnader ved forskning og utvikling
Ny § 16-50 skal lyde:
§ 16-50 Fradrag i skatt og trygdeavgift
for kostnader ved forskning og utvikling
(1) Skattyter som driver virksomhet gis fradrag i skatt
og trygdeavgift med 25 pst. av kostnader til forskning og utvikling
etter reglene i denne paragrafen.
(2) Følgende kostnader gir rett til fradrag i
skatt, dersom de er fradragsberettigede etter kapittel 6:
a) skattyters kostnader ved forskning- og utviklingsprosjekt
godkjent av Norges forskningsråd.
b) skattyters kostnader ved kjøp av forsknings-
og utviklingstjenester eller kostnader ved samarbeid med universitet,
høgskole eller forskningsinstitutt som er godkjent av Norges
forskningsråd.
c) skattyters tilskudd til sammenslutning av næringsdrivende
godkjent av Norges forskningsråd som skal drive forskning
og utvikling.
(3) Det gis maksimalt fradrag etter denne paragraf med
1 mill. kroner. For kostnader som nevnt i annet ledd bokstav
b gis det ytterligere ett maksimalt fradrag på 1 mill.
kroner.
(4) Flere selskaper i konsern jf. aksjeloven og allmennaksjeloven § 1-3,
som har kostnader med samme prosjekt gis ett samlet fradrag etter
reglene i tredje ledd. For selskap som nevnt i § 10-40
gis ett fradrag som fordeles på deltakerne og reglene i
første punktum gjelder tilsvarende så langt de
passer.
(5) Overstiger fradraget etter denne paragraf utliknet
skatt og trygdeavgift, skal det overskytende utbetales ved avregningsoppgjør
etter skattebetalingsloven.
(6) Departementet kan gi forskrift til gjennomføring
og utfylling av denne paragraf, herunder gi regler om godkjennelse
av prosjekter og institusjoner, regler om hvilke kostnader som kan
trekkes fra, hva som skal regnes som forskning og utvikling, nærmere
regler om sammenhengen mellom virksomheten og prosjektet og regler
for prosjektsamarbeid i konsern.
II
Endringer under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2001.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at særfradraget for alder ikke har vært pris-
eller lønnsjustert på flere år, og foreslår
derfor en økning i fradraget for å gjenopprette verdien
av det.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 6-81 første ledd bokstav a skal
lyde:
Fra og med den måned skattyter fyller 70 år,
gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 720
kroner pr. påbegynt måned. Ektefeller har samme
rett til særfradraget som enslige.
§ 6-81 annet ledd skal lyde :
Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig uførestønad
etter folketrygdloven § 12-16 eller uførepensjon
fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, gis det et
særfradrag i alminnelig inntekt på 1 720
kroner pr. påbegynt måned.
II
Endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2001.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001) og Høyres ønske
om å opprettholde verdien av særfradraget for
alder og uførhet. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-81 første ledd bokstav
a skal lyde:
Fra og med den måned skattyter fyller 70 år,
gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 529
kroner pr. påbegynt måned. Ektefeller har samme
rett til samme særfradraget som enslige.
§ 6-81 annet ledd skal lyde:
Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig uførestønad
etter folketrygdloven § 12-16 eller uførepensjon
fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, gis det et
særfradrag i alminnelig inntekt på 1 529
kroner pr. påbegynt måned.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2001.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001) og Høyres
og Kystpartiets ønske om å opprettholde verdien
av det særskilte fradraget i alminnelig inntekt i Finnmark
og Troms. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt gjøres følgende endring:
§ 15-5 annet ledd skal lyde:
Fradraget gis ved skatteberegningen med 15 600 kroner
i klasse 1 og 31 200 kroner i klasse 2, men får ikke virkning
ved beregning av trygdeavgift og toppskatt.
II
Endring under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2001.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å avvikle fradraget
for fagforeningskontingent og fremsetter følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 6-18 skal lyde:
Fradrag gis ikke for foreningskontingent.
§§ 6-19 og 6-20 oppheves.§§ 6-21 blir § 6-19 og § 6-22
blir § 6-20.§ 6-50 fjerde ledd skal lyde:
Fradrag etter reglene i denne paragraf gis bare når gaven
utgjør minst 500 kroner i det året da gaven er gitt.
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf med 900
kroner årlig.
II
Endringer under I trer i kraft straks, med virkning fra og med
inntektsåret 2001.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 1 om å utvide lønnsfradraget
og fremsetter følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-32 første ledd annet
punktum skal lyde:
Minstefradrag som beregnes av og gis i inntekt som omfattes
av § 6-31 første ledd a, c, d eller e
eller annet ledd fastsettes til et beløp som svarer til
24 pst. av denne inntekten.
Nåværende annet, tredje, fjerde og
femte punktum blir tredje, fjerde, femte og sjette punktum.
II
Endringer under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2001.»
Komiteens medlem representanten Steinar Bastesen ønsker å øke
sjømanns- og fiskerfradraget med kr 15 000
til kr 85 000.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
§ 6-61 (1) skal lyde:
Sjøfolk gis fradrag med inntil 30 pst. av inntekten om
bord, begrenset til 85 000 kroner.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001) om å utvide
minstefradraget, og fremmer følgende forslag:
«I
I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 6-32 første ledd første
og annet punktum skal lyde:
Minstefradrag fastsettes til et beløp som svarer
til 25 pst. av summen av inntekt som omfattes av § 6-31. Minstefradrag
som beregnes av og gis i inntekt som omfattes av § 6-31
første ledd a, c, d eller e eller annet ledd, fastsettes
til et beløp som svarer til 26 pst. av denne inntekten.
Nåværende annet, tredje, fjerde og femte
punktum blir tredje, fjerde, femte og sjette punktum.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2001.»