Til Odelstinget
Sosial- og helsedepartementet legger i samråd med Barne-
og familiedepartementet fram forslag til endringer i folketrygdloven
og barnetrygdloven.
Forslagene tar sikte på å åpne for
medlemskap i folketrygden for personer som er i arbeid på norsk kontinentalsokkel
i samme utstrekning som ved arbeid på norsk territorium.
Det foreslås videre bestemmelser i begge de nevnte lover
om å gi bestemmelsene i EØS-avtalens trygdedel
tilsvarende anvendelse for personer som er i arbeid på norsk
kontinentalsokkel. Dette vil gi rett til barnetrygd og kontantytelser
fra folketrygden innenfor EØS-området i samme
utstrekning som ved arbeid på land.
Det opplyses at forslagene må ses på bakgrunn
av en grunngitt uttalelse fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA)
av 16. september 1999 i forbindelse med en klage fra en norsk statsborger
som var bosatt i Frankrike og arbeidstaker på norsk sokkel.
Ankepunktet er manglende utbetaling av barnetrygd fra Norge til
sokkelarbeidere bosatt i utlandet, men den grunngitte uttalelsen
begrenser seg ikke til barnetrygden, men tar også opp forholdet
til folketrygden.
Det redegjøres for hovedinnholdet i ESAs grunngitte
uttalelse. Det vises til EUs forordning om samordningsregler for
trygd (forordning 1408/71) og for gjennomføringsforordningen
574/72 som skal sikre trygderettighetene for personer som
benytter seg av friheten til å ta arbeid over landegrensene.
Regjeringens svar på ESAs grunngitte uttalelse slår
fast at Regjeringen ikke deler de synspunkter som er kommet til
uttrykk i ESAs grunngitte uttalelse. Det understrekes at når
Norge i mange tilfeller har valgt å gi EØS-rettsakter
anvendelse både på territoriet og på kontinentalsokkelen,
innebærer ikke dette noen aksept av et alminnelig prinsipp
om en funksjonell utvidelse av EØS-avtalens anvendelsesområde
utover dens geografiske anvendelse.
Det redegjøres for gjeldende rett, og det framholdes
bl.a. at det i § 2-4 i folketrygdloven presiseres
at en arbeidstaker på norsk sokkel bare er medlem i trygden
dersom han eller hun fyller vilkårene for medlemskap i
lovens § 2-1 som bosatt i Norge, og at det framgår
at en arbeidstaker som ikke er medlem, likevel har rett til ytelser
ved yrkesskade, jf. § 13-6. Med hensyn til gjeldende
rett til barnetrygd uttales at sokkelarbeidere ikke vil være
berettiget til norsk barnetrygd for barn under 18 år med
mindre barnet er bosatt i Norge.
Om rettstilstanden i andre land framholdes at sokkelstater i
EU som Nederland og Storbritannia ikke anvender forordning 1408/71
på sine deler av kontinentalsokkelen i motsetning til Danmark
som likestiller arbeid som utføres om bord på innretninger
der med arbeid på sitt territorium.
I samråd med Barne- og familiedepartementet har Sosial-
og helsedepartementet sendt til høring et forslag til lovendringer
i tråd med Regjeringens vedtak i saken. Hovedpunktene var
likestilling av arbeid på sokkelen med arbeid på territoriet
når det gjelder adgang til medlemskap i folketrygden og
sikring av rettigheter i samme omfang som etter EØS-avtalen,
inkludert barnetrygd, for dem som omfattes av EØS-avtalens
personkrets.
Om høringssvarene opplyses at generelt er arbeidstakerorganisasjonene
svært positive til forslaget, mens arbeidsgiverorganisasjonene
stiller seg mer kritisk til både omfanget og virkningene
av de foreslåtte endringene.
Ut fra et rimelighets- og rettferdighetssynspunkt finner Regjeringen
det naturlig at arbeidstakere på sokkelen gis en fullverdig
dekning i folketrygdloven på linje med arbeidstakere på land.
Det er Regjeringens syn at EØS-avtalen ikke omfatter norsk
kontinentalsokkel, og derfor at forordning nr. 1408/71
ikke gjelder der. Dette innebærer at en endret rettstilling for
sokkelarbeidere må etableres ved endringer i intern rett,
dvs. ved endringer i norsk trygdelovgivning.
Det foreslås på denne bakgrunn at det foretas
tilføyelser i folketrygdloven § 2-2
slik at arbeid på sokkelen i forbindelse med leting etter
eller utvinning av olje, gass eller andre naturressurser skal likestilles med
arbeid på land. Dette innebærer at arbeidstakere på norsk
kontinentalsokkel blir pliktige medlemmer i trygden med fulle rettigheter
uten hensyn til hvor de er bosatt. Utvidelsen av personkretsen for
pliktig medlemskap vil omfatte også statsborgere fra land utenfor
EØS-området.
Videre foreslås at dagens bestemmelser i folketrygdloven § 2-4
erstattes med bestemmelser om at EØS-avtalen og forordning
1408/71 m.v. skal gjelde tilsvarende for sokkelarbeidere
som er omfattet av EØS-avtalens personkrets, og at Norges
trygdeavtaler ellers skal gjelde på sokkelen i den utstrekning
det er bestemt i den enkelte avtale.
Bestemmelsen i folketrygdloven § 13-6 første ledd
andre punktum om yrkesskadedekning for sokkelarbeidere som ikke
er medlem i folketrygden, foreslås opphevet som overflødig
Det foreslås endelig at det tas inn en ny § 1
b i barnetrygdloven om at EØS-avtalens trygderegler skal gjelde
tilsvarende for arbeidstakere på kontinentalsokkelen. Dette
vil gi forordning 1408/71 tilsvarende anvendelse på EØS-avtalens
personkrets, dvs. de personer som den ville ha omfattet om vedkommende hadde
arbeidet på land. Dette innebærer bl.a. at det
må utbetales barnetrygd til EØS-borgere som er
i arbeid på den norske del av kontinentalsokkelen, og som
forsørger barn under 18 år bosatt i andre EØS-land.
Et annet eksempel på tilleggsrettigheter er at folketrygden
må dekke utgiftene til helsetjenester for ektefelle og
barn som er forsørget av vedkommende sokkelarbeider, og
som er bosatt utenfor Norge.
Når det gjelder forholdet til kontantstøtteloven, uttales
det at kontantstøtten etter Regjeringens syn er av en slik
karakter at det ikke er naturlig å åpne for at arbeidstakere
på norsk sokkel som ikke er bosatt i Norge, får
rett til denne.
Lovendringene foreslås å tre i kraft 1. januar 2001.
For at grunnlaget for klager til ESA skal falle bort, foreslås
at endringene i en viss utstrekning gis tilbakevirkning fra EØS-avtalens
ikrafttredelse 1. januar 1994, slik at klagerne kan gis etterbetaling
av barnetrygd. Det foreslås derfor at den nye § 1
b i barnetrygdloven gis virkning fra 1. januar 1994.
Det uttales at det videre vil kunne være et visst behov
for å åpne for medlemskap i folketrygden med tilbakevirkning.
Blant annet gjelder dette av hensyn til at uførepensjon
og etterlattepensjon bare kan gis dersom vedkommende var medlem
i folketrygden i minst tre år fram til uførheten
eller dødsfallet. Som et tilbud til den enkelte sokkelarbeider
foreslås det derfor at medlemskap skal kunne innvilges
med tilbakevirkende kraft for alle perioder vedkommende har vært
i arbeid på sokkelen etter 1. januar 1994, mot at vedkommende
innbetaler den trygdeavgift som skulle ha vært betalt i
disse periodene. Dersom vedkommende ønsker medlemskap og
innebetaler trygdeavgift, vil det som et naturlig motstykke også måtte
gis rettigheter med tilbakevirkning.
Det legges til grunn at ca. 5 000 personer (nye tilfeller)
vil kunne bli omfattet av norsk lovgivning f.o.m. 2001 som følge
av de lovendringer som foreslås. Førsteårsvirkningen
i 2001 antas å bli ca. 70 pst. av full helårsvirkning,
eller ca. 140 mill. kroner i økte stønadsutgifter,
inkludert ca. 10 mill. kroner til barnetrygd. I tillegg kommer anslagsvis
35 mill. kroner til etterbetaling av barnetrygd. På samme
grunnlag anslås de nye tilfellene å kunne medføre
inntekter på 105 mill. kroner i økt trygdeavgift
og 75 mill. kroner i arbeidsgiveravgift det første året.
Det uttales at en på usikkert grunnlag kan regne med en
netto utgiftsøkning på ca. 200 mill. kr på lang
sikt. Ved full helårsvirkning antas de framtidige årlige
utgifter til barnetrygd å ville utgjøre om lag
15 mill. kroner.
De foreslåtte lovendringene vil innebære merarbeid
for administrasjonen både med hensyn til nye løpende
stønadssaker og i forbindelse med behandling av krav om
etterbetaling av barnetrygd. De administrative merutgiftene anslås
til ca. 7 mill. kroner for 2001.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Are Næss, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, og fra Høyre,
Annelise Høegh og Sonja Irene Sjøli, viser
til at det er viktig å ha konkurransedyktige vilkår
for å rekruttere personell og gi trygghet for de som arbeider
på norsk kontinentalsokkel.
Flertallet finner ut fra rimelighet- og rettferdighetssynspunkt å foreta
endringer som i større grad likestiller arbeid på sokkelen
med arbeid i land. Flertallet legger vekt på at
internasjonal trygdepolitikk baserer seg på at arbeidslandet
tar ansvaret for arbeidstakerne. Det er derfor rimelig at dette
ansvaret ivaretas for dem som arbeider på sokkelen, på lik
linje som for dem som arbeider på norsk territorium. Flertallet legger
derfor til grunn at arbeidstakerne på sokkelen bør
bli medlemmer med fulle rettigheter etter folketrygdloven, og at
de som tilhører EØS-avtalens personkrets, i tillegg
gis rett til helsetjenester og barnetrygd for forsørgede
familiemedlemmer bosatt i EØS-området. Flertallet støtter
forslaget om at barnetrygdloven skal endres slik at barnetrygd utbetales. Flertallet støtter
videre at de som har klaget, gis etterbetaling fra EØS-avtalens
ikrafttredelse i samsvar med forslaget. Videre støtter flertallet å gi
tilbud til sokkelarbeidere om at medlemskap kan innvilges for aktuelle
perioder fra 1. januar 1994. Flertallet legger til
grunn at trygdeavgiftsinnbetaling er en forutsetning for medlemskapsperioden.
Flertallet vil framheve at medlemskap i folketrygden
vil innebære at arbeid på sokkelen vil telle med
i det internasjonale koordineringssystemet for trygd, slik at tid
på sokkelen tas med ved anvendelse av sammenleggingsbestemmelser
i trygdeavtalene for å fylle minstevilkår for
medlemstid. Flertallet legger til grunn at dette
vil kunne åpne rett til ytelser fra Norge så vel
som fra andre land der arbeidstakeren har vært eller blir
medlem.
Flertallet vil også understreke at fri
mobilitet for arbeidskraft innebærer særlig fokus
på enkeltarbeidstakers rettigheter.
Flertallet viser til at Norge i dag krever arbeidsgiveravgift
for alle arbeidstakere på norsk kontinentalsokkel. Arbeidstakere
har i dag bare rett til yrkesskadetrygd. Med tilbud om ytterligere
sikring, må alle arbeidstakerne på sokkelen også betale
trygdeavgift til Norge.
Flertallet legger til grunn at kontoret for utenlandssaker
kan sørge for nødvendig saksbehandling og kontroll
også med disse medlemmene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet, Ola D.
Gløtvold og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, viser til at Regjeringen legger fram et forslag om å åpne
for medlemsskap i folketrygden for personer som er i arbeid på norsk
kontinentalsokkel i samme utstrekning som ved arbeid på norsk
territorium. Det legges til grunn at bestemmelsene i EØS-avtalens trygdedel
skal gjøres gjeldende for personer som er i arbeid på norsk
sokkel. Det vil gi ansatte EU-borgere på norsk sokkel rett
til barnetrygd og kontantytelser fra folketrygden, selv om de ikke
er bosatt i Norge.
Disse medlemmer mener at det er viktig å sikre
at alle arbeidstakere i norsk virksomhet på land, til vanns
og på sokkelen er inkludert i velferdsordninger som gir
enhver trygghet for inntekt ved arbeidsledighet, sykdom, uførhet
og alderdom. Norske arbeidere på norsk sokkel er medlem
i folketrygden dersom de er bosatt i Norge. Det skilles altså ikke
mellom statsborgerskap, for også norske statsborgere faller utenfor
folketrygden selv om de arbeider i norsk virksomhet på sokkelen,
hvis de bosetter seg i et annet land.
Disse medlemmer viser til at personer som ikke
er bosatt i Norge, men som arbeider på norsk sokkel, i
dag kun har rett til ytelser ved yrkesskader.
Disse medlemmer vil peke på at Norge
har gjensidige trygdeavtaler med en rekke land. Det gjelder også gjennom
EØS-avtalen for norske statsborgere som bosetter seg i
et EU-land, og for borgere fra EU-land som bosetter seg i Norge.
Disse medlemmer vil peke på at det spesielle ved
denne saken er at det gjelder norsk sokkel, og ikke norsk territorium
for øvrig. EØS-avtalen gjelder bare medlemsstatenes
territorium, og kommer derfor ikke til anvendelse ved spørsmål
som angår norsk kontinentalsokkel. Videre er det heller
ingen klar og entydig praksis på trygderettigheter innenfor
EU-området, ved at verken f.eks Nederland eller England
har gjort EUs trygderegler gjeldende for sine kontinentalsokler. Disse
medlemmer vil derfor peke på at det ikke vil bli
noen gjensidighet når det gjelder trygderettigheter mellom
norske statsborgere som arbeider på for eksempel nederlandsk
sokkel, og nederlandske statsborgere som arbeider på norsk
sokkel.
Disse medlemmer viser til at det også er
andre ansatte på norsk sokkel som ikke bor i land innenfor
EØS-avtalens virkeområde, og som etter Regjeringens
forslag ikke vil få samme trygderettigheter som bosatte
i land i EU.
Disse medlemmer mener at det ikke er riktig å innlemme
EØS-avtalens trygdedel i folketrygden, når EØS-avtalen
ikke gjelder for norsk sokkel. Det er heller ikke riktig å innlemme
EØS-avtalens trygdedel med tanke på at slike regler
ikke er gjort gjeldende innenfor EU-landene selv, ved at Nederland
og England ikke har gjort EUs trygderegler gjeldende for sine kontinentalsokler.
Det er videre ikke riktig fordi norske borgere ikke får
tilsvarende trygderettigheter dersom de arbeider på enten
nederlandsk eller engelsk kontinentalsokkel. Det er heller ikke
riktig å innlemme EØS-avtalens trygderegler fordi
disse reglene bare gjelder de som er bosatt i et land i EU, og det
da fremdeles vil være ansatte på norsk sokkel
som ikke er innlemmet i norsk trygdelovgivning.
På bakgrunn av dette vil disse medlemmer foreslå at
Regjeringen ikke lar EØS-avtalens trygderegler komme til
anvendelse på norsk sokkel, men i stedet tar initiativ
til gjensidige internasjonale trygdeavtaler med alle land som er
aktuelle for arbeidstakere på norsk sokkel.
Disse medlemmer vil også peke på at
Regjeringen bør arbeide for trygderegler som gir god trygghet
for den enkelte arbeidstaker, men samtidig sørge for at
rettighetene må stå i et visst samsvar med eventuelle
utbetalinger, slik at selve trygdeordningene ikke koster mer i ren
administrasjon, enn trygdeytelsen selv.
Disse medlemmer vil også peke på den
urimelighet mange vil føle hvis EØS-borgere bosatt
i sitt hjemland skal få rett til norsk barnetrygd uten
at barnet eller familien noensinne setter ben på norsk
jord. Barnetrygden er en omfordeling mellom de som ikke har barn,
til de som har barn og er bosatt i Norge. Barnetrygden har en helt
annen begrunnelse og kan ikke regnes som en rettighet i forhold
til arbeidstaker/arbeidsgiverforhold på samme
måte som andre trygdeytelser.
Disse medlemmer vil stemme mot de foreslåtte
lovendringene.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen og det som står foran, og rår Odelstinget
til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og barnetrygdloven (trygd på kontinentalsokkelen)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Arbeidstakere i Norge og på kontinentalsokkelen
En person som ikke er medlem i trygden etter § 2-1,
er likevel pliktig medlem i trygden dersom han eller hun er arbeidstaker
(§ 1-8) i Norge eller på den norske delen
av kontinentalsokkelen i forbindelse med leting etter eller utvinning
av olje, gass eller andre naturressurser. Dette gjelder
bare dersom ikke noe annet er bestemt i eller i medhold av denne
loven.
Det er et vilkår at vedkommende har lovlig adgang
til å ta inntektsgivende arbeid i Norge eller
på norsk kontinentalsokkel.
§ 2-4 skal lyde:
§ 2-4 Avtaler om arbeidstakere mv.
på kontinentalsokkelen
Bestemmelsene i EØS-avtalens vedlegg
VI nr. 1 og 2 (Rådsforordning (EØF) nr. 1408/71
og Rådsforordning (EØF) nr. 574/72 mv.)
om rettigheter og plikter får tilsvarende anvendelse på en
arbeidstaker mv. som er omfattet av EØS-avtalens personkrets
og som arbeider med leting etter eller utvinning av olje, gass eller
andre naturressurser på den norske delen av kontinentalsokkelen,
som om vedkommende hadde arbeidet på norsk territorium.
Avtaler inngått med hjemmel i § 1-3 får
anvendelse på kontinentalsokkelen i den utstrekning det
er bestemt i den enkelte avtale.
§ 13-6 første ledd andre punktum
oppheves.
II
I lov 24. oktober 1946 nr. 2 om barnetrygd skal ny § 1
b lyde:
Bestemmelsene i EØS-avtalens
vedlegg VI nr. 1 og 2 (Rådsforordning (EØF) nr.
1408/71 og Rådsforordning (EØF) nr. 574/72
mv.) får tilsvarende anvendelse på en arbeidstaker
mv. som arbeider med leting etter eller utvinning av olje, gass
eller andre naturressurser på den norske delen av kontinentalsokkelen, som
om vedkommende hadde arbeidet på norsk territorium.
III
Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
1. Endringene i folketrygdloven §§ 2-2,
2-4 og 13-6 trer i kraft 1. januar 2001 og gis virkning fra samme
dato. Personer som ønsker det, kan likevel gis medlemskap
regnet tidligst fra 1. januar 1994 mot å innbetale trygdeavgift
på grunnlag av sin inntekt i de aktuelle periodene etter
reglene i loven § 23-2. Slikt medlemskap må gjelde
alle tidsrom etter 1. januar 1994 da vedkommende fylte vilkårene for
dette i henhold til loven §§ 2-2 og 2-4. Ved krav
om ytelser for tidsrom før 1. januar 2001 på grunnlag
av slikt medlemskap gjelder ikke bestemmelsene i folketrygdloven §§ 22-13
og 22-14 om begrensninger i adgangen til etterbetaling mv. Krav
om medlemskap for tidsrom før 1. januar 2001 og krav om
ytelser på grunnlag av slikt medlemskap må settes
fram senest 31. desember 2002.
2. Barnetrygdloven ny § 1 b trer i kraft 1. januar 2001,
men gis virkning fra 1. januar 1994. Uten hensyn til § 3
andre ledd i barnetrygdloven løper trygden fra sistnevnte
tidspunkt dersom søknad er satt fram senest 31. desember
2002 og vilkårene for barnetrygd var oppfylt.
3. Bestemmelsene i nr. 1 og 2 om medlemskap i folketrygden
mv. og etterbetaling av barnetrygd for tidsrom før 1. januar
2001 gjelder ikke for person som har vært unntatt trygde-
og avgiftsplikt i medhold av folketrygdloven § 2-13 eller
i medhold av gjensidighetsavtale med andre land inngått
med hjemmel i folketrygdloven § 1-3.
Oslo, i sosialkomiteen, den 20. februar 2001
John I. Alvheim |
Karin Lian |
Are Næss |
leder |
ordfører |
sekretær |