Til Odelstinget
Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
lov om garantistillelse fra Statoil ASAs (Statoil) side
ved emisjon (kapitalforhøyelse) og salg av statens aksjer
i selskapet. Formålet er at Statoil skal kunne stille nødvendige
garantier ved emisjon eller salg av aksjer i selskapet, herunder
holde tilretteleggerne skadesløse for krav som følge
av påstått mangelfulle, villedende eller uriktige
opplysninger i prospektet, uten at det kan reises tvil om at Statoil
plikter å oppfylle forpliktelsene. I tillegg skal Statoil
kunne holde staten skadesløs for slike krav som er knyttet
til de opplysninger i prospektet som er utarbeidet av Statoil.
Departementet viser til at så lenge Statoil er 100 pst.
eller majoritetseiet av staten, vil selskapets hovedaksjonær
være staten. Uten at selskapet avgir garantier og skadesløserklæring
overfor tilretteleggerne som utvilsomt kan gjøres gjeldende
mot selskapet, vil det normalt bli krevet at staten avgir en skadesløserklæring
overfor tilrettelegger. Det kan heller ikke utelukkes at staten
må avgi andre nødvendige garantier.
Departementet viser til at prospektet vil kunne inneholde opplysninger
knyttet til staten. Staten vil også kunne bli ansvarlig
direkte overfor investorene for de opplysninger i prospektet som
er utarbeidet av Statoil. Departementet viser videre til at for
det tilfelle at investorene, tilretteleggerne eller andre skulle
gjøre krav gjeldende mot staten som følge av påstått
mangelfulle, villedende eller uriktige opplysninger som er utarbeidet
av Statoil, må Statoil kunne avgi en skadesløserklæring
til staten. Det kan også etter gjeldende rett reises tvil
om denne skadesløserklæringen kan gjøres
gjeldende mot Statoil.
Olje- og energidepartementet anser det generelt som ønskelig
at staten ved privatisering og børsintroduksjon av Statoil
i minst mulig grad påtar seg garantiansvar. Dette gjelder
uansett om aksjesalget skjer ved emisjon eller salg. For å sikre
en godt gjennomført transaksjon er det i så fall
nødvendig at selskapet kan avgi nødvendige garantier,
herunder erklæringer om skadesløshet overfor tilretteleggerne,
som vil være tilfredsstillende etter norsk rett.
Departementet er derfor kommet til at det ved privatiseringen
av Statoil er rimelig at Statoil kan avgi de nødvendige
garantier - herunder en skadesløserklæring - overfor
tilretteleggerne av lengre varighet enn det som følger
av allmennaksjeloven og aksjeloven § 10-7 (3),
jf. § 2-10 (1) tredje punktum og verdipapirhandelloven § 5-13
uten at det kan reises tvil om garantistillelsen. Det samme vil
gjelde i forhold til eventuelle senere emisjoner eller salg dersom
det fremstår som nødvendig at Statoil må avgi
slike garantier som nevnt.
Departementet er videre av den oppfatning at Statoil
må kunne holde staten skadesløs for krav som staten
må dekke som skyldes manglende, villedende eller uriktige
opplysninger om forhold som staten ikke selv etter prospektet har
ansvaret for. Dette gjelder uansett om det er foretatt en emisjon
eller salg av aksjene.
Departementet har besluttet at lovforslaget skal unntas fra alminnelig
høring, og viser til at det har vært viktig å kunne
fremlegge lovforslaget på et tidspunkt som gjør
at dette kan behandles samtidig med St.prp. nr. 36 (2000-2001).
Den nye loven vil derved kunne få anvendelse i forhold
til gjennomføring av de forslag som fremmes der.
Departementet antar at forslaget ikke vil få direkte økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Bent Høie og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, har ingen merknader til de foreslåtte endringene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, John Dale, og fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 36 (2000-2001), om eierskap i Statoil og fremtidig forvaltning av SDØE, og vil gå imot de foreslåtte lovendringene.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøreslikt
vedtak til lov
om garantistillelse fra Statoil ASA ved emisjon og salg av statens aksjer
§ 1
Ved emisjon (kapitalforhøyelse) eller salg av statens aksjer i Statoil ASA kan selskapet med samtykke av Kongen stille nødvendige garantier i forbindelse med emisjonen eller salget, herunder avgi skadesløserklæring for krav som følge av uriktige, villedende eller mangelfulle opplysninger i de prospekter som benyttes ved fremsettelse av tilbudet om å tegne eller kjøpe aksjer i selskapet. Slike garantier skal fastsette en beløpsmessig grense for selskapets ansvar, på hvilket tidspunkt garantien bortfaller og angi andre bestemmelser om omfanget av selskapets ansvar.
§ 2
Krav etter garantier avgitt i medhold av § 1 kan gjøres gjeldende mot Statoil ASA uten hinder av ellers gjeldende selskaps- og verdipapirrettslige prinsipper og regler.
§ 3
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. april 2001
Tore Nordtun |
Jan Tore Sanner |
Aud Blattmann |
leder |
ordfører |
sekretær |