Utvalget understreker at det først og fremst er Stiftelsestilsynet
som vil pådra det offentlige omkostninger ved selve etableringen
og ved utgifter til den løpende drift. Utvalget forutsetter
en mer aktiv kontroll med stiftelsene, og mener at det bør
knyttes flere årsverk til Stiftelsestilsynet enn de ca.
10 årsverk som tilsynet i dag beslaglegger hos fylkesmennene.
En del av kostnadene ved et stiftelsestilsyn bør betales
av stiftelsene selv ved at det innføres gebyrer for meldinger
som sendes Stiftelsestilsynet for registrering i stiftelsesregisteret.
Enkelte høringsinstanser fremhever viktigheten av at
kostnadene som påføres stiftelsene ved tilsynsordningen,
ikke blir for høye. Noen mener utvalgets forslag utvilsomt
vil innebære økte kostnader for stiftelsene, og
man understreker behovet for at det oppmuntres til etablering av
stiftelser. Den Norske Advokatforening er av den oppfatning at det
i lovteksten bør inntas bestemmelse om at gebyret ikke
kan settes høyere enn at de samlede gebyrinntekter dekker
kostnadene ved praktisering av ordningen.
Departementet går inn for å opprette et sentralt stiftelsestilsyn,
men går foreløpig inn for å beholde Justisdepartementet
som klageinstans. En slik ordning vil være kostnadsbesparende
sammenlignet med en nemndsløsning.
Det er forventet en effektiviseringsgevinst i forhold til at
stiftelsesregisteret skal knyttes nært opp til Enhetsregisteret.
Utviklings- og etableringskostnadene for stiftelsesregisteret og
Stiftelsestilsynet kan forventes å beløpe seg
til ca. 1 mill. kroner. Gjennomføring av lovforslaget for
så vidt gjelder opprettelse og den videre drift av et Stiftelsestilsyn
forutsetter finansiering over statsbudsjettet.
Det antas at tilsynet vil kunne ivaretas med en ressursbruk tilsvarende
ca. 10 årsverk. Antallet årsverk vil trolig måtte
justeres i forhold til om tilsynet blir lagt til et fullstendig
nyopprettet organ eller om det blir samordnet med et allerede eksisterende
organ. De løpende driftsutgiftene kan på dette
grunnlag anslås til ca. 5 mill. kroner årlig.
Departementet går inn for at stiftelsene bør
finansiere opprettelsen og driften av Stiftelsestilsynet helt eller
delvis, gjennom gebyrer for meldinger til Stiftelsestilsynet som
skal registreres i stiftelsesregisteret.
Ut fra foreløpige anslag kan det se ut som om en 100
pst. finansiering av tilsynet gjennom gebyrer ville kreve gebyrer
for registrering på 10 ganger rettsgebyret, eller ca. 6 000
kroner. Dette kan virke høyt, iallfall i forhold til de
ideelle, ikke-næringsdrivende stiftelsene. Spørsmålet
om graden av delfinansiering eller eventuelt fullfinansiering av
tilsynets virksomhet gjennom gebyrer vil bli vurdert nærmere
ved iverksettingen av loven og i budsjettsammenheng.
Utvalget foreslo en ordning med enhetlig og samlet registrering
direkte til Stiftelsesregisteret, og at opplysningene skulle videreføres
til henholdsvis Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. Departementet har
imidlertid funnet det mest hensiktsmessig at næringsdrivende
stiftelser fremdeles foretar direkte registrering til Foretaksregisteret.
Dette skal ikke medføre dobbelt gebyr.
Enhver etablert stiftelse vil måtte registrere seg i det
nye stiftelsesregisteret, og vil samtidig bli belastet med et gebyr.
I motsetning til gjeldende ordning går departementet
inn for at de stiftelser som har til formål å drive næringsvirksomhet
og de stiftelser som faktisk driver næringsvirksomhet,
skal være underlagt de samme reglene. Bi-næringsdrivende
stiftelser vil derfor bl.a. måtte heve grunnkapitalen til
200 000 kroner.
Overgangsreglene kan også medføre plikt til
organisatoriske endringer for noen av de etablerte stiftelsene.
Departementet er enig med utvalget i at det vil være rommelige
nok overgangsfrister til at disse oppgavene bør kunne løses
uten for store oppofrelser.
I likhet med utvalget legger departementet til grunn at lovutkastet
samlet sett vil innebære såvidt betydelige forbedringer
i forhold til gjeldende lovgivning at disse forholdene klart oppveier
de omkostningene som er forbundet med den nye lovforslaget.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, viser til sine merknader
under pkt. 11 og 12, og til at flertallet ønsker å opprettholde
dagens ordning med tilsyn fra fylkesmennene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Fremskrittspartiet har merket seg departementets oppfatning
av at tilsynet med stiftelsene bør være en offentlig
oppgave. Departementet går inn for at stiftelsene bør
finansiere opprettelsen og driften av Stiftelsestilsynet helt eller
delvis gjennom gebyrer for meldinger til Stiftelsestilsynet som
skal registreres i stiftelsesregistret.