Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen,fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, har merket seg at proposisjonen om en ny yrkestransportlov vil bli noe forsinket.
Komiteen har merket seg at omfanget av ulovlig transport har økt, og er enig i at det bør settes i verk tiltak mot dette.
Komiteen har merket seg at det er større
usikkerhet knyttet til omfanget av ulovlig godstransport, og at
dagens lovformulering gjør det vanskelig å påvise
ulovlig transport ved kontroll.
Komiteen har merket seg at forslaget til lovendring
ikke vil gjøre det ulovlig for frivillige lag og organisasjoner å påta
seg transportoppdrag, da slik aktivitet uansett ikke kan anses som
ledd i næringsvirksomhet.
Komiteen deler målsettingen om å legge
bedre til rette for kontroll og oppfølging av ulovlig transport,
og slutter seg på denne bakgrunn til forslaget til lovendring.
Komiteen er kjent med at mye tyder
på at omfanget av ulovlig persontransport med pirattaxi
har økt, og har merket seg at manglende mulighet for kontroll
og oppfølging kan være en medvirkende årsak
til økningen.
Komiteen har videre merket seg at det er holdepunkter
for å regne med at ulovlig transport skjer i organiserte
former i en del større byer, og at miljøet som
er oppstått rundt denne virksomheten etter alt å dømme
genererer annen, alvorlig kriminalitet.
Komiteen er enig i at det er viktig at mulighetene
for kontroll og oppfølging blir bedre. Komiteen slutter
seg til forslaget til lovendring.