5. Sykepengerettigheter ved overgang fra etterlønn til ventelønn og vartpenger - folketrygdloven § 8-49 nytt andre ledd

5.1 Sammendrag

For å stimulere arbeidstakere til frivillig fratreden i en virksomhet i omstilling, har Arbeids- og administrasjonsdepartementet åpnet for at arbeidstakere kan motta et beløp tilsvarende lønn i oppsigelsestiden uten at vedkommende har arbeidsplikt. Dersom vedkommende blir syk i etterlønnsperioden, vil det vanligvis ikke foreligge rett til sykepenger. Yrkesaktive som på sykmeldingsstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn tre måneder, kan likevel ha rett til sykepenger med 65 prosent av inntektsgrunnlaget fra 15. dag.

Statstjenestemenn som er blitt overtallige og oppsagt og som ikke har fått tilbud om annet høvelig arbeid, kan i dag gis ventelønn fra Statens Pensjonskasse. Ansatte i medlemsvirksomheter i Statens Pensjonskasse utenom staten har de samme rettigheter i form av vartpenger. Dersom arbeidsuførhet oppstår mer enn 3 måneder etter fratredelsesdato, men før ventelønn eller vartpenger er kommet til utbetaling, foreligger det ikke rett til sykepenger.

Når arbeidsuførhet inntreffer etter tre måneder etter fratredelsesdato og vedkommende ikke har gått over til ventelønn eller vartpenger, foreligger det ikke økonomiske rettigheter fra det tidspunkt etterlønnen opphører, og fram til det eventuelt kan tilstås rehabiliteringspenger etter 52 ukers arbeidsuførhet. Departementet finner det uheldig at personer som i en omstillingsprosess har fått avtale om både etterlønn og ventelønn eller vartpenger, er uten rettigheter dersom sykdom inntreffer på «feil» tidspunkt.

Departementet foreslår å innføre sykepengerettigheter til denne persongruppen. Sykepenger vil etter forslaget kunne gis fra det tidspunktet ventelønn eller vartpenger var forutsatt å komme til utbetaling. Endringen innebærer en særregulering for denne persongruppen og gjelder uavhengig av hvor lang tid som er gått siden arbeidsforholdet opphørte. Sykepengegrunnlaget foreslås fastsatt lik ventelønn eller vartpenger.

Det foreslås at endringen trer i kraft 1. januar 2002 og gis virkning for sykepengetilfeller som oppstår etter dette tidspunkt. Endringen anslås å medføre årlige merutgifter på 1 mill. kroner og vil ikke ha administrative konsekvenser av betydning.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til vurderingene ovenfor og slutter seg til departementets syn om at det er uheldig at personer i en omstillingsprosess, nærmest ved en tilfeldighet, kan stå uten økonomiske rettigheter dersom sykdom inntreffer på «feil» tidspunkt, og mener dette ikke kan ha vært intensjonen da loven ble utformet. Komiteen slutter seg således til endringer som departementet foreslår om nytt andre ledd i § 8-49.