Formålet med folketrygdens stønadsordninger
for enslige forsørgere er å sikre inntekt for
personer med aleneomsorg for barn, og gi disse midlertidig hjelp
til selvhjelp slik at de kan bli i stand til å forsørge
seg selv ved eget arbeid.
Overgangsstønad kan som hovedregel gis til det yngste
barnet fyller åtte år, men ikke i mer enn sammenlagt
tre år. Etter folketrygdloven § 15-8 første ledd
stilles det krav om yrkesrettet aktivitet når det yngste
barnet fyller tre år. Det innebærer at forsørgeren
blant annet skal være i arbeid, under utdanning, eller
stå tilmeldt Aetat som reell arbeidssøker.
Det er utarbeidet egne retningslinjer for samarbeid mellom trygdeetaten
og Aetat. Disse går blant annet ut på at Aetat
vurderer hvorvidt den enslige moren eller faren skal ansees som
reell arbeidssøker, mens trygdekontoret fatter eventuelle
vedtak på bakgrunn av Aetats vurdering. En enslig
forsørger som står tilmeldt Aetat som reell arbeidssøker,
har en melde- og møteplikt.
Departementet foreslår å endre sanksjonsbestemmelsene
for enslige forsørgere som ikke overholder de forpliktelser
tilmeldingen til Aetat medfører. Sanksjonsbestemmelsene
foreslås løsrevet fra dagpengeregelverket, slik
at eventuelle sanksjoner som hovedregel følger de ordinære
bestemmelsene for månedlige trygdeytelser. Samtidig foreslås
det å gi trygdekontoret hjemmel til å sette som
vilkår for rett til overgangsstønad at den enslige
moren eller faren i tillegg til å være tilmeldt
Aetat, deltar på motivasjonskurs, arbeidsmarkedstiltak
eller tar imot tilbudt arbeid.
Når det gjelder krav til yrkesrettet aktivitet for øvrig,
herunder handlinger og unnlatelser som skal føre til stans
i utbetalingen av overgangsstønad, foreslås dette
regulert i forskrift. Videre skal det i forskrift kunne gjøres
unntak fra utbetalingsbestemmelsene i § 22-12.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. august
2002. Det uttales at endringen ikke har økonomiske konsekvenser
av betydning. Forslaget innebærer at trygdekontorene kan
bruke mindre tid til å administrere sanksjonsbestemmelsene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til forslag om endringer i § 15 –8
idet det anser de foreslåtte endringer som en forenkling
av saksbehandlingen, at intensjonen om å forsørge
seg selv ved eget arbeid ikke er svekket, og at rent praktiske hensyn
ikke er til hinder for at den enkelte trygdemottaker kan delta.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
stemme mot dette forslaget til lovendring. En slik endring vil etter disse
medlemmers mening føre til mer arbeid for trygdekontorene
både når det gjelder rutiner og oppfølging,
og har ikke noen vesentlig betydning for brukerne. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke viktigheten av at det
gis grundig informasjon til mottakerne av overgangsstønad
som er tilmeldt Aetat om hvilke sanksjoner som kan bli benyttet
ved mislighold av avtale om møte- og meldeplikt.