7. Endring av sanksjonsbestem­melsene for enslige forsørgere som står tilmeldt Aetat uten å overholde de forpliktelser tilmeldingen medfører - folketrygdloven § 15-8

7.1 Sammendrag

Formålet med folketrygdens stønadsordninger for enslige forsørgere er å sikre inntekt for personer med aleneomsorg for barn, og gi disse midlertidig hjelp til selvhjelp slik at de kan bli i stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid.

Overgangsstønad kan som hovedregel gis til det yngste barnet fyller åtte år, men ikke i mer enn sammenlagt tre år. Etter folketrygdloven § 15-8 første ledd stilles det krav om yrkesrettet aktivitet når det yngste barnet fyller tre år. Det innebærer at forsørgeren blant annet skal være i arbeid, under utdanning, eller stå tilmeldt Aetat som reell arbeidssøker.

Det er utarbeidet egne retningslinjer for samarbeid mellom trygdeetaten og Aetat. Disse går blant annet ut på at Aetat vurderer hvorvidt den enslige moren eller faren skal ansees som reell arbeidssøker, mens trygdekontoret fatter eventuelle vedtak på bakgrunn av A­etats vurdering. En enslig forsørger som står tilmeldt Aetat som reell arbeidssøker, har en melde- og møteplikt.

Departementet foreslår å endre sanksjonsbestemmelsene for enslige forsørgere som ikke overholder de forpliktelser tilmeldingen til Aetat medfører. Sanksjonsbestemmelsene foreslås løsrevet fra dagpengeregelverket, slik at eventuelle sanksjoner som hovedregel følger de ordinære bestemmelsene for månedlige trygdeytelser. Samtidig foreslås det å gi trygdekontoret hjemmel til å sette som vilkår for rett til overgangsstønad at den enslige moren eller faren i tillegg til å være tilmeldt Aetat, deltar på motivasjonskurs, arbeidsmarkedstiltak eller tar imot tilbudt arbeid.

Når det gjelder krav til yrkesrettet aktivitet for øvrig, herunder handlinger og unnlatelser som skal føre til stans i utbetalingen av overgangsstønad, foreslås dette regulert i forskrift. Videre skal det i forskrift kunne gjøres unntak fra utbetalingsbestemmelsene i § 22-12.

Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. august 2002. Det uttales at endringen ikke har økonomiske konsekvenser av betydning. Forslaget innebærer at trygdekontorene kan bruke mindre tid til å administrere sanksjonsbestemmelsene.

7.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, slutter seg til forslag om endringer i § 15 –8 idet det anser de foreslåtte endringer som en forenkling av saksbehandlingen, at intensjonen om å forsørge seg selv ved eget arbeid ikke er svekket, og at rent praktiske hensyn ikke er til hinder for at den enkelte trygdemottaker kan delta.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil stemme mot dette forslaget til lovendring. En slik endring vil etter disse medlemmers mening føre til mer arbeid for trygdekontorene både når det gjelder rutiner og oppfølging, og har ikke noen vesentlig betydning for brukerne. Disse medlemmer vil imidlertid understreke viktigheten av at det gis grundig informasjon til mottakerne av overgangsstønad som er tilmeldt Aetat om hvilke sanksjoner som kan bli benyttet ved mislighold av avtale om møte- og meldeplikt.