I første instans er navnesakene i dag fordelt mellom
folkeregistrene og fylkesmennene med henholdsvis fylkesmannen og
Justisdepartementet som klageinstans. Også vigselmenn og
Statens ungdoms- og adopsjonskontor (SUAK) har avgjørelsesmyndighet
i første instans i enkelte navnesaker. Etter arbeidsgruppens
oppfatning er fordelingen på tre nivåer lite heldig.
Den foreslår i stedet at fylkesskattekontorene skal være
førsteinstans og Skattedirektoratet klageinstans i navnesaker.
SUAK skal beholde sin myndighet.
Et stort flertall av høringsinstansene støtter
forslaget om at det bare skal være to hovedorganer som
behandler navnesaker, men flere er kritiske til å legge førsteinstansbehandlingen
til fylkesskattekontorene.
Departementet er enig med arbeidsgruppen i at behandlingen av
navnesaker bør konsentreres til to nivåer. Hensynet
til sakstilfang og kompetanse tilsier en noe mer regionalisert løsning
enn folkeregistrene. Etter departementets mening bør fylkesmannsembetene håndtere
navnesaker i første instans. Fylkesmannsembetene skal selv
foreta registreringen av navneendringene i folkeregisteret. Departementet
er enig i at SUAK fortsatt bør behandle førstegangssaker
i forbindelse med adopsjon.
Arbeidsgruppen mener at et sivilrettsdirektorat antakeligvis
vil være mest hensiktsmessig som klageorgan, men det er
ennå ikke avklart om det vil bli opprettet et slikt direktorat.
Inntil videre foreslår departementet at klagesaksbehandlingen
ivaretas av departementet.
Arbeidsgruppen foreslår at de særlige saksbehandlingsreglene
i tilknytning til navnesaker skal bortfalle, og at forvaltningslovens
alminnelige regler i stedet skal komme til anvendelse. Blant annet
skal utstedelse av særlige bevillingsdokumenter og kunngjøring
av navneendringer opphøre. Arbeidsgruppen ønsker
dessuten å endre begrepsbruken slik at «bevilling» og «melding» kalles
for søknad. Bevillingsordningen opphører, og det
etableres et system som utelukkende baseres på en søknadsordning.
De fleste høringsinstansene kommenterte ikke disse spørsmålene.
Patentstyret mener imidlertid at navneendringer fortsatt bør
kunngjøres.
Departementet bemerker at en avgjørelse av en navnesak
er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Departementet er enig
i at bevillingsordningen bør opphøre, men ønsker å beholde
terminologien med «melding». Kunngjøring
av navneendringer bør sløyfes.
Etter navneloven § 22 kan den som mener at
vedkommendes navnerett er krenket ved en navneendring, reise søksmål
innen fem år etter at endringen ble kunngjort. Arbeidsgruppen
foreslår at søksmålsfristen forlenges
til ti år da navneendringer ikke lenger skal kunngjøres.
Patentstyret mener at også f.eks. en innehaver av et varemerke
som er krenket av et navnevedtak bør kunne reise søksmål,
og at søksmålsfristen bør være
fem år. Departementet slutter seg til arbeidsgruppens forslag
med de justeringer Patentstyret har tatt til orde for, men foreslår
at søksmålsfristen reduseres til to år
fra det tidspunkt saksøker fikk eller burde skaffet seg
kunnskap om navnevedtaket.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter
Regjeringens syn på at det bør være det
samme organ som har alle førsteinstansbehandlinger av navneendringer. Dette
vil medføre en forenkling med tanke på hvor en skal
henvende seg for å få behandlet sin sak vedrørende
navn.
Flertallet går inn for at førsteinstansbehandlingen
av navnesaker legges til folkeregistrene. Etter flertallets mening
vil dette gi en mer rasjonell ordning enn det departementet legger
opp til. Flertallet viser i denne forbindelse til
at folkeregistrene fra 1. mars 2002 omorganiseres og at antall kontorer
reduseres til 99. Dette gjør det lettere å opparbeide
ekspertise på området ved alle kontorene, samtidig
som man i stor grad beholder nærheten og tilgjengeligheten
for publikum. Flertallet viser også til
at den foreslåtte liberalisering av navneloven vil gjøre
at langt flere navnesaker blir kurante å ta stilling til.
Flertallet er enig med departementet i at man bare
bør ha to nivåer i saksbehandlingen. Som en følge av
at flertallet ønsker å beholde
førsteinstansbehandlingen ved folkeregistrene, er det naturlig
at fylkesmennene velges som klageinstans. Flertallet peker
på at man eventuelt kan vurdere å samle klagebehandlingen
til færre enheter ved å bemyndige enkelte fylkesmenn
til å behandle klagesaker fra flere fylker. Flertallet legger
vekt på at departementet ikke bør behandle enkeltsaker,
og mener at en regional instans er den mest nærliggende
klageinstans for avgjørelser tatt av folkeregistrene.
Flertallet fremmer forslag til endring av § 11
i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti mener det er uheldig at alle navnesaker skal
behandles ved fylkesmannsembetene. Disse medlemmer mener
at kurante saker fremdeles bør behandles hos folkeregistrene.
På den annen side mener disse medlemmer at
tvilssaker og avslagssaker bør behandles med en større navnefaglig
kompetanse enn det er hensiktsmessig å opparbeide ved de
99 folkeregistrene. Slike saker bør fremdeles behandles
ved fylkesmannsembetene. Disse medlemmer foreslår
derfor å endre § 11 i lovutkastet.
Disse medlemmer viser til at klagebehandlingen
trolig vil utgjøre under to årsverk. Disse medlemmer mener
derfor at den ordinære klagebehandlingen kan legges til
departementet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag til endring av lovutkastets § 11:
Ǥ 11 Meldeplikt og forvaltningsorgan
for
navnesaker
Den som vil ta, endre eller sløyfe navn, må gi
melding om det til folkeregisteret for den kommunen der den meldingen
gjelder er registrert bosatt. Finner folkeregisteret at meldingen
uten tvil skal godtas, treffer folkeregisteret vedtak om det. Finner
folkeregisteret at meldingen ikke skal godtas eller er det i tvil
om den skal godtas, overføres saken til fylkesmannen, som avgjør
om meldingen skal godtas. Fylkesmannens vedtak om å godta
eller nekte å godta en melding kan påklages til
departementet. Klager over folkeregistrenes vedtak behandles av
fylkesmannen etter de regler som gjelder for underinstansens saksbehandling
og kompetanse i klagesaker med departementet som klageinstans.
For enkelte navnesaker kan departementet bestemme at meldinger
skal gis til og behandles av andre forvaltningsorganer.
Departementet kan gi nærmere regler om bruk av meldingsskjema
og meldingenes innhold og om saksbehandlingen for øvrig.»