Valgbar til kommunestyrer og fylkesting er enhver som har stemmerett
ved valget, og som på valgdagen er folkeregistrert som
bosatt i vedkommende kommune eller fylkeskommune. Det vil si at
kandidatene enten må være norske statsborgere
eller ha tre års sammenhengende registrert botid i Norge
før valgdagen.
Ved valg til fylkestinget bestemmer valgloven at utelukkelse
fra valg gjelder fylkesmannen, assisterende fylkesmann, fylkeskommunens
administrasjonssjef eller dennes stedfortreder, sekretær
for fylkestinget, leder for forvaltningsgren, den ansvarlige for regnskapsfunksjonen
og den som foretar revisjon for fylkeskommunen. En tilsvarende bestemmelse
gjelder for kommunestyrevalget.
Utvalget mener at bestemmelsene om valgbarhet ved lokalvalg langt
på vei bør videreføres. Utvalget mener
at gjeldende regler om hvem som er utelukket fra valg til lokalvalg
bør opprettholdes, med unntak av utelukkelsesgrunnen "leder
av forvaltningsgren", som foreslås erstattet med uttrykket
"ansvarlig for utførelse av administrasjonssjefens oppgaver
innenfor et område av kommunens forvaltning".
Blant høringsinstansene som uttaler seg om valgbarhet,
er det enighet om at flest mulig bør være valgbare
ved lokalvalg.
Departementet mener at kretsen av ikke-valgbare personer ved
lokalvalg bør strammes inn. Departementet er imidlertid
i likhet med flere av høringsinstansene i tvil om utvalgets
forslag om å erstatte uttrykket "leder av forvaltningsgren"
med uttrykket "ansvarlig for utførelse av administrasjonssjefens oppgaver
innenfor et område av kommunens forvaltning", vil klargjøre
rettstilstanden i tilstrekkelig grad. Dette med bakgrunn i de forskjellige
måter kommunene nå organiserer seg på.
Departementet kan derfor ikke gi utvalget sin tilslutning på dette
punkt og foreslår at denne gruppen kommunalt ansatte bør
bli valgbare.
I stedet for å utelukke leder for forvaltningsgren fra
valg til kommunestyrer og fylkesting, mener departementet at problemer
som kan oppstå i enkeltsaker på grunn av kombinasjonen
ansatt - folkevalgt, bør vurderes og løses ut
fra habilitetsreglene i kommuneloven og forvaltningsloven.
Rett til å kreve seg fritatt for å stå på liste
til lokalvalg har i henhold til valgloven:
den som fyller 65 år innen
valgårets utløp
den som har vært fast representant i henholdsvis kommunestyret
eller fylkestinget de siste fire år
den som har rett til fritak etter andre lover
den som er medlem av et registrert parti, og er kandidat
på et listeforslag som ikke er satt frem av dette partiet
Utvalget mener at gjeldende fritaksregler langt på vei
bør videreføres. Utvalget går imidlertid
inn for ikke å videreføre bestemmelsen om rett
til å kreve seg fritatt fra valg for den som innen valgårets
utløp har fylt 65 år.
Utvalget går også inn for at det åpnes
adgang til å frita kandidater fra å stå på liste,
dersom vedkommende ikke vil kunne skjøtte pliktene i vervet
uten uforholdsmessig vanskelighet.
Svært få høringsinstanser har uttalt
seg om utvalgets forslag om rett til fritak.
Departementet støtter ikke utvalgets forslag om ikke å videreføre
bestemmelsen om at den som innen valgårets utløp
har oppnådd en viss alder kan kreve seg fritatt for valg.
Departementet fremmer forslag om at den aldersbestemte retten til
fritak fra å stille til valg til kommunestyre og fylkesting
heves fra 65 til 67 år. Tilsvarende endring foreslås
i kommuneloven.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å innføre
en ny fritaksregel der en kandidat kan søke seg fritatt
for valg, dersom vedkommende ikke vil kunne skjøtte sine
plikter i vervet uten uforholdsmessig vanskelighet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, finner ikke behov for å stramme
inn kretsen av ikke-valgbare personer ved lokalvalg. De aktuelle
stillingskategorier særpreges ved at de leder det daglige
arbeide på ulike områder etter overordnede bestemmelser
og med de budsjetter fylkesting og kommunestyrer har fastsatt. Det
er også stillinger som vil ha ansvaret for å fremme
saker til politisk behandling. Flertallet fremmer
følgende forslag til endring:
"§ 3-3 tredje ledd bokstav b) skal lyde:
b) den som i vedkommende kommune
eller fylkeskommune er administrasjonssjef eller dennes stedfortreder,
leder av forvaltningsgren; dette gjelder likevel ikke leder av enkeltstående
virksomheter, sekretær for kommunestyret eller fylkestinget,
ansvarlig for regnskapsfunksjonen, eller ansvarlig for revisjonen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at det er et behov for å stramme inn kretsen av valgbare
personer til lokalvalg. I dag er det en stor overvekt av kommunalt
og offentlige ansatte som er folkevalgte i kommunene. Dette kan
bidra til uheldige rollekonflikter som kan skade det kommunale folkestyret
som politisk organ. Disse medlemmer vil peke på det
prinsipielt uheldige i at ansatte i en kommune samtidig lar seg
velge som folkevalgte i den samme kommune som de har som arbeidsgiver.
Dette kan skape mistillit til de beslutninger som fattes i folkevalgte
organer, samtidig som det må være uheldig for
den folkevalgte i det ene øyeblikk å være
ansatt i organisasjonen for så å være
overordnet. Dette skaper også konflikter i forhold til
kommunens administrative ledelse og det kan også svekke den
faglige tilliten og uavhengigheten til de ansatte i kommunen. Disse
medlemmer mener derfor at kommunalt ansatte bør
være svært varsomme med å la seg velge
som folkevalgte i samme kommune hvor de er ansatt. Spesielt må dette
gjelde ledere av kommunale virksomheter. Disse medlemmer er
derfor av den oppfatning at ledere av en forvaltningsgren, samt virksomhetsledere
med budsjett og personalansvar ikke skal være valgbare
til kommunevalg i samme kommune hvor de er ansatt. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag :
"§ 3-3 tredje bokstav b skal lyde :
b) den som i vedkommende kommune
eller fylkeskommune er administrasjonssjef eller dennes stedfortreder,
leder av forvaltningsgren, virksomhetsleder med budsjett- og personalansvar,
sekretær for kommunestyret eller fylkestinget, ansvarlig
for regnskapsfunksjonen, eller ansvarlig for revisjonen."
Komiteen støtter forslaget
til ny bestemmelse hvoretter en kandidat kan søke seg fritatt
dersom vedkommende ikke vil kunne skjøtte sine plikter
i vervet uten uforholdsmessig vanskelighet. Dette er en rimelig
bestemmelse som bør kunne anvendes i alle aktuelle tilfeller. Komiteen er
derimot i likhet med valglovutvalget, i tvil om berettigelsen av
at 67 år skal være noen fritaksgrunn og avviser
på prinsipielt grunnlag at alder alene skal være
et slikt kriterium.
Komiteen vil derfor ta ut lovforslagets § 3-4 første
ledd bokstav a). Komiteen foreslår tilsvarende
endring i kommuneloven § 14 nr 1 c).
Komiteen ønsker også å presisere
at det å stille til valg innebærer visse forpliktelser
når man først er innvalgt i et kommunestyre eller
fylkesting. Erfaringer fra flere kommuner og fylkesting tyder på at
kommunelovens bestemmelser om fravær, fritak og permisjoner
praktiseres for vilkårlig. Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere nødvendige
lovendringsforslag i kommunelovens bestemmelser om fritak, permisjoner
mv. med sikte på å oppnå en klargjøring
og ensartet håndhevelse av regelverket."