8. Valgbarhet. Rett til fritak

8.1 Valgbarhet

Valgbar til kommunestyrer og fylkesting er enhver som har stemmerett ved valget, og som på valgdagen er folkeregistrert som bosatt i vedkommende kommune eller fylkeskommune. Det vil si at kandidatene enten må være norske statsborgere eller ha tre års sammenhengende registrert botid i Norge før valgdagen.

Ved valg til fylkestinget bestemmer valgloven at utelukkelse fra valg gjelder fylkesmannen, assisterende fylkesmann, fylkeskommunens administrasjonssjef eller dennes stedfortreder, sekretær for fylkestinget, leder for forvaltningsgren, den ansvarlige for regnskapsfunksjonen og den som foretar revisjon for fylkeskommunen. En tilsvarende bestemmelse gjelder for kommunestyrevalget.

Utvalget mener at bestemmelsene om valgbarhet ved lokalvalg langt på vei bør videreføres. Utvalget mener at gjeldende regler om hvem som er utelukket fra valg til lokalvalg bør opprettholdes, med unntak av utelukkelsesgrunnen "leder av forvaltningsgren", som foreslås erstattet med uttrykket "ansvarlig for utførelse av administrasjonssjefens oppgaver innenfor et område av kommunens forvaltning".

Blant høringsinstansene som uttaler seg om valgbarhet, er det enighet om at flest mulig bør være valgbare ved lokalvalg.

Departementet mener at kretsen av ikke-valgbare personer ved lokalvalg bør strammes inn. Departementet er imidlertid i likhet med flere av høringsinstansene i tvil om utvalgets forslag om å erstatte uttrykket "leder av forvaltningsgren" med uttrykket "ansvarlig for utførelse av administrasjonssjefens oppgaver innenfor et område av kommunens forvaltning", vil klargjøre rettstilstanden i tilstrekkelig grad. Dette med bakgrunn i de forskjellige måter kommunene nå organiserer seg på. Departementet kan derfor ikke gi utvalget sin tilslutning på dette punkt og foreslår at denne gruppen kommunalt ansatte bør bli valgbare.

I stedet for å utelukke leder for forvaltningsgren fra valg til kommunestyrer og fylkesting, mener departementet at problemer som kan oppstå i enkeltsaker på grunn av kombinasjonen ansatt - folkevalgt, bør vurderes og løses ut fra habilitetsreglene i kommuneloven og forvaltningsloven.

8.2 Rett til fritak

Rett til å kreve seg fritatt for å stå på liste til lokalvalg har i henhold til valgloven:

  • den som fyller 65 år innen valgårets utløp

  • den som har vært fast representant i henholdsvis kommunestyret eller fylkestinget de siste fire år

  • den som har rett til fritak etter andre lover

  • den som er medlem av et registrert parti, og er kandidat på et listeforslag som ikke er satt frem av dette partiet

Utvalget mener at gjeldende fritaksregler langt på vei bør videreføres. Utvalget går imidlertid inn for ikke å videreføre bestemmelsen om rett til å kreve seg fritatt fra valg for den som innen valgårets utløp har fylt 65 år.

Utvalget går også inn for at det åpnes adgang til å frita kandidater fra å stå på liste, dersom vedkommende ikke vil kunne skjøtte pliktene i vervet uten uforholdsmessig vanskelighet.

Svært få høringsinstanser har uttalt seg om utvalgets forslag om rett til fritak.

Departementet støtter ikke utvalgets forslag om ikke å videreføre bestemmelsen om at den som innen valgårets utløp har oppnådd en viss alder kan kreve seg fritatt for valg. Departementet fremmer forslag om at den aldersbestemte retten til fritak fra å stille til valg til kommunestyre og fylkesting heves fra 65 til 67 år. Tilsvarende endring foreslås i kommuneloven.

Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å innføre en ny fritaksregel der en kandidat kan søke seg fritatt for valg, dersom vedkommende ikke vil kunne skjøtte sine plikter i vervet uten uforholdsmessig vanskelighet.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, finner ikke behov for å stramme inn kretsen av ikke-valgbare personer ved lokalvalg. De aktuelle stillingskategorier særpreges ved at de leder det daglige arbeide på ulike områder etter overordnede bestemmelser og med de budsjetter fylkesting og kommunestyrer har fastsatt. Det er også stillinger som vil ha ansvaret for å fremme saker til politisk behandling. Flertallet fremmer følgende forslag til endring:

"§ 3-3 tredje ledd bokstav b) skal lyde:

  • b) den som i vedkommende kommune eller fylkeskommune er administrasjonssjef eller dennes stedfortreder, leder av forvaltningsgren; dette gjelder likevel ikke leder av enkeltstående virksomheter, sekretær for kommunestyret eller fylkestinget, ansvarlig for regnskapsfunksjonen, eller ansvarlig for revisjonen."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser at det er et behov for å stramme inn kretsen av valgbare personer til lokalvalg. I dag er det en stor overvekt av kommunalt og offentlige ansatte som er folkevalgte i kommunene. Dette kan bidra til uheldige rollekonflikter som kan skade det kommunale folkestyret som politisk organ. Disse medlemmer vil peke på det prinsipielt uheldige i at ansatte i en kommune samtidig lar seg velge som folkevalgte i den samme kommune som de har som arbeidsgiver. Dette kan skape mistillit til de beslutninger som fattes i folkevalgte organer, samtidig som det må være uheldig for den folkevalgte i det ene øyeblikk å være ansatt i organisasjonen for så å være overordnet. Dette skaper også konflikter i forhold til kommunens administrative ledelse og det kan også svekke den faglige tilliten og uavhengigheten til de ansatte i kommunen. Disse medlemmer mener derfor at kommunalt ansatte bør være svært varsomme med å la seg velge som folkevalgte i samme kommune hvor de er ansatt. Spesielt må dette gjelde ledere av kommunale virksomheter. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning at ledere av en forvaltningsgren, samt virksomhetsledere med budsjett og personalansvar ikke skal være valgbare til kommunevalg i samme kommune hvor de er ansatt. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag :

"§ 3-3 tredje bokstav b skal lyde :

  • b) den som i vedkommende kommune eller fylkeskommune er administrasjonssjef eller dennes stedfortreder, leder av forvaltningsgren, virksomhetsleder med budsjett- og personalansvar, sekretær for kommunestyret eller fylkestinget, ansvarlig for regnskapsfunksjonen, eller ansvarlig for revisjonen."

Komiteen støtter forslaget til ny bestemmelse hvoretter en kandidat kan søke seg fritatt dersom vedkommende ikke vil kunne skjøtte sine plikter i vervet uten uforholdsmessig vanskelighet. Dette er en rimelig bestemmelse som bør kunne anvendes i alle aktuelle tilfeller. Komiteen er derimot i likhet med valglovutvalget, i tvil om berettigelsen av at 67 år skal være noen fritaksgrunn og avviser på prinsipielt grunnlag at alder alene skal være et slikt kriterium.

Komiteen vil derfor ta ut lovforslagets § 3-4 første ledd bokstav a). Komiteen foreslår tilsvarende endring i kommuneloven § 14 nr 1 c).

Komiteen ønsker også å presisere at det å stille til valg innebærer visse forpliktelser når man først er innvalgt i et kommunestyre eller fylkesting. Erfaringer fra flere kommuner og fylkesting tyder på at kommunelovens bestemmelser om fravær, fritak og permisjoner praktiseres for vilkårlig. Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere nødvendige lovendringsforslag i kommunelovens bestemmelser om fritak, permisjoner mv. med sikte på å oppnå en klargjøring og ensartet håndhevelse av regelverket."