Av annet ledd første punktum framgår at innskuddene,
ved anvendelsen av reglene i første ledd, skal fastsettes
til et høyere beløp eller høyere prosentsats
for kvinner enn for menn, dersom det i regelverket er fastsatt at
pensjonskapitalen skal konverteres til forsikring, jf. endringsforslaget
i § 7-3 første ledd. Bestemmelsen får
kun anvendelse for forsikringer med såkalt dødelighetsarv,
slik at den årlige pensjon innskuddene ventes å gi,
er uavhengig av medlemmets kjønn. Det høyere beløpet
eller den høyere prosentsatsen skal kompensere for at kvinner
får tilført lavere dødelighetsarv enn
menn. Det høyere beløpet eller den høyere
prosentsatsen fastsettes med utgangspunkt i regelverkets bestemmelser
om utbetalingsperiodens lengde og profil, jf. endringsforslaget i § 7-3
første ledd bokstav b. Kompensasjonen vil være
sjablonmessig, bl.a. fordi vilkårene for konvertering,
herunder hvilke forutsetninger om dødelighet forsikringen
er basert på, ikke er kjent når innskuddene foretas.
Etter annet punktum kan Kongen gi nærmere regler om beregningen
av slike høyere beløp eller prosentsatser for
kvinner enn for menn.
Bestemmelsen i annet ledd får tilsvarende anvendelse
for innskuddspremieplan i ordninger med engangsbetalt alderspensjon
etter lov om foretakspensjon, jf. lov om foretakspensjon § 5-2
fjerde ledd. I ordninger med engangsbetalt alderspensjon, som har dødelighetsarv
også i oppsparingsperioden, vil imidlertid innskuddspremiene
også måtte kompensere for kvinners lavere dødelighetsarv
fram til pensjonsalder.
Komiteen viser til merknader under
punkt 7.2 ovanfor.
Det foreslås et nytt tredje ledd om at pensjonskapitalbevis
som skal forvaltes i spareavtale etter § 7-3 første
ledd bokstav a, ikke kan slås sammen med pensjonskapitalbevis
som skal konverteres til forsikring etter samme bestemmelse bokstav
b. Det foreslås også tatt inn en forskriftshjemmel
som gir Kongen adgang til å fastsette nærmere
regler om sammenslåing av pensjonskapitalbevis som skal
konverteres til forsikring.
Komiteen viser til merknader under
punkt 7.1 ovanfor.
Første ledd første punktum endres slik at det framgår
at det i regelverket skal fastsettes om pensjonskapitalen skal forvaltes
i spareavtale som nevnt i bokstav a, eller konverteres til forsikring
basert på forutsetninger om dødelighet som nevnt
i bokstav b. Avtale som ikke er basert på forutsetninger
om dødelighet, dvs. avtale uten såkalt dødelighetsarv,
regnes i denne sammenheng som spareavtale selv om avtalen er inngått
med livsforsikringsselskap eller pensjonskasse. Bokstav b første
punktum endres slik at det tydelig framgår at bestemmelsen
utelukkende omfatter livsforsikring basert på forutsetninger
om dødelighet. Av bokstav b nytt annet punktum framgår
at utbetalingsperiodens lengde og utbetalingsprofil skal være
fastsatt i regelverket dersom regelverket inneholder bestemmelser
om konvertering. Med utbetalingsprofil menes bl.a. om det er avtalt
at utbetalingene skal settes ned etter et bestemt antall år,
jf. tredje ledd. Innskuddspensjonsloven § 7-3
fjerde ledd gir en tilsvarende bestemmelse som lov om foretakspensjon § 5-13
første ledd. Bestemmelsene er imidlertid utformet ulikt.
Det foreslås derfor en teknisk endring i § 7-3
fjerde ledd, slik at denne blir utformet tilsvarende lov om foretakspensjon § 5-13 første
ledd.
Komiteen viser til merknader under
punkt 7.1 ovanfor.
Komiteen sluttar seg til forslaget om endring av
lov om innskottspensjon § 7-3 fjerde ledd.