Etter gjeldende straffeprosesslov § 446 kan
retten, hvis vilkårene for erstatning i §§ 444
eller 445 foreligger og "særlige grunner" taler for det,
tilkjenne siktede et "passende beløp" som oppreisning for
den krenkelse eller annen skade av ikke-økonomisk art som
han har lidt ved straffeforfølgningen. Det generelle inntrykket
av rettspraksis er at det skal relativt mye til for å bli
tilkjent oppreisning.
Flertallet i Straffelovrådet foreslår at man
viderefører gjeldende § 446, og mener
at praksis bør være veiledende også for
fremtiden. Straffelovrådets mindretall ønsker å senke
kravene til erstatning for ikke-økonomisk skade, og går
inn for å fjerne kravet til "særlige grunner".
Flere høringsinstanser støtter uttrykkelig
flertallet i Straffelovrådet, men enkelte mener at man
bør lempe noe på kravene i forhold til gjeldende
praksis. Den Norske Advokatforening og Forsvarergruppen av 1977
deler mindretallets standpunkt.
Departementet er enig med mindretallet i Straffelovrådet
i at vilkårene for å få tilkjent oppreisning
i dag er for strenge, og går derfor inn for å senke
kravene noe i forhold til gjeldende rett, jf. lovutkastet § 447.
Det foreslås at siktede som blir frifunnet eller som får
saken mot seg henlagt, gis rettskrav på oppreisning for
pågripelse og varetektsfengsling. Tilsvarende vil gjelde
hvor siktede frifinnes etter å ha utholdt frihetsstraff.
Norsk rett vil etter dette komme mer på linje med de danske
og svenske reglene. Der siktede ikke har vært frihetsberøvet,
vil oppreisning kunne tilkjennes dersom dette fremstår
som rimelig.
Hva angår mulighetene for oppreisning (erstatning for
ikke-økonomisk tap) er det også komiteens oppfatning
at vilkårene i dag er for strenge. Særlig etter
opphold i fengsel (varetekt eller soning) er belastningen for siktede
så stor at han bør ha rettskrav også på oppreisning.
Det fremlagte lovforslag ivaretar dette, også ved pågripelse.
For øvrig skal det ved andre tilfeller foretas en rimelighetsvurdering
ved bedømmelsen av å innrømme oppreisning. Komiteen presiserer
at dette innebærer en utvidelse i forhold til dagens rettstilstand.
Særlig ved inngripende tvangsmidler og etterforskningsskritt
må terskelen være lav for også å kunne
tilkjenne oppreisning.