Til Odelstinget
Det foreslås i proposisjonen en rekke prinsipielle endringer
i reglene om erstatning etter straffeforfølgning.
Etter gjeldende rett må en siktet som frifinnes eller
får sin sak henlagt, sannsynliggjøre at han ikke
har foretatt den handlingen som var grunnlag for siktelsen for å ha
krav på erstatning. Departementet foreslår å oppheve
dette vilkåret slik at en siktet i utgangspunktet har rettskrav
på erstatning for tap forfølgningen har påført
ham etter frifinnelse/henleggelse. Tap som følge
av menneskerettsstridig frihetsberøvelse skal gi rettskrav
på erstatning også når siktede domfelles.
En siktet som alt har utholdt frihetsstraff når han frifinnes,
har i dag rettskrav på erstatning. Den som frikjennes etter
annen type straff må basere sitt erstatningskrav på den
skjønnsmessige rimelighetsregelen i straffeprosessloven § 445.
Departementet går inn for at en siktet som får
sin sak henlagt eller som frifinnes, i utgangspunktet skal ha rett
til full erstatning for økonomisk tap som skyldes ethvert
etterforskningsskritt. Også en siktet som har
utholdt frihetsstraff, men som etter gjenopptakelse får
en mildere reaksjon, får etter forslaget et rettskrav på erstatning. Regelen
i § 445 videreføres for øvrig,
med den formelle forskjell at siktede skal ha krav på erstatning
i de tilfeller lovens vilkår er oppfylt.
Rett til erstatning skal som i dag kunne settes ned eller falle
bort på grunn av siktedes medvirkning. Departementet foreslår
imidlertid at bortfall/nedsettelse ikke skal avhenge av
om siktede kan bebreides for forfølgningen, men i større
grad bero på en vurdering av hvem som bør bære
risikoen for denne.
Etter gjeldende rett kan retten når "særlige
grunner taler for det" tilkjenne siktede oppreisning for skade av
ikke-økonomisk art. Det skal relativt mye til for at siktede
blir tilkjent oppreisning, og departementet mener terskelen bør
senkes noe. En siktet som frifinnes eller får sin sak henlagt
etter å ha vært frihetsberøvet, får
etter forslaget et rettskrav på oppreisning. I tilfeller
hvor siktede frifinnes etter fullbyrdet straff, skal utmåling
fortsatt skje etter en konkret rimelighetsvurdering, mens utmålingen
standardiseres når siktede har vært pågrepet
eller varetektsfengslet og frifinnes etter ordinær rettergang
eller henleggelse.
Krav om erstatning etter straffeforfølgning settes i
dag frem for domstolene. Departementet foreslår at kravene
skal avgjøres administrativt i første omgang, og
at denne avgjørelsen skal kunne bringes inn for domstolen.
Det foreslås også endringer i saksbehandlingsreglene,
bl.a. skal dommerne som har deltatt i straffesaken ikke lenger delta
ved avgjørelsen av erstatningskravet.
Siktede skal ha rett til å få dekket de nødvendige advokatutgifter
til administrativ behandling. Ved domstolsbehandling skal erstatningssøkeren
få dekket sine utgifter dersom resultatet ved domstolsbehandlingen
er bedre enn det som følger av den administrative avgjørelsen
- med mindre det dreier seg om bedre resultat på uvesentlige
punkter.
Forslagene i proposisjonen bygger på Straffelovrådets
utredning NOU 1996:18 Erstatning i anledning straffeforfølgning.
Utredningen har vært sendt på høring.
Et flertall av høringsinstansene er jevnt over positive
til Straffelovrådets forslag. Riksadvokaten har imidlertid
hatt vesentlige innvendinger, og har derfor utarbeidet et alternativt
lovforslag.
Justisdepartementet ser det som et sentralt siktemål å komme
frem til erstatningsregler som kan sikre at statens forpliktelser
etter menneskerettighetskonvensjonene blir oppfylt. Reglene bør
i størst mulig grad sikre en rettferdig behandling av uskyldig
straffforfulgte ved at samfunnet bærer risikoen for tap
som strafferettspleien påfører dem. Samtidig må man
sørge for at siktede som frifinnes eller får sin
sak henlagt, men som reelt sett er skyldige, ikke blir erstatningsberettigede.
Et annet siktemål med revisjonen er å komme frem
til en ordning som lett lar seg administrere.
I proposisjonen kap. 4 gis en samlet oversikt over gjeldende
regler om statens erstatningsansvar etter straffeforfølgning.
I kap. 5 omhandles forholdet til menneskerettighetene. Det legges
her til grunn at dagens erstatningsregler ikke i seg selv strider
mot Norges menneskerettslige forpliktelser. Vilkåret om
at siktede må bevise sin uskyld for å få erstatning,
kan likevel lett føre til at påtalemyndigheten
eller domstolene kommer med uttalelser som vil være i strid
med uskyldspresumsjonen i EMK artikkel 6 nr. 2, dvs. prinsippet
om at enhver som blir siktet for en straffbar handling skal antas
uskyldig inntil skyld er bevist. Uskyldspresumsjonen er også slått
fast i den internasjonale konvensjonen om sivile og politiske rettigheter
(SP) artikkel 14 nr. 2. Reglene bør derfor endres. Videre
bør erstatningsreglene tilpasses EMK og SP ved at bestemmelsen
som gir ubetinget rett til erstatning for utholdt frihetsstraff,
utvides til også å gjelde annen type straff.
I proposisjonen kap. 6 gis en oversikt over retten til erstatning
etter straffeforfølgning i Danmark, Sverige og Finland.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
støtter i det alt vesentligste Regjeringens fremlegg om
endringer i straffeprosessloven med henblikk på erstatningsordningen
etter straffeforfølgning. Det er avgjørende viktig
med henblikk på tilliten til rettssystemet at personer
som uriktig er straffeforfulgt kan få bøtet på sin
skade.
Samfunnet har i den senere tid gått i retning av mer
bruk av strafferettspleien, økte straffer og utvidet bruk
av tvangsmidler. Dette fordrer også at man etablerer et
sikkerhetsnett som kan fange opp dem som urettmessig blir straffeforfulgt.
De internasjonale forpliktelser Norge er bundet av innebærer
også behov for endringer av regelsettet. Komiteen mener det
er avgjørende viktig at våre regler ikke krenker menneskerettskonvensjonen
særlig med henblikk på uskyldspresumpsjonen.
Ved en prosess om erstatning etter straffeforfølgning skal
det ikke argumenteres med eller gis inntrykk av at vedkommende egentlig
er skyldig. Regelsettet må praktiseres uavhengig en slik
oppfatning. Det er komiteens oppfatning at Regjeringens
forslag nettopp sikrer dette, særlig i forslaget til ny
straffeprosesslov § 446 siste ledd.
Komiteen mener vi nå får et
enklere regelsett å praktisere. Det blir lettere å bli
tilkjent erstatning og unødig fortsatt lidelse for de uriktig
forfulgte reduseres.
Etter gjeldende straffeprosesslov § 444 har
siktede krav på erstatning når straffeforfølgningen
innstilles, eller han frifinnes under ordinær rettergang
hvis "det er gjort sannsynlig at han ikke har foretatt den handlingen
som var grunnlag for siktelsen". Bevisbyrden påhviler den
siktede. Det vil si at han må bevise med mer enn 50 pst.
sannsynlighet at han ikke har begått handlingen han var
siktet for. Høyesterett har lagt til grunn at denne bestemmelsen
ikke i seg selv er i strid med uskyldspresumsjonen i EMK eller SP,
men har uttalt at hvis "det i begrunnelsen for å nekte
erstatning reises tvil om frifinnelsen for straff er riktig, eller
begrunnelsen inneholder formodning om strafferettslig skyld, vil
forholdet til EMK 6(2) bli problematisk".
Straffelovrådet foreslår å oppheve
vilkåret om at siktede må sannsynliggjøre
at han ikke har foretatt handlingen han var siktet for. Samtlige
høringsinstanser som har uttalt seg, støtter dette
forslaget.
Også departementet er enig med Straffelovrådet, og
følger opp forslaget i utkastet til § 444
i straffeprosessloven. Taper siktede erstatningssaken fordi han ikke
greier å oppfylle det strenge beviskravet, kan det skape
et inntrykk av at han til tross for den frifinnende dommen egentlig
er skyldig. Dette er en utilsiktet og urimelig konsekvens av gjeldende
rett.
Komiteen ser det som svært
viktig at grunnvilkåret for å kunne motta erstatning
nå fjernes. Kravet om å sannsynliggjøre
sin uskyld innebar for mange en umulighet. Ved fravær av
bevis er det like vanskelig å bevise uskyld som skyld.
Dette kravet sammenholdt med et mulig negativt resultat oppleves
av mange som en krenkelse av uskyldspresumpsjonen; en blir av strafferettspleien
oppfattet som skyldig. Komiteen støtter
derfor forslaget om å fjerne dette vilkåret i
det nye regelsettet.
Forslagets § 444 gir etter komiteens mening et
riktig bilde av de grunnvilkår som alternativt bør være
oppfylt for å motta erstatning ved siden av den generelle
hjemmel som forslagets § 445 gir.
Straffelovrådet foreslår at siktede som har
vært varetektsfengslet, skal ha rettskrav på erstatning
når saken ender med henleggelse eller frifinnelse. Rådet begrunner
dette bl.a. med at tap som følge av straffeforfølgning
i praksis særlig vil oppstå der siktede har vært
varetektsfengslet. Personer som har vært utsatt for andre
straffeprosessuelle inngrep skal bare kunne tilkjennes erstatning
når det finnes rimelig. Dette gjelder - i motsetning til
i dag - selv om de kan sannsynliggjøre at de ikke har begått
den handlingen de var siktet for. (I gjenopptakelsestilfellene foreslås
likevel en videre rett til erstatning, se nedenfor.)
Også riksadvokaten går inn for at siktede må ha vært
frihetsberøvet for å ha rettskrav på erstatning. Av
de høringsinstansene som har uttalt seg om spørsmålet,
er det bare Forsvarergruppen av 1977 som mener at andre enn de som
har vært frihetsberøvet, bør ha ubetinget
rett til erstatning etter frifinnelse/henleggelse.
Departementet går inn for at bare siktede skal ha rettskrav
på erstatning. En mistenkt vil imidlertid kunne tilkjennes
erstatning på skjønnsmessig grunnlag. Det neste
spørsmålet er om rettskrav på erstatning
bør forbeholdes varetektsfengslede, eventuelt også gis
pågrepne, slik ordningen er i dansk og delvis i svensk
rett. Uavhengig av typen straffeprosessuelt inngrep, mener departementet
at det bør legges vekt på at kostnadene har påløpt
som følge av samfunnets interesse i å oppklare
lovbrudd. De bør derfor i utgangspunktet bæres
av fellesskapet.
Komiteen mener det kan være straffeprosessuelle
inngrep som kan gi grunnlag for erstatning også utover
varetekt, og er som departementet av den oppfatning at siktede skal
ha rettskrav på erstatning også i disse tilfeller.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er kjent med at
også personer som har hatt status som mistenkt kan få erstatning.
Det rettslige grunnlag for dette er straffeprosessloven § 448
og/eller skadeserstatningsloven § 2-1. Flertallet vil
presisere at hensikten med endringene i regelverket vedrørende
erstatning etter straffeforfølging, ikke innebærer
et ønske om endring i tolkning eller praksis hva gjelder
straffeprosessloven § 448 og skadeserstatningsloven § 2-1. Flertallet er
kjent med at etterforskning og status som siktet i en straffesak
kan være svært inngripende for den enkelte. Ved
vurderingen av om en siktet skal få erstatning er det naturlig å vektlegge
sakens art, offentlighet rundt siktelsen og tiden som gikk før
siktede ble sjekket ut av saken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at også personer
som har hatt statusen mistenkt kan oppnå erstatning, men
da på skjønnsmessig grunnlag etter straffeprosesslovens
system alternativt etter skadeserstatningslovens § 2-1. Disse
medlemmer finner grunn til å påpeke at
man ved disse tilfellene må anvende skjønnet slik
at ikke den formelle statusen alene blir utslagsgivende, men den
totale faktiske situasjon den erstatningssøkende har vært
i. Det er grunn til å gi denne vurderingen en romslig ramme
i favør av den mistenkte. Etterforskning kan
ha vært svært inngripende overfor enkeltpersoner
til tross for at statusen kun har vært mistenkt og ikke
siktet. Sakens art, offentlig oppmerksomhet og tidsforløp
er noen av elementene som bør tillegges vekt ved en slik
vurdering.
Straffelovrådet foreslår å gjøre
unntak fra hovedregelen om rettskrav på erstatning dersom
frifinnelsen eller henleggelsen skyldes utilregnelighet, men mener
at erstatning for økonomisk tap ellers skal være
uavhengig av grunnlaget for henleggelsen/frifinnelsen.
Rådet begrunner dette med at siktede i utilregnelighetstilfeller
faktisk har foretatt en ellers straffbar handling. Utilregnelige
skal kunne få tilkjent erstatning for økonomisk
tap når dette fremstår som rimelig.
Med unntak av riksadvokaten og Forsvarergruppen av 1977 har høringsinstansene
ikke merknader til dette forslaget. Riksadvokaten mener at forslaget
går for langt, og foreslår at siktede bare skal
ha rettskrav på erstatning hvor frifinnelsen eller henleggelsen skyldes
at de alminnelige vilkår for straffbarhet ikke er oppfylt.
For øvrig bør erstatning baseres på en skjønnsmessig
vurdering. Han anfører bl.a. at det ellers i en rekke situasjoner
vil være aktuelt å la erstatningen falle bort
fordi erstatning vil virke støtende. Forsvarergruppen av
1977 mener på sin side at enhver som er kommet under straffeforfølgning
som hovedregel bør ha krav på å få sitt
tap erstattet dersom saken ender med frifinnelse eller blir henlagt.
Departementet er kommet til at de ulike hensynene bak reglene
best blir sikret ved at retten til erstatning gjøres uavhengig
av grunnlaget for henleggelsen eller frifinnelsen. I stedet foreslår
departementet at de underliggende faktiske omstendighetene skal kunne
føre til at erstatningskravet faller bort etter reglene
om bortfall og nedsetting på grunn av siktedes eget forhold,
jf. lovutkastet § 446.
Komiteen er enig med departementet
i at hensynet bl.a. til uskyldspresumpsjonen tilsier at rettskravet
til erstatning gjøres uavhengig av grunnlaget for frifinnelsen
eller henleggelsen. Den mulighet for avkortning eller bortfall av
erstatning etter lovforslagets § 446 ivaretar
de tilfeller hvor det ville virke urimelig eller støtende å innrømme
erstatning.
Rekkevidden av uskyldspresumsjonen når det gjelder erstatning
etter straffeforfølgning er presisert i en rekke avgjørelser
fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD). Departementet
forstår EMDs praksis slik at dersom det i en erstatningssak gis
signaler om at det til tross for en frifinnelse foreligger tvil
om siktedes uskyld, eller tvil om at frifinnelsen av ham i straffesaken
er riktig, vil dette være i strid med uskyldspresumsjonen.
Om det derimot legges til grunn at siktede har begått handlingen
han var siktet for, er ikke dette det samme som å konstatere skyld.
Avgjørelsesmyndigheten skal forsøke å unngå vurderinger
av om siktede har begått den straffbare handlingen, og
heller søke å begrunne nedsetting eller bortfall
av erstatning med forhold ved siktedes opptreden som ikke er direkte
knyttet til selve det straffbare forholdet.
Det er mulig at det vil være forenlig med EMK å avskjære
erstatning der forfølgning innstilles uten endelig frifinnende
dom, med den begrunnelse at det fortsatt foreligger mistanke om
skyld. Hensynet bak uskyldspresumsjonen tilsier likevel at det heller
ikke i disse tilfellene skal gis uttalelser i avgjørelsen
av en erstatningssak som er egnet til å skape inntrykk
av at det fortsatt er mistanke om at siktede er skyldig.
Dagens regler om erstatning regulerer ikke særskilt
de tilfellene der fengslingen av siktede har vært ulovlig
eller urettmessig. Også her må siktede sannsynliggjøre
at han ikke har begått handlingen han var siktet for.
Etter EMK og SP er det derimot avgjørende om frihetsberøvelsen
var rettmessig. Frihetsberøvelse i strid med EMK artikkel
5 skal gi rett til erstatning. Tilsvarende regler er gitt i SP artikkel
9. Det samme antas å gjelde der frihetsberøvelse
har skjedd i strid med norsk intern rett.
Straffelovrådet foreslår ikke noen uttrykkelig
bestemmelse om at varetektsfengsling i strid med EMK artikkel 5
eller SP artikkel 9 skal gi rettskrav på erstatning, og
ingen av høringsinstansene har uttalt seg om dette.
Departementet mener at det bør gå klart frem
av straffeprosessloven at menneskerettsstridige frihetsberøvelser
gir rettskrav på erstatning - uavhengig av om saken ender
med at forfølgningen innstilles, frifinnelse, eller domfellelse.
Det foreslås derfor en uttrykkelig regel om dette i straffeprosessloven § 444.
Etter komiteens mening er også menneskerettsstridig
frihetsberøvelse tilstrekkelig ivaretatt i lovforlaget § 444
bokstav c.
Hvor siktede allerede har utholdt frihetsstraff, men blir frifunnet
etter anke eller gjenopptakelse av saken, har han etter gjeldende
rett et ubetinget krav på erstatning. I disse tilfellene
er det med andre ord ikke noe krav om at siktede sannsynliggjør
at han ikke har begått handlingen.
Straffelovrådet foreslår å utvide
den ubetingede retten til erstatning i gjenopptakelsestilfellene
til også å gjelde hvor domfelte har utholdt annen
straff enn frihetsberøvelse. Forslaget begrunnes med et ønske
om å sikre at lovgivningen samsvarer med EMK.
Riksadvokaten er kritisk til dette, og mener at en slik utvidelse
vil kunne føre til uheldig forskjellsbehandling av like
tilfeller. Han foreslår at domfelte som blir frifunnet
etter å ha utholdt annen straff enn frihetsberøvelse,
skal tilkjennes erstatning etter rimelighetsregelen. Ingen av de øvrige
høringsinstansene har kommet med innvendinger til Straffelovrådets forslag.
Departementet er enig med Straffelovrådet i at siktedes
rett til erstatning for skade som følge av fullbyrdet straff,
bør utvides til også å gjelde ved annen utholdt
straff enn frihetsberøvelse. Begrunnelsen for dette er
blant annet hensynet til statens menneskerettighetsforpliktelser.
Rimelighetsregelen i § 445 antas riktignok å gi
rom for å tilkjenne erstatning i den grad dette er påkrevd
av hensyn til våre internasjonale forpliktelser. Hensynet
til et klart og oversiktlig regelverk tilsier imidlertid at retten
til erstatning for annen fullbyrdet straff enn frihetsberøvelse
bør komme direkte til uttrykk i loven.
Hvis siktede ikke frifinnes, men idømmes en mildere
reaksjon, eller dømmes etter et mildere straffebud, vil
erstatning etter dagens regler bare kunne tilkjennes på grunnlag
av rimelighetsregelen i straffeprosessloven § 445.
Departementet foreslår at man utvider domfeltes rettskrav
på erstatning etter gjenopptakelse til også å gjelde
hvor han idømmes en mildere reaksjon enn den fullbyrdede.
Dermed kommer man mer på linje med de danske og svenske
reglene. Hvis straffen reduseres etter anke, bør erstatningskravet
fortsatt vurderes etter rimelighetsregelen. I gjenopptakelsestilfellene
har rettssystemet sviktet. Det begrunner det noe sterkere erstatningsrettslige
vernet etter straffeforfølgning i disse sakene.
Komiteen støtter lovforslagets
hjemmel om at siktedes rettskrav på erstatning bør
utvides til også å gjelde annen utholdt straff
enn frihetsberøvelse. Dette rettskravet gjelder også i
de tilfeller hvor en dømmes til en mildere reaksjon ved
gjenopptagelse.
Selv om vilkårene for erstatning er oppfylt, kan kravet
etter gjeldende rett falle bort eller erstatningen settes ned på grunn
av siktedes medvirkning. Erstatning tilkjennes således
ikke når siktede ved eget forsettlig forhold har fremkalt
forfølgningen eller en fellende dom. Retten har dessuten
en skjønnsmessig adgang til å sette ned eller
nekte erstatning dersom siktede ellers har medvirket til skaden
på en måte som kan legges ham til last.
Straffelovrådet foreslår i hovedsak å videreføre disse
reglene, men med den endring at det også i de forsettlige
tilfellene skal bero på rettens skjønn om erstatningen
helt eller delvis skal falle bort. Det foreslås videre å utvide
muligheten til å la erstatningen falle bort pga. siktedes
eget forhold ved at erstatningen også kan settes ned eller
falle bort dersom det etter forholdene vil virke "støtende" å tilkjenne
erstatning. Dette forslaget innebærer en utvidelse av adgangen
til å sette ned eller nekte erstatning på grunnlag
av siktedes eget forhold.
Ingen av høringsinstansene kommer med innvendinger mot
at gjeldende medvirkningsbestemmelser videreføres. Når
det gjelder "støtende"-alternativet, peker imidlertid enkelte
på de tolkingsproblemer forholdet mellom denne bestemmelsen
og uskyldspresumsjonen vil reise. Forsvarergruppen av 1977 mener
at reglene har fått en unødig komplisert og vid formulering.
Departementet er enig med Straffelovrådet i at det er
behov for regler som avskjærer retten til erstatning der
siktede har medvirket til straffeforfølgningen. Departementet
går også inn for at det å nekte å forklare
seg, ikke bare overfor retten, men også overfor politiet
og påtalemyndigheten, skal kunne gi grunnlag for erstatningsnedsettelse,
jf. lovutkastet § 446.
Opptreden som normalt vil kunne innebære en risiko for
forfølgning, bør omfattes av nedsettelsesreglene.
Det samme gjelder hvis en større gjeng begår en forbrytelse,
og siktede gjennom aktiv deltakelse i gjengens virksomhet har gitt
foranledning til mistanken. Er det på det rene at siktede
har begått den straffbare handlingen, men han frifinnes
pga. for eksempel utilregnelighet, vil det også kunne fremstå som
urimelig om han skal ytes erstatning for uberettiget straffeforfølgning.
Tilsvarende gjelder hvor han frifinnes eller saken henlegges pga.
for eksempel foreldet straffansvar. Nedsettingsreglene omfatter
også handlinger som nødvendiggjør bruk
av tvangsmidler, for eksempel fluktforsøk. Det samme gjelder
der siktede ikke i rimelig grad har forsøkt å begrense
skadevirkningen av forfølgningen/straffen.
Departementet foreslår ikke at det settes som vilkår
for nedsetting av erstatningen at siktede har utvist skyld (uaktsomhet
eller forsett), slik ordningen er etter dansk rett.
Etter gjeldende rett oppstilles et krav om at siktede må kunne
bebreides for det forhold som har foranlediget straffeforfølgningen
før erstatningen kan nedsettes/bortfalle. Departementet
viderefører ikke et slikt vilkår. Om erstatning
skal kunne settes ned eller ikke, bør i større
grad bero på en vurdering av hvem som er nærmest
til å bære den økonomiske risikoen for
straffeforfølgningen. Departementet mener på den
annen side at en automatisk bortfallsregel for forsettlige forhold
vil bli for streng sett i sammenheng med forslagene ellers. Det
innføres etter dette et krav om at erstatningen bare skal
settes ned eller falle bort dersom siktede "uten rimelig grunn"
foranlediger forfølgningen eller domfellelsen.
Det viktigste argumentet mot Straffelovrådets "støtende"-regel
er at den overlater svært mye til avgjørelsesmyndighetens
skjønn. Departementet finner det unødvendig med
en bestemmelse som gir en generell og rent skjønnsmessig
adgang til å sette ned erstatningen.
Flertallet, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
forslaget om at erstatning som følge av straffeforfølgning
kan nedsettes eller falle bort dersom siktede selv har medvirket
til straffeforfølgningen. Flertallet mener
at dersom siktede nekter å forklare seg overfor politi,
påtalemyndighet eller i retten, så skal det kunne
gi grunnlag for erstatningsnedsettelse. Flertallet vil
påpeke at det ikke skal lønne seg å nekte å bidra
til oppklaring av en straffesak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti støtter i hovedsak lovforslaget
hva angår muligheter for bortfall eller nedsettelse av
erstatning. Det er behov for regler som i enkelttilfeller avskjærer
erstatningssøkers erstatningskrav. Lovutkastet ivaretar disse
tilfellene.
Disse medlemmer er derimot ikke enig i at en ved
forklaringsnektelse overfor politiet eller i retten, dog ved en
rimelighetsvurdering, skal risikere å miste sin rett til
erstatning. Det er tilstrekkelig at alternativ a) i lovforlagets § 446
benevner det å motvirke opplysning av saken. Retten til å nekte å avgi
forklaring kan raskt bli svekket om dette i seg selv skal danne
grunnlag for bortfall av erstatning. Det er noe ganske annet å aktivt
motvirke sakens opplysning enn passivt å nekte å forklare
seg. Det kan dessuten innebære betydelige bevisproblemer
for den siktede å sannsynliggjøre at han eller
hun har hatt en rimelig grunn til ikke å forklare seg.
Det kan sette vedkommende i en like vanskelig situasjon som ved å avgi den
opprinnelige forklaring.
Disse medlemmer foreslår
derfor følgende endring i straffeprosessloven:
"§ 446 første ledd litra a) skal
lyde:
Ved det skjønn som skal anvendes ved bruk
av § 446 presiserer disse medlemmer at
man må utvise varsomhet slik at man ikke foretar krenkelse av
uskyldspresumpsjonen. Er man frifunnet så er man frifunnet.
Selv om vilkårene i straffeprosessloven § 444 ikke
er oppfylt, kan siktede etter dagens ordning tilkjennes erstatning
etter § 445 dersom straffeforfølgningen
har ført til særlig eller uforholdsmessig skade, og
erstatning fremstår som rimelig. Det er ikke et vilkår
at siktede frikjennes.
Straffelovrådet foreslår en videreføring
av § 445, men foreslår å senke
kravene noe i forhold til gjeldende praksis. Retten til erstatning
foreslås således knyttet til et rent rimelighetskriterium
uten vilkåret om at tapet skal skyldes en "særlig
eller uforholdsmessig" skade.
Det er noe ulike syn blant høringsinstansene når det
gjelder hvor mye som skal kreves før det anses rimelig å tilkjenne
erstatning etter § 445.
Departementet mener det ikke er behov for en ren rimelighetsregel
når man går så langt i å gi
rettskrav på erstatning som forslaget for øvrig
innebærer, og foreslår at dagens formulering i § 445
videreføres. I hovedsak må det overlates til praksis å konkretisere
i hvilke tilfeller det skal gis erstatning etter rimelighetsregelen.
Komiteen støtter lovforslagets § 445
om erstatning etter en rimelighetsvurdering.
Dersom en siktet klarer å sannsynliggjøre at
han ikke har utført den straffbare handlingen, eller at
den var objektivt rettmessig, har han etter dagens regler i straffeprosessloven § 444
krav på full erstatning for ethvert økonomisk
tap som han har lidt på grunn av forfølgningen,
herunder også mulige tap i fremtidig erverv og utlegg til
juridisk bistand. Etter den skjønnsmessige regelen i § 445
vil siktede bare ha krav på erstatning for tap som følger
av særlig eller uforholdsmessig skade, og erstatningen
utmåles etter rettens diskresjonære skjønn.
Departementet går inn for at den som har rettskrav på erstatning,
fortsatt som utgangspunkt bør ha krav på erstatning
for ethvert økonomisk tap han lider som følge
av straffeforfølgningen eller domfellelsen, jf. lovutkastet § 444.
Dette er i samsvar med Straffelovrådets forslag, og ingen
av høringsinstansene har hatt innvendinger på dette
punktet. Også utgifter til privat etterforsker som har
vært nødvendig for at mistanken mot siktede ble
avkreftet, vil kunne erstattes. Rådet begrunner dette bl.a.
med at tap som følge av straffeforfølgning i praksis
særlig vil oppstå der siktede har vært
varetektsfengslet.
Et særskilt spørsmål er om det skal
gjøres fradrag i erstatningen for sparte utgifter til kost
og losji under fengsling. Departementet mener dette er lite naturlig og
rimelig.
Straffelovrådet har vurdert hvorvidt erstatningen for økonomisk
tap bør standardiseres, men er kommet til at dette ikke
bør gjøres fordi det tap varetektsfengslede har
lidt, vil være svært forskjellig. Det foreslås
likevel innført en standardisert minimumserstatning for økonomisk
tap for å forenkle erstatningsoppgjøret. Der fengslingen
ikke har ført til økonomisk tap, vil minimumssatsen
innebære en form for kompensasjon for ikke-økonomisk
skade. Forslaget vil ikke omfatte erstatning som ytes etter rimelighetsbestemmelsen
i § 445.
Høringsinstansene er delt i synet på om man
bør innføre regler om standardisert minimumserstatning for økonomisk
tap.
Departementet viser til at deres forslag til erstatningsregler
går lengre enn Straffelovrådets ved at det gir
siktede rett til full erstatning for tap som skyldes ethvert etterforskningsskritt,
ikke bare fengsling. Departementet går på denne
bakgrunn som utgangspunkt imot en standardisering av erstatning
før økonomisk tap, også en standardisert
minimumserstatning, og mener man i liten grad vil oppnå den forenkling
og effektivisering som standardsatser tar sikte på.
Komiteen mener lovforslaget ivaretar
det hensyn at siktede skal ha sitt fulle økonomiske tap
erstattet når han har rettskrav på erstatning.
Det er ikke hensiktsmessig med en standardisering av denne erstatningen.
Etter gjeldende straffeprosesslov § 446 kan
retten, hvis vilkårene for erstatning i §§ 444
eller 445 foreligger og "særlige grunner" taler for det,
tilkjenne siktede et "passende beløp" som oppreisning for
den krenkelse eller annen skade av ikke-økonomisk art som
han har lidt ved straffeforfølgningen. Det generelle inntrykket
av rettspraksis er at det skal relativt mye til for å bli
tilkjent oppreisning.
Flertallet i Straffelovrådet foreslår at man
viderefører gjeldende § 446, og mener
at praksis bør være veiledende også for
fremtiden. Straffelovrådets mindretall ønsker å senke
kravene til erstatning for ikke-økonomisk skade, og går
inn for å fjerne kravet til "særlige grunner".
Flere høringsinstanser støtter uttrykkelig
flertallet i Straffelovrådet, men enkelte mener at man
bør lempe noe på kravene i forhold til gjeldende
praksis. Den Norske Advokatforening og Forsvarergruppen av 1977
deler mindretallets standpunkt.
Departementet er enig med mindretallet i Straffelovrådet
i at vilkårene for å få tilkjent oppreisning
i dag er for strenge, og går derfor inn for å senke
kravene noe i forhold til gjeldende rett, jf. lovutkastet § 447.
Det foreslås at siktede som blir frifunnet eller som får
saken mot seg henlagt, gis rettskrav på oppreisning for
pågripelse og varetektsfengsling. Tilsvarende vil gjelde
hvor siktede frifinnes etter å ha utholdt frihetsstraff.
Norsk rett vil etter dette komme mer på linje med de danske
og svenske reglene. Der siktede ikke har vært frihetsberøvet,
vil oppreisning kunne tilkjennes dersom dette fremstår
som rimelig.
Hva angår mulighetene for oppreisning (erstatning for
ikke-økonomisk tap) er det også komiteens oppfatning
at vilkårene i dag er for strenge. Særlig etter
opphold i fengsel (varetekt eller soning) er belastningen for siktede
så stor at han bør ha rettskrav også på oppreisning.
Det fremlagte lovforslag ivaretar dette, også ved pågripelse.
For øvrig skal det ved andre tilfeller foretas en rimelighetsvurdering
ved bedømmelsen av å innrømme oppreisning. Komiteen presiserer
at dette innebærer en utvidelse i forhold til dagens rettstilstand.
Særlig ved inngripende tvangsmidler og etterforskningsskritt
må terskelen være lav for også å kunne
tilkjenne oppreisning.
Straffelovrådet har vurdert standardiserte oppreisningsbeløp,
slik praksis i dansk rett er, men mener en slik regulering ikke
vil fange opp den variasjon man kan finne for slike erstatningskrav.
Blant høringsinstansene er Frostating lagmannsrett inne
på at det kanskje er mer nærliggende å innføre
regler om minimumserstatning for ikke-økonomisk skade enn
for økonomisk tap.
Departementet er kommet til at hvor siktede frifinnes etter fullbyrdet
straff, bør utmålingen av oppreisning fortsatt
skje på grunnlag av hva som fremstår som rimelig
i det konkrete tilfellet. Hvor siktede frifinnes etter ordinær
rettergang eller hvor saken innstilles og han får rettskrav
på oppreisning, dvs. hvor han har vært pågrepet
eller varetektsfengslet, foreslår departementet derimot
at oppreisning tilkjennes etter nærmere bestemte satser.
Dette legger forholdene til rette for en effektiv administrativ
behandling. Også hvor siktede ikke har vært frihetsberøvet,
og oppreisning tilkjennes etter en rimelighetvurdering, gis hjemmel
for at Kongen skal kunne foreta en viss standardisering av reglene.
Riksadvokaten uttaler at også ménerstatning
bør inngå som en ordinær erstatningspost
dersom det har oppstått varig invaliditet, og viser til
skadeserstatningsloven § 3-2. Departementet viser
for sin del til at ménerstatning som følge av
straffeforfølgning i dag tilkjennes etter straffeprosessloven § 446.
Denne regelen antas å gi rett til ménerstatning
i minst like stor utstrekning som det som ville følge av
skadeserstatningsloven.
Det er et grunnleggende vilkår for erstatningsansvar
at det foreligger en faktisk og påregnelig (adekvat) årsakssammmenheng
mellom det erstatningsbetingede forhold og skaden - i dette tilfellet
mellom straffeforfølgningen og skaden.
Også etter departementets forslag til nye erstatningsregler
i § 444 er det et vilkår for erstatning
at siktedes tap skyldes straffeforfølgningen mot han. Det
samme strenge adekvanskravet kan imidlertid ikke oppstilles for
erstatning etter § 445. Denne bestemmelsen er
nettopp gitt for å fange opp den ekstraordinære
skadetilføyelsen. Departementet har foreslått
at regelen i § 445 beholdes, slik at erstatning fortsatt
kan tilkjennes for skade som er en upåregnelig og ekstraordinær
følge av straffeforfølgningen, når det
fremstår som rimelig.
Andre enn siktede som lider skade pga. straffeforfølgning,
må basere et erstatningskrav på den skjønnsmessige
regelen i straffeprosessloven § 448, eventuelt
på alminnelige erstatningsrettslige regler.
Erstatning etter § 448 kan ytes selv om det
ikke har vært noen siktet i saken. Erstatning kan også tilkjennes
hvor det har funnet sted etterforskning uten at det foreligger mistanke
om straffbart forhold. Skaden må være påført
"ved gransking, ransaking, beslag, telefonkontroll etter kapittel
16 a eller annen forføyning under saken".
Straffelovrådet foreslår ingen endringer i
disse reglene. Heller ingen av høringsinstansene har kommentert
denne retten. Departementet går inn for at man viderefører
gjeldende § 448 om erstatning til andre enn siktede.
Etter gjeldende rett skal erstatningskravet settes frem for domstolene.
Riksadvokaten har tatt til orde for at erstatningskravet bør
kunne avgjøres administrativt med adgang for erstatningssøkeren
til å bringe saken inn for domstolene dersom vedtaket ikke
aksepteres. Også Straffelovrådet foreslår
en slik ordning.
Mange høringsinstanser gir sin støtte til dette
forslaget. Bare Forsvarergruppen av 1977 går imot.
Departementet anser det unødvendig tungvint å påby
domstolsbehandling i de tilfellene kravene kan løses administrativt,
og er enig i at sakene bør behandles administrativt i første
omgang, men med adgang til å bringe avgjørelsen
inn for domstolene til full overprøving. Departementets
forslag innebærer at det kan inngås utenrettslig
forlik om erstatning og oppreisning.
Riksadvokaten mener at Justisdepartementet peker seg ut som avgjørelsesmyndighet
for erstatningskravene. Som et alternativ foreslås fylkesmannen,
eller en særskilt nemnd. Straffelovrådet mener
at den administrative avgjørelsen bør legges til
påtalemyndigheten. Det vises til den rasjonaliseringsgevinst som
vil oppnås ved dette.
Det er delte meninger blant høringsinstansene om spørsmålet.
Departementet er enig i de prinsipielle innvendingene enkelte
av høringsinstansene har reist mot at påtalemyndigheten
skal avgjøre den strafforfulgtes rett til erstatning, og
mener det neppe kan forventes noen særlig effektivitetsgevinst
ved en slik løsning. Det anses heller ikke hensiktsmessig å legge
disse avgjørelsene til Det særskilte etterforskningsorgan – SEFO
- eller til en særskilt nemnd.
Departementet mener at det er mest nærliggende er at
oppgaven plasseres hos én fylkesmann som nasjonal oppgave,
eller hos et direktorat. Fordi dette ikke er endelig avklart, legger
departementet i lovforslaget ansvaret for den administrative behandlingen til
Justisdepartementet. Det forutsettes at departementets avgjørelsesmyndighet
blir delegert før lovendringene trer i kraft.
Påtalemyndigheten bør uttale seg om erstatningskravet
før den administrative instans treffer avgjørelse.
Taushetsplikten etter straffeprosessloven §§ 61
a flg. bør ikke være til hinder for det, og departementet foreslår
av den grunn en tilføyelse til § 61 c.
Den administrative avgjørelsen skal normalt treffes
på bakgrunn av dokumentene i saken. Avgjørelsesmyndigheten
kan eventuelt kreve bevisopptak.
Etter gjeldende rett skal retten såvidt mulig settes med
de samme dommerne som avgjorde straffesaken. Riksadvokaten mener
det er grunn til å vurdere om ikke avgjørelsen
bør flyttes fra den domstol som tidligere har hatt med
saken å gjøre, eller i alle fall avgjøres
av andre dommere.
Straffelovrådet foreslår å oppheve
regelen om at erstatningssaken skal avgjøres av de samme
dommerne som avgjorde straffesaken. Rådet mener ellers at
de alminnelige habilitetsreglene er tilstrekkelig til å regulere
disse tilfellene, og viderefører regelen om at kravet skal
settes frem for den retten som senest har foretatt prøving
av skyldspørsmålet.
Flere høringsinstanser slutter seg til Straffelovrådets
forslag, men enkelte ønsker å beholde dagens regler.
For å unngå tolkningstvil, og for å eliminere
faren for at retten i en konkret sak får en sammensetning
i strid med upartiskhetskravet i EMK artikkel 6, foreslår
departementet en egen regel i § 449 om at dommere
som har deltatt i straffesaken ikke deltar ved avgjørelsen
av siktedes krav om erstatning etter straffeforfølgning.
Når retten i erstatningssaken ikke skal settes med de
samme dommere som i straffesaken, er det liten grunn til å opprettholde
regelen om at saken skal bringes inn for den rett som avgjorde straffesaken.
I stedet foreslår departementet at avgjørelsen
bringes inn for domstolene ved erstatningssøkerens hjemting,
det vil si der han bor.
Straffelovrådet foreslår å videreføre
dagens system hvor rettens behandling av krav om erstatning etter
straffeforfølgning følger særlige regler
i straffeprosessloven.
Riksadvokaten mener at praksisen med at påtalemyndigheten
prosederer sakene bør opphøre, og at regjeringsadvokaten,
eventuelt med en partsrepresentant fra Justisdepartementet, bør
ivareta statens interesser.
Etter departementets syn vil det bidra til å løsrive erstatningssaken
fra straffesaken om erstatningskravet blir behandlet etter reglene
i tvistemålsloven, som også kan synes bedre egnet
til å regulere denne type krav. Departementet foreslår
videre at regjeringsadvokaten får ansvaret for å koordinere
prosedyren av disse sakene.
Reises det søksmål mot det offentlige med krav om
erstatning, er regelen at retten prøver alle sider av erstatningskravet.
Departementet foreslår ingen særskilte begrensninger
i domstolens prøvingskompetanse for denne typen erstatningskrav.
Megling i forliksråd anses ikke hensiktsmessig.
Det følger av gjeldende rett at dommere ikke kan gi
vitneforklaring om hva de har lagt til grunn eller ment med dommer
eller andre rettsavgjørelser de har avsagt. Departementet
vil ikke foreslå unntak fra disse reglene. Det kan imidlertid
bli behov for å føre påtalemyndigheten
eller politiet som vitner for å få belyst om erstatningen
skal settes ned eller falle bort. Departementet foreslår
en tilføyelse til § 61 c som vil gjøre
unntak fra politiets og påtalemyndigheten taushetsplikt
i disse sakene.
Fristen etter gjeldende rett for å sette frem krav om
erstatning eller oppreisning for domstolene er tre måneder.
Straffelovrådet foreslår samme frist for å sette
fram kravet for påtalemyndigheten. Rådet foreslår
videre en frist på en måned for å bringe
den administrative avgjørelsen inn for retten.
Forsvarergruppen mener det bør være en 6 måneders-frist
for å sette frem krav om erstatning for den administrative
avgjørelsesmyndigheten.
Departementet foreslår på sin side ikke særskilte fristregler
for å fremme krav om erstatning etter straffeprosesslovens
regler. Foreldelseslovens regler om frister vil dermed gjelde for
slike krav. Hovedregelen er at erstatningskravet foreldes 3 år
etter at skadelidte fikk eller burde skaffet seg kunnskap om skaden
og den ansvarlige.
Høyesterett har reist spørsmålet om
det er hensiktsmessig at erstatningskrav som følge av straffeforfølgning
kan tas opp både etter reglene i straffeprosessloven og
på sivilrettslige grunnlag. Departementet vil ikke avskjære
adgangen til å fremme krav som oppstår etter straffeforfølgning
på alminnelig erstatningsgrunnlag, selv om reglene i straffeprosessloven
kapittel 31 fanger opp langt de fleste tilfellene.
Siktede har etter dagens regler rett til advokatbistand i saker
om erstatning etter straffeforfølgning med mindre retten
finner det unødvendig.
Flertallet i Straffelovrådet foreslår at siktede
bare skal få dekket sine omkostninger til forsvarer ved
den administrative behandlingen dersom han eller hun delvis får
medhold i kravet. Ved rettslig behandling foreslås å videreføre
gjeldende rett. Mindretallet mener at krav om erstatning har så nær
tilknytning til straffesaken at man bør ha en ubetinget
rett til å få dekket bistand fra forsvarer, både
til behandling av kravet overfor påtalemyndigheten og overfor
retten.
Høringsinstansene er delt i synet på forslagene angående
rett til advokat.
Når det gjelder fremsetting av krav for administrativ
behandling, foreslår departementet at siktede skal ha rett
til å få dekket de nødvendige advokatutgiftene
til dette. Erstatningssøkeren bør dessuten få dekket
sine sakskostnader dersom han oppnår et bedre resultat
ved domstolsbehandlingen, med mindre det dreier seg om et bedre
resultat på uvesentlige punkter. Departementet foreslår
ellers at erstatningssøkeren kan pålegges å dekke
statens kostnader bare dersom søksmålet var grunnløst.
Flertallet, alle unntatt Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til forslaget til saksbehandlingsregler,
og vil fremheve at dette innebærer at siktede får
rett til dekning av nødvendige advokatutgifter ved administrativ
behandling av erstatningskravet. Flertallet støtter
også forslaget om at erstatningssøkeren kun får
dekket advokatutgifter til domstolsbehandling dersom dette medfører
en ikke uvesentlig forbedring av resultatet. Dersom erstatningssøkeren
får rett til dekning av advokatutgifter ved domstolsbehandling,
frykter flertallet at et unødvendig høyt
antall saker vil ankes inn for rettsapparatet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti tiltrer forslaget til saksbehandlingsregler,
men mener den erstatningssøkende skal ha rett til fri sakførsel ved
behandling av slike krav også i domstolene. Her bør
dagens rettstilstand videreføres. Krav til å få dekket
sin advokats utgifter bør ikke gjøres avhengig
av at man vinner frem med saken.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag
i rettshjelpsloven:
"§ 13 første ledd nytt
annet punktum skal lyde:
I saker om erstatning etter straffeforfølgning
etter straffeprosessloven kapittel 31 har erstatningssøkeren
rett til fritt rettsråd uten behovsprøving."
I de tilfeller straffeforfølgningen innstilles eller siktede
frifinnes, og erstatning utbetales, men forfølgningen senere
tas opp igjen og ender med domfellelse, oppstår spørsmålet
om staten skal kunne kreve erstatningen tilbakebetalt. I dagens
regler er statens rett til tilbakesøking ikke særskilt
regulert for denne typen krav. Tilbakesøkning må da
bygge på ulovfestede regler. Verken Straffelovrådet
eller høringsinstansene har uttalt seg om dette spørsmålet.
Departementet foreslår en særskilt bestemmelse om
dette, jf. lovutkastet § 451. I de tilfeller erstatning er
utbetalt siktede fordi straffeforfølgningen ble innstilt
eller endte med frifinnelse, men saken senere gjenopptas og ender
med domfellelse, kan det normalt sluttes at erstatningen var utbetalt
på feilaktige premisser. Dersom andre typer etterfølgende
omstendigheter tilsier at staten kan ha et tilbakesøkingskrav, kan
dette løses etter de ulovfestede regler om tilbakesøking.
Det organet som har avgjort siktedes krav om erstatning i første
runde, avgjør også om det skal reises krav om
tilbakebetaling. Avgjørelsen får virkning som
tvangsgrunnlag.
Komiteen støtter forslagets
regulering av mulighetene for staten til å kreve tilbakebetalt
erstatning.
I 1999 ble det utbetalt noe over 8 mill. kroner i erstatning
og oppreisning etter straffeforfølgning. Endringene som
departementet foreslår, vil trolig medføre at
noen flere enn i dag får erstatning for økonomisk tap.
Departementet legger til grunn at de årlige utbetalingene
knyttet til slik erstatning etter de endringene som nå foreslås,
gjennomsnittlig ikke vil overstige 13 mill. kroner. Det presiseres
imidlertid at dette kun er et grovt anslag.
Forslaget om administrativ behandling i første instans
innebærer at et eventuelt direktorat eller en fylkesmann
blir pålagt en ekstra oppgave. Behovet for eventuelt å styrke
regjeringsadvokatembetet beror på om sakene blir satt ut
til engasjerte advokater. Den foreslåtte omleggingen forventes
på den annen side å medføre arbeidsbesparelse
for domstolene og påtalemyndigheten.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
I straffeprosessloven 22. mai 1981 nr. 25 gjøres følgende endring:
§ 446 første ledd litra a) skal lyde:
a) aktivt har motvirket opplysning av saken
Forslag 2
I rettshjelpsloven 13. juni 1980 nr. 35 gjøres følgende endring:
§ 13 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
I saker om erstatning etter straffeforfølgning etter straffeprosessloven kapittel 31 har erstatningssøkeren rett til fritt rettsråd uten behovsprøving.
Komiteen viser til proposisjonen og
til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i straffeprosessloven mv.
(erstatning etter strafforfølgning)
I
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten
i straffesaker (straffeprosessloven) gjøres følgende endringer:
§ 61 c endres slik:
I nr. 7 utgår «og».
Nr. 8 avsluttes slik: «riksadvokaten, og».
Nytt nr. 10 skal lyde:
10) at opplysningen brukes i sak om erstatning
etter strafforfølgning etter straffeprosessloven kapittel 31.
§ 438 annet og tredje ledd skal lyde:
Også siktedes nødvendige reiseutgifter dekkes.
Dersom en sak som har blitt gjenopptatt ender med
frifinnelse, og særlige grunner gjør det rimelig, kan
retten helt eller delvis tilkjenne andre enn siktede dekning av
omkostninger som knytter seg til tiltak som har hatt vesentlig betydning
for at saken ble gjenopptatt.
§§ 444 skal lyde:
Med mindre noe annet følger av § 446,
har en siktet rett til erstatning av staten for økonomisk
tap som forfølgningen har påført ham
a) dersom han blir frifunnet,
b) dersom forfølgningen mot ham blir innstilt,
eller
c) for så vidt han har vært pågrepet
eller fengslet i strid med Den europeiske menneskerettskonvensjon
artikkel 5 eller FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter
artikkel 9.
En domfelt har også rett til erstatning
for økonomisk tap som skyldes fullbyrdet straff som overstiger den
straff som idømmes etter gjenopptakelse.
§ 445 skal lyde:
Selv om vilkårene for erstatning etter § 444
ikke er oppfylt, skal siktede såfremt det fremstår
som rimelig tilkjennes erstatning for økonomisk tap som følge
av særlig eller uforholdsmessig skade som forfølgningen
har påført ham.
§ 446 skal lyde:
Erstatningen etter §§ 444 til
445 skal settes ned eller falle bort dersom siktede uten rimelig
grunn
a) har benyttet sin rett til å nekte å forklare
seg eller har motvirket opplysning av saken,
b) har gitt foranledning til etterforskningstiltak eller den
fellende dommen, eller
c) har latt være etter evne å begrense
skaden av forfølgningen eller dommen.
Erstatningen kan ikke settes ned eller falle bort med
den begrunnelse at det er mistanke om at siktede har utvist straffeskyld.
§ 447 skal lyde:
En siktet har rett til oppreisning etter satser
fastsatt av Kongen for krenkelse eller annen skade av ikke-økonomisk
art som følge av pågripelse eller varetektsfengsling,
dersom han blir frifunnet eller forfølgningen mot ham blir
innstilt.
Når det fremstår som rimelig,
skal siktede tilkjennes et passende beløp i oppreisning
selv om vilkårene i første ledd ikke er oppfylt.
Kongen kan gi forskrift med retningslinjer om når slik
oppreisning må anses som rimelig, samt for hva som normalt
vil være et passende beløp.
Den som blir frifunnet etter fullbyrdet frihetsstraff,
har rett til oppreisning for krenkelse eller annen skade av ikke-økonomisk
art. Beløpet fastsettes etter forholdene i den enkelte
sak.
Oppreisningen kan settes ned eller falle bort
av de grunner som nevnt i § 446.
§ 448 skal lyde:
For skade eller annen ulempe som andre enn siktede er påført
ved granskning, ransaking, beslag, kommunikasjonskontroll etter
kapittel 16 a eller annen forføyning under saken, kan det
tilkjennes erstatning når dette fremstår som rimelig.
§ 449 skal lyde:
Krav om erstatning eller oppreisning etter straffforfølgning
skal settes frem for det politidistrikt som har etterforsket saken.
Påtalemyndigheten skal uttale seg om kravet. Uttalelsen
skal sendes sammen med sakens dokumenter til departementet, som
avgjør kravet. Departementets avgjørelse er ikke
enkeltvedtak etter forvaltningsloven.
Krav som er avgjort etter første ledd,
kan bringes inn for retten. Saken reises ved stevning i den rettskrets
hvor saksøkeren bor eller har opphold, eller for Oslo tingrett.
Saken behandles etter reglene i tvistemålsloven.
En dommer som har deltatt ved avgjørelsen
av straffesaken mot siktede, skal ikke delta ved behandlingen av
siktedes krav om erstatning eller oppreisning etter strafforfølgning.
§ 450 skal lyde:
I sak om erstatning eller oppreisning etter straffforfølgning
har siktede rett til fritt rettsråd uten behovsprøving
etter reglene i rettshjelploven § 13.
Om sakskostnader ved behandling for retten gjelder
reglene i tvistemålsloven kapittel 13, likevel slik at
saksøkeren kan pålegges å erstatte statens
sakskostnader bare dersom søksmålet var grunnløst.
Reglene om forskuddsbetaling i tvistemålsloven § 170
gjelder ikke for erstatningssøkeren.
§ 451 skal lyde:
Departementet kan kreve tilbakebetalt erstatning som
er utbetalt siktede etter reglene i dette kapitlet, dersom forfølgningen
mot siktede senere gjenopptas og siktede domfelles, og det følger
av dommens innhold at erstatning ikke skulle vært utbetalt.
Vedtak etter første ledd er tvangsgrunnlag
for utlegg. Ved klage eller søksmål om utlegget
etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kan retten prøve
tilbakebetalingskravets størrelse fullt ut.
II
1. I lov 13. august 1915 nr. 6 om rettergangsmåten for
tvistemål (tvistemålsloven) skal § 273
nr. 3 lyde:
3. i saker som skal behandles etter
denne lov kapittel 30, eller i saker mot staten om erstatning
etter strafforfølgning etter straffeprosessloven kapittel 31;
2. I lov 13. juni 1980 nr. 35 om fri rettshjelp skal § 13
første ledd nytt annet punktum lyde:
I saker om erstatning etter
strafforfølgning etter straffeprosessloven kapittel 31
har siktede rett til fritt rettsråd uten behovsprøving.
III
I lov 15. juni 2001 nr. 63 om endringer i straffeprosessloven
mv. (gjenopptakelse) oppheves endringen i lov 22. mai 1981 nr. 25
om rettergangsmåten i straffesaker § 438 annet
ledd.
IV
Loven trer i kraft når Kongen bestemmer. De forskjellige
bestemmelser kan settes i kraft til forskjellig tid.
Loven gjelder for krav om erstatning etter straffforfølgning
som fremsettes etter at loven trer i kraft. Kongen kan bestemme
at loven helt eller delvis også skal gjelde for krav som
er satt frem innen en viss tid før loven trer i kraft.
Oslo, i justiskomiteen, den 21. november 2002
Trond Helleland |
Knut Storberget |
Jan Arild Ellingsen |
leder |
ordfører |
sekretær |