Til Odelstinget
Departementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer
i politiloven som kan bidra til å gi trusselutsatte personer
et bedre vern.
Departementet foreslår at det, i ekstraordinære tilfelle,
skal åpnes adgang for en truet person til å etablere
fiktiv identitet. Etter forslaget skal vedkommende få tildelt
et nytt fødselsnummer, det vil si at både fødselsdatoen
og personnummeret skal kunne endres. Samtidig kan det innvilges
navneendring og for øvrig foretas så omfattende
endringer i de øvrige opplysninger som er registrert i
folkeregisteret, som man finner påkrevet. Personen registreres
med de fingerte personopplysningene i folkeregisteret. Derfra føres
disse nye personopplysningene videre til de ulike offentlige myndigheter
og private foretak på vanlig måte. Personens reelle
identitet avregistreres samtidig i folkeregisteret. Av folkeregisteret
vil det ikke kunne leses at vedkommende benytter fingerte personopplysninger.
Det vil heller ikke via folkeregisteret være mulig å koble
de nye personopplysninger til vedkommendes reelle identitet.
Det foreslås at rett til å benytte fingerte
personopplysninger også kan gis andre som bor i samme husstand
som den trusselutsatte. Dette innebærer i prinsippet at
også barn kan benytte fingerte personopplysninger, og vil
normalt være en nødvendighet dersom barna bor
sammen med den trusselutsatte.
Det er i flere høringsuttalelser fremholdt at trusselutsatte
kvinner i mange tilfelle har barn med forfølgeren. De problemer
som da kan oppstå i forhold til bl.a. samværsrett
og bidragsplikt, er ikke ferdig utredet. Justisdepartementet vil
forelegge disse problemstillinger for Barne- og familiedepartementet, som
arbeider med familiemeldingen som ventes fremmet ved årsskiftet
2002-2003.
Departementet foreslår at vilkårene for å benytte fingerte
personopplysninger skal være at en person er utsatt for
alvorlige trusler og at andre beskyttelsestiltak ikke anses å kunne
gi personen tilstrekkelig vern.
Før lovforslaget kan tre i kraft er det en rekke praktiske
spørsmål som må avklares med andre myndigheter.
Dette gjelder ikke minst i forhold til skatte-, lignings- og trygdemyndighetene,
hvor det kan være behov for regel- og rutineendringer.
Som en oppfølging av handlingsplanen "Vold mot kvinner"
og Ot.prp. nr. 40 (1999-2000), ble det av Justisdepartementet høsten
2000 nedsatt en arbeidsgruppe til å utrede spørsmål
om eventuelle endringer i reglene om vern av personopplysninger
for å styrke beskyttelsen av trusselutsatte personer.
Arbeidsgruppens notat ble i mai 2001 sendt på høring
til en rekke instanser.
En person som er forfulgt kan i dag - etter søknad -
få endret navn. Videre kan det legges sperre på vedkommendes
adresse i folkeregisteret. En navneendring kombinert med adressesperre
kode 6, er det mest inngripende tiltak som i dag kan iverksettes
for å skjule en forfulgt person. Det er ikke anledning
til å endre fødselsnummeret eller til å bruke
fiktive personopplysninger.
Arbeidsgruppen gikk i sin utredning inn for at det skulle innføres
regler som ga trusselutsatte anledning til å bytte identitet.
Arbeidsgruppen ga videre uttrykk for at dette kunne gjennomføres
på to måter, enten ved å bytte fødselsnummer
slik at det gamle fødselsnummer opphørte å eksistere,
eller ved å åpne adgang til å benytte
fingerte personopplysninger som ville bli den trusselutsattes offisielle
identitet. De reelle personopplysninger ville da fortsatt eksistere.
Arbeidsgruppen gikk inn for det siste alternativ - rett til å benytte
fingerte personopplysninger.
Høringsinstansene er generelt enige i at trusselutsatte
personer bør gis et bedre vern og de fleste gir tilslutning
til forslaget om å åpne adgang til å benytte fiktiv
identitet i spesielle, graverende tilfelle. Enkelte høringsinstanser
påpeker at man må utrede nærmere de spesielle
problemer som oppstår når den forfulgte har barn,
og særlig når forfølgeren er en av foreldrene.
Departementet er kommet til at det i helt ekstraordinære
tilfelle, for enkelte personer, er behov for et identitetsbytte
for å trygge vedkommendes sikkerhet.
Departementets forslag er at det åpnes adgang til å benytte
fingerte personopplysninger. Den gamle identitet vil fortsatt bestå og
vil kunne tas i bruk igjen som offisiell identitet på et
senere tidspunkt dersom det blir trygt. En løsning hvoretter
en person gis tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger,
gir etter departementets syn et bedre vern enn det som kan oppnås
ved å endre fødselsnummeret permanent.
Det at en person gis rett til å benytte fingerte personopplysninger,
skal ikke medføre noen andre rettsvirkninger. Det innebærer
at rettigheter som vedkommende har opptjent, forpliktelser som vedkommende har
og eventuelle anmerkninger i strafferegisteret som er registrert
på vedkommende, fortsatt består. Ved bruk av fingerte
opplysninger vil det imidlertid kunne være svært
vanskelig praktisk sett å videreføre personens
rettigheter og plikter. Det er grunn til å understreke
at det kan være vanskelig å gi et tilfredsstillende
vern av personopplysningene til personer med fiktiv identitet og
samtidig ha rimelig sikkerhet for at det ikke oppstår rettsvirkninger
som følge av at vedkommende opptrer under fiktiv identitet.
For å avhjelpe de praktiske problemer som oppstår,
foreslår departementet at det av loven skal fremgå at
den trusselutsatte, under saksforberedelsen, må opplyse
om alle rettsforhold som kan bli berørt. Videre forslås
det lovfestet at Politidirektoratet, under saksforberedelsen, kan
innhente taushetsbelagte opplysninger fra andre offentlige myndigheter.
Og endelig blir Politidirektoratet pålagt en bistandsplikt
etter at tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger er
gitt.
Et særskilt problem oppstår i forhold til trygdeetaten
når det gjelder overføring av opptjente rettigheter.
Dette vil bli avklart med Rikstrygdeverket. Den samme problemstillingen
gjør seg i stor grad gjeldende også for ligning
og innkreving. Videre forutsetter skattemessig kontinuitet, det
vil si at alle skatteposisjoner skal videreføres til ny
identitet, at det lages en skattemessig historikk som inneholder alle
relevante transaksjoner mv. For å unngå at historikken
blir for påfallende, kan det være nødvendig å modifisere
historikken, noe som igjen vil ha materiell betydning for senere
ligningsvedtak.
De praktiske problemer som vil oppstå når en person
gis rett til å benytte fiktive personopplysninger, vil
variere fra person til person avhengig av vedkommendes tidligere
liv. Departementet ser det ikke som hensiktsmessig å søke å løse
alle sider av dette i lov eller forskrift.
På bakgrunn av de mange komplikasjoner bruken av fiktive
personopplysninger medfører, må det stilles strenge
vilkår for å innvilge en søknad.
Arbeidsgruppen uttalte at det må settes krav til trusselsituasjonens
alvorlighetsgrad før et så inngripende virkemiddel
som fullt identitetsskifte, tillates. Etter arbeidsgruppens syn
bør adgangen til å benytte fingerte personopplysninger
forbeholdes de tilfelle hvor det foreligger risiko for en alvorlig
forbrytelse mot en persons liv, helse eller frihet.
Arbeidsgruppen ga videre uttrykk for at det må foretas
en helhetsvurdering av det trusselbilde som foreligger. Det må i
denne sammenheng trekkes inn om det faktisk har vært utøvd
vold tidligere. Det viktigste moment i vurderingen er imidlertid
om det er en fremtidig risiko for forbrytelser av alvorlig karakter.
I denne sammenheng må det ikke fokuseres for sterkt på strafferammen
for den/de forventede forbrytelse(r).
Høringsinstansene er generelt enig i arbeidsgruppens
forslag om å innføre adgang til å benytte
fiktiv identitet. Arbeidsgruppens vurderinger omkring hvilke situasjoner
som skulle kunne gi slik rett, blir ikke nærmere kommentert
i noen av de mottatte uttalelser.
Departementet foreslår at det settes som vilkår for å få benytte
fingerte personopplysninger at det er fare for alvorlig kriminalitet
rettet mot liv, helse eller frihet. I dette ligger at det må foretas
en helhetsvurdering av trusselbildet. Det må foreligge
en nærliggende fare for at den som søker om å få benytte
fiktiv identitet, vil bli utsatt for alvorlig kriminalitet. Det settes
ikke noe krav i reglene om at det er fare for en konkret forbrytelse
med en bestemt strafferamme.Ved avgjørelsen av hvilken
risiko som foreligger, vil det være av betydning om vedkommende
som truer tidligere har forøvet vold mot den trusselutsatte, eller
mot andre. Dersom vedkommende har det, er det vist at voldsbruk
er påregnelig. Tidligere utført vold er imidlertid
ikke tilstrekkelig - det må også foreligge fare
for fremtidig voldsbruk eller risiko for alvorlige trusler med den
fredsforstyrrelse det innebærer.
Arbeidsgruppen ga uttrykk for at virkemiddelet - fiktiv identitet
- ikke bør tas i bruk i tilfelle hvor andre og mindre inngripende
beskyttelsestiltak anses å gi tilstrekkelig beskyttelse.
Arbeidsgruppen påpekte videre at dette innebar at det i
hvert enkelt tilfelle må vurderes om personen kan beskyttes
ved hjelp av andre tiltak enn fingerte personopplysninger. Dette
vil være en konkret vurdering av trusselbildet i den enkelte
sak.
Heller ikke på dette punkt kommenterer de hørte instanser
arbeidsgruppens vurdering nærmere.
Etter departementets vurdering er tillatelse til å benytte
fingerte personopplysninger ment å være siste
utvei. Det må derfor foretas en konkret vurdering i den
enkelte sak om det er tilstrekkelig å benytte andre tiltak,
eventuelt en kombinasjon av andre tiltak. Det er imidlertid ikke
noe vilkår at andre virkemidler er prøvet ut.
Dersom offeret har omsorg for barn (under 18 år) må deres
situasjon vurderes særskilt, jf. kravet til først
og fremst å ta hensyn til hva som gavner barnet best i
FNs Barnekonvensjon.
Arbeidsgruppen foreslo at Politidirektoratet skal bistå den
som søker om å få benytte fiktiv identitet, under
saksforberedelsen. I dette ligger at direktoratet skal bistå med å innhente
og tilrettelegge den informasjon som er av betydning ved vurderingen
av søknaden. Arbeidsgruppen foreslo videre at avgjørelsesmyndigheten
i saker om fiktiv identitet skal ligge i Politidirektoratet. Videre
ble det foreslått at forvaltningslovens regler skulle gjelde,
men at det ikke skulle være adgang til å påklage
Politidirektoratets avgjørelse.
Flere høringsinstanser har uttalt seg om saksbehandlingen,
beslutningsmyndighet og klageadgang. Det er ulike syn på disse
spørsmålene.
Departementet foreslår at Politidirektoratet pålegges
ansvaret for å utrede disse sakene. Det lokale politidistrikt
bør bli pålagt å bistå direktoratet
med saksforberedelsen. Dette vil bli nærmere beskrevet
i en instruks for forberedelsen av slike saker. Departementet foreslår
videre at kompetanse til å avgjøre sakene legges
til Politidirektoratet. Adgangen til å påklage
et vedtak er en viktig rettssikkerhetsgaranti, og departementet
foreslår derfor at Politidirektoratets avgjørelse
kan påklages til Justisdepartementet.
Når det er fattet vedtak om bruk av fiktive personopplysninger,
skal disse registreres i folkeregisteret så raskt som mulig.
I samme omgang avregistreres de reelle personopplysninger knyttet
til søkeren. Registreringen av de nye opplysninger må skje
slik at det ikke ut fra disse er mulig å avdekke personenes reelle
identitet. Avregistrering og registrering av personopplysninger
reiser flere problemstillinger og fremgangsmåten må drøftes
nærmere med berørte myndigheter. De fiktive personopplysninger
kan ikke tas i bruk før registrering er gjennomført.
Den reelle identitet blir avregistrert ved at personen registreres
som utvandret. Den nye identitet registreres ved at personen registreres
som innvandret. I forbindelse med den instruks som skal utarbeides, vil
det bli nærmere utredet hvordan dette kan formidles til
etater som har behov for opplysninger fra tidligere - for eksempel
folketrygden og eventuelle medisinske opplysninger.
Når de fiktive personopplysninger er tatt i bruk, har
Politidirektoratet fortsatt en plikt til å yte bistand. Både
den som benytter de fiktive personopplysninger og andre som har
rettmessig grunn til å komme i kontakt med vedkommende,
har rett til hjelp fra direktoratet.
Departementet foreslår en tilføyelse i politiloven § 24
annet ledd. Etter denne bestemmelse kan politiet pålegge
personer taushetsplikt både i forbindelse med informasjonshenting
og dersom den reelle identitet avsløres. Eventuelle brudd
på en slik pålagt taushetsplikt må være
straffesanksjonert. Departementet foreslår at straffeloven § 132 b
utvides med en henvisning til politiloven § 24.
Ansvaret for å utrede og avgjøre saker vedrørende
rett til å benytte fingerte personopplysninger foreslås
lagt til Politidirektoratet - med forarbeid i det lokale politidistrikt.
De økonomiske og administrative konsekvenser av forslaget
vil være avhengige av både det antall personer
som fremsetter søknad og det antall søknader som
faktisk innvilges.
Gjennomføringen av en tillatelse til å benytte
fiktiv identitet vil innebære aktiv medvirkning også fra andre
myndigheter, ikke minst folkeregister-, skatte- og trygdemyndighetene.
Det er vanskelig å anslå hvilke økonomiske
og administrative konsekvenser forslagene vil få for disse
myndighetene før det er avklart hvilke regel- og rutineendringer
som må foretas på disse områdene.
Når en person benytter fiktive opplysninger om seg selv,
og andre - personer eller firmaer - forsøker å få kontakt
med vedkommende på grunnlag av den egentlige identitet,
er det klart at det vil oppstå merarbeid for den som søker
kontakten. Dette vil være en belastning og en kostnad for
den enkelte som søker kontakt, men omfanget av dette lar
seg ikke beregne i dag.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad, fra
Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Geir Øystein Andersen og Einar
Holstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til at alvorlige trusler er blitt et stadig sterkere innslag
i kriminalitetsbildet, og i de mest ekstreme tilfellene vil det
kunne stå om livet. Denne utviklingen førte blant
annet til at Stortinget i 2000 vedtok lovendringer som gir adgang
til anonym vitneførsel i alvorlige straffesaker for å beskytte
aktørene mot alvorlige trusler og represalier, jf. Innst. O.
nr. 78 (1999-2000). Komiteen viser til at Regjeringens
forslag om å åpne for å gi trusselutsatte fiktiv
identitet, vil være enda et virkemiddel for å løse alvorlige
straffesaker, og et viktig tiltak i kampen mot organisert kriminalitet. Komiteen erkjenner at
det vil kunne oppstå tilfeller der en person ikke ønsker å stille
som vitne selv om det gis adgang til å vitne anonymt. I
noen situasjoner er ikke adgangen til å vitne anonymt tilstrekkelig,
og det kan være nødvendig med fiktiv identitet
for å ivareta sikkerheten til vitnet.
Adgangen til å etablere fiktiv identitet vil ha stor betydning
for de mange kvinner som er forfulgt og truet på livet
av sine tidligere partnere. Komiteen oppfatter det
slik at mange kvinner etter dagens rettstilstand ikke
har tilstrekkelig vern etter at de har brutt ut fra voldelige samliv.
Mange føler seg truet på livet og vi ser dessverre
flere tilfeller hvert år hvor kvinner blir drept av sine
tidligere partnere. En rekke kvinner lever et liv på flukt,
og en voldsalarm gir i de mest ekstreme tilfellene ikke tilstrekkelig
trygghet. Komiteen viser til at en navneendring
kombinert med adressesperre kode 6 er det mest inngripende tiltak man
i dag kan iverksette for å skjule en forfulgt person. Komiteen ser
helt klart behovet for å gi forfulgte kvinner bedre beskyttelse,
men vil understreke at man også må se nærmere
på tiltak som i større grad begrenser voldsutøverens
muligheter til å forfølge og true sine ofre.
Komiteen erkjenner at det i dag er alt for enkelt å skaffe
opplysninger om en annen person, og at de ordninger som eksisterer
etter dagens rettstilstand, ikke er tilstrekkelig gode. Komiteen ber
Regjeringen vurdere tiltak som gjør det vanskelig å få innsyn i
folkeregisteret. En adressesperring kode 6 gir ingen fullgod beskyttelse
for personer som er forfulgt, og gir ikke den følelse av
trygghet som skal til for å kunne leve et normalt liv. Komiteen vil
presisere at det er en grunnleggende menneskerett å få muligheten
til å leve uten frykt for liv eller helse, og mener det
må legges til rette for at flest mulig blir i stand til det. Komiteen ber
Regjeringen iverksette nødvendige tverrdepartementale tiltak
for å gi offentlige, både statlige og kommunale,
etater bedre informasjon om Kode 6-problematikken for å lette
ofrenes hverdag.
Komiteen viser til arbeidsgruppens utredning og
anbefaling når det gjelder regler som kan bidra til å gi
trusselutsatte personer økt vern av personopplysninger
herunder kode 6 og 7, og som er omtalt i proposisjonen. Komiteen legger
til grunn at dette vil bli fulgt opp av Regjeringen, og viser til
forslag til vedtak. Komiteen ber Regjeringen vurdere
hva slags bistand personer underlagt adressesperring kode 6 kan
gis, for eksempel om politimestrene i de ulike politidistriktene
eller Politidirektoratet bør ilegges bistandsplikt overfor
disse, samt hvorvidt det bør opprettes et tiltak tilsvarende
Victim Support Service i Skottland. Komiteen ber
også Regjeringen vurdere om beskyttelsestiltakene, herunder
også politiets arbeide, overfor den enkelte person er tilstrekkelig
både i tiden før og under adressesperring.
Komiteen erkjenner at det kan oppstå problemer
i de tilfeller der en trusselutsatt kvinne har barn med forfølgeren,
særlig i forhold til samværsrett og bidragsplikt. Komiteen har
merket seg at problemstillingene vil bli tatt opp i den kommende
familiemeldingen, og vil ikke gå nærmere inn på dette
i det følgende.
Komiteen støtter Regjeringens vurdering
om at det gis rett til å benytte fingert identitet, fremfor å bytte
fødselsnummer slik at det gamle opphører å eksistere.
En fordel med en slik ordning er at man, dersom trusselsituasjonen
endrer seg, har muligheten til å gå tilbake til
sin gamle identitet.
Komiteen støtter Regjeringen i at det
er riktig å sette strenge vilkår for å innvilge
et identitetsbytte. Dette er en omfattende prosess som fører
til en rekke praktiske problemer. Komiteen mener
også det er svært viktig at den trusselutsatte
er informert om, og motivert for, alle de omveltninger i livssituasjonen identitetsbyttet
fører med seg. Komiteen er enig i at et
identitetsskifte bør reserveres for de mest alvorlige trusselsituasjoner,
hvor det er fare for en alvorlig forbrytelse mot liv, helse eller
frihet. Komiteen ønsker imidlertid å presisere
at det ikke må stilles krav om at det allerede er begått
en alvorlig forbrytelse, men at dette vil være et moment
i totalvurderingen av situasjonen.
Komiteen vil også understreke at man
på grunn av dette tiltakets karakter, først bør
ha forsøkt mindre inngripende virkemidler for å gi
den trusselutsatte beskyttelse før et identitetsskifte
er aktuelt.
Komiteen er enig i at avgjørelsesmyndigheten i
saker om fiktiv identitet bør ligge hos Politidirektoratet.
Det er en helt grunnleggende rettssikkerhetsgaranti at man har mulighet
til å påklage vedtaket, og komiteen støtter
Regjeringen i at Justisdepartementet skal være klageinstans
over vedtak i slike saker.
Komiteen vil anta at en person som har fått innvilget
bruk av fiktiv identitet har vært igjennom en stor omveltning,
og har brutt med sitt tidligere liv. For at disse skal få den
bistand de har behov for, er komiteen tilfreds med
at det viktig at det foreslås en bistandsplikt for Politidirektoratet
når det gjelder problemer som måtte oppstå.
Komiteen er tilfreds med at reglene om fiktiv identitet
blir tatt inn i politiloven, fremfor at det lages en særlov
om dette. Lovverket er stort og uoversiktlig og flere særlover
bidrar til at reglene blir mindre tilgjengelig for brukerne. Komiteen er
også enig med Regjeringen i at de praktiske problemene
ved et identitetsbytte kan variere veldig, og ser det som hensiktsmessig
at ikke alt detaljreguleres i lov eller forskrift.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med vurderinger av det følgende:
iverksette nødvendige tverrdepartementale
tiltak for å gi offentlige, både statlige og kommunale, etater
den nødvendige informasjon om Kode 6-problematikken, for å lette
ofrenes situasjon.
hvordan man på egnet måte kan bistå personer som
lever på kode 6 og 7.
Arbeidsgruppens forslag om:
hvordan fremtidig beslutningsmyndighet
kan organiseres.
tiltak som gjør det vanskelig å få innsyn
i folkeregisteret.
en utvidet varighet av adressesperring."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å nedsette et utvalg,
eventuelt sette i gang et forskningsprosjekt, hvor man undersøker
fellestrekk mellom personer underlagt adressesperring kode 6, hva
som har vært de utløsende årsaker for å velge
en slik løsning, samt hvordan ordningen fungerer i praksis.
Berørte barns situasjon bør vektlegges i et slikt
arbeid. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med dette i løpet av 2003. "
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det på mange måter er en fallitterklæring
at regjeringens forslag om fiktiv identitet fremmes også for å beskytte
kvinner som lever på flukt fra voldelige (eks)menn. Spesielt
er det alvorlig der slike saker vil involvere barn, og dette
medlem mener det egentlig er uhørt at vi i realiteten
nå vil tilby unger å slette hele fortida si. Dette
medlem mener det er sannsynlig at dersom myndighetene hadde
sørget for en bedre opplæring av det offentlige
hjelpeapparatet, inkludert politiet, både når
det gjelder vold mot kvinner generelt og adressesperring kode 6
og 7 spesielt, ville langt færre ha ønsket å endre
sin identitet. Derfor er dette ekstra alvorlig. Dette medlem mener
det må satses på en grundig opplæring
av hjelpeapparatet, både når det gjelder kompetanse
og holdningsendring.
Komiteen viser til proposisjonen og
ber Odelstinget gjøre følgende
vedtak:
A.
Vedtak til lov
om endringer i politiloven og straffeloven
(fiktiv identitet)
I
I politiloven 4. august 1995 nr. 53 gjøres
følgende endringer:
Nytt kapittel II a skal lyde:
Kapittel II a - regler om fiktiv identitet
§ 14 a Tillatelsen
En person som er registrert i folkeregisteret,
og som står i fare for å bli utsatt for alvorlig
kriminalitet rettet mot liv, helse eller frihet, kan gis tillatelse
til å benytte andre personopplysninger om seg selv enn
de virkelige (fingerte personopplysninger).
Tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger
kan bare gis dersom andre tiltak ikke kan gi tilstrekkelig vern.
Tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger
kan også gis til andre personer som bor i samme husstand
som en person som gis tillatelse til å benytte fingerte
personopplysninger.
I tillatelsen kan det settes vilkår dersom
dette er nødvendig for å begrense ulemper som
bruken av fiktive personopplysninger kan medføre for andre.
§ 14 b Saksbehandling og kompetanse
Politidirektoratet avgjør om en person
skal gis tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger.
Politidirektoratet skal bistå søkeren
med å innhente og tilrettelegge informasjon mv. som kan
ha betydning for vurderingen av søknaden.
Politidirektoratets avgjørelse kan påklages
til Justisdepartementet.
§ 14 c Søkerens informasjonsplikt
Søkeren skal gi opplysninger om alle
rettsforhold som vil bli berørt av tillatelsen. Søkeren
skal ved behov også på annen måte bistå Politidirektoratet
under forberedelse av saken og så lenge tillatelsen gjelder.
§ 14 d Adgang til å innhente
opplysninger
Politidirektoratet kan, i saker som behandles
etter dette kapitlet, uten hinder av taushetsplikt, kreve utlevert
fra andre offentlige myndigheter de opplysninger som anses nødvendige.
§ 14 e Fastsettelse og registrering
av fingerte
personopplysninger
Når det er gitt tillatelse til bruk av
fingerte personopplysninger, skal Politidirektoratet umiddelbart fastsette
hvilke fingerte personopplysninger som skal benyttes. De fingerte
personopplysningene utarbeides i samråd med søkeren.
Politidirektoratet skal straks underrette folkeregistermyndighetene,
og påse at de fingerte personopplysningene blir registrert
og at de reelle personopplysningene blir avregistrert.
§ 14 f Virkningene av tillatelse
til å benytte fingerte personopplysninger
Den som har fått tillatelse til å benytte
fingerte personopplysninger, kan benytte disse overfor offentlige
og private rettssubjekter. Tillatelsen har ingen andre rettsvirkninger.
§ 14 g Bistand
Politidirektoratet skal bistå den som
har fått tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger
ved kontakt med offentlige myndigheter eller private rettssubjekter.
Direktoratet skal også bistå offentlige
myndigheter eller private rettssubjekter, som har et rettmessig behov
for å komme i kontakt med den som har fått tillatelse
til å benytte fingerte personopplysninger, med å formidle
slik kontakt.
Direktoratet skal videre gi veiledning og for øvrig
bistå i den grad det anses rimelig.
§ 14 h Varighet og opphør
Tillatelsen til å benytte fingerte personopplysninger
kan gis for et bestemt tidsrom eller uten tidsbegrensning.
Hvis det fortsatt foreligger et behov for å benytte fingerte
personopplysninger når tillatelsen utløper, kan
Politidirektoratet beslutte at tillatelsen skal forlenges.
Dersom den som har fått tillatelse til å benytte fingerte
personopplysninger skriftlig ber om at tillatelsen skal opphøre,
skal Politidirektoratet treffe vedtak om dette.
Politidirektoratet kan, dersom vilkårene
i § 1 åpenbart ikke lenger er oppfylt, tilbakekalle
tillatelsen. Det samme gjelder dersom det foreligger vesentlige
brudd på vilkårene i tillatelsen eller annet vesentlig
misbruk av tillatelsen.
Når retten til å benytte fingerte
personopplysninger opphører, skal Politidirektoratet underrette
folkeregistermyndighetene som avregistrerer de fingerte personopplysningene
og reaktiviserer og ajourfører de reelle personopplysningene.
§ 14 i Forskriftshjemmel
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om
utfylling og gjennomføring av bestemmelsene i dette kapitlet.
§ 24 annet ledd skal lyde:
Taushetsplikten gjelder også opplysninger om politiets
operative virksomhet og organiseringen av den, samt opplysninger
som det ut fra spanings- og etterretningsvirksomheten er nødvendig å holde hemmelig.
Taushetsplikten gjelder for enhver som utfører tjeneste
eller arbeid for politiet. Politiet kan pålegge
personer, private institusjoner og andre offentlige organer taushetsplikt
som nevnt i første punktum når det innhentes opplysninger
med hjemmel i § 14 d eller dersom reell identitet til en
person som benytter fiktive personopplysninger er eller vil bli
avslørt.
II
I straffeloven 22. mai 1902 nr. 10 gjøres
følgende endring:
§ 132 b skal lyde:
Den som handler i strid med pålegg om taushet fastsatt
i medhold av straffeprosessloven §§ 200 a, 208
a, 210 a, jf 208 a eller 210 c eller politiloven § 24 annet
ledd, straffes med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
III
Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
B.
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med vurderinger
av det følgende:
iverksette nødvendige tverrdepartementale
tiltak for å gi offentlige, både statlige og kommunale, etater
den nødvendige informasjon om Kode 6-problematikken, for å lette
ofrenes situasjon.
hvordan man på egnet måte kan bistå personer som
lever på kode 6 og 7.
Arbeidsgruppens forslag om:
hvordan fremtidig beslutningsmyndighet
kan organiseres.
tiltak som gjør det vanskelig å få innsyn
i folkeregisteret.
en utvidet varighet av adressesperring.
C.
Stortinget ber Regjeringen vurdere å nedsette et utvalg,
eventuelt sette i gang et forskningsprosjekt, hvor man undersøker
fellestrekk mellom personer underlagt adressesperring kode 6, hva
som har vært de utløsende årsaker for å velge
en slik løsning, samt hvordan ordningen fungerer i praksis.
Berørte barns situasjon bør vektlegges i et slikt
arbeid. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med dette i løpet av 2003.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. desember 2002
Trond Helleland |
Carsten Dybevig |
Jan Arild Ellingsen |
leder |
ordfører |
sekretær |