Legemiddelforskriften gir bestemmelser om maksimal utsalgspris
fra apotek og fastsetter at apoteket må dele de rabattene
som tilflyter apoteket, likt med kunden. Grossister og legemiddelindustri
er ikke omfattet av denne eller noen annen særregulering
av rabatter.
Det framholdes at det i dagens marked er flere ulike rabattordninger
mellom leverandører og grossister/apotek. Departementet
legger til grunn at etterskuddsvise rabatter fra legemiddelindustrien
basert på faktisk omsetning av et bestemt legemiddel benyttes
i relativt stor grad.
Departementet mener effektiviteten i apotekmarkedet er tjent
med at rabatter som ikke kan fastsettes på salgstidspunktet,
forbys. Det påpekes at bare på den måten
kan de rabattene som forhandles fram, inngå i beregningen
av en eventuell indekspris, og slik føres fram til kunden.
Dessuten gis apotekene under et slikt system mulighet til selv å avgjøre
hvilken produsent som har lavest priser. Med etterskuddsvise rabatter
blir denne muligheten redusert. Samtidige rabatter vil komme til
uttrykk i apotekenes innkjøpspris og dermed også bli
underlagt maksimalavanser og gevinstdeling, noe som sikrer at sluttbruker
også får ta del i rabatter som gis fra produsentene.
Etter departementets vurdering bør forbudet mot rabatter
som ikke fastsettes samtidig med salg av et legemiddel, omfatte
alle legemidler, og ikke bare de produktene som inngår
i indeksprissystemet, da dette vil gi legemiddelmyndighetene og
alle deler av legemiddelforsyningskjeden en bedre oversikt over
prisbildet i legemiddelmarkedet. Dette vil igjen kunne spore til
en sterkere konkurranse mellom de ulike legemiddelleverandørene
og grossistene, samtidig som myndighetene får et bedre
grunnlag til å foreta forholdsmessige inngrep i markedet
der dette framstår som nødvendig.
Departementet bemerker at med den foreslåtte modellen
vil all prisnedgang fra produsent automatisk komme sluttbetaler
til gode, og at dette er det motsatte av dagens situasjon der det
langt på vei er opp til grossistene å avgjøre
hvor stor andel av konkurransegevinsten som skal komme sluttbetaler
til gode.
Forholdet til Grunnloven § 97 som fastslår
at ingen lov må gis tilbakevirkende kraft er vurdert i
forhold til forbudet mot annet enn samtidige rabatter. Departementets
lovforslag innebærer at andre typer rabattavtaler ikke
lenger vil anses som lovlige eller gyldige fra den dato loven settes
i kraft. Det framholdes at rabatter som er opptjent, men ikke utbetalt
når bestemmelsen settes i kraft, vil kunne utbetales uavhengig
av forbudet. Dette forholdet er etter departementets syn et avgjørende
argument for at lovforslaget ikke er av en så inngripende
karakter at Grunnloven § 97 får anvendelse.
Departementet konkluderer med at Grunnloven § 97
ikke er til hinder for at lovforslaget om forbud mot rabatter som
ikke er samtidige ved kjøp og salg av legemidler, kan vedtas
av Stortinget.
Departementet legger til grunn at forslaget om å forby
rabatter som ikke er fastlagt på tidspunktet for salget
av et legemiddel, neppe vil medføre administrativt merarbeid
i næringen utover en eventuell engangsutgift i forbindelse
med omlegging av rabattsystemet. Derimot kan det tenkes at den større
oversiktligheten samtidige rabatter gir, vil lette det administrative
arbeidet knyttet til rabatter. Myndighetene vil få et visst
administrativt merarbeid knyttet til kontrollrutiner. Departementet
anser dette merarbeidet for å være bagatellmessig,
spesielt sett i forhold til den gevinst tiltaket gir i form av oversiktlighet
i markedet og mulighet for korrekt fastsettelse av indekspris.
Rabatter som ikke gis samtidig med salget, øker aktørenes
muligheter til å unnlate å la innkjøpsgevinster
komme sluttbetaler til gode. Forbud mot slike rabatter må derfor
forventes å lede til at en større andel av de
rabatter som gis, kommer til uttrykk i prisen som sluttkjøper
betaler. Dette vil innebære at en mindre andel av rabatten
tilfaller de som tidligere hadde anledning til å motta
en større andel av rabatten, det vil si grossister. Det
er i St.prp. nr. 1 (2002-2003) Helsedepartementet budsjettert med
en viss innsparing for folketrygden som følge av dette.
Komiteen viser til at forskrift 22.
desember 1999 nr. 1559 § 12-3 gir bestemmelser
om maksimal utsalgspris fra apotek. Apoteket må dele med
kunden de rabattene som apoteket oppnår. Komiteen er kjent
med at grossister og legemiddelindustri ikke er omfattet av denne
eller noen annen særregulering av rabatter. Videre antas
det at etterskuddsvise rabatter fra legemiddelindustrien basert
på faktisk omsetning av et bestemt legemiddel benyttes
i relativt stor grad.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti kan si seg enig i at
etterskuddsvise rabatter kan bidra til en kundelojalitet som ikke
nødvendigvis er til kundens beste.
Disse medlemmer viser til at departementet mener
effektiviteten i apotekmarkedet er tjent med at rabatter som ikke
kan fastsettes på salgstidspunktet, forbys.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet vil påpeke at departementet ikke
med sikkerhet kan angi i hvilken grad forbud mot annet enn samtidige
rabatter kan sikre lavere legemiddelpriser. Disse medlemmer mener
målet om lavere legemiddelpriser er viktigere enn kontrollhensynet. Disse
medlemmer frykter at forbudet mot alt annet enn samtidige
rabatter vil styrke legemiddelindustriens posisjon, da den ikke lenger
vil ha en effektiv forhandlingsmotpart. Dette kan igjen lede til
høyere priser. Disse medlemmer understreker
samtidig at rabatter som kan bidra til kundelojalitet, ikke er et
fremtredende faremoment ved salg av legemidler. I motsetning til
andre varer har kunden krav på å få utlevert
det legemiddel vedkommende selv måtte ønske.
Disse medlemmer mener primært at forslaget
om indekspris, herunder forbud mot rabatter, bør avvises
slik disse medlemmer har uttrykt tidligere.
Når flertallet likevel ønsker et
slikt forbud, mener komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet, at forbudet i første
omgang bør gjelde for de legemidler som inngår
i beregningen av indekspris. På denne måten vil
det være mulig å sammenligne forbudsordningen
mot gjeldende ordning.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at forbud mot
alt annet enn samtidige rabatter kun gjøres gjeldende for
omsetningen av legemidler som inngår i beregningen av indekspris."
Flertallet mener det er viktig å følge
et nytt og etter flertallets syn uforutsigbart system
nøye for å se om legemiddelutgiftene faktisk blir
redusert, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med
en gjennomgang av hele legemiddelområdet i forbindelse
med evalueringen av ordningen med indekspris."