Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slike
vedtak:
A.
Vedtak til lov
om rett til miljøinformasjon og deltakelse i offentlige beslutningsprosesser
av betydning for miljøet
(miljøinformasjonsloven)
Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Denne loven har til formål å sikre allmennheten tilgang
til miljøinformasjon og derved gjøre det lettere
for den enkelte å bidra til vern av miljøet, å verne seg
selv mot helse- og miljøskade og å påvirke
offentlige og private beslutningstakere i miljøspørsmål. Loven
skal også fremme allmennhetens mulighet til å delta
i offentlige beslutningsprosesser av betydning for miljøet.
§ 2 Hva som forstås med miljøinformasjon
(1) Med miljøinformasjon menes faktiske opplysninger
og vurderinger om
a) miljøet,
b) faktorer som påvirker eller kan påvirke
miljøet, herunder
planlagte og iverksatte tiltak eller
aktiviteter i miljøet,
produkters egenskaper eller innhold,
forhold ved drift av virksomhet, og
administrative avgjørelser og tiltak, herunder
enkeltavgjørelser, avtaler, regelverk, planer, strategier og
programmer, samt tilhørende analyser, beregninger og forutsetninger,
c) menneskers helse, sikkerhet og levevilkår i
den grad de påvirkes eller kan bli påvirket av
tilstanden i miljøet eller faktorer som nevnt i bokstav
b.
(2) Med miljøet forstås det
ytre miljø inkludert kulturminner og kulturmiljø.
§ 3 Forholdet til annen lovgivning
(1) Denne loven innskrenker ikke retten til opplysninger
etter offentlighetsloven, forvaltningsloven eller annen lovgivning.
(2) Retten til miljøinformasjon gjelder med de begrensningene
som følger av åndsverkloven.
(3) Loven gjelder ikke opplysninger i saker som behandles
etter rettspleielovene.
§ 4 Lovens stedlige virkeområde
(1) Loven gjelder for norske offentlige organer og for
virksomheter som er etablert i Norge.
(2) Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal
gjelde for offentlige organer og virksomheter på Svalbard
og Jan Mayen. Kongen kan gi bestemmelser om lovens anvendelse på kontinentalsokkelen og
i Norges økonomiske sone for virksomheter som ikke er etablert
i Norge.
§ 5 Definisjon av offentlig organ og rekkevidden
av kapittel 3 og 4
(1) Bestemmelsene i kapittel 3 kommer til anvendelse på offentlige
organer. Med offentlig organ menes
a) ethvert forvaltningsorgan som er omfattet av
offentlighetsloven § 1,
b) rettssubjekter som utøver offentlige funksjoner
eller tilbyr tjenester til allmennheten, og som er kontrollert av
et organ som faller inn under bokstav a. Dette gjelder likevel ikke
for aktiviteter som drives i konkurranse med private. Offentlig
kontroll foreligger når organet som faller inn under bokstav
a, oppnevner mer enn halvparten av medlemmene av rettssubjektets
styrende organer eller på annen måte har bestemmende
innflytelse over rettssubjektet,
c) rettssubjekter som ved lov, forskrift eller på oppdrag
fra organer som faller inn under bokstav a eller b, har til oppgave å utføre
offentlige funksjoner eller tilby tjenester til allmennheten som
vedrører miljøet. Dette gjelder bare for miljøinformasjon som
knytter seg til disse funksjonene eller tjenestene.
(2) Bestemmelsene i kapittel 4 kommer til anvendelse på all
annen offentlig eller privat virksomhet, herunder næringsvirksomhet
og annen organisert virksomhet.
§ 6 Betaling
Det er ikke adgang til å ta betaling for den miljøinformasjon
som noen har rett til å få utlevert etter loven
her, med mindre annet er bestemt i forskrift fastsatt i medhold
av denne loven eller offentlighetsloven § 8.
§ 7 Forskrifter til loven
Kongen kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser til loven,
herunder regler om betaling for miljøinformasjon og om
kompetansen til og saksbehandlingen for Klagenemnda for miljøinformasjon.
Kapittel 2 Plikt til å ha kunnskap om miljøforhold
§ 8 Det offentliges ansvar for å ha
og tilgjengeliggjøre miljøinformasjon
Forvaltningsorganer som nevnt i § 5 første
ledd bokstav a skal på et overordnet nivå ha miljøinformasjon
som er relevant i forhold til sine egne ansvarsområder
og funksjoner, og gjøre denne informasjonen allment tilgjengelig.
§ 9 Kunnskap om miljøforhold i
egen virksomhet
Enhver virksomhet som omfattes av kapittel 3 eller 4, plikter å ha
kunnskap om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer
og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning
på miljøet.
Kapittel 3 Miljøinformasjon hos offentlig
organ
§ 10 Rett til miljøinformasjon
hos offentlig organ
(1) Enhver har rett til å få miljøinformasjon
fra et offentlig organ, så framt informasjonen foreligger hos
vedkommende organ eller omfattes av organets kunnskapsplikt etter §§ 8
eller 9, og det ikke er gjort unntak fra informasjonsretten etter
loven her.
(2) Miljøinformasjonen foreligger hos vedkommende
organ når informasjonen
a) er i det offentlige organets besittelse, eller
b) oppbevares av en fysisk eller juridisk person på vegne
av det offentlige organet.
(3) Et krav om miljøinformasjon kan avvises dersom
det er for generelt formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag
for å identifisere hva kravet gjelder. Før et
krav avvises, skal informasjonssøkeren i rimelig grad gis
veiledning til å utforme kravet på en måte
som gjør at det kan behandles.
(4) Dersom krav om innsyn rettes mot feil organ, skal organet
hurtigst mulig videresende kravet til rette instans eller veilede
om hvilke offentlige organer som antas å ha informasjonen.
§ 11 Unntak
(1) Krav om miljøinformasjon kan avslås
dersom det er et reelt og saklig behov for det i det enkelte tilfelle
og informasjonen eller dokumentet informasjonen finnes i, kan unntas
fra offentlighet i medhold av offentlighetsloven.
(2) Ved vurderingen av om det foreligger reelt og saklig
behov etter første ledd skal de miljø- og samfunnsmessige
interessene som ivaretas ved å utlevere informasjonen,
veies mot de interessene som ivaretas ved et avslag. Dersom de miljø-
og samfunnsmessige interessene veier tyngst, skal informasjonen
utleveres.
(3) Dersom deler av den etterspurte informasjonen kan nektes
utlevert, skal den øvrige informasjonen gis ut, når
ikke denne gir et åpenbart misvisende bilde av innholdet.
§ 12 Miljøinformasjon som alltid
skal utleveres
Allmennheten skal uten hinder av reglene i § 11 alltid
få informasjon om
a) helseskadelig forurensning eller forurensning
som kan forårsake alvorlig skade på miljøet,
b) forholdsregler for å hindre eller redusere skade som
nevnt i bokstav a, og
c) ulovlige inngrep i eller ulovlige skader på miljøet.
§ 13 Saksbehandling
(1) Informasjonen skal gis i den form informasjonssøkeren
har bedt om, med mindre
a) informasjonen allerede foreligger i en annen
form som er lett tilgjengelig, eller
b) det er rimelig at det offentlige organet leverer informasjonen
i en annen form. I så fall skal det offentlige organet
kort begrunne hvorfor informasjonen utleveres i denne formen. Begrunnelsen
gis samtidig med informasjonen.
(2) Informasjonen skal være dekkende og forståelig
i forhold til det informasjonsbehovet kravet gir uttrykk for. Dersom
forespørselen kan besvares fyllestgjørende ved å henvise
til allment tilgjengelige offentlige registre, rapporter, produktmerking
eller lignende, kan informasjonssøker henvises dit.
(3) Den som mottar et krav om miljøinformasjon, skal
avgjøre dette og utlevere informasjonen snarest mulig og
senest innen femten virkedager etter at kravet er mottatt. Dersom
mengden av informasjon eller informasjonens karakter gjør
det uforholdsmessig byrdefullt å utlevere den innen femten
virkedager, skal den senest være kommet fram til informasjonssøker
innen to måneder. Det skal snarest mulig og senest innen
femten virkedager etter at kravet er mottatt, informeres om årsaken
til forlengelsen og om når en avgjørelse kan ventes å foreligge.
Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses åpenbart
unødvendig.
(4) Dersom et krav om miljøinformasjon avslås, skal
forvaltningsorganet vise til den bestemmelsen som er grunnlag for
avslaget, gi en kort begrunnelse for avslaget, opplyse om adgang
og frist for å kreve nærmere begrunnelse, og opplyse
om klageadgang og klagefrist. Avslag skal gis skriftlig.
(5) Informasjonssøkeren kan innen tre uker fra vedtaket
ble mottatt, kreve å få en nærmere begrunnelse
for de vurderingene som ligger til grunn for avslaget. Begrunnelsen
skal gis snarest mulig og senest innen ti virkedager etter at kravet
om nærmere begrunnelse er mottatt. Begrunnelsen skal gis
skriftlig dersom informasjonssøkeren ber om det.
§ 14 Identifikasjon av opplysninger som
det er av konkurransemessig betydning å hemmeligholde og særskilte
regler om saksbehandling
(1) Offentlig organ kan kreve at den som gir informasjon
til organet, eller som et krav om miljøinformasjon berører,
skal identifisere hvilken del av informasjonen som det er av konkurransemessig
betydning å hemmeligholde, og gi en begrunnelse for dette.
(2) Før opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt
utleveres, skal den opplysningene gjelder, gis anledning til å uttale
seg innen en passende svarfrist.
(3) Dersom organet vil utlevere informasjon som er underlagt
lovbestemt taushetsplikt, skal den som informasjonen gjelder, varsles
om det. Avgjørelsen kan påklages. Reglene i § 15
gjelder tilsvarende. Klagen har oppsettende virkning.
§ 15 Klage
(1) Avslag på krav om miljøinformasjon
kan påklages til nærmeste overordnede forvaltningsorgan. Det
samme gjelder avvisning av krav etter § 10 tredje ledd.
Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om avgjørelsen
er kommet fram til vedkommende. Dersom svar ikke er kommet fram
innen to måneder etter at kravet om informasjon ble mottatt hos
det offentlige organet, anses dette som avslag som kan påklages.
Har informasjonssøker bedt om å få oppgitt
nærmere begrunnelse for avslaget etter § 13
siste ledd, avbrytes klagefristen.
(2) For klage over avslag fra offentlig organ som omfattes
av § 5 første ledd bokstav b eller c, er klageinstansen
det forvaltningsorganet som
a) kontrollerer organet,
b) har gitt oppdrag til organet eller kontrollerer organet
som har gitt oppdrag til organet, eller
c) har vedtatt forskriften eller har ansvar for loven som
virksomheten tilbyr tjenesten i medhold av.
(3) Reglene i offentlighetsloven om klage gjelder så langt
de passer for klage over avslag på krav om miljøinformasjon
fra offentlig organ.
Kapittel 4 Miljøinformasjon om virksomhet (driftsforhold
mv.)
§ 16 Rett til miljøinformasjon
om virksomhet
(1) Enhver har rett til miljøinformasjon fra virksomhet
nevnt i § 5 annet ledd om forhold ved virksomheten, herunder
dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke
ubetydelig påvirkning på miljøet.
(2) Rett til miljøinformasjon etter første
ledd gjelder også påvirkning på miljøet
som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor
Norges grenser, i den grad slik informasjon er tilgjengelig. Virksomheten
skal rette forespørsel til foregående salgsledd
dersom dette er nødvendig for å besvare kravet.
(3) Et krav om miljøinformasjon kan avvises dersom
det er for generelt formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag
for å identifisere hva kravet gjelder.
§ 17 Unntak
(1) Krav om miljøinformasjon kan avslås
dersom
a) unntak er påkrevd fordi offentlighet
ville lette gjennomføringen av handlinger som kan skade deler
av miljøet som er særlig utsatt eller som er truet
av utryddelse,
b) kravet er åpenbart urimelig, eller
c) informasjonen som etterspørres angår
tekniske innretninger og framgangsmåter, samt drifts- eller forretningsforhold
som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde
av hensyn til den som opplysningen angår.
(2) Miljøinformasjon som er nevnt i § 12,
skal alltid utleveres. Reglene i § 14 annet og tredje ledd gjelder
tilsvarende så langt de passer.
(3) Bestemmelsen i § 11 tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 18 Saksbehandling
(1) Den som får krav om miljøinformasjon,
kan utlevere informasjonen i den formen vedkommende anser hensiktsmessig.
(2) Informasjonen skal være dekkende og forståelig
i forhold til det informasjonsbehovet kravet gir uttrykk for. Dersom
forespørselen kan besvares fyllestgjørende ved å henvise
til allment tilgjengelige offentlige registre, rapporter, produktmerking
eller lignende, kan informasjonssøker henvises dit.
(3) Flere virksomheter kan gå sammen om å oppfylle
informasjonsplikten.
(4) Den som mottar et krav om miljøinformasjon, skal
avgjøre dette og utlevere informasjonen snarest mulig og
senest innen en måned etter at kravet er mottatt. Dersom
mengden av informasjon eller informasjonens karakter gjør
det uforholdsmessig byrdefullt å utlevere den innen en
måned, skal den senest være kommet fram til informasjonssøker
innen to måneder. Det skal snarest mulig, og senest innen
en måned etter at kravet er mottatt, informeres om årsaken
til forlengelsen og om når en avgjørelse kan ventes å foreligge.
Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses åpenbart
unødvendig.
(5) Dersom et krav om miljøinformasjon avslås, skal
virksomheten vise til den bestemmelsen som er grunnlag for avslaget,
opplyse om adgang og frist for å kreve nærmere
begrunnelse, og om klageadgang og klagefrist.
(6) Informasjonssøkeren kan innen tre uker fra vedtaket
ble mottatt, kreve å få en kort begrunnelse for
avslaget. Begrunnelsen skal gis snarest mulig og senest innen ti
virkedager etter at kravet om begrunnelse er mottatt. Begrunnelsen
skal gis skriftlig dersom informasjonssøkeren ber om det.
§ 19 Klage
(1) Avslag på krav om miljøinformasjon
etter kapitlet her eller etter produktkontrolloven § 10,
kan påklages til Klagenemnda for miljøinformasjon.
Det samme gjelder avvisning av krav etter § 16 tredje ledd.
(2) Klage sendes til Klagenemnda for miljøinformasjon,
med kopi til den virksomheten som har fattet avgjørelsen.
Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om avgjørelsen
er kommet fram til vedkommende. Dersom svar ikke er kommet fram
innen to måneder etter at kravet om informasjon ble mottatt hos
virksomheten, anses dette som avslag som kan påklages.
Har informasjonssøker bedt om å få oppgitt nærmere
begrunnelse for avslaget etter § 18 siste ledd, avbrytes
klagefristen.
(3) Klagenemnda skal bestå av leder, nestleder
og seks medlemmer, som alle oppnevnes av Kongen for fire år
av gangen. Ved første gangs oppnevning kan det settes kortere
funksjonstid for noen av medlemmene. Leder og nestleder skal ha
juridisk embetseksamen. Tre av medlemmene skal ha bakgrunn fra privat
næringsliv og de tre andre fra en miljøvernorganisasjon,
en forbrukerorganisasjon eller et medieorgan.
(4) Ved behandlingen av den enkelte sak skal Klagenemnda
for miljøinformasjon bestå av leder eller nestleder
og to medlemmer med bakgrunn henholdsvis fra næringslivet
eller fra miljø-, medie- eller forbrukersiden.
(5) Avgjørelser fra Klagenemnda treffes ved alminnelig
flertall i skriftlig grunngitt vedtak.
(6) Klagenemndas vedtak er særlig tvangsgrunnlag
etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13.
Kapittel 5 Deltakelse i beslutningsprosesser av betydning
for miljøet
§ 20 Retten til å delta i beslutningsprosesser
knyttet til utformingen av regelverk, planer og
programmer
(1) Offentlige myndigheter skal i forbindelse med arbeidet
med utformingen av regelverk, planer og programmer som kan ha betydning
for miljøet, gi allmennheten mulighet til å komme
med innspill. Dette skal gjøres på stadier og
med tidsrammer som sikrer reell mulighet til å påvirke
beslutningene. Allmennheten skal i denne forbindelse gis nødvendig
informasjon.
(2) For regelverk, planer eller programmer som kan ha vesentlige
konsekvenser for miljøet, skal det gjennomføres
en offentlig høring. Slik høring skal gjennomføres
i god tid før saken blir avgjort. Ved høringen
skal det foreligge en redegjørelse for forslagets virkninger
for miljøet. Offentlig høring kan unnlates i den
grad:
a) andre former for medvirkningstiltak vurderes
som mer egnet til å ivareta allmennhetens rett til deltakelse
i beslutningsprosessen,
b) høring ikke vil være praktisk gjennomførlig,
c) høring kan vanskeliggjøre gjennomføring
av vedkommende sak eller svekke dens effektivitet, eller
d) høring må anses åpenbart unødvendig.
(3) Utkast til meldinger og proposisjoner til Stortinget
kan unntas fra offentlig høring.
(4) Avgjørelsen i saken skal offentliggjøres.
Av begrunnelsen for avgjørelsen skal det framgå hvordan
kravene i denne bestemmelsen er ivaretatt, og hvordan høringsuttalelser
og andre innspill er blitt vurdert.
(5) Reglene i denne bestemmelsen innskrenker ikke retten
til å delta i beslutningsprosesser gitt i medhold av annen
lovgivning.
Kapittel 6 Ikrafttredelse og endringer i andre
lover
§ 21 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 22 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende
endringer i andre lover:
1. I lov 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet i forvaltningen
(offentlighetsloven) gjøres følgende endringer:
§ 1 nytt femte ledd skal lyde:
For retten til å kreve miljøinformasjon
gjelder i tillegg miljøinformasjonsloven og produktkontrollloven.
§ 6 a første ledd skal lyde:
Opplysninger hvor unntak er påkrevd fordi offentlighet
ville lette gjennomføringen av straffbare handlinger, kan
unntas fra offentlighet. Det samme gjelder opplysninger hvor unntak
er påkrevd fordi offentlighet ville lette gjennomføringen
av handlinger som kan skade deler av miljøet som er særlig
utsatt eller som er truet av utryddelse.
2. I lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter
og forbrukertjenester (produktkontrollloven) gjøres følgende
endringer:
Ny § 9 skal lyde:§ 9 Rett til informasjon om produkter som
foreligger hos offentlig organ
Enhver har rett til å få informasjon
fra et offentlig organ om produkter som har eller kan ha virkning som
nevnt i § 1, så framt informasjonen foreligger hos
vedkommende organ, og det ikke er gjort unntak fra informasjonsretten
etter loven her. Med offentlig organ menes organ slik det er definert
i miljøinformasjonsloven § 5 første ledd.
Et krav om informasjon kan avvises dersom det er for generelt
formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å identifisere
hva kravet gjelder. Før et krav avvises, skal informasjonssøkeren
i rimelig grad gis veiledning til å utforme kravet på en
måte som gjør at det kan behandles.
Krav om informasjon kan avslås dersom det er et reelt
og saklig behov for det i det enkelte tilfelle og informasjonen
eller dokumentet informasjonen finnes i, kan unntas fra offentlighet
i medhold av offentlighetsloven §§ 5, 6 eller
6a. Ved vurderingen av om det foreligger reelt og saklig behov,
skal de miljø- og samfunnsmessige interessene som ivaretas
ved å utlevere informasjonen, veies mot de interessene
som ivaretas ved et avslag. Dersom de miljø- og samfunnsmessige
interessene veier tyngst, skal informasjonen utleveres.
Krav om informasjon som er underlagt lovbestemt taushetsplikt,
avslås med mindre noe annet følger av § 11
annet ledd.
Avslag på krav om informasjon kan påklages. For øvrig
gjelder reglene i miljøinformasjonsloven §§ 6,
10 annet og fjerde ledd, 11 tredje ledd, 13 og 15 om betaling, saksbehandling
og klage mv., samt forskrifter gitt i medhold av § 7, tilsvarende
så langt de passer.
Ny § 10 skal lyde:§ 10 Rett til informasjon om produkter fra
tilvirker, importør, bearbeider, omsetter eller bruker
av produkt
Enhver har rett til å få informasjon
om
a) produktet inneholder komponenter eller har
egenskaper som kan medføre virkning som nevnt i § 1,
b) hvilke komponenter eller egenskaper dette er,
c) hvordan produktet må håndteres for å unngå virkning
som nevnt i § 1,
d) vesentlige helseskader eller miljøforstyrrelser som
produksjonen og distribusjonen av produktet forårsaker,
og
e) hvem som er tilvirker eller importør av produktet.
Informasjon etter første ledd kan kreves fra tilvirker,
importør, bearbeider, omsetter eller bruker av produktet.
Rett til informasjon i henhold til første ledd
bokstav d gjelder også informasjon om virkninger på miljøet
som følge av produksjon eller distribusjon av produkt utenfor
Norges grenser, i den grad slik informasjon er tilgjengelig. Virksomheten
skal rette forespørsel til foregående salgsledd
dersom dette er nødvendig for å besvare kravet.
Krav om informasjon kan avvises dersom det er for generelt
formulert eller ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å identifisere
hva kravet gjelder.
Krav om informasjon kan avslås dersom
a) kravet er åpenbart urimelig, eller
b) informasjonen som etterspørres angår
tekniske innretninger og framgangsmåter, samt drifts- eller forretningsforhold
som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde
av hensyn til den som opplysningene angår.
Avslag på krav om informasjon kan påklages. For øvrig
gjelder reglene i miljøinformasjonsloven §§ 6,
17 tredje ledd, 18 og 19 om betaling, saksbehandling og klage, samt
forskrifter gitt i medhold av § 7, tilsvarende så langt
de passer.
Tilvirker, importør, bearbeider og omsetter av produkter
skal gi informasjon som omfattes av denne paragrafen, til etterfølgende
salgsledd.
§ 11 annet ledd skal lyde:
Taushetsplikten er ikke til hinder for at det gis opplysninger
om produkts virkning som nevnt i § 1 og om nødvendig
en forklaring av årsaken til denne, samt opplysninger om
forholdsregler for å hindre eller redusere virkninger som
nevnt i § 1.
§ 11 nytt femte, sjette og syvende ledd
skal lyde:
Offentlig organ som definert i miljøinformasjonsloven § 5
første ledd, kan kreve at den som gir informasjon til organet,
eller som et krav om informasjon berører, skal identifisere
hvilken del av informasjonen som det vil være av konkurransemessig
betydning å hemmeligholde, og gi en begrunnelse for dette.
Før opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt
utleveres i medhold av § 11 annet ledd, skal den opplysningene
gjelder, gis anledning til å uttale seg innen en passende
svarfrist.
Dersom organet vil utlevere informasjon som er underlagt
lovbestemt taushetsplikt, skal den som informasjonen gjelder, varsles
om det. Avgjørelsen om utlevering kan påklages
etter reglene i miljøinformasjonsloven § 15. Klagen
har oppsettende virkning.
§ 12 første ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov, eller som bryter vilkår
fastsatt med hjemmel i § 7, straffes med bøter,
fengsel i inntil 3 måneder eller begge deler så fremt
ikke strengere straffebestemmelse kommer til anvendelse. Dette gjelder
ikke overtredelse av §§ 9, 10 og 11 femte ledd.
Overtredelse av § 3 straffes bare dersom den skjer forsettlig
eller ved grov uaktsomhet. Medvirkning straffes på samme
måte.
3. I lov 14. juni 1985 nr. 77 plan- og bygningsloven skal
ny § 33-13 lyde:
§ 33-13 Omgjøring og fornyet behandling
av
konsesjoner og tillatelser
Ved saker om omgjøring eller fornyet behandling av
en konsesjon eller en tillatelse for tiltak som kan ha vesentlige
virkninger for miljø, naturressurser eller samfunn, skal
det gjennomføres en offentlig høring. Slik høring
skal holdes i god tid før saken blir avgjort. Høringsprosessen
må gjennomføres på en måte som
sikrer at allmennheten, herunder i særlig grad berørte
interessegrupper, får tilgang til relevant informasjon
om tiltaket og dets virkninger på miljø, naturressurser
og samfunn og gis en reell mulighet til å komme med synspunkter
og kommentarer i saken.
4. I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse
og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) gjøres følgende
endringer:
§ 3-5 første ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
Ved midlertidige forføyninger til sikring av hovedkrav
som bygger på at bestemmelser som ivaretar miljøhensyn,
er overtrådt, og som er besluttet på grunnlag
av at kravet er sannsynliggjort, jf. § 15-6 første
ledd, og etter muntlig forhandling, jf. § 15-7 første
ledd, plikter saksøkeren bare å erstatte skade som
nevnt i første punktum dersom denne visste eller burde
vite at kravet ikke besto da sikringen ble besluttet.
§ 15-6 nytt tredje ledd skal lyde:
Ved midlertidige forføyninger til sikring av hovedkrav
som bygger på at bestemmelser som ivaretar miljøhensyn,
er overtrådt, kan saksøkeren ikke pålegges å stille
sikkerhet som nevnt i første ledd dersom den midlertidige
forføyningen er besluttet etter muntlig forhandling og
kravet er sannsynliggjort.
5. I lov 2. april 1993 nr. 38 om framstilling og
bruk av genmodifiserte organismer (genteknologiloven) skal § 13
lyde:
§ 13 Offentlig høring
Ved saker som krever godkjenning etter denne loven, kan
godkjenningsmyndigheten bestemme at det skal gjennomføres
en offentlig høring. Det skal alltid gjennomføres
offentlig høring i saker som gjelder godkjenning av søknad
om utsetting av genmodifiserte organismer. Høring skal
holdes i god tid før søknaden blir avgjort. Høringsprosessen
må gjennomføres på en måte som
sikrer at allmennheten, og i særlig grad berørte
interessegrupper, får tilgang til relevant informasjon
og gis en reell mulighet til å komme med synspunkter og
kommentarer i saken. Beslutningen om at offentlig høring
skal holdes, skal kunngjøres.
B.
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en samla evaluering
av lov om miljøinformasjon etter at Klagenemnda har vært
i funksjon i to år.