7. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, har merket seg at lovforslaget baserer seg på Europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/31/EF av 8. juni, som behandler rettslige aspekter ved informasjonssamfunnstjenester, og da særlig elektronisk handel i det indre marked. Komiteen registrerer at formålet med loven er å sikre fri bevegelighet for informasjonssamfunnstjenester mellom medlemsstatene.

Komiteen har merket seg at en tjenesteyter skal følge den rettslige regulering i det land der tjenesteyteren er etablert. Dette betyr at en stat ikke kan begrense informasjonssamfunnstjenester fra tjenesteytere etablert i andre land. Komiteen har i denne sammenheng merket seg det generelle unntaket fra denne regel for forbrukere, som sikrer dem beskyttelse etter sitt eget lands rett.

Komiteen registrerer at direktivets bestemmelser om ansvarsfrihet for nettleverandør ikke er tatt inn i lovforslaget, og at Regjeringen vil komme tilbake til hvordan denne ansvarsfriheten skal innføres i norsk rett i løpet av første halvdel av 2003.

Komiteen registrerer også at departementet vil følge direktivets anbefaling til medlemsstatene om selvregulering, og eventuelt vurdere behovet for å lovregulere området dersom ikke mulighetene til selvregulering blir godt nok ivaretatt.

Komiteen er positiv til at direktivet nå blir implementert i norsk lov. Å ta i bruk elektronisk handel vil være et viktig verktøy for norsk næringsliv, og for offentlige etater. Elektronisk handel vil bidra til å opprettholde konkurranseevnen og vil gi økt verdiskapingspotensial for norsk næringsliv. For offentlig sektor ligger det et stort innsparingspotensial ved bruk av elektronisk handel i forbindelse med f.eks. offentlige innkjøp. På denne bakgrunn ser komiteen det som viktig at vi får på plass alt regelverk for bruk av informasjonssamfunnstjenester på et tidligst mulig tidspunkt.