I samarbeid med Justisdepartementet ble det ved riksadvokatens
brev 6. september 2000 nedsatt en arbeidsgruppe (Rønnebergutvalget)
som skulle undersøke bl.a. kvaliteten og saksbehandlingen
i De særskilte etterforskingsorganers (SEFOs) behandling
og etterforsking av anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten.
Rapporten ble avlevert departementet i desember 2001, og
senere sendt på høring. Rønnebergutvalget
konkluderer med at kvaliteten på SEFO-organenes etterforsking
er tilfredsstillende. Samtidig avdekker utvalget også "til
dels påfallende ulikheter mellom de forskjellige organene".
Dette gjelder både i forhold til iverksetting av etterforsking,
saksbehandlingstid og etterforskingens kvalitet.
Flere av høringsinstansene tok til orde for vesentlige
endringer i organiseringen av etterforskingen i saker som gjelder
spørsmålet om en ansatt i politiet eller påtalemyndigheten
har begått straffbar handling i tjenesten. En diskusjon
av den generelle organiseringen av SEFO-ordningen mv. var imidlertid
ikke en del av arbeidsgruppens mandat, og ble følgelig ikke
behandlet i rapporten.
På bakgrunn av ovennevnte og den kritikk som har vært
fremført mot SEFO, bl.a. i media, fant departementet behov
for å foreta en vurdering av organiseringen av ordningen
med særskilte etterforskingsorgan, jf. også St.prp.
nr. 1 (2002-2003). Departementet utarbeidet et høringsnotat
på bakgrunn av ovennevnte høringsrunde, og gjennomførte
høringsmøte 7. mars 2003 med påfølgende
skriftlig høring.
I kapittel 3 i proposisjonen foretar departementet et tilbakeblikk
på ordningen med særskilte etterforskingsorganer,
og det vises til proposisjonen på dette punkt.
Komiteen tar til etterretning Rønnebergutvalgets
vurdering av at SEFO-organenes etterforskning er tilfredsstillende. Komiteen merker
seg imidlertid at det ble avdekket til dels påfallende
ulikheter mellom de forskjellige organene, både i forhold
til iverksetting av etterforskning, saksbehandlingstid og etterforskningens
kvalitet. Dette underbygger at det er nødvendig med en
ny organisering av etterforskningen av saker som gjelder
spørsmålet om en ansatt i politiet eller påtalemyndigheten
har begått straffbare handlinger i tjenesten. Videre merker komiteen seg
at ca. 30 pst. av anmeldelsene som ble inngitt til SEFO i realiteten
var klager over kritikkverdige men ikke straffbare forhold. Komiteen vil
av denne grunn be Regjeringen intensivere arbeidet med å få en
klar prosess rundt klagebehandlingen.