2. Bakgrunn for lovforslaget

Sammendrag

I samarbeid med Justisdepartementet ble det ved riksadvokatens brev 6. september 2000 nedsatt en arbeidsgruppe (Rønnebergutvalget) som skulle undersøke bl.a. kvaliteten og saksbehandlingen i De særskilte etterforskingsorganers (SEFOs) behandling og etterforsking av anmeldelser mot ansatte i politiet og påtalemyndigheten. Rapporten ble avlevert departementet i desember 2001, og senere sendt på høring. Rønnebergutvalget konkluderer med at kvaliteten på SEFO-organenes etterforsking er tilfredsstillende. Samtidig avdekker utvalget også "til dels påfallende ulikheter mellom de forskjellige organene". Dette gjelder både i forhold til iverksetting av etterforsking, saksbehandlingstid og etterforskingens kvalitet.

Flere av høringsinstansene tok til orde for vesentlige endringer i organiseringen av etterforskingen i saker som gjelder spørsmålet om en ansatt i politiet eller påtalemyndigheten har begått straffbar handling i tjenesten. En diskusjon av den generelle organiseringen av SEFO-ordningen mv. var imidlertid ikke en del av arbeidsgruppens mandat, og ble følgelig ikke behandlet i rapporten.

På bakgrunn av ovennevnte og den kritikk som har vært fremført mot SEFO, bl.a. i media, fant departementet behov for å foreta en vurdering av organiseringen av ordningen med særskilte etterforskingsorgan, jf. også St.prp. nr. 1 (2002-2003). Departementet utarbeidet et høringsnotat på bakgrunn av ovennevnte høringsrunde, og gjennomførte høringsmøte 7. mars 2003 med påfølgende skriftlig høring.

I kapittel 3 i proposisjonen foretar departementet et tilbakeblikk på ordningen med særskilte etterforskingsorganer, og det vises til proposisjonen på dette punkt.

Komiteens merknader

Komiteen tar til etterretning Rønnebergutvalgets vurdering av at SEFO-organenes etterforskning er tilfredsstillende. Komiteen merker seg imidlertid at det ble avdekket til dels påfallende ulikheter mellom de forskjellige organene, både i forhold til iverksetting av etterforskning, saksbehandlingstid og etterforskningens kvalitet. Dette underbygger at det er nødvendig med en ny organisering av etterforsk­ningen av saker som gjelder spørsmålet om en ansatt i politiet eller påtalemyndigheten har begått straffbare handlinger i tjenesten. Videre merker komiteen seg at ca. 30 pst. av anmeldelsene som ble inngitt til SEFO i realiteten var klager over kritikkverdige men ikke straffbare forhold. Komiteen vil av denne grunn be Regjeringen intensivere arbeidet med å få en klar prosess rundt klagebehandlingen.