Etter trygderettsloven § 21 første
ledd skal rettens avgjørelse treffes ved alminnelig flertall
i "grunngitt kjennelse". Loven gir ikke retningslinjer for grunngivingens
innhold og omfang, men normalt er grunngivingen relativt utførlig.
Trygderetten kan imidlertid etter trygderettsloven § 21
andre ledd også grunngi sine kjennelser ved å vise
til ankemotpartens oversendelsesbrev forutsatt at oversendelsesbrevet gir
en tilfredsstillende redegjørelse for saken.
I 1974 ble det etablert et ankeutvalg i Trygderetten som kunne
bestemme at en anke uten nærmere grunngiving kunne nektes
fremmet til ordinær behandling i Trygderetten dersom ankeutvalgets
tre medlemmer enstemmig fant at anken ikke ville føre fram.
Ved en lovendring i 1997 ble ankeutvalget avviklet, men adgangen
til å avgjøre opplagte avslagssaker uten grunngiving
ble videreført, men nå slik at avgjørelsene
treffes av ordinær rett og etter ordinær behandling.
I praksis gir Trygderetten nå en form for begrunnelse
i tilnærmet alle kjennelser som avsies i medhold av § 21
tredje ledd ved at det kort gis anvisning på hva retten
har lagt særlig vekt på. Departementet mener derfor
at tiden nå er inne til å avvikle ordningen med
ikke-grunngitte kjennelser. Departementet foreslår at § 21
tredje ledd om adgang til å unnlate grunngiving erstattes
med en adgang til forenklet grunngiving. Det foreslås at
en kjennelse med forenklet grunngiving skal inneholde en kort beskrivelse av
hva saken gjelder, og en redegjørelse for de momenter som
retten har lagt avgjørende vekt på.
Departementet foreslår videre at hovedreglene i trygderettsloven § 7
om rettens sammensetning gis anvendelse for saker som avgjøres
med forenklet grunngiving. Det framholdes at i den utstrekning saker
med forenklet grunngiving vil kunne avgjøres med deltakelse
av to rettsmedlemmer, vil dette innebære en effektiviseringsgevinst.
Det foreslås videre opprettet en inkurie som oppsto
i forbindelse med revisjonen av trygderettsloven i 1997. Før
den nevnte revisjonen inneholdt loven en bestemmelse om at partene
straks skulle underrettes når det ble bestemt at en sak
i Trygderetten settes med sju medlemmer. Denne bestemmelsen ble
ved en feil utelatt ved lovrevisjonen og foreslås nå gjeninnført
med samme ordlyd i trygderettsloven § 7 fjerde
ledd som nytt fjerde punktum.
Endringene foreslås å tre i kraft fra 1. januar 2004.
Opphevelsen av adgangen til å avsi kjennelse uten grunngiving
foreslås gitt virkning for alle saker som ikke er avgjort
når endringene trer i kraft. Endringene har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser av budsjettmessig betydning.
Komiteen viser til det ovenstående,
slutter seg til forslaget og anser at kvaliteten på Trygderettens saksbehandling
bedres gjennom forslaget.