Ved endringene i regelverket om dagpenger under arbeidsløshet
som ble gjort gjeldende fra 1. januar 2003, jf. Ot.prp.
nr. 15 (2002-2003) og Innst. O. nr. 50 (2002-2003), ble maksimal
dagpengeperiode redusert fra 156 til 104 uker for personer med arbeidsinntekt
på minst to ganger grunnbeløpet. Det ble ikke
gjort endringer for personer med inntekt under to ganger grunnbeløpet.
Departementet ønsker å harmonisere regelverket og
gjenopprette prinsippene bak utformingen av lange og korte stønadsperioder.
Kort dagpengeperiode bør være halvparten av lang
periode.
Etter endringene fra 1. januar 2003 er gruppen med rett
til kort stønadsperiode, personer med inntekt mellom 1,5
og 2 ganger grunnbeløpet. Gruppen er relativt liten, og
omfatter bl.a. studenter og andre som har hatt liten tilknytning
til arbeidslivet. Det er særlig viktig at yngre arbeidssøkere
ikke forblir passive stønadsmottakere over lang tid. Undersøkelser
viser at overgangen til arbeid øker med 30-60 pst. når
arbeidssøkere nærmer seg slutten på maksimal
dagpengeperiode. Både mer aktiv jobbsøkning fra
den arbeidsledige og oppfølging fra Aetat bidrar til dette. En
reduksjon av dagpengeperioden forventes derfor å øke
overgangen til arbeid. Dette vil være den viktigste effekten
ved en endring av varigheten.
Personer med svakere tilknytning til arbeidslivet og med arbeidsinntekt
under 2 ganger grunnbeløpet foreslås på bakgrunn
av dette å få en maksimal dagpengeperiode på 52
uker. Endringen foreslås gjort gjeldende for nye tilfeller
fra ikrafttredelsestidspunktet.
Se forslag til endring av folketrygdloven § 4-15.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til budsjettavtala
mellom Arbeidarpartiet og regjeringspartia.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringa foreslo store kutt i dagpengeordninga i
statsbudsjettet for 2003, og fekk fleirtal for dette saman med Framstegspartiet.
Som ein følgje av dette, blei ytingane stramma monaleg
inn og som følgje av vedtaket har langt færre
nå krav på dagpengar.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti meiner det er viktig at arbeidsløyse
ikkje skapar unødvendig store økonomiske problem
for dei som blir råka, og vil derfor gjeninnføre
ferietillegget, auke maksimal stønadsperiode frå 2
til 3 år, redusere kravet til arbeidsløyse frå 50
til 40 pst. og redusere tal på ventedagar frå 5
til 3.
Desse medlemene meiner at den føreslegne endring
av dagpengeperiodens lengde, er ei ytterligare innstramming av dagpengeordninga
som er uakseptabel. Desse medlemene viser
til forslag frå Arbeidarpartiet om å forlenge
maksimal stønadsperiode frå 2 til 3 år.
På bakgrunn av dette går desse medlemene imot
forslaget om å redusere stønadsperioden frå 78
veker til 52 veker for personar med arbeidsinntekt under 2 gonger
grunnbeløpet i folketrygda.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) gjøres følgende endring:
§ 4-15 første ledd annet
punktum skal lyde:
Dersom inntekten har vært lavere enn to ganger grunnbeløpet,
utgjør full stønadsperiode 52 uker."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det ble gjort endringer
i regelverket om dagpenger under arbeidsløshet fra 1. januar
2003, jf. Innst. O. nr. 50 (2002-2003). Her ble maksimal dagpengeperiode
redusert fra 156 til 104 uker for personer med arbeidsinntekt på minst
to ganger grunnbeløpet i Folketrygden. Det ble ikke foretatt
endringer for personer med inntekt under to ganger grunnbeløpet. Disse medlemmer støtter Regjeringens ønske
om å harmonisere regelverket og gjenopprette prinsippene
bak utformingen av lange og korte stønadsperioder, der
kort dagpengeperiode foreslås til å være
halvparten av lang periode. Disse medlemmer viser
før øvrig til sine merknader vedrørende
disse endringene i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at innstrammingene i dagpengeregelverket som ble gjort i statsbudsjettet
for 2003 var svært godt begrunnet, og at de alle var innrettet
for å øke overgangen til arbeid. Disse
medlemmer mener derfor at reverserende forslag er å betegne
som innholdsløs retorikk.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti går imot forslagene til innstramminger
i dagpengeordningen, og vil reversere kuttene som ble vedtatt i
2003.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet finn det underleg at Regjeringa
i annan samanhang er svært nøgd med ein eigen
fattigdomspakke samstundes den same Regjeringa i statsbudsjettet
for 2004 føreslår innstrammingar som gjeld sjuke
og ledige.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
djupt usamd med Regjeringa i forslaget til innstramming når
det gjeld nedre inntektsgrense for dagpengar og vil røysta
mot forslaget om å redusera stønadsperioden.