Til Odelstinget
Permittering innebærer at arbeidstaker midlertidig fritas
for arbeidsplikt i forbindelse med driftsinnskrenkning eller driftsstans.
Arbeidsavtalen faller ikke bort ved permittering, og arbeidstaker
vil derfor ha rett og plikt til å gjenoppta arbeidet når
permitteringstiden er over.
Selve permitteringsinstituttet og arbeidsgivers permitteringsadgang
er ikke lovregulert. Mange tariffavtaler inneholder regler som hjemler
en permitteringsadgang, samt regler om gjennomføringen.
I lov 6. mai 1988 nr. 2 om lønnsplikt under permittering,
er det satt rammer for arbeidsgivers plikt til å betale
lønn til permitterte arbeidstakere. I lov om lønnsplikt
under permittering § 3 (1) første ledd,
er perioden hvor bedriften har lønnsplikt, satt til 3 dager ved
hel permittering. Ved delvis permittering øker arbeidsgiverperioden
forholdsmessig inntil maksimalt 3 uker.
Det er videre i § 3 (2) første ledd,
fastsatt at arbeidstakere som i løpet av de siste 18 måneder
har vært helt eller delvis permittert uten lønn
i 26 uker til sammen, har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver for den overskytende permitteringstid.
Dersom vilkårene for rett til dagpenger under arbeidsløshet
er oppfylt, ytes etter lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) § 4-7 dagpenger til permitterte
som er permitterte på grunn av mangel på arbeid
eller andre forhold arbeidsgiver ikke kan påvirke. Dagpenger
kan ytes i inntil 26 uker i løpet av en periode på 18
måneder ved permittering hos samme arbeidsgiver.
Departementet kan med hjemmel i folketrygdloven § 4-7
annet ledd og lov om lønnsplikt under permittering § 3
(2) første ledd, i forskrift forlenge perioden på 26
uker før arbeidsgivers lønnsplikt gjeninntrer
for permitterte innen bestemte næringer, samt forlenge
perioden med rett til dagpenger for permitterte innen bestemte næringer.
Etter sommeren 2002 har omfanget av permitteringer økt.
I 2002 var i gjennomsnitt 6 700 personer permittert, 60
pst. av disse var helt permittert og 40 pst. var delvis permittert.
Langt flere var imidlertid permitterte i løpet av året.
Tall fra Aetat viser at det var nær 29 000 avsluttede
permitteingsforløp i løpet av 2002.
De fleste permitteringsforløp er av kortere varighet
enn 26 uker (trygdeperioden).
Det er først og fremst i industrien og i bygg- og anleggssektoren
permitteringer benyttes. Disse to bransjene står for om
lag 50 pst. av alle permitteringsforløp.
I 2002 ble det utbetalt 1 006 mill. kroner i dagpenger
til permitterte arbeidstakere.
I proposisjonen vises det til at når arbeidsgiverperioden
i permitteringsordningen økes, samtidig som bedriftene
gis økt adgang til å benytte midlertidige ansettelser,
vil dette kunne bedre ressursbruken på arbeidsmarkedet.
Arbeidskraft vil i mindre grad bindes opp til å vente på kommende
aktivitet og i større grad bli gjort tilgjengelig for bedrifter
som etterspør arbeidskraft.
En økning fra tre til 30 dager i arbeidsgiverperioden
innebærer at en større del av omkostningene ved permitteringer
flyttes fra staten og over til arbeidsgiver. Det må derfor
forventes at bruken av permitteringer reduseres. Spesielt vil permitteringsforløp
under 30-dagers varighet sannsynligvis opphøre. De som
likevel blir permittert må forventes å forbli
permitterte lenger enn i en situasjon hvor arbeidsgiverperioden
er kort. Ved usikkerhet knyttet til videre behov for arbeidskraft,
vil bedriftene i større grad være tilbakeholden
med å ta tilbake permitterte i trygdeperioden. Noen av
arbeidstakerne som ved dagens sjenerøse ordning ville blitt
permittert, må ved den nevnte innstrammingen forventes å bli
oppsagt med rett til lønn i permitteringsperioden.
En innstramming i regelverket, spesielt økning av arbeidsgiverperioden,
vil bidra til å motvirke at arbeidsgiver bruker permitteringer
i tilfeller hvor oppsigelse er det riktige.
For å motvirke et uønsket høyt omfang
av permitteringer, samtidig som man kan oppnå en ønsket
reduksjon i trygdeutbetalingene, vil departementet foreslå å øke
arbeidsgiverperioden fra tre til 30 virkedager, jf. forslag til
endringar § 3 (1) første ledd i lov om
lønnsplikt under permittering.
Departementet er av den oppfatning at dagens regelverk med en
arbeidsgiverperiode på tre dager, velter for mye av bedriftenes
lønnskostnader over på trygdesystemet. I perioder
med knapphet på arbeidskraft medfører det høye
samfunnsmessige kostnader å la deler av arbeidsstyrken
være permittert i stedet for å frigjøre
arbeidskraften til områder som gir høyere avkastning
for samfunnet. Det er mye som tyder på at permitteringer
benyttes i for stor grad.
Permitteringer brukes også i tilfeller hvor bedriften
har små muligheter til å forutse evt. motvirke driftsstansen.
Departementet finner at arbeidsgiver i slike situasjoner ikke bør
ilegges lønnsplikt den første tiden etter at permitteringen
iverksettes. Departementets forslag innebærer derfor at
i situasjoner der permitteringen skyldes brann, ulykker eller naturomstendigheter,
gjelder ingen arbeidsgiverperiode. Unntaket for naturomstendigheter
omfatter ikke ordinære klimamessige svingninger som skyldes
skiftende årstider. Unntaket vil imidlertid kunne omfatte klimamessige
forhold ut over det normale, f.eks. ekstrem kulde eller vind.
Gjeldende bestemmelse tar sikte på å likebehandle
bruk av hel og delvis permittering ved at arbeidsgiverperioden øker
forholdsmessig fra tre dager ved hel permittering og deretter trinnvis
opp til tre uker ved 40 pst. permittering.
Departementet foreslår at det skal gjelde samme arbeidsgiverperiode
for hel og delvis permittering. Utvidelsen antas å redusere
omfanget av både hel og delvis permittering. Forslaget
innebærer en forenkling i forhold til gjeldende regelverk.
EØS-avtalens artikkel 61 nr. 1 forbyr støtte
gitt av statsmidler i enhver form som vrir eller truer med å vri
konkurranse ved å begunstige enkelte foretak, forutsatt
at den påvirker samhandelen mellom avtalepartene.
Et regelverk som åpner for at arbeidstakere i enkelte
næringer gis adgang til å motta dagpenger ved permittering
i lengre perioder enn andre, er trolig i strid med forbudet mot
statsstøtte i EØS-avtalen. Departementet fremmer
derfor i proposisjonen forslag om å fjerne adgangen til å forlenge
permitteringsperioden med rett til dagpenger ut over 26 uker innen bestemte
næringer. Se forslag til endring i lov om lønnsplikt
under permittering § 3 (2) første ledd
og lov om folketrygd § 4-7 annet ledd.
Dette lovendringsforslaget vil innebære at hjemmelsgrunnlaget
for forskrift 16. juli 2003 nr. 963 om adgang til å unnta
for lønnsplikt og utvide dagpengeperioden innen visse næringer,
faller bort.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, frå Høgre, Peter Skovholt
Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg,
frå Framstegspartiet, Torbjørn Andersen og Per
Sandberg, frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, frå Kristeleg Folkeparti, Anita
Apelthun Sæle og Ivar Østberg, og frå Senterpartiet,
leiaren, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at Regjeringa
har foreslått å endre permitteringslova slik at
arbeidsgjevarar som ønskjer å permittere ein tilsett
må betale vedkomande løn i 30 dagar før
den permitterte får trygd. I dag er denne perioden tre
dagar.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til avtale mellom
regjeringspartia og Arbeidarpartiet om statsbudsjettet for 2004,
der det mellom anna går fram føljande:
"Permitteringsreglene
Reduksjon av arbeidsgivers periode med lønnsplikt fra
30 til 10 dager.
Forlengelse av midlertidig utvidelse av permitteringsordningen
(fra 26 til 42 uker) for alle bransjer frem til 1. juli
2004.
Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget ifm. RNB med
en ny vurdering av situasjonen på arbeidsmarkedet og behovet
for eventuelt å forlenge perioden."
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, meiner at det ikkje er rett å velte
nye kostnader over på næringslivet i ei tid der
mange bedrifter slit i motgang.
Dette fleirtalet viser til at Arbeidarpartiet
i vår foreslo å gje Regjeringa høve til å forlenge
perioden med permittering innan bestemte næringar, og fekk
fleirtal for dette på Stortinget.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Framstegspartiet og Sosialistisk Venstreparti, meiner at i dagens
vanskelege situasjon på arbeidsmarknaden, bør
permitteringsordninga utvidast frå 26 til 42 veker. Fleirtalet er av den oppfatning at det
i ein periode med høg arbeidsløyse er meir sannsynleg
at dei permitterte blir arbeidsledige enn at dei får anna
arbeid når permitteringstida er slutt. I ein slik situasjon bør
ein lengre permitteringsperiode tillatast for å sørgje
for at personar med verdifull kompetanse framleis har ein tilknyting
til bedrifta. Fleirtalet går derfor
inn for å tillate at bedriftene kan permittere tilsette
med dagpengar i inntil 42 veker.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til departementets begrunnelse
for forslaget om å endre permitteringsregelverket og budsjettavtalen
med Arbeiderpartiet. Disse medlemmer vil
påpeke at nettopp i en situasjon der det er fare for at
arbeidstakeren ikke får igjen jobben etter avsluttet permisjonstid,
er det lite gunstig å sende arbeidstakeren ut i permittering
først. På bakgrunn av at arbeidstakeren i praksis
er utestengt fra arbeidssøking i permisjonstida, og kunnskapen
om at det er sammenheng mellom hvor lenge en person er ute fra arbeidslivet
og mulighetene for å komme tilbake i jobb, vil disse medlemmer understreke at dette
taler mot å øke rammene for maksimal permisjonstid
i loven.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti viser til egne merknader og forslag i Budsjett-innst.
S. I (2003-2004), der Sosialistisk Venstreparti forslo at permitteringsperioden skulle
være 52 uker for enkelte bransjer (videreføring av
unntakene). Dette forslaget fikk ikke flertall ved behandlingen
i Stortinget. Disse medlemmer slutter
seg derfor subsidiært til flertallsforslaget fra forliket
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, med unntak av lengden
på arbeidsgiverperioden og viser til forslag om dette ellers
i innstillingen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti,
viser til budsjettavtala mellom Arbeidarpartiet og regjeringspartia
for statsbudsjett 2004 og gir departementet høve til ved
forskrift å forlenge perioden på 26 veker før
arbeidsgjevar på ny får lønsplikt. Forskriftsheimelen
blir endra slik at avgrensinga "innan bestemte næringer"
går ut. Fleirtalet går inn
for at forskrifta skal bli generell og omfatte alle næringar. Fleirtalet gir departementet høve
til å gje forskrift om utvida permitteringsperiode med
rett til dagpengar og fritak for lønsplikt i inntil 42
veker frå 1. januar til 1. juli 2004.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti,
gjer følgjande framlegg:
"I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt
under permittering gjøres følgende endring:
§ 3 (1) første ledd skal
lyde:
Arbeidstaker har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første
tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper
fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter.
Arbeidsgiverperiodens lengde er
a) 10 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst
40 pst. reduksjon av arbeidstiden
b) 15 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. reduksjon av arbeidstiden
Skyldes permitteringen brann, ulykker eller naturomstendigheter,
gjelder ingen arbeidsgiverperiode."
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti,
gjer følgjande framlegg:
"I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt
under permittering gjøres følgende endring:
§ 3 (2) første ledd skal
lyde:
Arbeidstakere som i løpet av de siste 18 måneder har
vært helt eller delvis permitterte uten lønn i
26 uker til sammen, har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver for den overskytende permitteringstid.
Departementet kan gi forskrift om adgang til å forlenge
perioden på 26 uker før arbeidsgivers lønnsplikt
gjeninntrer. Tid hvor arbeidstakeren har
vært permittert som følge av arbeidskamp, regnes ikke
med ved beregningen av permitteringstid etter dette ledd.
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
gjøres følgende endring:
§ 4-7 andre ledd skal lyde:
Dagpenger kan ytes i inntil 26 uker i løpet av
en periode på 18 måneder ved hel eller delvis
permittering hos samme arbeidsgiver. Departementet kan gi forskrift
om adgang til å forlenge perioden med rett til dagpenger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen legger opp til omkamp på enigheter som ble
dannet i den gjensidig underskrevne budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene i fjor, ved at de igjen foreslår å øke
arbeidsgivers lønnsplikt under permittering. Disse medlemmer mener dette sier noe
om Regjeringens troverdighet i politiske avtaler, alternativt at
Regjeringen aldri opererer med politiske vyer ut over ett år
av gangen.
Disse medlemmer understreker nå,
som i fjor, at en utvidelse av arbeidsgivers lønnsplikt
under permitteringer utelukkende vil føre til oppsigelser. Dette
støttes av de undersøkelser næringsorganisasjonene
innenfor de særlig berørte næringene
har gjort.
Disse medlemmer fremhever at små og mellomstore
bedrifter kan få problemer med å overleve en slik
dramatisk omlegging som Regjeringen legger opp til.
Disse medlemmer mener videre at det
ikke er lett å permittere ansatte i Norge. Permitteringen må skyldes
mangel på arbeid eller andre forhold som arbeidsgiver ikke
kan påvirke.
Disse medlemmer mener derfor at ordningen
med at staten tar over lønnsplikten etter tredje dag i
permitteringsperioden bør beholdes.
Disse medlemmer registrerer at regjeringspartiene
nok en gang har endret sitt opprinnelige forslag til nye permitteringsregler
i et budsjettforlik, denne gangen med Arbeiderpartiet. Disse medlemmer mener dette kan gi antydninger
om at Regjeringen legger frem endringsforslag kun med den hensikt å gi
regjeringspartiene gode forhandlingskort i eventuelle budsjettforhandlinger
eller i beste fall at Regjeringens forslag ikke var særlig
alvorlig ment.
Disse medlemmer har registrert at
det var en samlet opposisjon som ville reversere Regjeringens forslag
til endringer, men at Arbeiderpartiet nå har snudd og akseptert
over 100 pst. økning av arbeidsgiverbetalt periode. Disse medlemmer viser til at komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet tidligere har karakterisert Regjeringens
forslag om å øke den arbeidsgiverbetalte permitteringsperioden som
uklok, og at forslaget ville øke arbeidsledigheten. Disse medlemmer fastslår dermed
at Arbeiderpartiet ifølge sin egen retorikk er med på å øke
arbeidsledigheten i landet.
Disse medlemmer har observert at
sentrale næringsorganisasjoner føler seg lurt
av Arbeiderpartiets opptreden i denne saken.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot forslaget til endringer i permitteringsloven § 3
(1) første ledd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti viser til merknader i Budsjett-innst. S. I (2003
2004) om forliket mellom Arbeidepartiet og regjeringspartiene.
Disse medlemmer er ikke tilfreds
med at forliket i dagens situasjon forlenger arbeidsgiverperioden
fra 3 til 10 dager og påpeker at dette påfører
bedrifter i en vanskelig og sårbar situasjon store utgifter.
Disse medlemmer mener det er et viktig
bidrag til bedrifter i en usikker ordresituasjon å ha en kortere
arbeidsgiverperiode. Disse medlemmer foreslår
derfor at arbeidsgiverperioden settes til 5 arbeidsdager ved hel
permittering og 10 arbeidsdager ved mindre enn 50 pst. reduksjon
i arbeidstiden.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt
under permittering gjøres følgende endring:
§ 3 (1) første ledd skal
lyde:
Arbeidstaker har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første
tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper
fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter.
Arbeidsgiverperiodens lengde er
a) 5 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst
50 pst. reduksjon av arbeidstiden
b) 10 arbeidsdager ved mindre enn 50 pst. reduksjon av arbeidstiden
Skyldes permitteringen brann, ulykker eller naturomstendigheter,
gjelder ingen arbeidsgiverperiode."
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er usamde i Regjeringa
sine forslag til innstramming i permitteringsreglane. Desse medlemene vil visa til at regjeringa
Stoltenberg i samband med budsjettet for 2002 la fram forslag om å redusera
perioden for dagpengar frå 52 til 26 veker. Desse medlemene viser vidare til at regjeringa
Bondevik II heldt fast ved dette forslaget og at komiteen samrøystes
gav forslaget si støtte. Desse medlemene vil
peika på at komiteen streka under at Regjeringa måtte
fylgja utviklinga nøye og vurdera nærare konsekvensane
for ulike bransjar og om nødvendig føreslå endringar
i lova dersom endringane ville føra til store negative
konsekvensar for arbeidstakarane eller at arbeidsløysa
skulle bli vesentleg større.
Desse medlemene viser til at fleire
bransjar fekk problem med dei nye reglane. Arbeidarpartiet, Framstegspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremja forslag om overgangsordningar
for å sikra ein meir smidig overgang til nytt regelverk
og stabilitet omkring det nye regelverket. Desse medlemene viser
til at Regjeringa i statsbudsjettet for 2003 stramma ytterlegare
inn på permitteringsreglane.
Desse medlemene viser vidare til
at Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Framstegspartiet
og Senterpartiet i Revidert nasjonalbudsjett for 2003 føreslo å tillata
ein lengre permitteringsperiode i bestemte bransjar for å hindra
at bedriftene i desse bransjane må seia opp personar med
verdifull kompetanse. Desse medlemene viser
til at Regjeringa valde eit forslag som var meir stramt enn det
stortingsfleirtalet i juni 2003 hadde vedteke.
Desse medlemene meiner det er viktig
for ei bedrift å ta vare på kompetanse i ein vanskeleg
fase. Det er også viktig å gi dei arbeidstakarane
som det gjeld, økonomisk tryggleik.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
usamd i at bedriftene skal ha større kostnader med permittering
i 2004 enn i 2003, og vil røysta mot fleirtalet sitt forslag
til § 3 (1) første ledd slik det no framgår
gjennom budsjettforliket. Denne medlemen vil
ha generelt høve til permittering i 42 veker og i inntil
52 veker for bestemte næringar og vil difor også røysta
mot forslaget til endring i § 3 (2) første ledd. Denne medlemen meiner omsynet til dei mange
arbeidsfolka som risikerer permittering og omsynet til dei mange
lokalmiljøa som ynskjer å ivareta folk som har
ei spesiell utdanning eller ei erfaring ved å sikra desse
ein økonomisk basis i ein vanskeleg periode, grunngir behovet
for å halda på dagens regelverk.
Komiteen registrerer at
dagens reglar for arbeidsgjevars lønsplikt under permittering
blir handheva slik at arbeidstakarar i visse typar turnusarbeid i
praksis blir meir omfattande enn for andre arbeidstakarar. Til dømes
kan dette gjelde i oljeindustrien der arbeidarane har arbeidsintensive
arbeidsdagar og mange fridagar.
Komiteen viser til at lova bare legg
talet på arbeidsdagar til grunn ved berekning av arbeidsgjevars lønsplikt.
Dette kan innebere at enkelte arbeidsgjevarar i praksis må betale
for den tilsettes permittering for ein periode utover det som er
tilfelle for andre arbeidstakarar. Komiteen vil
peike på at dette kan vere utilsikta og slik sett verke
urimeleg i høve til visse typar turnusarbeid.
Komiteen vil be Regjeringa om å gå inn
i denne problemstillinga, og kome tilbake til Stortinget snarleg
dersom det er grunnlag for tilpassingar i regelverket.
For å lette bedriftenes muligheter til å tilpasse
sitt arbeidskraftbehov på en annen måte enn gjennom permitteringer,
foreslås det gjennom endring av arbeidsmiljølovens § 58 A
større adgang til å benytte midlertidige ansettelser.
Forslaget innebærer at det åpnes for en generell
adgang til å inngå midlertidige ansettelser for
til sammen 12 måneder over en periode på tre år
for en og samme arbeidstaker. Etter modell av det som gjelder for
staten gjennom tjenestemannsloven, foreslås det i tillegg
en skjønnsmessig adgang til midlertidig ansettelse der
arbeidstaker bare trengs for et bestemt oppdrag. Videre foreslår departementet
en generell adgang til å inngå tariffavtale om
midlertidig ansettelse. Det foreslås også at arbeidstaker
som har vært midlertidig ansatt i mer enn fire år
sammenhengende får det samme oppsigelsesvernet som fast
ansatte.
Adgangen til innleie av arbeidstakere fra virksomheter som har
til formål å drive utleie, er tillatt i samme
utstrekning som det kan avtales midlertidig ansettelse. Når
adgangen til å ansette midlertidig utvides, vil derfor
også adgangen til å leie inn utvides tilsvarende.
Det er departementets vurdering at disse endringene vil gi mer
effektiv utnytting av arbeidskraftressursene, lette innpassingen
i arbeidslivet for mange nykommere på arbeidsmarkedet,
bl.a. ungdom og innvandrere, og bedre bruken av offentlige midler. Dette
vil fremme velstandsutviklingen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet, viser til budsjettavtala mellom regjeringspartia
og Arbeidarpartiet vedkomande forslag om mellombelse tilsetjingar,
der det står følgjande:
"Midlertidige ansettelser
Forslaget
om midlertidige ansettelser behandles ikke av Stortinget som sak
knyttet til Statsbudsjettet for 2004, men forslaget bes vurdert
av Arbeidslivslovutvalget som en del av utvalgets helhetlige innstilling.
Ved høring og eventuelt fremlegg for Stortinget skal forslaget
følge behandlingen av øvrige forslag."
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringa grunngjev forslag om å utvide høve
til mellombels tilsetjing med at det vil auke sysselsettinga. Dette fleirtalet vil påpeike
at det i lovforslaget likevel ikkje er vist til noko materiale eller
undersøkingar som skulle underbygge dette. Det er derfor
ingen grunn til å tru at fleire mellombelse tilsetjingar
vil gje lågare arbeidsløyse.
Dette fleirtalet meiner derimot at
forslaget vil føre til at arbeidsgjevarane vil tilsette
fleire personar mellombels, og at det blir færre faste
jobbar. Konsekvensen blir dermed at det blir langt fleire som er
ledige i periodar og som aldri veit når og om dei får jobb
igjen.
Dette fleirtalet vil påpeike
at å opne for fleire mellombels tilsette, vil skape større
utryggleik hos eit stort tal arbeidstakarar og familiane deira. Dette fleirtalet vil vise til Europakommisjonen si
undersøking som viser at mellombels tilsette tener 10 pst.
mindre enn fast tilsette i same stilling.
Dette fleirtalet er kjent med at
det er høve til mellombels tilsetjing på visse
vilkår med dagens regelverk. Dessutan er det slik at bedriftene
kan tilsette folk på prøve i inntil 6 månader,
noko som elles er ein lenger periode enn i dei fleste EU-landa.
Arbeidsgjevaren sine interesser er derfor godt ivaretatt allereie. Dette fleirtalet meiner derfor at ein
ytterligare liberalisering av lovverket ikkje burde vere nødvendig.
Dette fleirtalet er kjent med arbeidslivslovsutvalet
sitt arbeid. Dette fleirtalet stiller
seg undrande til at spørsmålet om høve
til mellombelse tilsetjingar skal takast ut av den ordinære
prosessen, i samband med arbeidet med ny arbeidslivslov, og handsamast
særskilt. Dette fleirtalet vil
gjere merksam på at det er andre gongen Regjeringa grip direkte
inn i utvalet sitt arbeid. I Ot.prp. nr. 101 (2001-2002) foreslo
Regjeringa endringar i arbeidsmiljølova som opnar for meir
og ukontrollert overtid. Under handsaminga i Stortinget fekk regjeringspartia fleirtal
for forslaget saman med Framstegspartiet. Forslaget blei fremma
og handsama trass i det pågåande arbeidet i Arbeidslivslovsutvalet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at mer fleksible
bestemmelser om midlertidig ansettelse vil gjøre det lettere
for arbeidstakere som står uten jobb og uten jobberfaring å komme
inn på arbeidsmarkedet. Disse medlemmer viser
til at dette gjelder for store grupper som arbeidsledig ungdom, funksjonshemmede
og innvandrere. Disse medlemmer mener
at dette også vil gjøre det lettere for næringslivet å påta
seg spesielle tidsbegrensede oppdrag ved at arbeidsmiljølovens
bestemmelser om midlertidige ansettelser endres. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Regjeringens forslag innebærer
at regelverket for arbeidslivet som helhet blir mer likt det som
i dag gjelder for staten. Disse medlemmer mener
også at en oppmykning av regelverket om midlertidige ansettelser
vil redusere behovet for permitteringer, ved at det blir lettere å knytte
til seg arbeidstakere for konkrete prosjekter. Disse
medlemmer viser til erfaringer både fra Norge og
andre land som viser at midlertidig ansettelse letter inngangen
til arbeidsmarkedet for nykommere og grupper som har en svak tilknytning
til arbeidslivet. En undersøkelse gjort av Fafo i 2002
viser at om lag 2/3 av de midlertidig ansatte var i fast
jobb etter to år.
Disse medlemmer har merket seg at
det har vært rettet sterk kritikk mot Regjeringen fra blant
annet fagbevegelsen på grunn av at forslaget om midlertidige
ansettelser ble lagt fram nå i høst, før
Arbeidslivslovutvalget legger fram sin innstilling, og uten at lovforslaget
har vært på høring. Disse medlemmer viser
til at arbeidet med å utarbeide en arbeidslivslov, fra
utvalget ble nedsatt til Stortinget etter normal fremdrift kan fatte
endelige vedtak, vil spenne over hele stortingsperioden, eller ha
en varighet på om lag fire år. Å forvente
at alt lovarbeid knyttet til arbeidslivet skal ligge på is
over en så lang periode vil være både
urimelig og uansvarlig, tatt i betraktning de utfordringer og behov
for tilpassing og omstilling arbeidsmarkedet har til enhver tid. Disse medlemmer vil vise til at denne
saken ikke representerer noe spesielt når det gjelder at
den er forsert i forhold til Arbeidslivslovutvalgets arbeid, da
flere saker har vært løftet ut av prosessen tidligere og
dette er den fjerde saken Stortinget har til behandling, i flere
av tilfellene med arbeidstakerorganisasjonenes samtykke. Disse medlemmer vil bemerke at det heller
ikke er uvanlig at det legges fram forslag til lovendringer i forbindelse
med statsbudsjettet som ikke har vært på høring.
Dette gjelder også spørsmål som er sentrale
i forhold til arbeidslivet. Et nærliggende eksempel er
at regjeringen Stoltenberg fremmet forslag om innstramminger i permitteringsregelverket
høsten 2001, fra 52 til 26 uker, uten at dette hadde vært
på høring først.
Disse medlemmer har merket seg at
det fra mange hold har blitt etterlyst tiltak mot arbeidsledigheten
- ikke minst når det gjelder unge arbeidssøkere. Forslaget
om midlertidige ansettelser er etter disse medlemmers mening
nettopp et svar på dette. I en begynnende oppgangsfase
i økonomien er en fleksibel adgang til midlertidig ansettelse
spesielt viktig da det vil gi arbeidsgiver mulighet for nyansettelser, selv
om signalene om endrede konjunkturer fortsatt er usikre. Disse medlemmer har merket seg at dette
argumentet understøttes av ulike studier fra andre land.
Disse medlemmer vil også fremheve
at dette forslaget må sees i sammenheng med forslaget om utvidelse
av perioden for arbeidsgivers lønnsplikt under permittering.
Den gjør det nødvendig å gi virksomhetene
alternative måter å møte store svingninger i
arbeidskraftbehovet på. De virksomheter som i dag benytter
seg av permitteringer i stille perioder, kan på sikt knytte
til seg midlertidig ansatte i perioder med mye aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Regjeringen opptrer uheldig ved at den midt under utvalgsarbeidet
i Arbeidslivslovsutvalget trekker ett forslag ut for behandling i
Stortinget. Disse medlemmer mener dette unødig ødelegger
forholdet mellom staten og arbeidslivsorganisasjonene. Disse medlemmer er av den oppfattning
at Regjeringen ved sin tiltredelse burde ha varslet hvilke eventuelle
forslag de anså som så viktige at de ville løfte
dem ut av utvalgsarbeidet.
Disse medlemmer er imidlertid enig
i at det ville være positivt for nykommere på arbeidsmarkedet å få anledning
til å ta midlertidige jobber. Som kjent for enhver nykommer
i et trangt arbeidsliv, så er den sikreste vegen inn i
en fast stilling å få et ben innenfor en bedrift.
Disse medlemmer har registrert at
budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet legger
dette forslag tilbake til Arbeidslivslovutvalget. Disse
medlemmer respekterer denne avgjørelsen, og vil avvente
behandling av forslaget til utvalget har fremmet sin innstilling.
Komiteen fremmer følgjande
forslag:
"Ot.prp. nr. 12 (2003-2004) når det gjeld lov 4. februar
1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. § 58
A nr. 1 og nr. 2, vert sendt tilbake til Regjeringa for vurdering
i Arbeidslivslovutvalet som ein del av utvalet si heilskaplege innstilling."
Komiteen føreset at ved
høyring og eventuelt framlegg for Stortinget, skal forslaget
om mellombelse tilsetjingar følgje behandlinga av andre
forslag frå Arbeidslivslovutvalet.
Komiteen viser til merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 5 (2003-2004) og til sine respektive fraksjoners merknader i
Budsjett-innst. S. I (2003-2004).
Som ledd i oppfølgingen av St.meld. nr. 17 (2002-2003)
Om statlige tilsyn skal Petroleumstilsynet være opprettet
fra 1. januar 2004. Petroleumstilsynet skal overta tilsynet
med sikkerhet og arbeidsmiljø blant annet fra Arbeidstilsynet,
for bestemte petroleumsanlegg på land. Det foreslås
derfor at arbeidsmiljølovens bestemmelser om tilsyn endres,
for å legge til rette for dette, jf. forslag til endring
av arbeidsmiljøloven § 74 nr. 1 første
ledd nytt siste punktum.
Det vil bli utarbeidet en kongelig resolusjon som vil gi Petroleumstilsynet
kompetanse til å føre tilsyn med arbeidsmiljøloven
og bestemmelser gitt i medhold av denne for bestemte petroleumsanlegg
på land. Arbeidstilsynet vil fortsatt være generell
tilsynsmyndighet etter loven.
Komiteen har ingen merknader
og sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Ved endringene i regelverket om dagpenger under arbeidsløshet
som ble gjort gjeldende fra 1. januar 2003, jf. Ot.prp.
nr. 15 (2002-2003) og Innst. O. nr. 50 (2002-2003), ble maksimal
dagpengeperiode redusert fra 156 til 104 uker for personer med arbeidsinntekt
på minst to ganger grunnbeløpet. Det ble ikke
gjort endringer for personer med inntekt under to ganger grunnbeløpet.
Departementet ønsker å harmonisere regelverket og
gjenopprette prinsippene bak utformingen av lange og korte stønadsperioder.
Kort dagpengeperiode bør være halvparten av lang
periode.
Etter endringene fra 1. januar 2003 er gruppen med rett
til kort stønadsperiode, personer med inntekt mellom 1,5
og 2 ganger grunnbeløpet. Gruppen er relativt liten, og
omfatter bl.a. studenter og andre som har hatt liten tilknytning
til arbeidslivet. Det er særlig viktig at yngre arbeidssøkere
ikke forblir passive stønadsmottakere over lang tid. Undersøkelser
viser at overgangen til arbeid øker med 30-60 pst. når
arbeidssøkere nærmer seg slutten på maksimal
dagpengeperiode. Både mer aktiv jobbsøkning fra
den arbeidsledige og oppfølging fra Aetat bidrar til dette. En
reduksjon av dagpengeperioden forventes derfor å øke
overgangen til arbeid. Dette vil være den viktigste effekten
ved en endring av varigheten.
Personer med svakere tilknytning til arbeidslivet og med arbeidsinntekt
under 2 ganger grunnbeløpet foreslås på bakgrunn
av dette å få en maksimal dagpengeperiode på 52
uker. Endringen foreslås gjort gjeldende for nye tilfeller
fra ikrafttredelsestidspunktet.
Se forslag til endring av folketrygdloven § 4-15.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til budsjettavtala
mellom Arbeidarpartiet og regjeringspartia.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringa foreslo store kutt i dagpengeordninga i
statsbudsjettet for 2003, og fekk fleirtal for dette saman med Framstegspartiet.
Som ein følgje av dette, blei ytingane stramma monaleg
inn og som følgje av vedtaket har langt færre
nå krav på dagpengar.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti meiner det er viktig at arbeidsløyse
ikkje skapar unødvendig store økonomiske problem
for dei som blir råka, og vil derfor gjeninnføre
ferietillegget, auke maksimal stønadsperiode frå 2
til 3 år, redusere kravet til arbeidsløyse frå 50
til 40 pst. og redusere tal på ventedagar frå 5
til 3.
Desse medlemene meiner at den føreslegne endring
av dagpengeperiodens lengde, er ei ytterligare innstramming av dagpengeordninga
som er uakseptabel. Desse medlemene viser
til forslag frå Arbeidarpartiet om å forlenge
maksimal stønadsperiode frå 2 til 3 år.
På bakgrunn av dette går desse medlemene imot
forslaget om å redusere stønadsperioden frå 78
veker til 52 veker for personar med arbeidsinntekt under 2 gonger
grunnbeløpet i folketrygda.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) gjøres følgende endring:
§ 4-15 første ledd annet
punktum skal lyde:
Dersom inntekten har vært lavere enn to ganger grunnbeløpet,
utgjør full stønadsperiode 52 uker."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det ble gjort endringer
i regelverket om dagpenger under arbeidsløshet fra 1. januar
2003, jf. Innst. O. nr. 50 (2002-2003). Her ble maksimal dagpengeperiode
redusert fra 156 til 104 uker for personer med arbeidsinntekt på minst
to ganger grunnbeløpet i Folketrygden. Det ble ikke foretatt
endringer for personer med inntekt under to ganger grunnbeløpet. Disse medlemmer støtter Regjeringens ønske
om å harmonisere regelverket og gjenopprette prinsippene
bak utformingen av lange og korte stønadsperioder, der
kort dagpengeperiode foreslås til å være
halvparten av lang periode. Disse medlemmer viser
før øvrig til sine merknader vedrørende
disse endringene i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at innstrammingene i dagpengeregelverket som ble gjort i statsbudsjettet
for 2003 var svært godt begrunnet, og at de alle var innrettet
for å øke overgangen til arbeid. Disse
medlemmer mener derfor at reverserende forslag er å betegne
som innholdsløs retorikk.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti går imot forslagene til innstramminger
i dagpengeordningen, og vil reversere kuttene som ble vedtatt i
2003.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet finn det underleg at Regjeringa
i annan samanhang er svært nøgd med ein eigen
fattigdomspakke samstundes den same Regjeringa i statsbudsjettet
for 2004 føreslår innstrammingar som gjeld sjuke
og ledige.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
djupt usamd med Regjeringa i forslaget til innstramming når
det gjeld nedre inntektsgrense for dagpengar og vil røysta
mot forslaget om å redusera stønadsperioden.
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-15 første ledd annet
punktum skal lyde:
Dersom inntekten har vært lavere enn to ganger grunnbeløpet,
utgjør full stønadsperiode 52 uker.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt
under permittering gjøres følgende endring:
§ 3 (1) første ledd skal
lyde:
Arbeidstaker har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første
tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper
fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter.
Arbeidsgiverperiodens lengde er
a) 5 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst
50 pst. reduksjon av arbeidstiden
b) 10 arbeidsdager ved mindre enn 50 pst. reduksjon av arbeidstiden
Skyldes permitteringen brann, ulykker eller naturomstendigheter,
gjelder ingen arbeidsgiverperiode.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere slike
vedtak:
A.
Ot.prp. nr. 12 (2003-2004) når det gjeld lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. § 58 A nr. 1 og nr. 2, vert sendt tilbake til Regjeringa for vurdering i Arbeidslivslovutvalet som ein del av utvalet si heilskaplege innstilling.
B.
Vedtak til lov
om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd, lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering og lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endring:
§ 4-7 annet ledd skal lyde:
Dagpenger kan ytes i inntil 26 uker i løpet av en periode på 18 måneder ved hel eller delvis permittering hos samme arbeidsgiver. Departementet kan gi forskrift om adgang til å forlenge perioden med rett til dagpenger.
II
I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering gjøres følgende endringer:
§ 3 (1) første ledd skal lyde:
Arbeidstaker har krav på lønn og annet arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter. Arbeidsgiverperiodens lengde er
a) 10 arbeidsdager ved hel permittering
b) 15 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. reduksjon av arbeidstiden
Skyldes permitteringen brann, ulykker eller naturomstendigheter, gjelder ingen arbeidsgiverperiode.
§ 3 (2) første ledd skal lyde:
Arbeidstakere som i løpet av de siste 18 måneder har vært helt eller delvis permittert uten lønn i 26 uker til sammen, har krav på lønn og annet arbeidsvederlag fra arbeidsgiver for den overskytende permitteringstid. Departementet kan gi forskrift om adgang til å forlenge perioden på 26 uker før arbeidsgivers lønnsplikt gjeninntrer. Tid hvor arbeidstakeren har vært permittert som følge av arbeidskamp, regnes ikke med ved beregning av permitteringstid etter dette ledd.
III
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. gjøres følgende endring:
§ 74 nr. 1 første ledd nytt femte punktum skal lyde:
Kongen kan bestemme at annen offentlig myndighet enn Arbeidstilsynet kan føre tilsyn med at bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven blir overholdt.
IV
Ikrafttredelses- og overgangsregler
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Departementet kan fastsette forskrift om overgangsregler.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 4. desember 2003
Magnhild Meltveit Kleppa |
Sigvald Oppebøen Hansen |
leiar |
ordførar |