Departementet fremmer i proposisjonen forslag til nytt regelverk
om register over opplysninger om valutaveksling og overføring
av betalingsmidler inn og ut av Norge. Formålet med registeret
er i første rekke å forebygge og bekjempe økonomisk
kriminalitet og å bidra til riktig skatte- og avgiftsbetaling.
Registrerte opplysninger skal videre kunne brukes til statistikkformål
og i arbeidet med å sikre finansiell stabilitet. Opplysningene
i registeret skal også kunne brukes i arbeidet med å avdekke
trygdemisbruk.
Det foreslås etablert et nytt elektronisk register som
skal erstatte dagens BRAVO-register i Norges Bank. I dag rapporterer
bankene og kortselskapene til Norges Bank om overføringer
av betalingsmidler over landegrensen (BRAVO-registeret). Hovedelementene
i dagens system videreføres, men lovforslaget innebærer
samtidig en oppdatering og videreutvikling av gjeldende regelverk
for registrering av utenlandstransaksjoner.
Opplysningene i BRAVO brukes av Norges Bank i forbindelse med
utenlandsbetalingsstatistikken og av Norges Bank og Kredittilsynet
i arbeidet med å sikre finansiell stabilitet. I tillegg
brukes opplysningene av ØKOKRIM, skatteetaten og toll-
og avgiftsetaten i forbindelse med etterforskning og kontrollvirksomhet.
Innhenting av opplysninger til valutastatistikken er under omlegging,
og det foreslås av den grunn et nytt regelverk som sikrer
kontroll- og etterforskningsorganene fortsatt tilgang til opplysninger
om overføring av betalingsmidler inn og ut av Norge.
Med forslaget vil Norge fortsatt oppfylle FATFs (Financial Action
Task Force on Money Laundering) anbefalinger på dette området
selv om BRAVO-registeret avvikles.
Toll- og avgiftsdirektoratet vil bli ansvarlig for å samle
inn opplysningene og vedlikeholde og drifte registeret.
Banker og finansieringsinstitusjoner skal rapportere til registeret.
Bankene skal rapportere om grensekryssende transaksjoner inn og
ut av Norge, med identifiserende opplysninger om blant annet partene i
transaksjonen og beløpets størrelse. For transaksjoner
på NOK 100 000 eller mer skal det ved utgående transaksjoner
også rapporteres hva beløpet gjelder. Bankene
skal i tillegg rapportere om kjøp og salg av valuta (veksling)
dersom beløpet overstiger NOK 5 000.
Kortselskapene skal rapportere grensekryssende transaksjoner
foretatt med internasjonale kreditt- eller betalingskort. Her vil
det bli en beløpsgrense på NOK 25 000,
slik at det ikke registreres enkelttransaksjoner på beløp
under denne grensen. For transaksjoner under beløpsgrensen
vil det bli rapportert aggregerte summer pr. måned, mens
det for transaksjoner over NOK 25 000 skal rapporteres
opplysninger om enkelttransaksjoner. I dag rapporteres bruk av kort
i utlandet for mer enn NOK 20 000 pr. måned.
I tillegg skal deklarasjonspliktig inn- og utførsel av
kontanter registreres via toll- og avgiftsetaten. Inn- og utførsel
av kontanter med mer enn NOK 25 000 (eller tilsvarende
i annen valuta) skal meldes til toll- og avgiftsetaten i medhold
av regler i tolloven. Dette gjelder for enhver som bringer eller
frakter kontanter, herunder kurerer, post- eller budfirmaer og privatreisende.
Toll- og avgiftsetaten sørger for at disse deklarasjonene
registreres i valutaregisteret.
Valutaregisteret vil inneholde personopplysninger. Departementet
har lagt vekt på å ivareta personvernet på best
mulig måte, samtidig som det er viktig at det offentlige
har egnede midler til å bekjempe kriminalitet. Personopplysningslovens
alminnelige regler for personregistre vil i utgangspunktet gjelde,
og blant annet sikre den enkelte rett til innsyn i registrerte opplysninger
om seg selv. Hensynet til personvernet tilsier også at
det blir regulert og begrenset hvem som skal ha tilgang til opplysningene
i registeret. Departementet foreslår at registeret i første
rekke gjøres tilgjengelig for politiet, skatteetaten og
toll- og avgiftsetaten. Dette er de samme etater som har tilgang til
dagens BRAVO-register, bortsett fra at tilgangen for politiet ikke
lenger foreslås begrenset til ØKOKRIM. Norges
Bank, Statistisk sentralbyrå og Kredittilsynet vil også få tilgang
på samme måte som i dag. I tillegg foreslås
at Rikstrygdeverket (men ikke hele trygdeetaten) og bostyrere kan
benytte opplysninger fra valutaregisteret. Opplysningene skal kun brukes
i forbindelse med disse etatenes etterforskning og kontrollvirksomhet.
Også Norges Bank og Statistisk sentralbyrå vil
kunne bruke opplysningene i registeret i forbindelse med utarbeidelse
av statistikk. Dette bidrar til å redusere den
totale rapporteringsplikten for foretak som har virksomhet med utlandet.
Det vil bli gitt forskrift med nærmere regler om rapporteringspliktens
innhold og registerets drift.
Det er i punkt 2, 3, 4 og 5 i proposisjonen redegjort for henholdsvis
bakgrunnen for forslagene, gjeldende rett på dette området,
behovet for et valutaregister, og for rettstilstanden i andre land.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig
Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen
og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til merknader under de enkelte avsnitt nedenfor.