Personer som tjenestegjør på norske skip med passasjersertifikat,
er i dag underlagt regler om avholdsplikt. Forbudet gjelder i tjenestetiden
samt i et tidsrom av 8 timer før tjenestetiden begynner.
Departementet ga i høringsnotatet uttrykk for at hensynet
til sikkerheten til sjøs kan tilsi at avholdsplikten nå bør
lovfestes og utvides til å gjelde alle skip som brukes
i næring. Også lasteskip og fiske- og fangstfartøy
vil kunne representere en betydelig fare for miljøet og
for andre skip.
Flesteparten av de høringsinstansene som har merknader
til reglene om avholdsplikt, uttrykker generell støtte
til departementets forslag.
Departementet foreslår regler som i hovedsak samsvarer
med det som ble foreslått i høringsnotatet. Forskjellen
mellom å ha 0,2 i promille og ikke å være påvirket
overhodet vil riktignok normalt være relativt liten. I
motsetning til promillegrensen gjelder imidlertid avholdsplikten
8 timer før tjenesten tiltres, samt under utøvelse
av tjenesten. Den holdningsskapende effekten og derved innvirkning
på sjøsikkerheten som avholdspliktregelen antas å ha,
bør heller sees som et verdifullt supplement til promilleregelen.
Departementet drøftet i høringsnotatet hvilke
typer av skip avholdsplikten bør gjelde for. Departementet
gikk inn for å avgrense i forhold til de båtene som
har et meget beskjedent skadepotensial og således ikke
omfattes av promilleregelen i småbåtloven. For
disse båtene antas det generelle kravet om skikkethet å være
tilstrekkelig for å ivareta sikkerheten til sjøs
- selv ved bruk i næring.
Høringsinstansene stiller seg stort sett positive til den
foreslåtte avgrensningen, og departementet går inn
for å videreføre forslaget i høringsnotatet.
Når det gjelder avholdspliktens personelle virkeområde,
foreslår departementet at den skal gjelde for den som utfører
tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs.
Om avholdspliktregelens virkeområde i tid foreslår
departementet at avholdsplikten gjelder i tjenestetiden samt i et
tidsrom av 8 timer før tjenesten begynner.
Departementet fremmer et lovforslag i tråd med det som
ble foreslått i høringsnotatet. Departementet viser
blant annet til at ingen høringsinstanser går
mot forslaget.
Departementet går under tvil inn for at reglene, i alle
fall i første omgang, overføres fra avholdspliktloven
til sjøloven.
Departementet går inn for å åpne for
at Kystvakten kan håndheve avholdspliktreglene - i tråd
med det som ble foreslått i høringsnotatet og
den løsningen som foreslås for promillereglene.
De samme hensyn gjør seg gjeldende her.