Til Odelstinget
I proposisjonen foreslås materielle endringer knyttet
til budsjettforslaget for 2006.
Endringer i folketrygdloven:
Mottaker av tidsbegrenset uførestønad
skal få rett til behovsprøvd barnetillegg etter
samme regler som uførepensjonister. Det standardiserte
barnetillegget faller bort.
Det innføres ferietillegg til dagpenger slik ordningen
var før 1. januar 2003.
Det foreslås en utvidet rett til graderte pleiepenger
til personer med omsorg for barn som i utgangspunktet trenger kontinuerlig
tilsyn og pleie, men hvor det er etablert avlastningsordninger.
Det foreslås presisert i folketrygdloven at det
kan gis vedtak om attføringspenger i en begrenset periode
etter at attføringssaken er avsluttet når personen
av helsemessige årsaker skal vurderes for andre trygdeytelser.
Det forskriftsfestes at slik ytelse skal kunne tilstås
i inntil 16 uker. Videre foreslås at gjeldende overgangsordning
med forlengelse av attføringsvedtak i inntil 16 uker ved overføring
fra trygdeetaten til Aetat i forbindelse med oppstart av attføring,
gjøres permanent.
Det foreslås at lengden på perioden med
rett til dagpenger under permittering ikke spesifiseres i lov, men
at departementet gis hjemmel til å fastsette periodens
lengde i forskrift.
Endringer i lønnspliktloven:
Tidsbegrenset uførestønad blir utregnet etter samme
regler som rehabiliteringspenger og attføringspenger. Stønaden
er generelt ikke en dårligere ordning enn uførepensjon,
men stønadsmottakere med lavt inntektsgrunnlag som har
omsorg for barn vil kunne komme dårligere ut med tidsbegrenset
uførestønad enn med uførepensjon. Dette
henger sammen med at det behovsprøvde barnetillegget er mye
høyere for uførepensjonister. Uavkortet tillegg utgjør
for tiden 24 280 kroner pr. barn pr. år, mens det
standardiserte barnetillegget til korttidsytelsene utgjør
4 420 kroner pr. barn pr. år.
Fra 1. januar 2006 foreslår Regjeringen å øke
det standardiserte barnetillegget til rehabiliterings- og attføringspenger
til 7 020 kroner pr. år pr. barn. Selv med en
slik økning kan differansen mellom de to ytelsene bli stor,
og det vises til at hele 47 pst. av mottakerne av tidsbegrenset
uførestønad har forsørgeransvar for barn
under 18 år.
På bakgrunn av resultatene fra evalueringen som er gjennomført
av uførereformen, foreslår departementet at mottakere
av tidsbegrenset uførestønad skal få rett
til behovsprøvd barnetillegg etter samme regler som uførepensjonister.
Endringen skal gis virkning fra 1. juni 2006. Samtidig
blir det foreslått at det standardiserte barnetillegget
faller bort for nye mottakere av tidsbegrenset uførestønad.
Tidsbegrenset uførestønad er pensjonsgivende inntekt
og det standardiserte barnetillegget har vært medregnet.
Behovsprøvd barnetillegg tas derimot ikke med i beregningen
av pensjonsgivende inntekt.
Forslaget fører til endringer i folketrygdloven § 3-15, § 3-25
og § 12-13. Departementet foreslår for øvrig å rette
en inkurie i § 3-26 tredje ledd.
Tidligere ble det utbetalt et ferietillegg på 9,5 pst. av
utbetalte dagpenger til arbeidssøkere som hadde mottatt
dagpenger i mer enn åtte uker. Fra og med 2003 ble ordningen
med ferietillegg avviklet. Departementet foreslår å gjeninnføre
dette tillegget, slik at arbeidssøkere med lengre ledighetsperioder
får en bedre inntektssikring. Ferietillegget foreslås
også gjeninnført for dagpengemottakere som mottar
sykepenger iht. folketrygdloven § 8-49. Dagpenger,
inklusive barnetillegg, men eksklusive ferietillegg, skal ikke kunne
utgjøre mer enn 90 pst. av dagpengegrunnlaget.
Det vises til forslaget om ny § 4-14 og endring
av § 4-12 og § 8-49 i folketrygdloven.
For at det skal foreligge rett til pleiepenger for foreldre etter
folketrygdloven §§ 9-10 og 9-11, er det et
generelt krav at barnet skal ha behov for kontinuerlig tilsyn og
pleie fra en eller begge foreldrene. På grunn av dette
kravet mener departementet at det ikke er anledning til å yte
graderte pleiepenger. Departementet har imidlertid åpnet
for at stønaden kan graderes i inntil to måneder
i slutten av pleiepengeperioden når barnet som et ledd
i rehabilitering deltar helt eller delvis i barnehage/skole.
Initiativ til spesialtilpassede ordninger i barnehage/SFO/skole
må tas av foreldre i samarbeid med kommunen. Pleiepenger
vil imidlertid bortfalle hvis en ordning opprettes, og motivasjonen
til å etablere en slik ordning vil være liten
for foreldrene. Departementet foreslår på denne
bakgrunn at pleiepenger etter både §§ 9-10
og 9-11 skal kunne graderes ned til 50 pst. der vilkårene
for å tilstå fulle pleiepenger i utgangspunktet
er oppfylt, men der foreldrene har avlastningsordning for barnet.
Dette vil gjøre det mulig for foreldrene å opprettholde
kontakten med arbeidslivet.
Det vises til §§ 9-10, 9-11 og 9-11a
i lovforslaget.
Dersom attføring avbrytes på grunn av sykdom, faller
retten til attføringspenger bort. Er det av medisinske
grunner aktuelt å vurdere om brukeren kan ha rett til andre
trygdeytelser, fatter Aetat vedtak om attføringspenger
i ventetiden mens saken tilbakeføres til trygdeetaten.
Det fremgår ikke av loven eller forskriftene hvor lang
periode en vil kunne tilstå attføringspenger ved slik
tilbakesending. Det har imidlertid vært fast praksis at
attføringspenger ved tilbakeføring til trygdekontoret
skal kunne gis i inntil 8 uker på samme måte som
det kan ytes rehabiliteringspenger ved overgang fra trygdeetaten
til Aetat ved oppstart av attføring. Fra 1. juli
2004 ble det gitt overgangsregler i forbindelse med at Aetat fikk
et samlet ansvar for vedtaksmyndighet i attføringssaker.
Etter disse kan vedtak om rehabiliteringspenger utvides fra 8 uker
til sammenlagt 16 uker. Overgangsreglene skulle gjelde ut 2005,
men foreslås nå gjort permanente.
Departementet foreslår videre at folketrygdloven § 11-9
annet ledd endres slik at det kommer klart fram at det kan tilstås
attføringspenger i en begrenset periode når yrkesrettet
attføring er avbrutt på grunn av sykdom, og det
av medisinske grunner anses som aktuelt å vurdere brukeren
for andre trygdeytelser. Også perioden man skal kunne tilstå attføringspenger foreslås
utvidet fra 8 til 16 uker. Dette vil bli gjort ved forskrift i etterkant
av lovvedtaket.
Departementet mener at dagens regelverk, med en lønnspliktperiode
for arbeidsgiver på 5 dager ved hel permittering, eller
minst 40 pst. reduksjon av arbeidstiden, velter for mye av bedriftenes
lønnskostnader over på trygdesystemet. Det foreslås å utvide arbeidsgivers
lønnspliktperiode i slike tilfeller fra 5 til 10 dager.
Forslaget er i tråd med forslag fra regjeringen Bondevik
II, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Det vises til forslag til endring i lønnspliktloven § 3(1).
Etter gjeldende rett er hovedregelen i folketrygdloven at det
kan permitteres med dagpenger i 26 uker i løpet av en 18
måneders periode. Dette samsvarer med perioden før
arbeidsgivers lønnsplikt ved permittering gjeninntrer i
henhold til lønnspliktloven. Ved forskrift av 17. juni
2005 er permitteringsperioden og perioden før arbeidsgivers
lønnsplikt gjeninntrer forlenget til 42 uker frem til januar
2006.
Departementet foreslår at tidsperioden det kan permitteres
med dagpenger, og tidsperioden før arbeidsgivers lønnsplikt
gjeninntrer, bør tas ut av loven og heller fastsettes i
forskrift. Dette vil gi bedre forutsigbarhet enn dagens praksis
med midlertidige forskrifter.
Forslaget medfører endring av folketrygdloven § 4-7
annet ledd og lønnspliktloven § 3 (2).
Det tas sikte på at endringen skal tre i kraft 1. januar
2006.
Forslaget om behovsprøvd barnetillegg til mottaker av
tidsbegrenset uførestønad er anslått å gi
en merutgift på 59,1 mill. kroner i 2006 med ikrafttredelse
1. juni.
Forslaget om å innføre ferietillegg i dagpengeordningen
forutsettes innført fra 1. juli 2006. Dette vil
innebære en merutgift i 2007 som departementet vil komme
tilbake til i forbindelse med budsjettet for 2007. På lang
sikt anslås en økning i dagpengeutbetalingene
på om lag 750 mill. kroner.
Forslaget om utvidet rett til graderte pleiepenger med ikrafttredelse
1. januar 2006, er anslått å gi årlige
merutgifter på 12 mill. kroner.
Forslaget om å utvide overføringsperioden med rett
til attføringspenger og rehabiliteringspenger med ikrafttredelse
1. januar 2006, er anslått å gi en merutgift på hhv.
4,7 og 3,7 mill. kroner i 2006.
Forslaget om utvidelse av arbeidsgivers lønnsplikt med
ikrafttredelse 1. januar 2006 innebærer en innsparing på 65
mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og
fra Venstre, André N. Skjelstad, slutter seg til
Arbeids- og sosialdepartementets forslag til endringer i folketrygdloven
som gir mottakere av tidsbegrenset uførestønad
rett til behovsprøvd barnetillegg etter samme regler som
uførepensjonister.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen har et særlig barnepolitisk fokus
i sine tiltak for å skape mindre økonomiske forskjeller. Økningen
i det behovsprøvde barnetillegget til personer som mottar tidsbegrenset
uførestønad er ett element i dette. I tillegg
er forslagene om økning i det standardiserte barnetillegget
i ordningene til rehabiliterings- og attføringspenger viktige
tiltak fra den nye regjeringen i arbeidet for å motvirke
fattigdom.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at forslaget om å gi
et behovsprøvd barnetillegg på inntil 40 pst.
av folketrygdens grunnbeløp pr. barn til personer som mottar
tidsbegrenset uførestønad, ble fremmet som en
del av regjeringen Bondevik IIs budsjettforslag for 2006. Disse medlemmer støtter dette
forslaget. Kvinner er overrepresentert blant mottagere av tidsbegrenset
uførestønad, og det er relativt sett flere med
omsorgsansvar enn hva som er tilfellet blant mottakere av øvrige
sykdomsrelaterte trygdeytelser. Ytelsen er også i sterkere
grad enn de øvrige korttidsytelsene et substitutt for varig
uførepensjon. Forslaget vil medføre en klar styrking
av økonomien til flere barnefamilier med inntekt godt under
hva som ellers er vanlig. Disse medlemmer ser
på innføringen av et behovsprøvd barnetillegg
som et målrettet tiltak for å bekjempe langvarig fattigdom
og bedre barnas oppvekstvilkår.
Disse medlemmer registrerer også med
tilfredshet at representantene for regjeringspartiene nå har
forlatt sin misvisende retorikk fra valgkampen om at innføringen
av tidsbegrenset uførestønad representerte et
generelt kutt i trygdeordningene. Som også St.prp. nr.
22 (2005-2006) bekrefter, gir ikke tidsbegrenset uførestønad
generelt lavere dekningsgrad i forhold til tidligere lønn
enn varig uførepensjon, snarere tvert imot.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006).
Komiteen støtter
Regjeringens forslag om at det gis utvidet rett til graderte pleiepenger
til personer med omsorg for barn som trenger kontinuerlig tilsyn
og pleie.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enige i
behovet for å gi slike familier større mulighet
til å kunne kombinere arbeid og omsorgsansvar, og støtter
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at forslaget om å yte
graderte pleiepenger helt ned til 50 pst. var en del av regjeringen
Bondevik IIs budsjettforslag for 2006, og inngikk i satsingen på å forbedre hverdagen
for familier med barn med funksjonsnedsettelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006).
Komiteen slutter seg til
Regjeringens presisering i folketrygdloven av at det kan gis vedtak
om attføringspenger i en begrenset periode etter at attføringssaken
er avsluttet når personen av helsemessige årsaker
skal vurderes for andre trygdeytelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter
forslaget som vil forhindre at enkeltpersoner opplever et midlertidig
bortfall av inntekt til livsopphold i forbindelse med overgang mellom
ulike trygdeordninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at forslagene om å utvide
perioden attføringspenger kan gis etter endt attføring
og å permanent utvide overgangsperioden i forbindelse med
overgang fra rehabiliteringspenger til attføringspenger,
begge fra 8 til 16 uker, ble fremmet av regjeringen Bondevik II
i forslaget til statsbudsjett for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
Regjeringens forslag om at tidsperioden det kan permitteres med
dagpenger, og tidsperioden før arbeidsgivers lønnsplikt
gjeninntrer, bør tas ut av henholdsvis folketrygdloven
og lønnspliktloven og heller fastsettes i forskrift. Flertallet mener dette forslaget må vurderes
i forhold til intensjonene om å gi forutsigbare rammer
for næringsliv og arbeidstakere. Flertallet forstår
Regjeringens begrunnelse ut fra at gjeldende bestemmelser i lover
knyttet til permittering har medført hyppig stortingsbehandling
av endringer, men mener målsettingen må være
at det etableres ordninger som på den ene side kan virke
over tid, samtidig som man oppnår tilstrekkelig fleksibilitet
i forhold til situasjonen på arbeidsmarkedet. For flertallet er det viktig å bidra
til stabile rammebetingelser.
Flertallet mener at bestemmelsene
om når arbeidsgivers lønnsplikt gjeninntrer opprettholdes,
slik det er fastlagt i gjeldende lovverk, folketrygdloven § 4-7,
andre ledd og lønnspliktloven § 3 (2)
første ledd.
Flertallet slutter seg til Regjeringens
forslag om at arbeidsgivers lønnspliktperiode ved permittering
fastsettes til 10 dager.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at departementet og de tre
regjeringspartiene gir sin fulle tilslutning til forslaget om å sette
perioden for arbeidsgivernes lønnsplikt ved permittering
til 10 dager, fordi dagens regelverk velter for mye av bedriftens
lønnskostnader over på trygdesystemet. Disse medlemmer registrerer at dette
hensynet tydeligvis er av ny karakter, og viser til at Arbeiderpartiet senest
ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005 mente at selv
5 dager innebar en urimelig stor belastning for arbeidsgiverne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å overføre
fastsettelsen av permitteringsperioden og arbeidsgivers lønnsperiode
fra loven og til forskrift. Disse medlemmer mener
at en slik overføring vil gi mindre forutsigbarhet og støtter
ikke lovendringen. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15
(2005-2006), kap. 2541, og fremmer forslag til endringer i lov om folketrygd § 4-7,
annet ledd og i lov om lønnsplikt § 3
(2) første ledd.
Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik
II foreslo, og Regjeringen foreslår at arbeidsgivers ansvar
ved permittering økes fra 5 til 10 dager. Disse
medlemmer viser til at dette vil være en urimelig
stor belastning for arbeidsgiverne, noe Arbeiderpartiet var enig
med Fremskrittspartiet om ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005. Disse medlemmer tar til etterretning
at Arbeiderpartiet tydeligvis mener det motsatte av det de mente
for 5 måneder siden, disse medlemmer mener
derimot det samme som ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2005 og vil stemme mot det framlagte lovforslag i lov om Lønnsplikt § 3 (1)
bokstav a.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens forslag om at ferietillegget til dagpenger
gjeninnføres slik ordningen var før 2003.
Flertallet viser til at siden rett
til feriepenger opptjenes året før det utbetales,
vil også arbeidstakere som er tilbake i jobb stå uten
noen form for inntekt under ferie første år i
arbeid dersom gjeldende lovverk videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at dagpengeordningen skal stimulere arbeidssøkere til å være
aktive i arbeidsmarkedet, samtidig som den skal gi en rimelig inntektssikring
til arbeidssøkere i den perioden de ikke har arbeid. Disse medlemmer mener at gjeninnføring
av feriepengeopptjening er lite målrettet i forhold til
begge disse målsettingene.
Disse medlemmer vil peke på at
ferietillegget først kommer til utbetaling året
etter at det er tjent opp, og at flesteparten av de arbeidsledige
da er tilbake i jobb. Disse medlemmer er
kjent med Aetats statistikk som viser at bare om lag 11 pst. av
de ledige har en ledighetsperiode på ett år eller
mer. I hovedsak er derfor ferietillegget først og fremst
en støtte til personer som allerede er i jobb.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Aetats regelverk som sier at dagpengerettighetene faller bort hvis
en arbeidssøker som mottar dagpenger tar ferie fra sin
aktivitet som arbeidssøker. Disse
medlemmer viser til at langvarig arbeidsledighet lett kan
føre mennesker ut i en fattigdomsfelle. Det er derfor viktig
at både arbeidsmarkedspolitikken, det offentlige hjelpeapparatet
og trygdeordningene stimulerer aktiv jobbsøking. Disse medlemmer støtter derfor
regjeringen Bondevik IIs omprioritering av ressurser fra ferietillegg
for dagpenger til aktiv oppfølging og støtte til
arbeidssøkere fra Aetat.
Disse medlemmer vil understreke betydningen
av et dagpengesystem som gir arbeidsledige insentiver til å komme
raskt tilbake i jobb, slik at de ikke havner i den fattigdomsfellen
langvarig arbeidsledighet kan være. Disse
medlemmer er kjent med at nyere forskning utført
av bl.a. OECD og Frisch-senteret konkluderer med at krav til aktiv
arbeidssøking og dagpengeperiodens lengde synes å være
viktigere enn effekten av deltagelse på arbeidsmarkedstiltak
for å komme over i jobb.
Disse medlemmer går derfor
imot en gjeninnføring av ferietillegget under dagpengeperioden, og
støtter ikke forslagene i proposisjonen om ny § 4-14
og endring av § 4-12 og § 8-49
i folketrygdloven.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I lov om folketrygd av 28. februar 1997
nr. 19 (folketrygdloven) gjøres følgende endring:
§ 4-7, annet ledd
første punktum skal lyde:
Dagpenger kan ytes i inntil 42 uker i løpet av
en periode på 18 måneder ved hel eller delvis
permittering hos samme arbeidsgiver.
Forslag 2
I lov om lønnsplikt under permittering
av 6. mai 1988 nr. 22 (lønnspliktloven) gjøres
følgende endring:
§ 3 (2) første
ledd, første og annet punktum skal lyde:
Arbeidstakere som i løpet av de siste 18 måneder har
vært helt eller delvis permittert uten lønn i
42 uker til sammen, har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver for den overskytende permitteringstid.
Departementet kan gi forskrift om adgang til å forlenge
perioden på 42 uker før arbeidsgivers lønnsplikt
gjeninntrer.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd og lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
§ 3–15 annet ledd bokstav b skal lyde:
barnetillegg til tidsbegrenset uførestønad etter folketrygdloven § 12–13 nr. 1 fjerde ledd og overgangsstønad etter folketrygdloven § 15–7, § 16–7 og § 17–6.
§ 3–25 første ledd skal lyde:
Til en person som mottar uførepensjon, tidsbegrenset uførestønad eller alderspensjon, ytes det et barnetillegg for hvert barn vedkommende forsørger.
§ 3–26 tredje ledd bokstav e skal lyde:
ytelser fra folketrygden i form av dagpenger under arbeidsløshet og kursstønad etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns og andre nære pårørendes sykdom etter kapittel 9, rehabiliteringspenger etter kapittel 10, attføringspenger etter kapittel 11, tidsbegrenset uførestønad etter kapittel 12 og fødselspenger, svangerskapspenger og adopsjonspenger etter kapittel 14
§ 4–12 tredje ledd skal lyde:
Dagpenger inklusive barnetillegg, men eksklusive ferietillegg, kan ikke utgjøre mer enn 90 prosent av medlemmets dagpengegrunnlag.
Ny § 4–14 skal lyde:§ 4–14 Ferietillegg
Til medlem som har mottatt dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av et kalenderår, ytes et ferietillegg til dagpengene.
Ferietillegget utgjør 9,5 prosent av de dagpengene som er utbetalt i kalenderåret.
Ferietillegget utbetales snarest mulig etter utgangen av ferieopptjeningsåret, eller når medlemmet har hevet dagpenger i en full stønadsperiode (se § 4–15 første og andre ledd).
§ 8–49 fjerde ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom et medlem har mottatt dagpenger og/eller sykepenger i mer enn åtte uker i et kalenderår, ytes det et ferietillegg på 9,5 prosent til sykepengene.
Kapittel 9 innledningen nytt femte strekpunkt skal lyde:
Nåværende femte til åttende strekpunkt blir sjette til niende strekpunkt.§ 9–10 første ledd første punktum skal lyde:
Til et medlem som har omsorg for barn under 12 år som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon, ytes det pleiepenger hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie.
§ 9–11 første ledd skal lyde:
Til et medlem som har omsorg for barn under 18 år som har en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, ytes det pleiepenger. Det er et vilkår at medlemmet av hensyn til barnet må oppholde seg i en helseinstitusjon mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Begge foreldre kan få pleiepenger samtidig, hvis det er behov for det. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet.
Ny § 9–11 a skal lyde:
§ 9–11 a. Graderte pleiepenger
Det kan ytes graderte pleiepenger i tilfeller når barn som nevnt i §§ 9–10 og 9–11, trenger kontinuerlig tilsyn og pleie, men hvor det er etablert tilsyns- eller avlastningsordning deler av dagen eller noen dager i uken. Ytelsen kan graderes ned til 50 prosent.
§ 11–9 annet ledd ny bokstav d skal lyde:
i ventetid etter attføringen, når medlemmet på grunn av sykdom skal vurderes for andre trygdeytelser.
§ 12–13 nr. 1 tredje og nytt fjerde ledd skal lyde:
Bestemmelsene i § 10–10 tredje ledd og fjerde ledd, §§ 10–11,10–14 og 10–15 kommer tilsvarende til anvendelse på tidsbegrenset uførestønad.
Til tidsbegrenset uførestønad kan det ytes barnetillegg etter §§ 3–25 og 3–26.
II
I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering gjøres følgende endring:
§ 3 (1) første ledd bokstav a skal lyde:
10 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst 40 pst. reduksjon av arbeidstiden
III
Ikrafttredelse. Overgangsbestemmelser.
1. Endringene i folketrygdloven §§ 9–10, 9–11, 9–11 a og 11–9 trer i kraft 1. januar 2006.
2. Endringene i folketrygdloven §§ 3–15, 3–25, 3–26 og 12–13 trer i kraft 1. juni 2006. I løpende tilfeller kan stønadsmottaker beholde det standardiserte barnetillegget ut stønadsperioden.
3. Endringen i folketrygdloven §§ 4–12, 4–14 og 8–49 trer i kraft 1. juli 2006.
4. Endringene i lønnspliktloven trer i kraft 1. januar 2006.
5. Departementet kan fastsette forskrifter om overgangsbestemmelser.
Det vises til ovennevnte odelstingsproposisjon, som ble fremmet
10. november 2005 og oversendt Arbeids- og sosialkomiteen
15. november 2005.
Jeg vil med dette gjøre komiteen oppmerksom på to
trykkfeil i forslaget til lovvedtak. Feilene gjelder ikke det innholdsmessige,
men er av teknisk art.
Forslaget til vedtak om endring av folketrygdloven § 4-7
lyder som følger:
"§ 4-7 nytt annet ledd skal lyde:"
Det korrekte skal være:
"§ 4-7 annet ledd skal lyde:"
Forslaget til endringer i lov om lønnsplikt under permittering § 3
(2) lyder som følger:
"§ 3 (2) nytt første ledd skal lyde:"
Det korrekte skal være:
"§ 3 (2) første ledd skal lyde:"
For å unngå tvil om lovvedtaket anmoder jeg
om at dette rettes opp i innstillingen fra komiteen.
Arbeids- og sosialkomiteens behandler for tiden Ot.prp. 22 (2005-2006).
Her har Regjeringen fremmet forslaget om at lengden på perioden
med rett til dagpenger under permittering og arbeidsgivers lønnspliktperiode
ikke lenger skal spesifiseres i lov, men at departementet gis hjemmel
til å fastsette periodens lengde i forskrift.
Høyres prinsipielle holdning er at Stortinget uansett
må ta realitetsstandpunkt til permitteringsperiodens lengde,
enten dette skjer gjennom budsjettvedtak eller lovvedtak. Det må forutsettes
at enhver endring er lagt frem som en del av budsjettforutsetningene,
slik at Stortinget får adgang til å drøfte
endringene uavhengig av om regelverket finnes i forskrift eller
lov.
Hvordan vil Regjeringen ved eventuelle fremtidige endringer i
permitteringsperiodens lengde og arbeidsgivers lønnspliktperiode,
forholde seg til budsjettreglemenet og sikre at Stortinget kan ta
realitetsstandpunkt til endringer.
Jeg viser til brev 29. november 2005 fra Høyres stortingsgruppe.
Regjeringen har som kjent i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
fremmet forslag om at dagpengeperioden under permittering settes
til 34 uker. Forslaget om en lengre dagpengeperiode innebærer
isolert sett en økning i dagpengebevilgningen på 180
millioner kroner over kap. 2541 i 2006.
Etter mitt syn er det nødvendig å knytte forslag om
eventuelle endringer i dagpengeperioden ved permittering opp til
budsjettvedtak som vil dekke foreslått periode uavhengig
av om dagpengeperiodens lengde går fram av lov eller forskrift.
Slik har det også vært gjort tidligere når
det i forskrift har vært fastsatt en annen permitteringsperiode
med dagpenger enn lovens hovedregel tilsier.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 1. desember 2005
Karin Andersen |
Dagfinn Sundsbø |
leder |
ordfører |