Etter gjeldande rett kan ein som hovudregel berre gi helsehjelp
med samtykke frå pasienten, med mindre det ligg føre
lovheimel eller anna gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp
utan samtykke, jf. § 4-1 i pasientrettslova. Med
heimel i andre ledd kan samtykkekompetansen falle heilt eller delvis
bort dersom "pasienten på grunn av fysiske eller psykiske
forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart
ikke er i stand til å forstå hva samtykke innebærer".
I § 4-6 er det gitt føresegner om
kven som kan ta avgjerder på vegner av myndig pasient,
når pasienten sjølv ikkje har samtykkekompetanse.
Dersom pasienten er umyndiggjord , følgjer det av § 4-7
at ho eller han i så stor utstrekning som mogleg sjølv
skal samtykkje til helsehjelp, men at verja har kompetanse til å samtykkje
på vegner av den umyndiggjorde når det ikkje er
mogleg.
Når det gjeld myndige pasientar utan samtykkekompetanse,
så følgjer det av § 4-6 første
ledd at kompetansen er lagd til helsepersonell dersom tiltaket er
av lite inngripande karakter med omsyn til omfang og tidslengd.
Vidare følgjer det av ordlyden i andre ledd at pasientens
nærmaste pårørande "(...) kan samtykke
til helsehjelp som ikke er omfattet av første ledd. Annen
helsehjelp kan gis hvis det anses å være i pasientens
interesser, og det er sannsynlig at pasienten ville ha gitt tillatelse
til slik hjelp. Det kan innhentes informasjon fra pasientens pårørende
for å avgjøre hva pasienten ville ønsket."
I situasjonar der pasienten motset seg helsehjelpa, gjeld ikkje
representasjonsreglane i føresegna.
Det blir vist til at da pasientrettslova blei behandla i Stortinget
(Ot.prp. nr. 12 (1998-1999)), la sosialkomiteen i Innst. O. nr.
91 (1998-1999) stor vekt på helsepersonellet si vurdering
i slike saker, og meinte at helsepersonellet har hjelpeplikt med
mindre det er klart at pasienten har teke ei nøye gjennomtenkt
avgjerd om det motsette.
Forslaget til endring av pasientrettslova § 4-6
andre ledd heimlar helsehjelp som inneber eit alvorleg inngrep for
pasienten. Departementet meiner at pårørande bør
sleppe å ta slike vanskelege avgjerder på vegner
av sine nærmaste. Det blir derfor foreslått å endre
ordlyden slik at det kjem klart fram at det er helsepersonellet
som til sjuande og sist må avgjere at helsehjelp skal bli
gitt ved tvang, eller ikkje skal bli gitt. Slik departementet vurderer
det, sikrar kravet om at avgjerd om slik helsehjelp først
skal kunne takast etter samråd med anna kvalifisert helsepersonell, at
alle sider er granska og vurderte.
Det blir understreka at informasjon frå pasientens nærmaste
pårørande må være sentral i
helsepersonellets vurdering.
For at overskrifta i § 4-6 etter dette skal
vere i betre samsvar med det faktiske innhaldet i føresegna, blir
ho foreslått endra til "Om myndige pasienter som ikke har
samtykkekompetanse".
Det blir uttala at da forslaget til endringar i pasientrettslova § 4-6
først og fremst er ein revisjon, vil dei økonomiske
og administrative konsekvensane ikkje vere betydelege.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning
og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald
Ludvigsen, støtter departementets forslag om endringer
i pasientrettighetsloven § 4-6. Dette innebærer
en presisering av lovgivers intensjon om at det er helsepersonell
som skal ta avgjørelser om helsehjelp som innebærer
et alvorlig inngrep når pasienten er myndig, mangler samtykkekompetanse
og ikke motsetter seg tiltaket.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil imidlertid
påpeke at spørsmålet skal drøftes
med pårørende, og at deres synspunkt skal tas
hensyn til i vurderingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil imidlertid påpeke
at spørsmålet skal drøftes med pårørende
der det er mulig, og at deres synspunkt skal tas hensyn til i vurderingen.