Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, ser behovet for et forbrukervern som går utover våre egne landegrenser. Spesielt tatt i betraktning en stadig økning i omsetningen fra netthandel er det viktig at forbrukernes rettigheter fremdeles kan bli ivaretatt, selv om de kjøper varer og tjenester fra forretninger utenfor landets grenser.
Komiteen ser behovet for å gi håndhevingsmyndighetene økte rettigheter i forhold til innsamling av dokumentasjon for at forordningen skal kunne fungere etter hensikten.
Komiteen mener dette er en betingelse både for å skape tillit i markedet og legge til rette for velfungerende konkurranseforhold. Det er i dag stor variasjon når det gjelder systemer for håndheving av forbrukerregelverket i EØS-landene. I enkelte land har det i praksis ikke vært ført offentlig tilsyn med regelverket. Et annet problem er at nødvendig utveksling av informasjon mellom tilsynene i de forskjellige landene ofte hindres av nasjonalt regelverk om konfidensialitet. Komiteen er glad for at det på denne bakgrunn har vært et prioritert siktemål at samtlige EØS-land etablerer tilsynsorganer for forbrukerregelverket, og at en får i stand effektive systemer for samarbeid mellom tilsynsorganene.
Komiteen har merket seg at forordningen gir regler om samarbeid mellom nasjonale myndigheter om håndheving av fellesskapets regler om forbrukernes kollektive interesser. Dette er regler som næringslivet skal overholde av hensyn til forbrukere generelt, uten at den enkelte forbruker kan gjøre rettigheter gjeldende. Overtredelser er en sak bare mellom den næringsdrivende og håndhevingsmyndighetene. Komiteen har også merket seg at enkeltstående tvister som oppstår mellom næringsdrivende og forbrukere, faller utenfor forordningens virkeområde.
Komiteen vil understreke at formålet med forordningen er å sikre en effektiv og harmonisert håndheving av forbrukerregelverket som er listet opp i forordningens vedlegg. Dette omfatter blant annet direktiver om villedende og sammenlignende reklame, avtaler inngått utenfor fast utsalgssted, forbrukerkreditt, pakkereiser, kringkasting og elektronisk handel.
Komiteen viser videre til at forordningens virkeområde er avgrenset til håndheving ved grenseoverskridende overtredelser av nasjonale bestemmelser som gjennomfører nevnte regelverk. I dette ligger at lovbruddet rammer forbrukere som er bosatt i et annet EØS-land enn der hvor selgeren eller tjenesteyteren er etablert. Et praktisk eksempel er at spanske timesharetilbydere opererer på det norske markedet og tilbyr kontrakter som er i strid med direktiv 94/47/EF (timesharedirektivet).
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til departementets
vurderinger og forslag, og støtter disse.
Komiteen viser til at
det er fastslått i forordningen at landene plikter å stille
de nødvendige ressurser til rådighet og at vedkommende
myndigheter skal prioritere saker etter forordningen på lik
linje med nasjonale saker. Komiteen har
merket seg at forpliktelsene og oppgavene for oppfyllelse av forordningen
kan få økonomiske og administrative konsekvenser
for de vedkommende myndigheter, avhengig av økt saksmengde
innenfor de enkelte forvaltningsområder som omfattes av
forordningen.
Komiteen konstaterer at Forbrukerombudet vil
få økt saksmengde ved gjennomføringen
av forordningen, da ombudet håndhever mesteparten av regelverkene
som er omfattet av den. Komiteen har også merket
seg at i den grad gjennomføringen av forordningen medfører økt
saksmengde innenfor de øvrige vedkommende myndigheters
ansvarsområde, vil ombudet også få befatning
med disse i sin rolle som sentralt kontaktorgan. Det er videre mulig
at Forbrukerombudet får økt reisevirksomhet.
Komiteen viser til at Medietilsynet
henvender seg med jevne mellomrom til myndigheter i andre land i
forbindelse med fjernsynssendinger rettet mot Norge. Forordningen
formaliserer rutinene for slike henvendelser. Komiteen har
merket seg at forordningen trolig ikke vil medføre vesentlige økonomiske
og administrative konsekvenser for Medietilsynet, og at det samme
gjelder for Statens legemiddelverk og Sosial- og helsedirektoratet.
Komiteen merker seg at
kapitteloverskriften endres ved å presisere at kapittelet
kun omhandler grenseoverskridende handlinger. Det vil si handlinger
eller unnlatelser som har sitt utspring i en EØS-stat,
men som får virkning for forbrukere i en annen EØS-stat.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen ser at første
ledd endres slik at virkeområdet i kapittelet også fanger
opp handlinger eller unnlatelser som skal behandles etter forordningen.
Virkeområdet til forordningen er videre enn forbudsdirektivets
virkeområde. Ordlyden gjøres derfor mer generell,
slik at begge virkeområdene fanges opp.
Komiteen viser til at annet ledd
er nytt og tas inn for å presisere at §§ 9 f
og 9 g kun får anvendelse på saker etter
forbudsdirektivet. Denne endringen er nødvendig som følge
av utvidelsen av virksomheten i bestemmelsens første ledd.
Komiteen viser videre til at tredje
ledd beskriver virkeområdet for forordningen.
Komiteen merker seg at fjerde ledd
er en videreføring av dagens annet ledd.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen ser at disse
endringene kun er lovtekniske, og støtter departementets
forslag til vedtak.
Komiteen registrerer at
første ledd gjennomfører forordningen ved inkorporasjon.
Dette vil si at forordningen skal gjelde som lov. I annet ledd gis
departementet hjemmel til å oppnevne vedkommende myndigheter
og sentralt kontaktorgan. Disse oppnevningene vil skje ved administrativt
vedtak, og foretas i samarbeid med de ansvarlige fagdepartementer
for de enkelte håndhevingsmyndigheter.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen ser at første
ledd tredje punktum endres som en lovteknisk følge
av at § 9 e endres. Første ledd
nytt fjerde punktum innebærer at Markedsrådets
vedtakskompetanse utvides til å omfatte overtredelser av
regelverket som Forbrukerombudet blir oppnevnt som vedkommende myndighet
til å håndheve etter forordningen.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen merker seg at
endringen i tredje ledd ikke medfører noen realitetsendring,
men er kun en lovteknisk endring. Femte ledd nytt første
punktum gir Forbrukerombudet uttrykkelig hjemmel til å kreve
at den som bryter markedsføringsloven, skal avgi skriftlig
bekreftelse på at lovbruddet vil opphøre.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen ser at endringen
i første ledd første punktum innebærer
at Forbrukerombudets vedtakskompetanse utvides til å omfatte
bestemmelsene som gjennomfører forordningen.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen viser til at
endringen i første ledd tredje punktum innebærer
at tvangsgebyr kan fastsettes ved overtredelser etter forordningen.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen merker seg at
første ledd gir Medietilsynet tilstrekkelig kompetanse
til å kreve opplysninger etter forordningen artikkel 4
nr. 6 bokstav a) og b). Opplysningsplikten omfatter enhver og kan
for eksempel omfatte kringkasternes datterselskaper, produsenter
av kringkastingsprogrammer, annonsører og sponsorer. Eksempelvis
vil Medietilsynet kunne kreve å få framlagt en
avtale mellom en programprodusent og en sponsor for å kunne
fastslå om sponsorreglene er fulgt.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen ser at første
ledd første punktum gir hjemmel til å kreve opphørstilsagn
fra kringkasteren avgrenset til saker der det forekommer overtredelser i
henhold til forslaget til markedsføringsloven § 9 e tredje
ledd. Første ledd annet punktum gir hjemmel til å forby
sendinger av ulovlige innslag, avgrenset til saker der det forekommer
overtredelser etter forslaget til markedsføringsloven § 9 e
tredje ledd. Brudd på forbudsvedtaket kan sanksjoneres
med tvangsmulkt etter kringkastingsloven § 10-4.
Komiteen viser til at annet ledd
gir hjemmel til å kunne foreta kontrollundersøkelser
på stedet der hvor kringkasteren utøver sin virksomhet
avgrenset til saker der det forekommer overtredelser slik dette er
definert i forslaget til markedsføringslov § 9 e tredje
ledd. Siden de fleste bestemmelsene regulerer forhold som i utgangspunktet
foregår åpent (innhold, mengde og plassering av
reklame) er det få tilfeller det vil være nødvendig å foreta
undersøkelser på stedet.
Komiteen registrerer at i tredje
ledd oppstilles bestemmelsenes anvendelsesområde. Tredje
ledd gjelder for bestemmelsene Medietilsynet etter forslaget til
markedsføringsloven § 9 h annet
ledd er oppnevnt som vedkommende myndighet til å håndheve.
Komiteen ser at fjerde ledd gir en
forskriftshjemmel som ved behov kan benyttes til nærmere
regulering om forbudsvedtak og gjennomføring av gransking.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen merker seg at
tredje ledd i dag gir hjemmel til å fastsette forskrifter
om opplysningsplikt. Idet ny § 2-11 vil gi slike
regler, mener departementet at denne hjemmelen blir overflødig.
Bestemmelsen endres derfor ved å sløyfe "herunder
om opplysningsplikt for kringkastere" i dagens ordlyd.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen merker seg at
første ledd nytt annet punkt gjennomfører forordningen
artikkel 4 nr. 6 bokstav c) om kontrollundersøkelser. Dersom
Sosial- og helsedirektoratet nektes adgang til tross for sin rett til
kontrollundersøkelser, vil det være nødvendig
for direktoratet å få bistand fra politiet om
tvangsmidler skal brukes.
Komiteen ser at annet ledd nytt tredje
punktum gjennomfører forordningen artikkel 4 nr. 6 bokstav
e). Bestemmelsen innebærer at Sosial- og helsedirektoratet
kan kreve en bekreftelse på at overtredelser av reklameforbudet
og brudd på merkebestemmelsene etter tobakksskadeloven §§ 2
og/eller 3 skal opphøre.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen registrerer at
kompetansen etter denne bestemmelsen er delegert til Statens legemiddelverk.
Nytt åttende ledd gir en uttrykkelig hjemmel for å kreve
skriftlig bekreftelse fra den næringsdrivende ved brudd
på bestemmelser om reklame for legemidler, jf. de krav
som stilles i forordningen artikkel 4 nr. 6 bokstav e).
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen merker seg at
første ledd nytt annet punktum gjennomfører forordningen
artikkel 4 nr. 6 bokstav c) om kontrollundersøkelser. Dersom
Helse- og sosialdirektoratet nektes adgang til tross for sin rett
til kontrollundersøkelser, vil det være nødvendig for
direktoratet å få bistand fra politiet om tvangsmidler
skal brukes.
Komiteen ser også at nytt
annet ledd implementerer forordningen artikkel 4 nr. 6 bokstav a)
og b) og fastsetter at enhver plikter å gi de opplysninger som
er nødvendige for gjennomføringen av Sosial- og
helsedirektoratets oppgaver etter loven kapittel 9.
Komiteen støtter departementets
forslag.
Komiteen registrerer at
første ledd nytt tredje punktum gir en uttrykkelig hjemmel
for Sosial- og helsedirektoratet til å kreve skriftlig
bekreftelse på at overtredelser skal opphøre i
tråd med forordningen artikkel 4 nr. 6 bokstav e).
Komiteen støtter departementets
forslag.