Komiteens innstilling fremmes av samtlige av komiteens medlemmer,
unntatt ny § 1 A første ledd som fremmes av en samlet komité unntatt
medlemene frå Framstegspartiet, ny § 50 A første ledd som fremmes
av en samlet komité unntatt medlemene frå Høgre og Venstre, ny § 59
første ledd som fremmes av en samlet komité unntatt medlemene frå
Framstegspartiet, Høgre og Venstre og V som fremmes av en samlet
komité unntatt medlemene frå Framstegspartiet.
Komiteen har elles ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere slikt
vedtak til lov
endringar i sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18 mv.
I
I sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18 vert det gjort følgjande
endringar:
§ 1 skal lyde:
Loven gjelder for den som har sitt arbeid
på norsk skip, og som ikke bare arbeider om bord mens skipet ligger
i havn.
For personer som verken er bosatt i Norge eller er norske
statsborgere og som er ansatt av utenlandsk arbeidsgiver for å betjene
passasjerer på turistskip kan bestemmelsene i § 3 om skriftlig
avtale, §§ 4, 18 og 27, kapittel II A og kapittel II B, §§ 39, 43,
45 og 49 fravikes dersom likeverdige ordninger er etablert ved tariffavtale. Statsborgere
i land som omfattes av EØS-avtalen, skal regnes likt med norske
statsborgere.
Kongen kan gi forskrift om at denne loven helt eller delvis skal
gjelde for den som har sitt arbeid på annen innretning i sjøen enn
skip.
Kongen kan gi forskrift om at de bestemmelser i loven som
bare gjelder for sjømann som er norsk statsborger, har sitt bosted
i Norge, eller er statsborger i land som omfattes av EØS-avtalen,
helt eller delvis også skal gjelde for annen sjømann.
Departementet kan gi forskrift om at
denne lov helt eller delvis ikke skal få anvendelse for visse personer
eller grupper av personer som har sitt arbeid ombord og/eller for
dem som har sitt arbeid på visse skip eller grupper av skip.
Med de begrensninger som følger av folkeretten, kan
departementet bestemme at loven får anvendelse på utenlandsk skip
når disse befinner seg
a)i Norges territorialfarvann,
herunder ved Svalbard og Jan Mayen
b)i Norges økonomiske sone
c)på norsk kontinentalsokkel.
Ny § 1 A skal lyde:
§ 1 A Rederiet
Med rederiet i denne loven menes den som i henhold
til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven)
§ 4 er å anse som rederi.
Departementet kan gi forskrift om at den som er driftsansvarlig
i henhold til opplysninger gitt i medhold av skipssikkerhetsloven
§ 5, skal bekrefte overfor den myndigheten departementet bestemmer,
at vedkommende også har påtatt seg de forpliktelsene som påhviler
rederiet etter denne loven.
§ 2 skal lyde:
§ 2 Rederiets og arbeidsgivers plikter
Rederiet skal sikre at bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne loven oppfylles, herunder når det gjelder de
forhold som er regulert av ansettelsesavtalen.
Første ledd gjelder også dersom arbeidsgiveren er
en annen enn rederiet. I slike tilfeller er arbeidsgiveren likevel
ansvarlig overfor sjømannen i henhold til ansettelsesavtalen, jf.
§ 3, og bestemmelser i denne loven som regulerer ansettelsesforholdet,
uten at det berører rederiets plikter etter første ledd.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om pliktene i første og annet ledd.
§ 3 nr. 1 første ledd tredje punktum skal lyde:
Sjømannen har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt
eller en annen representant ved utarbeidelsen av og endringer i
ansettelsesavtalen.
Overskrifta i kapittel IV skal lyde:
Tvister og klage
Ny § 50 A skal lyde:
§ 50 A Sjømannens rett til å klage
Sjømannen har rett til å klage til rederiet på
avregningen, skipstjenesten, eller ansettelsesforholdet for øvrig.
Rederiet plikter å sørge for at klager over brudd på loven blir
tilstrekkelig undersøkt, og skal etablere prosedyrer om bord for
rettferdig, effektiv og rask behandling av klager. Sjømannen kan
også klage til tilsynsmyndigheten. Departement kan fastsette nærmere
regler om klage.
Klageretten etter denne paragraf er ikke til hinder
for den retten en sjømann har til å søke oppreisning i henhold til
norsk lovgivning. Dette omfatter domstoler i Norge, norsk utenriksstasjon
eller domstol i utlandet etter lov 12. juni 1987 nr. 48 om norsk internasjonalt
skipsregister.
Ny § 54 A skal lyde:
§ 54 A Rederiets inntreden i sjømannens
rettigheter
Hvis rederiet har erstattet sjømannens fordringer på
hyre og annen godtgjørelse i anledning dennes tjeneste på skipet,
trer rederiet inn i sjømannens rettigheter etter slike fordringer,
herunder sjøpanterett i skipet, jf. sjøloven § 51.
Noverande § 54 A blir ny § 54 B. Overskrifta i ny § 54
B skal lyde:
§ 54 B Register over sjømenn
Nytt kapittel VI skal lyde:
Kapittel VI Tilsyn og sertifisering
Ny § 55 skal lyde:
§ 55 Sertifikat for arbeids- og levevilkår
Skip over en viss størrelse skal ha sertifikat
for arbeids- og levevilkår som dokumentasjon på at skipet på tidspunktet
for utstedelsen tilfredsstiller kravene til arbeids- og levevilkår
som er fastsatt i eller i medhold av denne loven.
Sertifikatet utstedes av tilsynsmyndigheten eller den
departementet bestemmer og skal til enhver tid være tilgjengelig
om bord. Sertifikatet kan inneholde særskilte vilkår.
Departementet kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om krav til sertifikater, herunder om
a)hvilke skip som
skal være utstyrt med sertifikat
b)utstedelse, gyldighet og
vilkår
c)erklæring om samsvar med
ILO konvensjon 186
d)adgang til å fravike kravene
i første og annet ledd
e)anerkjennelse av utenlandske
sertifikater.
Ny § 56 skal lyde:
§ 56 Tilsynsmyndighet
Kongen fastsetter hvem som skal ha tilsynsmyndighet
etter loven.
Departementet kan inngå avtale med ett eller flere
klassifikasjonsselskaper om at tilsynsmyndighet kan overlates til
vedkommende institusjon. Avtalen skal regulere omfanget av og vilkårene
for slik overlatelse.
Departementet kan gi forskrift eller inngå avtale om
at tilsynsmyndighet i enkelttilfeller kan overlates til private,
eller til utenlandske eller internasjonale myndigheter.
Ny § 57 skal lyde:
§ 57 Tilsyn med norske skip
Det skal føres tilsyn med sjømenns arbeids- og
levevilkår på norske skip.
Departementet kan i forskrift bestemme at tilsyn ikke
skal finne sted helt eller delvis, med mindre Norges folkerettslige
forpliktelser er til hinder for slikt unntak.
Tilsynet skal ha som formål å bringe på det rene om
de kravene som fremgår i eller i medhold av loven, er oppfylt.
Rederiet har plikt til å be om tilsyn av sjømenns arbeids-
og levevilkår på norske skip når dette er nødvendig for å oppfylle
krav i eller i medhold av denne loven.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om
a)hyppighet, innhold
og omfang av tilsynet, herunder besiktelse,
b)den praktiske gjennomføringen
av tilsynet, herunder besiktelse,
c)rett for den som har sitt
arbeid om bord til å kreve tilsyn, herunder besiktelse.
Ny § 58 skal lyde:
§ 58 Plikt for rederiet, skipsføreren og
andre til å medvirke til tilsynet
Rederiet, skipsføreren og andre som har sitt arbeid
om bord, skal medvirke til tilsynet etter dette kapittel og skal
gi alle opplysninger som er nødvendige for utøvelsen av tilsynet.
Plikt til slik medvirkning som nevnt i første
ledd påhviler også andre, så langt slik medvirkning ikke kommer
i strid med deres taushetsplikt i henhold til lov eller avtale.
Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha adgang til
skipet og rederikontorer.
Rederiet og skipsføreren skal yte bistand til
utenlandske tilsynsmyndigheter på en slik måte og i et slikt omfang
som følger av Norges folkerettslige forpliktelser.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om innholdet, omfanget og gjennomføringen av medvirkningen og om
tilsynets adgang til skipet og rederikontorer.
Ny § 59 skal lyde:
§ 59 Tilsynet med utenlandske skip
Det kan foretas tilsyn av sjømenns arbeids- og
levevilkår på utenlandske skip innenfor grensene av folkeretten.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om slikt tilsyn, herunder om:
a)hyppigheten, innholdet
og omfanget av tilsynet
b)den praktiske gjennomføringen
av tilsynet.
Ny § 60 skal lyde:
§ 60 Gebyrer
Tilsynsmyndighetens utgifter ved tilsyn, sertifikatutstedelse
og lignende kan kreves dekket av rederiet eller av den som ber om
vedkommende tjeneste gjennom gebyr. Skipssikkerhetsloven § 48 om
gebyrer gjelder tilsvarende. Departementet kan gi nærmere forskrift
om gebyrer og innkrevingen av disse.
Nytt kapittel VII skal lyde:
Kapittel VII Forvaltningstiltak
§ 61 Pålegg om tiltak
Er krav som følger av lov eller forskrift ikke
etterkommet, kan tilsynsmyndigheten pålegge rederiet å gjennomføre
nødvendige tiltak innen en bestemt tidsfrist.
Er pålegg ikke etterkommet innen den fastsatte tidsfristen,
kan det iverksettes tiltak som nevnt i § 62 til § 64.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om rederiets plikt til å gjennomføre tiltak etter første ledd.
§ 62 Tvangsmulkt
Hvis rederiet ikke har etterkommet et pålegg etter
§ 61 innen den fastsatte fristen, kan tilsynsmyndigheten treffe
vedtak om tvangsmulkt for å sikre at pålegget blir etterkommet.
I vedtaket om tvangsmulkt skal det settes en ny tidsfrist for å
oppfylle pålegget etter § 61, slik at tvangsmulkten begynner å løpe
først når pålegget ikke er oppfylt innen denne nye fristen.
Tvangsmulkten kan fastsettes som et enkeltbeløp eller
som en løpende mulkt. Ved fastsettelse av tvangsmulktens størrelse
skal det blant annet legges vekt på viktigheten av de sikkerhets-
og arbeidsmiljøhensyn eller rettigheter som pålegget skal ivareta
og kostnadene ved å oppfylle pålegget. Tvangsmulkten tilfaller statskassen.
Tilsynsmyndigheten kan, når sterke hensyn tilsier det, redusere
eller frafalle påløpt mulkt.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om tvangsmulkt, herunder om tvangsmulktens størrelse og varighet.
§ 63 Tilbaketrekking av sertifikater
Hvis rederiet ikke etterkommer pålegg etter §
61 eller betaler gebyrer i henhold til § 60 innen den fastsatte
tidsfristen, kan tilsynsmyndigheten trekke tilbake relevante sertifikater.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om tilbaketrekking av sertifikater.
§ 64 Tvangstiltak overfor skip
Tilsynsmyndigheten kan forby et skip å forlate havn
eller pålegge det å gå til havn eller fastsette andre nødvendige
tiltak overfor skipet, om nødvendig med bruk av tvang, innenfor
de grensene som følger av folkeretten, såfremt:
a)det foreligger
brudd på bestemmelser i loven eller forskrifter gitt i medhold av
den, som tilsynsmyndigheten ser som alvorlig brudd, eller
b)rederiet eller noen i dets
tjeneste hindrer tilsynsmyndigheten i å gå om bord i skipet for
å foreta tilsyn eller ikke etterkommer påbud etter § 58, eller
c)skipet ikke har nødvendige
sertifikater om bord.
Vedtak etter første ledd skal inneholde eventuelle pålegg
som skipet må etterkomme for at forbud, pålegg eller andre tiltak
som nevnt i første ledd, kan oppheves eller endres. Dersom tilsynsmyndigheten har
gitt pålegg som nevnt i første punktum, og dette ikke etterkommes,
kan tilsynsmyndigheten om nødvendig besørge at pålegget gjennomføres
for rederiets regning og risiko.
Departementet kan gi nærmere forskrift om vedtak
som nevnt i første ledd, herunder om de påleggene som skipet må
etterkomme og om vilkårene for bruken av tvang samt om gjennomføringen
av pålegg for rederiets regning og risiko.
Nytt kapittel VIII skal lyde:
Kapittel VIII Avsluttende bestemmelser
I nytt kapittel VIII blir noverande § 55 ny § 65.
II
I lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet skal
ny § 72 lyde:
§ 72 Sjømannens rett til
å fremsette klage
Den som har sitt arbeid om bord har rett til å
klage til rederiet dersom han eller hun mener at det foreligger
et brudd på bestemmelsene i §§ 15 første ledd, 16, 17, 18 og kapittel
4. Klage kan også fremsettes for tilsynsmyndigheten. Departementet
kan fastsette nærmere regler om klage.
Noverande §§ 72, 73 og 74 blir nye §§ 73, 74 og 75.
III
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd skal ny
§ 2-7 a lyde:
§ 2-7 Frivillig medlemskap
for personer bosatt i Norge og som er i arbeid på skip registrert
i utlandet
En person som er bosatt i Norge, og som er i arbeid
på et skip registrert i en stat utenfor EØS-området, har etter søknad
rett til å bli tatt opp som frivillig medlem i trygden.
Medlemskapet kan
a)gi full trygdedekning
etter loven, eller
b)omfatte stønad ved helsetjenester
etter kapittel 5, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns
og andre nære pårørendes sykdom etter kapittel 9 og ytelser ved
svangerskap, fødsel og adopsjon etter kapittel 14.
Frivillig medlemskap gjelder tidligst fra det
tidspunkt Arbeids- og velferdsetaten mottok søknaden. Vedkommende
kan likevel tas opp som medlem fra et tidligere tidspunkt, dersom
de øvrige vilkårene for rett til en ytelse fra folketrygden ennå
ikke er oppfylt, og det anses rimelig.
IV
I lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd for
sjømenn skal § 1 nr. 2 første ledd bokstav d andre punktum lyde:
Det samme gjelder når arbeidstaker
som går inn under nr. 1 er trygdet etter andre bestemmelser i folketrygdloven
og pensjonstrygden bestemmer at vedkommende også skal
omfattes av loven her etter regler fastsatt av styret.
V
Lova tek til å gjelde frå den tid Kongen fastset. Kongen kan
setje i kraft ulike paragrafar til ulik tid.