Departementet foreslår endringer i universitets- og høyskolelovens
bestemmelser hva angår formål og oppgaver for Nasjonalt organ for
kvalitet i utdanningen (NOKUT). Lovforslaget er et ledd i oppfølgingen
av den eksterne evalueringen av NOKUT som ble gjennomført i 2007–2008,
jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2007–2008). På bakgrunn av anbefalinger
fra evalueringskomiteen foreslås endringer som skal bidra til å
gi NOKUT større fleksibilitet og handlingsrom i tilsynsarbeidet.
Endringsforslagene skal videre legge til rette for at NOKUTs arbeid
i større grad enn i dag understøtter kvalitetsutviklingsarbeidet
ved universiteter og høyskoler.
Departementet foreslår å lovfeste NOKUT som et statlig og faglig
uavhengig forvaltningsorgan. Etter forslaget til § 2-1 er formålet
med virksomheten å føre tilsyn med kvaliteten i høyere utdanning
og fagskoleutdanning og å stimulere til kvalitetsutvikling som sikrer
et høyt internasjonalt nivå på institusjonenes tilbud. NOKUTs arbeid
skal bidra til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten i utdanningen.
Bestemmelsene om tilsynsoppgaver, herunder akkreditering og evaluering
av institusjonenes system for kvalitetssikring, er videreført i
forslaget. Dertil kommer at NOKUT skal gi generell godkjenning av
høyere utenlandsk utdanning.
Departementet foreslår en egen bestemmelse om at NOKUT i sitt
arbeid skal søke å bistå institusjonene i deres utviklingsarbeid.
Dette gjelder utvikling av institusjonelle og akademiske forhold,
ikke bare kvalitetsarbeidet, og formen er rådgivning, også generell rådgivning
til sektoren. Lovforslaget åpner videre for at NOKUT kan sette i
gang undersøkelser, ikke nødvendigvis evalueringer, ved enkelte
institusjoner eller studier. NOKUT skal også kunne be om nærmere redegjørelse
av forhold ved en institusjon, be om at forhold rettes opp mv. Forslaget
innebærer at NOKUT får et bredere spekter av virkemidler i arbeidet med
kvalitetsutvikling, forutsatt at tiltakene er i tråd med det lovbestemte
formålet med NOKUTs virksomhet.
Departementet foreslår tilrettelegging i loven for eventuelle
sammenslåinger av institusjoner. Departementet finner det ikke hensiktsmessig
å fremme forslag om en pålagt strukturendring som anbefalt i NOU
2008:3. Men departementet mener det er positivt at flere institusjoner
selv vurderer initiativ til sammenslåinger eller andre former for
institusjonelt samvirke eller samarbeid. Departementet mener det er
behov for et fleksibelt lovverk når det gjelder slike initiativ
fra universiteter og høyskoler. Loven har ikke bestemmelser om prosessen
for slike sammenslåinger, og bestemmelsene om styret blir lite anvendelige.
I proposisjonen foreslås på denne bakgrunn at departementet i særlige
tilfeller kan fastsette annen styreordning. Endringsforslaget om
at departementet i særlige tilfeller kan forlenge styrets funksjonstid
og styremedlemmenes tjenestetid, samt i paragrafen om ansettelse
av rektor på åremål, er presiseringer av gjeldende rett.
Departementet foreslår å lovfeste institusjonenes ansvar for
norsk fagspråk, jf. også St.meld. nr. 35 (2007–2008). Departementet
foreslår en ny § 1-7 om at universiteter og høyskoler har ansvar
for vedlikehold og videreutvikling av norsk fagspråk.
Departementet foreslår enkelte endringer i lovens bestemmelser
om eksamen og i bestemmelsene om sanksjoner ved fusk. Ph.D-kandidater
som tar eksamen som del av Ph.D-programmet, skal omfattes av reglene
om klage i forbindelse med eksamen.
Arkeologisk museum i Stavanger ble 1. januar 2009 innlemmet i
Universitetet i Stavanger. Etter lovforslaget vil universitetets
ansvar for vitenskapelige samlinger framgå eksplisitt av loven tilsvarende det
som gjelder andre universiteter. Departementet foreslår også å beskytte
betegnelsen universitetssykehus.
Departementet legger til grunn at de lovendringene som gjelder
NOKUTs formål og oppgaver, i utgangspunktet vil ligge innenfor de
økonomiske og administrative ressursene organet har til rådighet
i dag. Fokus må i større grad ligge på utvikling, og på sikt vil
NOKUT måtte omdisponere sine ressurser internt. Når det gjelder
videre oppfølging av evalueringen av NOKUT, vil departementet foreta
en nærmere gjennomgang av ressurssituasjonen og vurdere de økonomiske
rammene for NOKUT gjennom den ordinære budsjettprosessen. Øvrige
lovforslag i proposisjonen vil ikke medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser.