Til Odelstinget
Departementet foreslår endringer i universitets- og høyskolelovens
bestemmelser hva angår formål og oppgaver for Nasjonalt organ for
kvalitet i utdanningen (NOKUT). Lovforslaget er et ledd i oppfølgingen
av den eksterne evalueringen av NOKUT som ble gjennomført i 2007–2008,
jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2007–2008). På bakgrunn av anbefalinger
fra evalueringskomiteen foreslås endringer som skal bidra til å
gi NOKUT større fleksibilitet og handlingsrom i tilsynsarbeidet.
Endringsforslagene skal videre legge til rette for at NOKUTs arbeid
i større grad enn i dag understøtter kvalitetsutviklingsarbeidet
ved universiteter og høyskoler.
Departementet foreslår å lovfeste NOKUT som et statlig og faglig
uavhengig forvaltningsorgan. Etter forslaget til § 2-1 er formålet
med virksomheten å føre tilsyn med kvaliteten i høyere utdanning
og fagskoleutdanning og å stimulere til kvalitetsutvikling som sikrer
et høyt internasjonalt nivå på institusjonenes tilbud. NOKUTs arbeid
skal bidra til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten i utdanningen.
Bestemmelsene om tilsynsoppgaver, herunder akkreditering og evaluering
av institusjonenes system for kvalitetssikring, er videreført i
forslaget. Dertil kommer at NOKUT skal gi generell godkjenning av
høyere utenlandsk utdanning.
Departementet foreslår en egen bestemmelse om at NOKUT i sitt
arbeid skal søke å bistå institusjonene i deres utviklingsarbeid.
Dette gjelder utvikling av institusjonelle og akademiske forhold,
ikke bare kvalitetsarbeidet, og formen er rådgivning, også generell rådgivning
til sektoren. Lovforslaget åpner videre for at NOKUT kan sette i
gang undersøkelser, ikke nødvendigvis evalueringer, ved enkelte
institusjoner eller studier. NOKUT skal også kunne be om nærmere redegjørelse
av forhold ved en institusjon, be om at forhold rettes opp mv. Forslaget
innebærer at NOKUT får et bredere spekter av virkemidler i arbeidet med
kvalitetsutvikling, forutsatt at tiltakene er i tråd med det lovbestemte
formålet med NOKUTs virksomhet.
Departementet foreslår tilrettelegging i loven for eventuelle
sammenslåinger av institusjoner. Departementet finner det ikke hensiktsmessig
å fremme forslag om en pålagt strukturendring som anbefalt i NOU
2008:3. Men departementet mener det er positivt at flere institusjoner
selv vurderer initiativ til sammenslåinger eller andre former for
institusjonelt samvirke eller samarbeid. Departementet mener det er
behov for et fleksibelt lovverk når det gjelder slike initiativ
fra universiteter og høyskoler. Loven har ikke bestemmelser om prosessen
for slike sammenslåinger, og bestemmelsene om styret blir lite anvendelige.
I proposisjonen foreslås på denne bakgrunn at departementet i særlige
tilfeller kan fastsette annen styreordning. Endringsforslaget om
at departementet i særlige tilfeller kan forlenge styrets funksjonstid
og styremedlemmenes tjenestetid, samt i paragrafen om ansettelse
av rektor på åremål, er presiseringer av gjeldende rett.
Departementet foreslår å lovfeste institusjonenes ansvar for
norsk fagspråk, jf. også St.meld. nr. 35 (2007–2008). Departementet
foreslår en ny § 1-7 om at universiteter og høyskoler har ansvar
for vedlikehold og videreutvikling av norsk fagspråk.
Departementet foreslår enkelte endringer i lovens bestemmelser
om eksamen og i bestemmelsene om sanksjoner ved fusk. Ph.D-kandidater
som tar eksamen som del av Ph.D-programmet, skal omfattes av reglene
om klage i forbindelse med eksamen.
Arkeologisk museum i Stavanger ble 1. januar 2009 innlemmet i
Universitetet i Stavanger. Etter lovforslaget vil universitetets
ansvar for vitenskapelige samlinger framgå eksplisitt av loven tilsvarende det
som gjelder andre universiteter. Departementet foreslår også å beskytte
betegnelsen universitetssykehus.
Departementet legger til grunn at de lovendringene som gjelder
NOKUTs formål og oppgaver, i utgangspunktet vil ligge innenfor de
økonomiske og administrative ressursene organet har til rådighet
i dag. Fokus må i større grad ligge på utvikling, og på sikt vil
NOKUT måtte omdisponere sine ressurser internt. Når det gjelder
videre oppfølging av evalueringen av NOKUT, vil departementet foreta
en nærmere gjennomgang av ressurssituasjonen og vurdere de økonomiske
rammene for NOKUT gjennom den ordinære budsjettprosessen. Øvrige
lovforslag i proposisjonen vil ikke medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Freddy
de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og lederen
Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen
og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser til
proposisjonen.
Komiteen merker seg at lovforslaget hovedsakelig
omhandler oppfølging av tidligere igangsatte prosesser samt tidligere
signaliserte endringer i lov om universiteter og høyskoler.
Komiteen er kjent med at NOKUT har
vært gjenstand for en ekstern evaluering, jf. blant annet omtale
i St.prp. nr. 1 (2007–2008). Komiteen merker seg
at de foreslåtte endringene i proposisjonen vedrørende NOKUTs formål
og oppgaver fra departementets side er omtalt som "første trinn"
i oppfølgingen av evalueringskomiteens anbefalinger. Evalueringskomiteen
pekte blant annet på at dagens lover og forskrifter setter for strenge
grenser for NOKUTs autonomi og gir NOKUT for lite rom for fleksibilitet sammenlignet
med andre profesjonelle evalueringsorganer. Videre ble det påpekt
at NOKUT i for stor grad er opptatt av kontroll og i for liten grad
av institusjonell utvikling.
Komiteen støtter de foreslåtte lovendringene vedrørende
NOKUT, men vil understreke at det er avgjørende at NOKUT i sitt
arbeid skiller klart mellom hva som er kontrollfunksjonen og hva
som er bistands- og rådgivingsfunksjonen til NOKUT. Dette er avgjørende
for å motvirke eventuelle rollekonflikter som kan oppstå i denne
forbindelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener økt kontroll
av utdanningsinstitusjonene ikke må føre til mindre mangfold og
mer standardisering i sektoren, men bidra til at institusjonene
får mulighet til å videreutvikle sitt særpreg på en faglig forsvarlig
måte.
Disse medlemmer viser til NIFU STEPs evaluering
av NOKUT. Evalueringen peker blant annet på at NOKUT legger for
lite vekt på utvikling, og for mye vekt på kontrollfunksjonen. Videre
framgår det av evalueringen at NOKUT bør bli mer målrettet i tilsynsarbeidet.
Det handler for eksempel om at det i dag er samme rutiner for kontroll
med et stort breddeuniversitet som med en svært liten og spesialisert høyskole.
Endelig peker evalueringen på at NOKUT er tjent med mer dialog med
institusjonene og sektoren som helhet, slik at NOKUT kan bli en
sterkere premissleverandør i debatten omkring kvalitetsutvikling
og tilsyn.
Disse medlemmer understreker at det vil være svært
vanskelig for NOKUT å realisere alle intensjonene i proposisjonen
uten at det følger ressurser med. For å lykkes med den ønskede dreiningen
av virksomheten mot større bidrag til utvikling og økt fleksibilitet
i virkemiddelbruken, er det nødvendig med en utvidelse av NOKUTs
økonomiske rammer. NOKUT har så store forpliktelser i forhold til
institusjoner som må søke om akkreditering og enkeltpersoner som
søker om godkjenning av utenlandsk utdanning, jf. forvaltningsloven,
at det er vanskelig å se for seg at ressurser i vesentlig grad kan
dreies fra disse feltene og over mot kvalitetsutvikling. Evalueringen peker
også på behovet for å redusere saksbehandlingstiden og gi søkerne
bedre veiledning. Tiltak som kan bidra til å stimulere kvalitetsutvikling
eller et mer effektivt og målrettet tilsyn med eksisterende studietilbud,
må derfor følges av ressurser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til NOKUTs kontroll av det faglige tilbud og veiledningsansvar
i forhold til institusjonell utvikling, men vil samtidig advare
mot en for sterk grad av statlig styring gjennom lov og tilsyn.
Dette kan igjen føre til stor grad av standardisering slik at institusjonenes
særpreg forsvinner og mangfoldet i høyere utdanning blir redusert.
Komiteen støtter den foreslåtte lovendringen, og
viser for øvrig til sine merknader vedrørende universitetsmuseer
i Innst. S. nr. 247 (2007–2008).
Komiteen viser til at forslaget om
å lovfeste universiteter og høyskolers ansvar for vedlikehold og videreutvikling
av norsk fagspråk ble varslet i St.meld. nr. 35 (2007–2008), og
at Stortinget således allerede har drøftet flere av problemstillingene
knyttet til en slik lovfesting, jf. Innst. S. nr. 184 (2008–2009). Komiteen viser
i denne forbindelse til følgende merknad i nevnte innstilling:
"Komiteen vil streke under at ein medviten språkpolitikk
innanfor utdannings- og forskingssektoren er særs avgjerande når
det gjeld å styrkje norsk språk. Komiteen vil peike på at mykje
av undervisninga og forskinga skjer på andre språk enn norsk, og då
i særleg grad engelsk, men vil samstundes streke under kor viktig
det er med ei heilskapleg tilnærming til korleis ein kan motvirke
eit domenetap for norsk språk. Komiteen legg til grunn at prinsippet
om parallellspråkbruk framleis vil vere førande, men vil streke
under at dette ikkje inneber ei formell likestilling av norsk og
engelsk som akademisk bruksspråk, men at norsk framleis skal vere
hovudspråket innanfor akademia – med unntak for Samisk høgskole,
der samisk skal vere hovudspråket.
Komiteen har merka
seg at fleire av dei relevante institusjonane innanfor sektoren,
samt Universitets- og høgskolerådet, har utarbeidd eigne språkpolitiske dokument,
og vil gjerne rose desse initiativa som gjev eit godt grunnlag for
den vidare styrkinga av norsk språk på den einskilde institusjonen.
Komiteen
merkar seg at departementet tek til orde for å lovfeste universitet
og høgskolar sitt ansvar for vedlikehald og vidareutvikling av norsk
fagspråk. Komiteen viser til omtalen i meldinga og vil streke under
at det i så tilfelle er avgjerande å styrke institusjonane sin økonomi.
Komiteen ser fram til at finansieringssystemet for institusjonane
blir evaluert, og at man i den samanhengen vil sjå på korleis dette kan
vere med på å bidra til ei styrking av norsk språk.
Fleirtalet
i komiteen, alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, vil
særleg streke under at ein i tillegg til å fremje den smale, vitskaplege
publiseringa, må leggje gode rammevilkår for vitskapleg formidling
og samfunnskontakt, ikkje minst publisering av norske fag- og lærebøker.
Fleirtalet
meiner det er naudsynt at utdanningsinstitusjonane gis høve til
å opprette språksentra som kan utføre språkvask og oversettingar
for både tilsette og studentar.
Fleirtalet vil òg
streke under kor viktig det er å sikre tilgang på norskspråkleg
studie- og forskingslitteratur og merkar seg at departementet løftar
fram både fastprissamarbeid og direkte statstilskot som to hovudverkemiddel
i denne samanhengen.
Fleirtalet vil peike på at sistnemnte
tilskot er redusert dei siste åra samstundes som produksjonen av slik
litteratur, ikkje minst på nynorsk, syner tilbakegang.
Medlemene
i komiteen frå Kristeleg Folkeparti og Venstre vil streke under
at dette tilskotet er avgjerande dersom ein ynskjer eit levande
norsk fagspråk og lærebøker på norsk."
Komiteen merker seg videre departementets vurderinger,
og at det legges til grunn at alle institusjoner utformer individuelt
tilpassede språkstrategier, samt at det skal utarbeides oppdaterte
termlister med parallell terminologi på engelsk og de to norske målformene. Komiteen vil
likevel understreke at den praktiske oppfølgingen av lovfestingen
i stor grad må tilpasses institusjonens art og særpreg.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til omtalen
i proposisjonen, der det går fram at lovendringene i utgangspunktet
vil ligge innenfor de økonomiske og administrative ressursene som
NOKUT har til rådighet i dag. Eventuelle ressursøkninger er et spørsmål for
de årlige budsjettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser det som naturlig
at institusjonene tilføres ressurser i tråd med utvidede oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
friheten til å velge språkform selv bør styrkes på alle plan, i
skolen, i mediene, i fristilte offentlige bedrifter og i offentlig
tjeneste. Disse medlemmer er imot enhver form for tvang
og lovregulering som har til hensikt å påtvinge den enkelte å anvende
en målform som ikke er frivillig. Disse medlemmer støtter
forslaget om at institusjonene selv får ansvar for vedlikehold og
videreutvikling av norsk fagspråk basert på individuelt tilpassede
språkstrategier. Disse medlemmer vil imidlertid advare
mot en utvikling i retning av å innføre en norskplikt for forskere
og vitenskapelig personell, som i tillegg underlegges samme krav
om målbruk som den vi har i offentlig tjeneste. En slik utvikling
vil etter disse medlemmers oppfatning virke sterkt
hemmende i forhold til internasjonalisering.
Disse medlemmer vil også bemerke at norsk er en
liten språkgruppe. Norskspråklige læremidler er et gode, men det
må understrekes viktigheten av at studentene/kandidatene også må
settes i stand til å tilegne seg kunnskaper og ikke minst lære fagterminologi
på andre språk enn norsk.
Komiteen slutter seg til departementets
vurdering.
Komiteen slutter seg til departementets
vurdering.
Komiteen slutter seg til departementets
vurdering, men legger til grunn at eventuell prolongering av styrets
funksjonstid og styremedlemmenes tjenestetid forankres tilfredsstillende
på den enkelte institusjon.
Komiteen merker seg at departementets forslag
i proposisjonen anføres som å være en presisering av gjeldende rett,
jf. Innst. O. nr. 48 (2004–2005).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til omtalen
i proposisjonen, der det går fram at lovendringene i utgangspunktet
vil ligge innenfor de økonomiske og administrative ressursene som
NOKUT har til rådighet i dag. Eventuelle ressursøkninger er et spørsmål for
de årlige budsjettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser det som naturlig
at institusjonene tilføres ressurser i tråd med utvidede oppgaver,
jf. merknader ovenfor vedrørende NOKUT og institusjonenes ansvar
for norsk fagspråk.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og råder Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og
høyskoler
I
I lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
gjøres det følgende endringer:
§ 1-4 annet ledd skal lyde:
(2) Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, Universitetet
i Tromsø, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Universitetet
i Stavanger har et særskilt nasjonalt ansvar for å bygge
opp, drive og vedlikeholde museer med vitenskapelige samlinger og
publikumsutstillinger. Departementet kan gi nærmere forskrift om
samarbeid og arbeidsdeling mellom universitetene på dette området.
Ny § 1-7 skal lyde:
§ 1-7 Ansvar for vedlikehold og videreutvikling av norsk
fagspråk
Universiteter og høyskoler har ansvar for vedlikehold
og videreutvikling av norsk fagspråk.
§ 2-1 skal lyde:
(1) NOKUT er et faglig uavhengig statlig forvaltningsorgan.
(2) Formålet med NOKUTs virksomhet er å føre tilsyn
med kvaliteten i høyere utdanning og fagskoleutdanning, gi generell
godkjenning av utenlandsk høyere utdanning, og å stimulere til kvalitetsutvikling som
sikrer et høyt internasjonalt nivå i utdanningstilbudene ved institusjonene.
NOKUTs arbeid skal bidra til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten
i norsk høyere utdanning, fagskoleutdanning og godkjent høyere utenlandsk
utdanning.
(3) I NOKUTs tilsynsarbeid etter denne lov skal NOKUT
evaluere institusjonenes system for kvalitetssikring, akkreditere
institusjoner og studietilbud og revidere gitt akkreditering. NOKUT
skal også gi generell godkjenning av høyere utenlandsk utdanning.
(4) NOKUT kan benytte seg av andre virkemidler og
gjennomføre andre tiltak enn de som fremgår av tredje ledd, som
er i tråd med formålet med NOKUTs virksomhet.
(5) I sitt arbeid skal NOKUT søke å bistå institusjonene
i deres utviklingsarbeid.
(6) NOKUT skal gjennomføre evalueringer
av betydning for å kunne bedømme kvaliteten i høyere utdanning.
Departementet kan pålegge organet å foreta slike evalueringer.
(7) Alle evalueringer som foretas av
NOKUT er offentlige, og NOKUT skal bidra til at disse gjøres kjent.
(8) NOKUTs vedtak overfor private institusjoner kan
i forskrift unntas fra bestemmelsene om klage i forvaltningsloven
kap. VI.
§ 3-9 første ledd skal lyde:
(1) Universiteter og høyskoler skal sørge for at kandidatenes kunnskaper
og ferdigheter blir prøvet og vurdert på en upartisk og faglig betryggende
måte. Vurderingen skal også sikre det faglige nivå ved vedkommende
studium. Det skal være ekstern evaluering av vurderingen eller vurderingsordningene.
§ 4-7 første og annet ledd skal lyde:
(1) Styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. §
5-1, kan annullere eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs
hvis kandidaten
a) ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form
for uredelig opptreden har skaffet seg adgang til å gå opp til vedkommende
eksamen eller prøve, eller til å delta i vedkommende kurs, eller
b) har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt
har fusket ved avleggelsen av, eller forut for endelig sensur av,
vedkommende eksamen eller prøve, eller under gjennomføringen av
vedkommende kurs.
(2) Styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. §
5-1, kan annullere godskriving eller godkjenning av utdanning, eller
fritak for eksamen eller prøve, hvis kandidaten har
oppnådd dette ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for
uredelig opptreden.
§ 4-8 tredje og femte ledd skal lyde:
(3) En kandidat som har opptrådt slik
som beskrevet i § 4-7 første eller annet ledd, kan ved vedtak av
styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, utestenges
fra institusjonen og fratas retten til å gå opp til eksamen ved
institusjoner under denne lov i inntil ett år. Slik adgang
til utestenging gjelder ikke for stipendiater ansatt ved institusjonen
ph.d.-graden avlegges ved. Andre universiteter og høyskoler under denne
lov skal informeres om vedtaket. Departementet gir nærmere
regler om informasjonsrutiner mv.
(5) Kandidaten har rett til å la seg
bistå av advokat eller annen talsperson fra sak om bortvisning eller utestenging
er reist, eventuelt fra skriftlig advarsel etter første ledd er
gitt. Utgiftene til dette dekkes av institusjonen.
§ 5-1 Klagenemnd og særskilte nasjonale klageorgan
første ledd skal lyde:
(1) Universiteter og høyskoler skal opprette en klagenemnd
som skal behandle klager over enkeltvedtak og, etter styrets bestemmelse,
andre klagesaker for kandidatene.
§ 5-2 annet og tredje ledd skal lyde:
(2) Hvis det er begått feil som kan ha hatt betydning for kandidatens prestasjon
eller bedømmelsen av denne, skal sensurvedtaket oppheves. Hvis feilen kan
rettes opp ved ny sensur av innleverte arbeider, foretas ny sensurering.
I motsatt fall holdes ny eksamen eller prøve med nye sensorer. Karakterfastsetting
ved ny sensurering etter denne paragraf kan påklages etter reglene
i § 5-3.
(3) Er krav om begrunnelse for eller klage over karakterfastsettingen
fremsatt, løper klagefristen etter denne paragraf fra kandidaten har
fått begrunnelsen eller endelig avgjørelse av klagen foreligger.
§ 5-3 første, tredje og fjerde ledd skal lyde:
(1) Kandidaten har rett til å få en
begrunnelse for karakterfastsettingen av sine prestasjoner. Ved
muntlig eksamen eller bedømmelse av praktiske ferdigheter må krav
om slik begrunnelse fremsettes umiddelbart etter at karakteren er
meddelt. Ved annen bedømmelse må krav om begrunnelse, dersom kandidaten får
meddelt karakteren elektronisk og kan fremsette krav om begrunnelse
på tilsvarende måte, fremsettes innen én uke fra karakteren ble
kunngjort. Ved annen type kunngjøring må krav om begrunnelse fremsettes
innen én uke fra kandidaten fikk kjennskap til karakteren, likevel
ikke mer enn tre uker fra karakteren ble kunngjort.
(3) Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen,
skal disse være tilgjengelige for kandidatene etter
at karakterer er fastsatt.
(4) En kandidat kan klage skriftlig
over karakteren for sine egne prestasjoner innen tre uker etter
at eksamensresultat er kunngjort. Ny sensurering skal da foretas.
Er krav om begrunnelse for karakterfastsetting eller klage over
formelle feil ved oppgavegivning, eksamensavvikling eller gjennomføring
av vurderingen fremsatt, løper klagefristen etter denne paragraf
fra kandidaten har fått begrunnelsen eller endelig avgjørelse av
klagen foreligger. Ved bruk av løpende vurdering kan institusjonen
bestemme om kandidaten skal fremsette klage etter
vurdering av separat prøve, oppgave eller annen vurdering, eller
om klage skal fremsettes når resultatet fra fag, emne eller emnegruppe
er kunngjort.
§ 7-2 femte ledd skal lyde:
(5) Betegnelsen universitetssykehus kan bare benyttes
av virksomhet som er godkjent som universitetssykehus etter nærmere
regler fastsatt med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven § 4-1.
Gjeldende femte ledd blir sjette ledd.
§ 9-3 femte ledd skal lyde:
(5) Departementet kan i særlige tilfeller fastsette annen
styresammensetning eller styreordning enn bestemt
i første ledd eller fastsatt etter andre eller tredje ledd.
§ 9-4 femte ledd skal lyde:
(5) Departementet kan i særlige tilfeller forlenge styrets
funksjonsperiode og styremedlemmenes tjenestetid.
Gjeldende femte ledd blir sjette ledd og gjeldende
sjette ledd blir syvende ledd.
§ 10-4 første ledd skal lyde:
(1) Styret kan vedta at rektor skal ansettes på åremål.
Slikt vedtak må treffes med tilslutning av minst to tredeler av
styrets medlemmer. Styret selv foretar utlysing og ansettelse av
rektor. Ansettelsesprosessen må sikre at rektor har faglig og ledelsesmessig
legitimitet, og at studentene og de ansatte blir hørt. Styret bestemmer
om det skal foretas innstilling og hvem som skal innstille. Vedtak
om at rektor skal ansettes på åremål kan omgjøres gjennom vedtak
med tilslutning av minst to tredeler av styrets medlemmer.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 26. mai 2009
Ine Marie Eriksen Søreide |
Odd Einar Dørum |
leder |
ordfører |