Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og råder Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og
høyskoler
I
I lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
gjøres det følgende endringer:
§ 1-4 annet ledd skal lyde:
(2) Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, Universitetet
i Tromsø, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Universitetet
i Stavanger har et særskilt nasjonalt ansvar for å bygge
opp, drive og vedlikeholde museer med vitenskapelige samlinger og
publikumsutstillinger. Departementet kan gi nærmere forskrift om
samarbeid og arbeidsdeling mellom universitetene på dette området.
Ny § 1-7 skal lyde:
§ 1-7 Ansvar for vedlikehold og videreutvikling av norsk
fagspråk
Universiteter og høyskoler har ansvar for vedlikehold
og videreutvikling av norsk fagspråk.
§ 2-1 skal lyde:
(1) NOKUT er et faglig uavhengig statlig forvaltningsorgan.
(2) Formålet med NOKUTs virksomhet er å føre tilsyn
med kvaliteten i høyere utdanning og fagskoleutdanning, gi generell
godkjenning av utenlandsk høyere utdanning, og å stimulere til kvalitetsutvikling som
sikrer et høyt internasjonalt nivå i utdanningstilbudene ved institusjonene.
NOKUTs arbeid skal bidra til at samfunnet kan ha tillit til kvaliteten
i norsk høyere utdanning, fagskoleutdanning og godkjent høyere utenlandsk
utdanning.
(3) I NOKUTs tilsynsarbeid etter denne lov skal NOKUT
evaluere institusjonenes system for kvalitetssikring, akkreditere
institusjoner og studietilbud og revidere gitt akkreditering. NOKUT
skal også gi generell godkjenning av høyere utenlandsk utdanning.
(4) NOKUT kan benytte seg av andre virkemidler og
gjennomføre andre tiltak enn de som fremgår av tredje ledd, som
er i tråd med formålet med NOKUTs virksomhet.
(5) I sitt arbeid skal NOKUT søke å bistå institusjonene
i deres utviklingsarbeid.
(6) NOKUT skal gjennomføre evalueringer
av betydning for å kunne bedømme kvaliteten i høyere utdanning.
Departementet kan pålegge organet å foreta slike evalueringer.
(7) Alle evalueringer som foretas av
NOKUT er offentlige, og NOKUT skal bidra til at disse gjøres kjent.
(8) NOKUTs vedtak overfor private institusjoner kan
i forskrift unntas fra bestemmelsene om klage i forvaltningsloven
kap. VI.
§ 3-9 første ledd skal lyde:
(1) Universiteter og høyskoler skal sørge for at kandidatenes kunnskaper
og ferdigheter blir prøvet og vurdert på en upartisk og faglig betryggende
måte. Vurderingen skal også sikre det faglige nivå ved vedkommende
studium. Det skal være ekstern evaluering av vurderingen eller vurderingsordningene.
§ 4-7 første og annet ledd skal lyde:
(1) Styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. §
5-1, kan annullere eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs
hvis kandidaten
a) ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form
for uredelig opptreden har skaffet seg adgang til å gå opp til vedkommende
eksamen eller prøve, eller til å delta i vedkommende kurs, eller
b) har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt
har fusket ved avleggelsen av, eller forut for endelig sensur av,
vedkommende eksamen eller prøve, eller under gjennomføringen av
vedkommende kurs.
(2) Styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. §
5-1, kan annullere godskriving eller godkjenning av utdanning, eller
fritak for eksamen eller prøve, hvis kandidaten har
oppnådd dette ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for
uredelig opptreden.
§ 4-8 tredje og femte ledd skal lyde:
(3) En kandidat som har opptrådt slik
som beskrevet i § 4-7 første eller annet ledd, kan ved vedtak av
styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, utestenges
fra institusjonen og fratas retten til å gå opp til eksamen ved
institusjoner under denne lov i inntil ett år. Slik adgang
til utestenging gjelder ikke for stipendiater ansatt ved institusjonen
ph.d.-graden avlegges ved. Andre universiteter og høyskoler under denne
lov skal informeres om vedtaket. Departementet gir nærmere
regler om informasjonsrutiner mv.
(5) Kandidaten har rett til å la seg
bistå av advokat eller annen talsperson fra sak om bortvisning eller utestenging
er reist, eventuelt fra skriftlig advarsel etter første ledd er
gitt. Utgiftene til dette dekkes av institusjonen.
§ 5-1 Klagenemnd og særskilte nasjonale klageorgan
første ledd skal lyde:
(1) Universiteter og høyskoler skal opprette en klagenemnd
som skal behandle klager over enkeltvedtak og, etter styrets bestemmelse,
andre klagesaker for kandidatene.
§ 5-2 annet og tredje ledd skal lyde:
(2) Hvis det er begått feil som kan ha hatt betydning for kandidatens prestasjon
eller bedømmelsen av denne, skal sensurvedtaket oppheves. Hvis feilen kan
rettes opp ved ny sensur av innleverte arbeider, foretas ny sensurering.
I motsatt fall holdes ny eksamen eller prøve med nye sensorer. Karakterfastsetting
ved ny sensurering etter denne paragraf kan påklages etter reglene
i § 5-3.
(3) Er krav om begrunnelse for eller klage over karakterfastsettingen
fremsatt, løper klagefristen etter denne paragraf fra kandidaten har
fått begrunnelsen eller endelig avgjørelse av klagen foreligger.
§ 5-3 første, tredje og fjerde ledd skal lyde:
(1) Kandidaten har rett til å få en
begrunnelse for karakterfastsettingen av sine prestasjoner. Ved
muntlig eksamen eller bedømmelse av praktiske ferdigheter må krav
om slik begrunnelse fremsettes umiddelbart etter at karakteren er
meddelt. Ved annen bedømmelse må krav om begrunnelse, dersom kandidaten får
meddelt karakteren elektronisk og kan fremsette krav om begrunnelse
på tilsvarende måte, fremsettes innen én uke fra karakteren ble
kunngjort. Ved annen type kunngjøring må krav om begrunnelse fremsettes
innen én uke fra kandidaten fikk kjennskap til karakteren, likevel
ikke mer enn tre uker fra karakteren ble kunngjort.
(3) Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen,
skal disse være tilgjengelige for kandidatene etter
at karakterer er fastsatt.
(4) En kandidat kan klage skriftlig
over karakteren for sine egne prestasjoner innen tre uker etter
at eksamensresultat er kunngjort. Ny sensurering skal da foretas.
Er krav om begrunnelse for karakterfastsetting eller klage over
formelle feil ved oppgavegivning, eksamensavvikling eller gjennomføring
av vurderingen fremsatt, løper klagefristen etter denne paragraf
fra kandidaten har fått begrunnelsen eller endelig avgjørelse av
klagen foreligger. Ved bruk av løpende vurdering kan institusjonen
bestemme om kandidaten skal fremsette klage etter
vurdering av separat prøve, oppgave eller annen vurdering, eller
om klage skal fremsettes når resultatet fra fag, emne eller emnegruppe
er kunngjort.
§ 7-2 femte ledd skal lyde:
(5) Betegnelsen universitetssykehus kan bare benyttes
av virksomhet som er godkjent som universitetssykehus etter nærmere
regler fastsatt med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven § 4-1.
Gjeldende femte ledd blir sjette ledd.
§ 9-3 femte ledd skal lyde:
(5) Departementet kan i særlige tilfeller fastsette annen
styresammensetning eller styreordning enn bestemt
i første ledd eller fastsatt etter andre eller tredje ledd.
§ 9-4 femte ledd skal lyde:
(5) Departementet kan i særlige tilfeller forlenge styrets
funksjonsperiode og styremedlemmenes tjenestetid.
Gjeldende femte ledd blir sjette ledd og gjeldende
sjette ledd blir syvende ledd.
§ 10-4 første ledd skal lyde:
(1) Styret kan vedta at rektor skal ansettes på åremål.
Slikt vedtak må treffes med tilslutning av minst to tredeler av
styrets medlemmer. Styret selv foretar utlysing og ansettelse av
rektor. Ansettelsesprosessen må sikre at rektor har faglig og ledelsesmessig
legitimitet, og at studentene og de ansatte blir hørt. Styret bestemmer
om det skal foretas innstilling og hvem som skal innstille. Vedtak
om at rektor skal ansettes på åremål kan omgjøres gjennom vedtak
med tilslutning av minst to tredeler av styrets medlemmer.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.