Til Odelstinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om
grunnskolen og den videregående opplæringa
(opplæringslova)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående
opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endringer:
§ 2-10 nytt tredje ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan uten hensyn til ovenstående,
iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter
ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning,
etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.
§ 3-8 nytt fjerde ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan uten hensyn til ovenstående,
iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter
ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning,
etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.
§ 4A-9 nytt fjerde ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan uten hensyn til ovenstående iverksettes
overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter ordensreglementet
for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning, etter fullmakt fra rektor,
vedtas av læreren.
II
Loven trer i kraft straks."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og lederen
Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen
og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser til
representantlovforslaget.
Komiteen har merket seg at både internasjonale
undersøkelser og Elevundersøkelsen viser til at Norge har utfordringer
knyttet til bråk og uro i skolen, og at det foreligger en sammenheng
mellom elevenes læringsutbytte og læringsmiljø – herunder om det
er tilstrekkelig ro i klasseroms- og undervisningssituasjonen.
Komiteen vil understreke betydningen
av læreren som leder i klasserommet, og at den gjensidige respekten
mellom lærer, elev og foreldre er avgjørende for å skape et godt
læringsmiljø i skolen.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for representantlovforslaget er at Utdanningsdirektoratet, i forbindelse
med behandlingen av en enkeltsak, har konkludert med at det ikke
er hjemmel i opplæringslova for at lærere bortviser elever fra enkelttimer. Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er urimelig å legge til grunn en tolkning av lovverket
i retning av at denne praksis er forbudt, all den tid dette vil
være med på å undergrave det handlingsrommet en lærer bør inneha
for å kunne utøve klasseledelse.
Komiteen mener videre at det er unødvendig byråkratisk
og en dårlig utnyttelse av skolens ressurser dersom kun rektor har
myndighet til å bortvise elever i enkelttimer. Slik myndighet må
kunne delegeres til lærerne.
Komiteen viser i denne forbindelse
til behandlingen av Dokument nr. 8:87 (2008–2009) med tilnærmet
samme meningsinnhold som det foreliggende representantlovforslaget,
samt statsrådens brev til komiteen datert 8. mai 2009 hvor det opplyses
om at departementet vil utarbeide et forslag til lovendring slik
at bortvisningsmyndighet for enkelttimer kan delegeres fra rektor
til faglærerne.
Komiteen viser til Dokument nr. 8:87
(2008–2009) og komiteens merknader i den forestående innstillingen
om den saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til overstående og mener det er viktig at bortvisning av elever
fra enkelttimer hjemles uten videre opphold. Disse
medlemmer viser til viktigheten av å håndtere slike spørsmål
raskest mulig, slik at lærernes mulighet til å bortvise bråkete
elever i enkelttimer ikke svekkes verken på kort eller lang sikt.
Selv om det kan tenkes at bortvisning fra enkelttimer kan anses
hjemlet som sedvanerett, er det uansett viktig å fjerne usikkerheten
rundt dette spørsmålet.
Disse medlemmer mener derfor det
er nødvendig å gjennomføre en raskere behandling av lovendringene
enn signalene fra Regjeringen tyder på. Disse
medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets merknader i
den forestående innstillingen om Dokument nr. 8:87 (2008–2009). Disse medlemmer viser til at en løsning
på spørsmålet kan gis av Odelstinget allerede i vår, med umiddelbar
iverksettelse. Disse medlemmer mener
spørsmålet er for viktig til at en avventer ytterligere utredning,
høring og nytt lovforslag som tidligst vil kunne vedtas nærmere
årsskiftet. I mellomtiden befinner lærerne seg i en umulig situasjon.
Disse medlemmer fremmer det foreliggende
dokumentets lovforslag.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om
grunnskolen og den videregående opplæringa
(opplæringslova)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående
opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endringer:
§ 2-10 nytt tredje ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan uten hensyn til ovenstående,
iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter
ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning,
etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.
§ 3-8 nytt fjerde ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan uten hensyn til ovenstående iverksettes
overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter ordensreglementet
for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning, etter fullmakt fra rektor,
vedtas av læreren.
§ 4A-9 nytt fjerde ledd skal lyde:
Bortvisning fra enkelttimer kan uten hensyn til ovenstående,
iverksettes overfor elever som på annen måte ikke retter seg etter
ordensreglementet for skolen. I slike tilfeller kan bortvisning,
etter fullmakt fra rektor, vedtas av læreren.
II
Loven trer i kraft straks.
Komiteen har ellers ingen
merknader, viser til representantlovforslaget og rår Odelstinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:100 (2008–2009) – representantlovforslag fra stortingsrepresentantene
Anders Anundsen og Jon Jæger Gåsvatn om lov om endringer i lov 17. juli
1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova),
for å hjemle lærers bortvisning av bråkete elever fra enkelttimer
– vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 26. mai 2009
Ine Marie Eriksen Søreide |
Odd Einar Dørum |
leder |
ordfører |