1. Sammendrag

Departementet foreslår i proposisjonen ulike endringer i opplæringsloven og privatskoleloven, bl.a. plikt til tidliginnsats i fagene norsk eller samisk og matematikk på trinn 1–4, økt fysisk aktivitet i grunnskolen og kvalitetsrapportering.

Følgende forslag i proposisjonen er en oppfølging av St.meld. nr. 31 (2007–2008) Kvalitet i skolen, jf. Innst. S. nr. 42 (2008–2009) og gjelder både opplæringsloven og privatskoleloven: forslag om lovfestet plikt i til tidlig innsats i fagene norsk eller samisk og matematikk på 1.–4. årstrinn, forslag om å endre lovbestemmelsen om organisering av elevene i grupper, samt forslag om lovfestet plikt til å utarbeide årlig rapport om tilstanden innenfor grunnskoleopplæring og videregående opplæring. I opplæringsloven foreslås videre en presisering av minoritetsspråklige elevers rett til utvidet tid i videregående opplæring.

Departementet foreslår å lovfeste en hjemmel i opplæringsloven og privatskoleloven til å gi forskrifter om rett og plikt til fysisk aktivitet i grunnskoleopplæringen. Departementet har foreslått å utvide skoledagen med to timer fysisk aktivitet. Timene skal ikke være ordinær opplæring i fag. Det blir derfor ikke stilt krav om bruk av pedagogisk personale. Departementet mener det er viktig på denne måten å legge opp til en mer variert skoledag og bedre elevenes læringsutbytte.

Departementet foreslår å presisere plikten i opplæringsloven og privatskoleloven til å kartlegge minoritetsspråklige elevers ferdigheter i norsk. Plikten i opplæringsloven til foreldresamarbeid i grunnskolen og videregående opplæring foreslås presisert. Videre foreslås å endre forskriftene i privatskoleloven hva angår private skoler som gir særskilt tilrettelagt opplæring for funksjonshemmede. Endelig foreslår departementet lovfestet rett i opplæringsloven til refusjon av utgifter knyttet til opplæring i helseinstitusjoner. Departementet drøfter i proposisjonen, men fremmer ikke forslaget i høringsrunden om å endre forskriftene om skolepenger for særskilt tilrettelagt videregående opplæring i kombinasjon med toppidrett. Fylkeskommunene skal i samsvar med lov om forvaltningslovgivningen fra 2009 medvirke til at det blir god sammenheng mellom grunnskole og videregående opplæring.

Departementet tar ellers sikte på at lovendringene skal tre i kraft 1. august 2009. Unntatt fra dette er forslaget om å lovfeste plikt for private skoler med rett til statlig tilskudd til å gi tidlig innsats i norsk eller samisk og matematikk på trinn 1–4. Slik plikt foreslås tre i kraft 1. august 2011.