Utstedere (med Norge som hjemstat) av omsettelige verdipapirer
som er notert på regulert marked i EØS, skal avlegge konsernregnskap
i henhold til International Financial Reporting Standards (IFRS),
jf. regnskapsloven § 3-9 første ledd. Andre noterte utstedere kan
velge å avlegge regnskap etter IFRS eller etter de ordinære reglene
i regnskapsloven (heretter omtalt som norske regnskapsstandarder),
jf. regnskapsloven § 3-9 fjerde ledd. I et høringsnotat utarbeidet
av Kredittilsynet 11. desember 2007 ble det reist spørsmål om IFRS
bør gjelde som pliktig regnskapsspråk også for sistnevnte gruppe
foretak. Det følger av forordning (EF) nr. 1606/2002 artikkel 5a) at
medlemslandene kan velge om de ønsker å pålegge noterte selskaper,
som ikke avlegger konsernregnskap, å utarbeide selskapsregnskapet
etter IFRS.
Noterte utstedere hjemmehørende i EØS som avlegger konsernregnskap,
skal benytte IFRS som regnskapsspråk i konsernregnskapet. Det er
opp til den enkelte hjemstat å bestemme om disse skal tillates,
pålegges eller forbys å bruke IFRS i selskapsregnskapet. Noterte
utstedere hjemmehørende i EØS som ikke avlegger konsernregnskap
skal avlegge selskapsregnskap i henhold til nasjonale regler i den EØS-stat
foretaket er regulert. Etter IFRS-forordningen kan nasjonale regler
tillate og/eller påby nasjonale regnskapsstandarder eller IFRS.
Som nevnt i avsnittet over, skal noterte konsern med Norge som hjemstat
avlegge konsernregnskap i henhold til IFRS, jf. regnskapsloven § 3-9
første ledd. Noterte utstedere som bare avlegger selskapsregnskap
kan velge om de vil bruke IFRS eller norske regnskapsstandarder,
jf. regnskapsloven § 3-9 fjerde ledd (det tosporede systemet). Med
unntak av forsikringsselskaper kan alle noterte utstedere bruke
IFRS i selskapsregnskapet.
Viktige forutsetninger for velfungerende kapitalmarkeder er etter
departementets oppfatning regnskaper av høy kvalitet og med god
sammenlignbarhet. Dette vil gjelde uavhengig av om det utstedes egenkapital-
eller renteinstrumenter. Departementet er enig med Kredittilsynet
i at det må være et mål å sikre en best mulig finansiell informasjon
om noterte utstedere, også i hele EØS, og gjøre regnskapstallene sammenlignbare
over landegrensene. I den grad det er relevant å gi samme regler
for flere grupper utstedere synes det etter departementets oppfatning
nærliggende å sammenligne med andre noterte utstedere – dvs. noterte
konsern som er underlagt IFRS-plikt. Dette taler etter departementets
syn for at reglene er like for alle noterte utsteder med Norge som
hjemstat. Ved å utvide IFRS-plikten slik Kredittilsynet foreslår,
til å gjelde for alle utstedere med Norge som hjemstat notert på
regulert marked, vil en bedre sammenlignbarheten av regnskapene
til norske utstedere, både nasjonalt og i forhold til utenlandske
selskaper som fører regnskapet etter IFRS.
Antallet utstedere (utstedere av offentlig omsatte verdipapirer
notert på regulert marked i EØS med Norge som hjemstat som ikke
har konsernregnskapsplikt) som bruker norske regnskapsstandarder
er begrenset, og de utgjør en forholdsvis liten andel av det samlede
antall utstedere. Det kan da stilles spørsmål om nytten forsvarer
kostnadene av fortsatt å utvikle nye regnskapsstandarder som bare
vil gjelde for en begrenset krets av foretak. Forslaget om at det
innføres IFRS-plikt for alle utstedere, vil etter departementets
syn medføre at det ikke er behov for å utvikle og vedlikeholde egne
standarder under Norsk Regnskapsstiftelse for noterte utstedere,
og vil således isolert sett redusere ressursbruken med hensyn til
standardsetting og vedlikehold av standarder i Norge.
Departementet foreslår at det innføres IFRS-plikt for regnskapspliktige
som omfattes av forordningen (EF) nr. 1606/2002 artikkel 4, men
som ikke har konsernregnskapsplikt etter IFRS. Departementet legger til
grunn at en omlegging fra norsk regnskapsstandard til IFRS kan medføre
økt ressursbruk for utstederforetakene. Departementet legger videre
til grunn at utstederforetakene bør gis en rimelig tid til å forberede
og å innrette seg etter omleggingen, jf. DnRs og Sparebankforeningens
høringsmerknader på dette punkt. Departementet foreslår at loven
skal gjelde for regnskapsår som begynner 1. januar 2011 eller senere.
Det vises til forslag til § 3-9 tredje ledd nytt annet punktum i
regnskapsloven.
Lovforslaget vil medføre økt ressursbruk i forbindelse med regnskapsavleggelse
for de foretakene det gjelder. Departementet antar at lovforslaget
ikke vil medføre økt ressursbehov for Kredittilsynet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.